Κυριακή 5 Σεπτέμβρη 2010
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 5
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η σύγκρουση Δίκαιου και Αδικου Λόγου

Σήμερα, στο Ηρώδειο η εκδήλωση για τα 50χρονα της Κυπριακής Δημοκρατίας και οι «Νεφέλες» του Αριστοφάνη από τον ΘΟΚ

Με την παρουσία του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας Δημήτρη Χριστόφια και στο πλαίσιο των εμβληματικών εκδηλώσεων για τα 50χρονα της Κυπριακής Δημοκρατίας, η παραγωγή του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου «Νεφέλες» του Αριστοφάνη, που παρουσιάστηκε πέρσι στο Φεστιβάλ Επιδαύρου, θα δώσει, σήμερα, μια παράσταση στην Αθήνα, στο Ηρώδειο, στις 9 το βράδυ.

Οι «Νεφέλες» του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου (ΘΟΚ) «μεταμορφώνονται», και φέτος, ενώπιον θνητών και Αθανάτων σε μετάφραση Κ. Χ. Μύρη, μουσική Σταμάτη Κραουνάκη και σκηνοθεσία Βαρνάβα Κυριαζή. Τα σκηνικά υπογράφει ο Χάρης Καυκαρίδης, τα κοστούμια ο Λάκης Γενεθλής και τη χορογραφία ο Ισίδωρος Σιδέρης.

Στο ρόλο του Στρεψιάδη ο Ανδρέας Τσουρής, στο ρόλο του Σωκράτη ο Σταύρος Λούρας και στο ρόλο του Φειδιππίδη ο Χριστόδουλος Μαρτάς. Τον Δίκαιο Λόγο θα ερμηνεύσει η Αννίτα Σαντοριναίου και τον Αδικο Λόγο η Ελενα Ευσταθίου μαζί με μια πλειάδα αξιόλογων ηθοποιών στους υπόλοιπους ρόλους, μεταφέροντάς μας με κέφι, χορό και συγκίνηση στο ιδιοφυές κείμενο του Αριστοφάνη.

Κρίση ηθικής και πολιτικής

Οι «Νεφέλες» παρουσιάστηκαν το 423 π.Χ., στα Μεγάλα Διονύσια και απέσπασαν το τρίτο βραβείο. Πιστεύοντας στο έργο του, ο Αριστοφάνης το διόρθωσε ριζικά, με σκοπό να το ξαναπαρουσιάσει στο κοινό. Οι Νεφέλες που μας σώζονται είναι η δεύτερη εκδοχή. Πρόκειται για ένα από τα πιο ξακουσμένα και πολυσυζητημένα έργα του Αριστοφάνη, ο άλυτος γρίφος μέσα σ' ολόκληρη την αριστοφανική παραγωγή κι ένα από τα μεγαλύτερα ερωτηματικά στην ιστορία της λογοτεχνίας.


Ο Στρεψιάδης, ένας γέρος Αθηναίος χωριάτης, αναγκάστηκε να αφήσει το κτήμα του και να κλειστεί στην Αθήνα, λόγω των συχνών επιδρομών που έκαναν οι Σπαρτιάτες στην Αττική, την περίοδο του Πελοποννησιακού Πολέμου. Παντρεμένος με μία αριστοκράτισσα Αθηναία απέκτησαν ένα γιο, τον Φειδιππίδη, που αναθρεμμένος σαν αριστοκράτης, έφτασε στο σημείο να καταχρεώσει τον πατέρα του με τις σπατάλες του. Στριμωγμένος ο Στρεψιάδης από τους δανειστές του, παίρνει την απόφαση να στείλει το γιο του στο Φροντιστήριο του Σωκράτη για να μάθει τον άδικο και τον δίκαιο λόγο, ώστε να μπορεί να δικαιώνεται στις δίκες και να γλιτώσει από τα διάφορα δανεικά και αγύριστα. Ο Φειδιππίδης, δεν έχει καμιά όρεξη να κλειστεί στη σχολή κι έτσι, ο γέρο Στρεψιάδης, αναγκάζεται να φοιτήσει ο ίδιος στο Φροντιστήριο. Γρήγορα όμως ο Σωκράτης τον διώχνει ως ανεπίδεκτο μαθήσεως και τελικά πείθει τον γιο του να φοιτήσει στη σχολή του μεγάλου φιλοσόφου. Σύντομα θα αντιληφθεί πως όλα τα μαθήματα που πήρε ο γιος του, θα τα πληρώσει ο ίδιος και πικρά μάλιστα.

