Πέμπτη 28 Σεπτέμβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
«ΜΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ»
Θανατηφόρος ανταγωνισμός
Η πορεία μονοπώλησης των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και το ...επιχειρηματικό ρίσκο

«Η όξυνση του ανταγωνισμού και η ταχύτατη προσαρμογή στις απαιτήσεις των καιρών επιβάλλουν συνεχείς καινοτομίες, ανάληψη ρίσκου και ύπαρξη οραμάτων, κάτι που αποτελεί τη θεμελιώδη συνιστώσα του χαρακτήρα και της στρατηγικής της εταιρίας μας»

(Από το μήνυμα του προέδρου των «Μινωικών Γραμμών» Κ. Κληρονόμου ενόψει του 2000).

Αυτό είναι το ζητούμενο. Ο ανταγωνισμός και το ρίσκο. Το ρίσκο, που θέλει, μαζί με τα όποια νέα καράβια, τη βιτρίνα, να κυκλοφορούν στο Αιγαίο δεκάδες σκυλοπνίχτες, που, αργά ή γρήγορα, μετατρέπονται ή θα μετατραπούν σε πλωτά φέρετρα, για όσους δεν ταξιδεύουν ούτε με τα προσωπικά τους αεροπλάνα, ούτε με τα κότερα τα δικά τους ή των φίλων τους. Το ρίσκο το αναλαμβάνουν οι κατά καιρούς Κληρονόμοι, το πληρώνουν, όμως, με τον πλέον τραγικό τρόπο οι απλοί και ανυποψίαστοι πολίτες. Ολοι αυτοί που ακριβοπληρώνουν το εισιτήριο για ένα ταξίδι με το «σαπάκι», προκειμένου να εκπληρωθεί η θεμελιώδης συνιστώσα, που θέτουν οι Κληρονόμοι και οι Παναγόπουλοι σήμερα, οι Βεντούρηδες και οι Αγαπητοί πριν λίγα χρόνια.

Διαβάζοντας τα περί ανταγωνισμού στο ...μήνυμα του Κληρονόμου, του προέδρου των «Μινωικών Γραμμών» και των «ΜΙΝΟΑΝ FLYING DOLPHINS», ιδιοκτήτριας εταιρίας του «Εξπρές Σάμινα», αυτόματα έρχεται στο νου μια ιστορία από το καλοκαίρι του 1998. Τις μέρες που ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις οικογένειες - που άλλοτε ήταν οι κυρίαρχοι των ακτοπλοϊκών γραμμών στις Κυκλάδες - βγήκε στους δρόμους, τα δικαστήρια και τα αστυνομικά τμήματα. Μέσα σε μια - δυο βδομάδες, οι «ανταγωνιστές» κατάφεραν να δώσουν στην κοινή γνώμη μια πολύ μικρή - αλλά εξόχως αποκαλυπτική - γεύση για το βόρβορο που συνοδεύει τον πόλεμο για το μεγαλύτερο κέρδος. Τη δυσωδία που καθοδηγεί τα διαβόητα επιχειρηματικά οράματα. Το επί πτωμάτων πάτημα στην προσπάθεια επικράτησης επί του ανταγωνιστή τους.

Θυμίζουμε πως το καλοκαίρι του 1998 τα παιδιά του εφοπλιστή Γ. Αγαπητού έχουν ήδη χωρίσει τα τσανάκια τους, φτιάχνοντας ανταγωνιστικές μεταξύ τους εταιρίες. Ο πόλεμος είναι ανηλεής. Ο ένας κατηγορεί τον άλλον για χτυπήματα «κάτω από ζώνη», ενώ και οι δυο μαζί κατηγορούνται για βρώμικες μεθόδους που ακολουθούν, από τον άλλο πρώην κυρίαρχο των Κυκλάδων, τον Κ. Βεντούρη, ο οποίος χάνει το ένα πλοίο του μετά το άλλο. Πλοία και περιουσιακά του στοιχεία, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, καταλήγουν στα χέρια των Αγαπητών. Κορύφωση εκείνης της φάσης του ...ανταγωνισμού ήταν η απόπειρα δολοφονίας του Κ. Αγαπητού, η οποία αποδόθηκε στον Κ. Βεντούρη. Τα πάντα στον κύκλο τους, στον κύκλο του εφοπλιστικού κεφαλαίου, την αφρόκρεμα, υποτίθεται, του ελληνικού επιχειρηματικού δαιμονίου είναι πολύ απλά, όπως κι αν διαβαστεί η παραπάνω ιστορία. Είτε ως συκοφαντική δυσφήμιση του ενός προς τον άλλο, είτε ως απόπειρα δολοφονίας κατά του ...ανταγωνιστή.

«Συνδετικός κρίκος» εκείνης της ιστορίας με το χτεσινό έγκλημα, είναι ότι στο στόλο της «Αγαπητός LINES» ανήκε τότε το «ΓΚΟΛΝΤΕΝ Βεργίνα», που αργότερα «πέρασε» στη «ΜΙΝΟΑΝ FLYING DOLPHINS» με το νέο όνομα «Εξπρές Σάμινα»... Ηταν το σαπιοκάραβο που κουβάλαγε 30 - 35 χρόνια κόπωσης και αγώνα δρόμου τριών δεκαετιών για τον πλουτισμό των εφοπλιστάδων και το οποίο έσυρε στον υγρό τάφο τους επιβάτες του.

