Πιέσεις δέχεται το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο καθώς τα νέα βιβλία έχουν ξεσηκώσει αντιδράσεις από εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς. Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά σε δελτίο Τύπου, «σχεδόν καθημερινά, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο γίνεται αποδέκτης κρίσεων, παρατηρήσεων, διορθώσεων, προτάσεων, διαμαρτυριών από γονείς και εκπαιδευτικούς, από ενυπόγραφα δημοσιεύματα του Τύπου, από ανακοινώσεις επιστημονικών ενώσεων και θεσμικών φορέων για τα Αναλυτικά Προγράμματα και τα νέα σχολικά βιβλία». Απαντώντας, ανακοινώνει ότι σύντομα θα ξεκινήσει η αξιολόγηση των νέων βιβλίων από τους εκπαιδευτικούς και μαθητές.
Πρώτο μάλιστα που θα αξιολογηθεί θα πρέπει σύμφωνα με το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο να είναι το βιβλίο της Ιστορίας της Στ' Δημοτικού που έχει προκαλέσει και τις περισσότερες αντιδράσεις. Δηλώνει πάντως ότι δε θα εισηγηθεί την απόσυρσή του με βάση τα επικριτικά σχόλια και τις διαμαρτυρίες «γιατί, εκτός των άλλων, με τον τρόπο αυτό ακυρώνεται η θεσμική λειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας που περιλαμβάνει φυσικά την αξιολόγηση και αυτού του διδακτικού βιβλίου από τη διδακτική πράξη και εμπειρία». Στις προθέσεις της διοίκησης του Ινστιτούτου είναι να στείλει στα σχολεία υποστηρικτικό υλικό (CD - ROM) εμπλουτισμένο με προσομοιώσεις, ηχητικά τεκμήρια αλλά και απεικονίσεις για διάφορα θέματα. Ομως με τέτοιου τύπου συμπληρώσεις όχι μόνο δεν αναιρείται το βασικό πρόβλημα του ιδεολογικού προσανατολισμού του συγκεκριμένου βιβλίου και η καλλιέργεια της αμάθειας αντί της ιστορικής συνείδησης, αλλά συνεχίζεται. Η πραγματική λύση βρίσκεται στην αντικατάστασή του.