Τελικά κάθε αιώνας στη χώρα μας είναι αδύνατον να μη χαρακτηρίζεται και από ένα "Γεφύρι της Αρτας". Ετσι στον 20ό αιώνα - και έτσι όπως πάει και στον 21ο αιώνα - ως νέο "Γεφύρι της Αρτας" θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η κατασκευή του μετρό της Αθήνας. Μόνο που υπάρχει μια... μικρή διαφορά: Στο σύγχρονο "Γεφύρι της Αρτας" οι καθυστερήσεις στοιχίζουν πανάκριβα, ενώ οι εργολάβοι, πανευτυχείς, επιβραβεύονται ακόμη και με "πανωπροίκια" δισεκατομμυρίων για την... καθυστέρηση!
Αυτό, λοιπόν, το γεγονός, που ήταν κοινό μυστικό μέχρι τώρα, έπρεπε να περάσουν έξι ολόκληρα χρόνια για να το παραδεχτεί - έστω και "μασημένα" - επιτέλους και ο αρμόδιος υπουργός Κ. Λαλιώτης, παρουσιάζοντας προ ημερών στοιχεία για την πορεία και εξέλιξη του έργου.
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή:
"Καλύψαμε όλες τις "τρύπες" της σύμβασης, η οποία ήταν "κουρελού"",υποστήριξε τότε στη Βουλή ο αρμόδιος υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Κ. Λαλιώτης,που πρόσθεσε μάλιστα ότι δεν πρόκειται να δοθεί ούτε δραχμή παραπάνω.
Οι μόνοι που δεν τον πίστεψαν, φυσικά, ήταν οι ίδιοι οι εργολάβοι, που το βράδυ της κύρωσης της συμπληρωματικής σύμβασης είχαν αγκαζάρει και γλεντούσαν σε γνωστό αθηναϊκό κέντρο...
Κάτι παραπάνω ήξεραν, όπως φαίνεται, αφού αμέσως μόλις υπογράφηκε η συμπληρωματική σύμβαση άρχισαν να προβάλλουν νέες οικονομικές απαιτήσεις.
Τώρα, όπως παραδέχτηκε ο Κ. Λαλιώτης, η κυβέρνηση δίνει στους εργολάβους 11,5 δισ. δραχμές "πανωπροίκια", προκειμένου να αποσύρουν και τις 360 διαφωνίες τους. Οι εργολάβοι, όμως, αντιδρούν αν δεν πάρουν ανταλλάγματα, όπως για παράδειγμα την ανάθεση των επεκτάσεων, χάρη στις οποίες δε θα βγουν στην επιφάνεια από τις σήραγγες ούτε το 2010 - με το αζημίωτο φυσικά! Ενδεικτικό των πιέσεων αυτών είναι και το γεγονός πως τα τεύχη δημοπράτησης για το πρώτο τμήμα των επεκτάσεων (Σεπόλια - Αγιος Αντώνιος Περιστερίου) είναι έτοιμα από τον περασμένο Σεπτέμβρη, αλλά δε δημοπρατούνται. Προφανώς, επειδή αναζητείται η φόρμουλα για να δοθεί το έργο αυτό απευθείας ή με "φωτογραφικούς" όρους στους ίδιους εργολάβους.
Τελικά και η "κλειστή" συμπληρωματική σύμβαση αποδεικνύεται κι αυτή "κουρελού", ενώ οι οικονομικές υπερβάσεις "πάνε σύννεφο". Τον Οκτώβρη του 1998 - ημερομηνία που το έργο θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί - το κατασκευαστικό κόστος έφτασε αισίως στα 400,9 δισ. δρχ., ενώ οι Αθηναίοι μάταια περιμένουν να πάρουν το νέο μετρό... Υπάρχουν μάλιστα καταγγελίες ότι οι πληρωμές από τους συγκριτικούς πίνακες έχουν ξεπεραστεί προ πολλού και δεν τηρείται πλέον ούτε καν ο νόμος 1418/84 περί δημοσίων έργων, σύμφωνα με τον οποίο οι υπερβάσεις δε θα πρέπει να ξεπερνούν το 50% του αρχικού προϋπολογισμού όσον αφορά τα έργα πολιτικού μηχανικού.
