Κυριακή 4 Ιούλη 1999
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 34
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ
Μπήκε το "πωλητήριο"!

Προθάλαμος της ιδιωτικοποίησης η "ερμαφρόδιτη" συμφωνία του 51%-49%. Και "προίκα" εκατοντάδες δισ. στους επίδοξους αγοραστές από τις παραγγελίες του Πολεμικού Ναυτικού

Οι πρόσφατες δηλώσεις του διοικητή της ΕΤΒΑ και προέδρου των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, Γ. Κασμά,ότι στις άμεσες προθέσεις της ΕΤΒΑ (ενόψει του νέου ρόλου που αναλαμβάνει ως ιδιωτικοποιημένη η Τράπεζα) είναι να πουλήσει το ποσοστό της (51%) που κατέχει στα Ναυπηγεία, τροχιοδρομεί και με τον πλέον επίσημο τρόπο την ήδη ειλημμένη απόφαση της κυβέρνησης να ξεπουλήσει σε έναν νέο "Νιάρχο" το μεγαλύτερο ναυπηγείο της χώρας.

Ο Γ. Κασμάς, κατά τη διάρκεια της γενικής συνέλευσης των μετόχων της ΕΤΒΑ, ανακοίνωσε πως η τράπεζα, στα πλαίσια του νέου ρόλου της, θα πρέπει να απεμπλακεί από επιχειρηματικές δραστηριότητες και ότι δεν μπορεί πλέον να διατηρεί υπό τον έλεγχό της επιχειρήσεις. Στις πρώτες προτεραιότητες "απεμπλοκής" έθεσε τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Αν και πρώτη φορά ανακοινώνεται επίσημα η απόφαση της ιδιωτικοποίησης, ωστόσο φαίνεται ότι οι προεργασίες έχουν ήδη ξεκινήσει. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο διοικητής της ΕΤΒΑ σημείωσε πως "ήδη έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από εταιρία του Λονδίνου"!Θέλοντας να ξεκαθαρίσει ότι η κυβέρνηση δεν πρόκειται να κάνει πίσω, συμπλήρωσε κυνικά πως "θα υπάρξουν συζητήσεις με τους εργαζόμενους, αλλά σε κάθε περίπτωση θα ιδιωτικοποιηθεί το πακέτο μετοχών που κατέχει η ΕΤΒΑ".

Με τον τρόπο αυτό έρχεται να αποδειχθεί ότι η κυβέρνηση ποτέ δεν απομακρύνθηκε από το αρχικό σχέδιο της ιδιωτικοποίησης του Σκαραμαγκά και ότι η διαβόητη συμφωνία του 51%-49% (μετοχές ΕΤΒΑ - εργαζόμενοι αντίστοιχα) το '95 ήταν απλώς ο προθάλαμος. Οι πανηγυρικές ιαχές κυβέρνησης και σωματείου, τότε περί παραμονής του ναυπηγείου στον έλεγχο του Δημοσίου, αποκαλύπτεται τώρα ότι επιχειρούσαν να ρίξουν "στάχτη στα μάτια" των εργαζομένων. Οι ενστάσεις και οι καταγγελίες της Εργοστασιακής Επιτροπής για "ερμαφρόδιτη συμφωνία" και "θνησιγενές σχήμα που οδηγεί στο ξεπούλημα" επιβεβαιώνονται δυστυχώς στο ακέραιο.

Το Ναυπηγείο μπορεί να ζήσει

Στη συγκεκριμένη περίπτωση η κυβέρνηση δεν προσπαθεί καν να δικαιολογήσει την ιδιωτικοποίηση με το πρόσχημα της προβληματικής λειτουργίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε ο ίδιος ο Γ. Κασμάς, το ναυπηγείο με βάση τα σημερινά δεδομένα μπορεί να είναι κερδοφόρο τουλάχιστον για τα επόμενα 16 χρόνια.Αυτό βασίζεται στις παραγγελίες του Πολεμικού Ναυτικού που είναι αξίας περίπου 800 δισ. δραχμών και αν υλοποιηθούν, θα δώσουν δουλιά στο ναυπηγείο για οκτώ χρόνια.

Με ετήσιο κύκλο εργασιών 30 δισ. δραχμών - σύμφωνα με την ΕΤΒΑ - το ναυπηγείο καλύπτει το κόστος λειτουργίας του (ούτε κέρδη, ούτε ζημιές). Με αυτό το δεδομένο, όπως και το ότι οι παραγγελίες του Πολεμικού Ναυτικού θα είναι της τάξης των 100 δισ. δρχ. ετησίως, διαφαίνεται η βιωσιμότητα και η κερδοφορία του ναυπηγείου, χωρίς να πάρει καμιά άλλη δουλιά.

