Σάββατο 7 Νοέμβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΠΙΣΗΜΟΣ ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ
Οι "κρατικές παρεμβάσεις" έφεραν μείωση...

Μετά τις παρεμβάσεις των οπαδών της ...ελεύθερης αγοράς στην έμμεση φορολογία, ο πληθωρισμός τον Οκτώβρη μειώθηκε στο 4,7%, όσο δηλαδή ήταν και τον Οκτώβρη του 1997!

Χρειάστηκε να γίνουν οι μεγάλες κρατικές παρεμβάσεις στους έμμεσους φόρους, ώστε ο πληθωρισμός στο τέλος του Οκτώβρη να βρεθεί στα ίδια ακριβώς επίπεδα με τα αντίστοιχα του ίδιου μήνα του 1997, δηλαδή στο 4,7%, έναντι 5,2% που ήταν το Σεπτέμβρη.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας που δόθηκαν χτες στη δημοσιότητα, η, κατά 0,5 εκατοστά της μονάδας, μείωση του ρυθμού μεταβολής του τιμαρίθμου οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στις μειώσεις των ειδικών φόρων στις βενζίνες και στο πετρέλαιο θέρμανσης. Οι τιμές σ' αυτά τα δύο είδη συνέβαλαν στη μείωση του πληθωρισμού κατά 0,35 εκατοστά της μονάδας, ενώ παράγοντες της στατιστικής υπηρεσίας εκτιμούσαν ότι, χωρίς τις κρατικές παρεμβάσεις στους έμμεσους φόρους, ο τιμάριθμος θα είχε διαμορφωθεί σε επίπεδα του 5,1 ή και 5,2%, όσο δηλαδή ήταν και το Σεπτέμβρη.

Η εξέλιξη της πορείας του πληθωρισμού κάθε άλλο παρά προσφέρεται για θριαμβολογίες. Από τα ίδια τα στοιχεία της ΕΣΥΕ για το μήνα Οκτώβρη προκύπτει ότι ενώ μεσοσταθμικά ο δωδεκάμηνος πληθωρισμός διαμορφώνεται στο 4,7%, στις 8 από τις 12 ομάδας που συγκροτούν τον γενικό δείκτη παρουσιάζεται αύξηση μεγαλύτερη από το 4,7% και μόνο οι 4 ομάδες κινούνται σε επίπεδα κάτω του 4,7%.

Ενδεικτικά, αναφέρουμε ότι η ομάδα Ξενοδοχεία - Καφέ - Εστιατόρια στην περίοδο Οκτώβρη 1997/98 παρουσίασε μεταβολή τιμών 8,4%, η ομάδα Αλκοολούχα Ποτά και Καπνός 7,6%, η ομάδα Υπηρεσίες Υγείας παρουσίασε ρυθμό αύξησης 6,4%, τα Διαρκή Αγαθά - Είδη Νοικοκυριού 6,1%, ενώ η ομάδα της Διατροφής παρουσίασε σε ετήσια βάση ρυθμό αύξησης μεγαλύτερο από το 1997, από 4,1% τον Οκτώβρη του 1997, σε 4,9% τον Οκτώβρη του 1998. Αντίθετα, στις ομάδες Μεταφορές - Επικοινωνίες, που επηρεάζονται από τις κυβερνητικές αποφάσεις, έχουμε εντυπωσιακές μειώσεις των ρυθμών μεταβολής. Στις Μεταφορές, ο ρυθμός αύξησης, από 5,4% το 1997, περιορίστηκε στο 1,3% το 1998 και στην ομάδα Επικοινωνίες ο ρυθμός μεταβολής, από 5% το 1997, περιορίστηκε στο 1,4% το 1998.

Προκύπτει εμφανώς το συμπέρασμα ότι η οποία μείωση του πληθωρισμού επιτεύχθηκε μέχρι τον Οκτώβρη του 1998, οφείλεται κατά πρώτον στην πολιτική λιτότητας των μισθών και των συντάξεων και κατά δεύτερο στις κρατικές παρεμβάσεις στους έμμεσους φόρους, οι οποίες, όμως, δε θα είναι χωρίς συνέπειες (μείωση των εσόδων του κράτους). Αντίθετα, από τη λίστα των παραγόντων που επιδρούν πτωτικά στον τιμάριθμο, λείπουν παντελώς οι εμπορικές και βιομηχανικές επιχειρήσεις, οι οποίες συνεχίζουν να διατηρούν τα επίπεδα κερδοφορίας σε προκλητικά υψηλά επίπεδα. Από αυτή την άποψη, οι λεγόμενες"συμφωνίες κυρίων" δεν είναι παρά στάχτη στα μάτια του κόσμου, ενώ η κυβερνητική προπαγάνδα περί επαφών με τους επιχειρηματίες για μειώσεις τιμών, ουσιαστικά, λειτουργεί σαν ασπιδοφόρος του κεφαλαίου.

Οι κρατικές παρεμβάσεις στις τιμές, βέβαια, θα συνεχιστούν στους τομείς των αυτοκινήτων και στο ηλεκτρικό ρεύμα. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της ΕΣΥΕ, η μείωση του ΦΠΑ στα τιμολόγια της ΔΕΗ και η κατάργηση του ειδικού φόρου για τα ΙΧ θα έχουν συνολική επίπτωση 0,4 ποσοστά της μονάδας.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