Η κυβέρνηση, όμως, απτόητη ετοιμάζεται να... επιβραβεύσει τους εργολάβους και με νέα "πανωπροίκια". Οπως παραδέχτηκε ο ίδιος ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, τα πρόσθετα κονδύλια θα δοθούν:
"Αλήθεια, για όλα αυτά τι κάνει η αμερικανική "Μπέχτελ", η οποία υποτίθεται ότι ως σύμβουλος του δημοσίου είναι ο θεματοφύλακας της σύμβασης;", θα μπορούσε να αναρωτηθεί κανείς. Απολύτως τίποτε, καθώς - όπως καταγγέλλουν πολλοί - όσο διαρκεί η κατασκευή του έργου αυτή θα πληρώνεται, άρα της συμφέρει η κατασκευή του να παρατείνεται! Κι ας είχε συμβατική υποχρέωση - την οποία βέβαια δεν τηρεί - μέσα στα πρώτα τρία χρόνια της θητείας της να εκπαιδεύσει και να μεταδώσει την τεχνογνωσία της σε Ελληνες μηχανικούς να αναλάβουν το ρόλο της...
Ως επιβεβαίωση όλων αυτών ήρθε η απόφαση της κυβέρνησης τον περασμένο Νοέμβρη, με την οποία ανανεώθηκε η σύμβαση με την "Μπέχτελ" για άλλα δύο χρόνια και μάλιστα με... αύξηση της αμοιβής της κατά 10%! Ετσι επιβραβεύτηκε κι αυτή για τις χρονικές καθυστερήσεις και τις οικονομικές υπερβάσεις που δεν μπόρεσε να προλάβει...
Πρέπει επίσης να σημειώσουμε ότι όλα αυτά τα τελευταία "πανωπροίκια" και οι παρατάσεις του χρονοδιαγράμματος γίνονται ασφαλώς "κάτω από το τραπέζι", καθώς μια νέα συμπληρωματική σύμβαση θα έπρεπε να κατατεθεί για κύρωση από τη Βουλή, γεγονός που προφανώς δε βολεύει κανέναν, ούτε την κυβέρνηση, ούτε τους εργολάβους.
Ποιο είναι όμως το τελικό κόστος του έργου; Κανένας δεν ξέρει. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΥΠΕΧΩΔΕ, τον Οκτώβρη του 1998 μόνο το εργολαβικό κόστος έφτανε στα 400,9 δισ. δρχ., ενώ με τα "πανωπροίκια" της συμπληρωματικής σύμβασης και αυτά που ετοιμάζεται να δώσει τώρα η κυβέρνηση φτάνει τα 513 δισ. δρχ. Σ' αυτά πρέπει να προστεθούν άλλα 100 δισ. τουλάχιστον που αφορούν τη λειτουργία της "Αττικό Μετρό", τις αμοιβές της "Μπέχτελ", το κόστος των απαλλοτριώσεων, των αρχαιολογικών ανασκαφών, των παρακάμψεων των δικτύων κοινής ωφέλειας, την κατασκευή οχτώ σταθμών μετεπιβίβασης, τις μελέτες κ.ά.
Σε όλα αυτά βέβαια πρέπει να προστεθεί και το κόστος που έχει στην εθνική οικονομία το γεγονός της καθυστέρησης της λειτουργίας του μετρό για 25 ολόκληρους μήνες από ό,τι πρόβλεπε η αρχική σύμβαση. Το κόστος αυτό, τα ίδια τα στοιχεία του ΥΠΕΧΩΔΕ, το υπολογίζουν σε 7 δισ. δρχ. το μήνα, δηλαδή σε 175 δισ. δρχ. συνολικά!
Βέβαια, η κυβέρνηση ελπίζει ότι με τα νέα "πανωπροίκια" θα μπορέσει να εγκαινιάσει προεκλογικά έστω και ένα κολοβό μετρό, και να... πανηγυρίσει (με ξένα κόλλυβα βέβαια) διοργανώνοντας φιέστες. Πολλοί λίγοι όμως πιστεύουν ακόμη και αυτή την εκδοχή. Για παράδειγμα, ήδη οι εργολάβοι και ενόψει της μερικής λειτουργίας του μετρό, ζητούν ούτε λίγο - ούτε πολύ 1,5 περίπου δισ. δρχ. για τη μετονομασία 7 σταθμών, επικαλούμενοι τεχνικές δυσκολίες...
Νίκος ΠΕΡΠΕΡΑΣ