Πορεία μονοπώλησης και ασυδοσίας

Οι «Μινωικές Γραμμές» εμφανίστηκαν στη ναυσιπλοΐα το Μάρτη του 1972. Οι επικεφαλής της, απίθανοι αετονύχηδες της εποχής, κατάφεραν να την παρουσιάσουν ως εταιρία λαϊκής βάσης, μοιράζοντας μετοχές σε φορείς και κατοίκους της Κρήτης. Με τα κεφάλαια που αποσπάστηκαν με αυτόν τον τρόπο, κατάφεραν δυο χρόνια αργότερα να αποκτήσουν το F/Β ΜΙΝΟΣ και η εταιρία - όπως λέει μέχρι σήμερα - άρχισε να «διεκδικεί πλέον το μερίδιο στις γραμμές Πειραιά - Κρήτη, που δικαιωματικά τής ανήκε»...

Από εκεί και πέρα, ο δρόμος ήταν ορθάνοιχτος. Με άλλοθι το χαρακτήρα της «εταιρίας λαϊκής βάσης» και εξασφαλίζοντας τη στήριξη της κοινωνίας της Κρήτης, που τη θεώρησαν «δική τους εταιρία», σταδιακά άρχισε να κυριαρχεί στην αγορά. Το 1976 δρομολογεί το F/Β ΑΡΙΑΔΝΗ, το 1978 αποκτά το F/Β ΚΝΩΣΣΟΣ, ενώ το 1981, με το F/Β ΓΚΡΕΚΟ, αρχίζει δρομολόγια Πάτρα - Αγκόνα. Αργότερα, το 1985, αποκτά το F/Β ΦΑΙΣΤΟΣ, δύο χρόνια αργότερα το ΦΑΙΔΡΑ, ενώ το 1988 το F/Β ΚΙΝΓΚ ΜΙΝΟΣ. Ολα τα επόμενα χρόνια αποτελούν περίοδο δρομολόγησης όλο και νέων πλοίων, στην κατεύθυνση του ...ανταγωνισμού, της συγκέντρωσης, δηλαδή, κεφαλαίων και της σταδιακής δημιουργίας ενός μονοπωλιακού ομίλου. Μιας επιχείρησης, που έθετε εκτός μάχης, τη μία μετά την άλλη, τις μικρότερες εταιρίες, αλλάζοντας άρδην την εικόνα των ακτοπλοϊκών γραμμών και το καθεστώς εξυπηρέτησης των νησιών, επιβάλλοντας, με την απαραίτητη κάθε φορά συνδρομή των κυβερνώντων, τους δικούς της όρους στη ναυτιλιακή αγορά.

Το μεγάλο άλμα γίνεται το 1998. Η εταιρία καταφέρνει να μπει το Μάη στο Χρηματιστήριο, αποσπώντας 15,4 δισεκατομμύρια δραχμές. Μέρος από το ποσό αυτό χρησιμοποιήθηκε για τη δημιουργία, στα τέλη του 1988, της ΜΙΝΟΑΝ FLYING DOLPHINS, στην οποία ανήκε και το «Σάμινα». Βέβαια, τα ποσά που εισέπραξε η εταιρία από την εισαγωγή της στο ΧΑΑ, ωχριούν μπροστά τα 62 δισεκατομμύρια δραχμές που απέσπασε από το Χρηματιστήριο πέρσι. Τότε, που η εταιρία, εκμεταλλευόμενη τη χρηματιστηριακή υστερία, προχώρησε σε αντίστοιχη αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου.

Ο κ. Κληρονόμου έδειξε χτες ιδιαίτερη σπουδή και δήλωνε προς διάφορες κατευθύνσεις πως άλλο πράγμα οι «Μινωικές Γραμμές» κι άλλο η «ΜΙΝΟΑΝ FLYING DOLPHINS». Είναι πλήρως κατανοητό, τώρα που οι εταιρίες του βρίσκονται στο στόχαστρο της κοινής γνώμης, να προσπαθεί να αποστασιοποιηθεί, ως εταιρία - μαμά, απ' τη θυγατρική του. Εκείνο που δεν μπορεί να αμφισβητήσει είναι ότι ο ίδιος είναι πρόεδρος και των δύο εταιριών, ενώ το 31,2% της «ΜΙΝΟΑΝ FLYING DOLPHINS» ανήκει στις «Μινωικές Γραμμές». Οπως, άλλωστε, διατυμπανίζει στα διαφημιστικά του φυλλάδια των «Μινωικών Γραμμών», «τον Δεκέμβρη του 1998 σε λαμπρή τελετή στο ξενοδοχείο "Μεγάλη Βρετάνια" παρουσιάστηκε στους δημοσιογράφους και το επενδυτικό κοινό η ΜΙΝΟΑΝ FLYING DOLPHINS».

Βέβαια, αυτή δεν είναι η μόνη θυγατρική των «Μινωικών Γραμμών». Στον ίδιο όμιλο ανήκει το 28% των «AEGEAN AIRLAINS», το 58% των «MINOAN LINES FERRIES», το 100% της εταιρίας «ΚΡΗΤΙΚΗ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ», το 100% των «ΜΙΝΟΑΝ ανταλλακτήρια συναλλάγματος». Να προσθέσουμε, τέλος, ότι στις «Μινωικές Γραμμές» ανήκει και το 35,5% των εταιρίας «FORTHNET», που ενεργοποιείται στο χώρο του INTERNET και οι μετοχές της οποίας σύντομα θα διαπραγματεύονται στην οδό Σοφοκλέους.


Κ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