Οι εξαγγελθείσες από την κυβέρνηση παραγγελίες του ΠΝ αφορούν 4 κανονιοφόρους και 4 υποβρύχια, επισκευές φρεγατών και άλλων πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού, που θα έπρεπε μάλιστα να έχουν ξεκινήσει από πέρσι το Σεπτέμβρη, αλλά ακόμα είναι... υποσχέσεις. Ακόμα και η σύμβαση για κατασκευή - μετασκευή βαγονιών του ΟΣΕ, αν και έχει υπογραφεί, δεν προχώρησε λόγω έλλειψης χρηματοδότησης. Το μόνο που έχει μπει στη φάση της υλοποίησης είναι η κατασκευή βαγονιών για τον ΗΣΑΠ. Επίσης πρόταση των Ναυπηγείων είναι η σταδιακή επισκευή και συντήρηση όλων των πλοίων του ΠΝ.

Ξεχωριστό ωστόσο ενδιαφέρον αποκτά η δήλωση του διοικητή της ΕΤΒΑ ότι οι σοβαρές συζητήσεις με τους ενδιαφερόμενους θα ξεκινήσουν αφού υπογραφούν οι παραγγελίες του ΠΝ. Από αυτή και μόνο τη δήλωση γίνεται σαφές ότι η κυβέρνηση στοχεύει να παραδώσει στους ιδιώτες το μεγαλύτερο ναυπηγείο της χώρας και μάλιστα με προίκα εκατοντάδων δισεκατομμυρίων δραχμών.

Ο ραγιαδισμός και η υποτέλεια της ελληνικής κυβέρνησης να ξεπουλήσει και τη ναυπηγική βιομηχανία, την οδήγησε στο να απεμπολήσει και το δικαίωμα που της παρέχει η Ευρωπαϊκή Ενωση, στο να διατηρήσει ένα ναυπηγείο υπό τον έλεγχο του κράτους. Αντίθετα, όπως πρόσφατα ομολόγησε σε συνέντευξη Τύπου ο υπουργός Ανάπτυξης Ευ. Βενιζέλος,άλλες κοινοτικές χώρες, όπως π. χ. η Ισπανία και η Γερμανία επιδοτούν και μάλιστα αδρά τα κρατικά ναυπηγεία. Αραγε τι εμποδίζει την "εκσυγχρονιστική" κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ να διατηρήσει υπό δημόσιο έλεγχο τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, τη στιγμή που η λειτουργία τους, εκτός των άλλων, είναι απαραίτητη για την κατασκευή και την επισκευή πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού;

Με την πολιτική της απέναντι στο ναυπηγείο σήμερα και όλο το προηγούμενο διάστημα, η κυβέρνηση επιδιώκει να υπονομεύσει τη λειτουργία του και να το χρεοκοπήσει, ώστε να εμφανίσει ως "μοναδική λύση" την παράδοσή τους σε κάποιον ιδιώτη. Εξαιτίας αυτής της πολιτικής φέτος τα ναυπηγεία εκτιμάται ότι θα εμφανίσουν ζημιά περίπου 6 δισ. δραχμών.

Τα μάνατζμεντ και η "Brown & Root"

Μεγάλες ευθύνες για το ζημιογόνο αποτέλεσμα φέρει και η αγγλική "Brown end Root",που έναντι αδρής αμοιβής έχει αναλάβει το μάνατζμεντ των ναυπηγείων και αν και είχε δεσμευτεί ότι θα "έφερνε" δουλιές στα ναυπηγεία, ωστόσο στα τρία περίπου χρόνια διαχείρισης δεν έφερε καμιά σημαντική δουλιά. Απ' όλα τα στοιχεία προκύπτει ότι το ναυπηγείο δε χρειαζόταν κανέναν ιδιώτη μάνατζμεντ για να αναπτυχθούν, παρά μόνο πολιτική βούληση γι' αυτό. Οι κυβερνητικές προθέσεις για απαξίωση του ναυπηγείου και για ιδιωτικοποίηση αναδεικνύονται και από μια άλλη πλευρά, της στάσης απέναντι στην αγγλική πολυεθνική. Από όλους ομολογείται η "ανικανότητα" της "Brown end Root", όμως κυβέρνηση και ΕΤΒΑ δεν προχωρούν σε καταγγελία της σύμβασής της. Τους τελευταίους μήνες γίνονται "υπόγεια παζάρια" για αλλαγή της ομάδας στελεχών διαχείρισης, αλλά και πάλι υπό τον έλεγχο της αγγλικής πολυεθνικής. Ηδη η ΕΤΒΑ έχει κάνει λίστα με 4 ξένες τράπεζες, τη γερμανική KFW,τις γιαπωνέζικες Tokyo Mitsubishi και Fujibank και την κορεάτικη Sanwa.Από αυτές θα προκριθεί μια, που έναντι αμοιβής θα αναλάβει την εξεύρεση νέου μάνατζμεντ, αλλά και τη χρηματοδότηση του επενδυτικού προγράμματος των ναυπηγείων. Ποια ιδιωτική εταιρία άραγε θα αναλάβει το κόστος της χρηματοδότησης, χωρίς να αποκτήσει ταυτόχρονα και ένα ισχυρό κίνητρο, όπως τον έλεγχο ή κάποιο μεγάλο πακέτο μετοχών του ναυπηγείου;


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