Ο μεγάλος κωμωδιογράφος καυτηριάζει ουσιαστικά τα φροντιστήρια των σοφιστών στην Αθήνα και την «προοδευτική» παιδεία που παρείχε την εποχή εκείνη ο Σωκράτης. Εκθέτει τις αρνητικές συνέπειες που είχε η σύγχρονη σοφιστική κίνηση σε ιδιωτικό επίπεδο, τις επιδράσεις της σοφιστικής επιχειρηματολογίας στο χώρο της οικογένειας και παρουσιάζει την υπονόμευση των πατροπαράδοτων ηθών και κανόνων, αναλύοντας την κρίση της ηθικής και της πολιτικής στην αθηναϊκή κοινωνία, την παρακμή του παλαιού εκπαιδευτικού συστήματος και την πάλη των δύο γενεών. Σατιρίζει τους σοφιστές της Αρχαίας Αθήνας και, ιδιαίτερα τον Σωκράτη, που διαφθείρει υποτίθεται τους νέους με τη διδασκαλία του, παρόλο που ο Σωκράτης δεν δίδαξε ποτέ τη σοφιστεία. Το όνομα του έργου οφείλεται στις Νεφέλες (τις νεφελώδεις δηλαδή ιδέες της φιλοσοφίας), τις οποίες, κατά τον ποιητή, ο Σωκράτης θεωρεί θεές, μαζί με το Χάος και τη Γλώσσα, και μ' αυτές αντικαθιστά τους θεούς της πόλης. Επίσης, σαρκάζει την κουτοπονηριά των συμπολιτών του, τον ξεπεσμό των αρχαίων θεών, ενώ μέσα από τη σύγκρουση του Δίκαιου με τον Αδικο Λόγο υπενθυμίζει πόσο αδύναμοι μπορεί να είναι οι άνθρωποι μπροστά στις ψεύτικες υποσχέσεις.

Τα «νέφη» της αδικίας


Η παράσταση του ΘΟΚ πέτυχε να αναγάγει την αριστοφανική κωμωδία στο σήμερα. Να υπονοήσει τα «νέφη» της αδικίας, της αρπαχτής, της απάτης, της κερδοσκοπίας, της αναλγησίας, της ψευδολογίας, της βλακείας, της ασυναρτησίας, του οχαδερφισμού που μεταδίδουν στην οικογένεια, στην κοινωνία, στους θεσμούς, στην παιδεία, στη νεολαία, λογής λογής αετονύχηδες, παλιότερων και νεότερων γενιών.

Οσοι είδαν την περσινή παράσταση θα θυμούνται το εξαιρετικό, πολύ εύστοχο, συγκινητικό και απολύτως θεμιτό εύρημα, το οποίο πέτυχε μια σύγχρονη «ανάγνωση» του έργου σχετικά με τη σημερινή απαξιωτική και εκφυλιστική εκπαιδευτική - κοινωνική - ηθική - συναισθηματική διαπαιδαγώγηση των νέων ανθρώπων: Την εμφάνιση - με τη μορφή αριστοφανικής παράβασης - στο τέλος του έργου ενός παιδιού που βγαίνει μέσα από τους θεατές και κατακρίνει πολιτεία, κοινωνία και γονείς για τα σημερινά «νέφη» της κρατικής βίας, της πολιτικής αγυρτείας, της κοινωνικής θολούρας, της αμορφωσιάς και της υποκουλτούρας που το «διδάσκουν». Εύρημα που υπηρετήθηκε απόλυτα με το λόγο και το τραγούδι του 12χρονου Γιώργου Ιωαννίδη.

Μουσικοί επί σκηνής: Πιάνο - Πλήκτρα: Νίκος Ευαγγέλου. Φλάουτο, Φλογέρες: Μαρίνα Συμεωνίδου. Κρουστά: Τζόναθαν Μπετίτο. Μουσική Διδασκαλία: Σταμάτης Κραουνάκης, Γιώργος Χριστοδουλίδης, Ελεονώρα Ρούσου. Σχεδιασμός Φωτισμών: Γιώργος Κουκουμάς.

Παίζουν επίσης: Μαθητές Σωκράτη: Σώτος Σταυράκης, Θανάσης Δρακόπουλος, Βαλεντίνος Κόκκινος, Αντώνης Ονουφρίου, Πασίας: Χριστόφορος Χριστοφόρου, Αμυνίας: Μιχάλης Μουστάκας, Παιδί: Γιώργος Ιωαννίδης, Ερμής: Λευτέρης Σαλωμίδης. Χορός Νεφελών: Στέλα Φυρογένη (Κορυφαία), Ερμίνα Κυριαζή, Χριστίνα Χριστόφια, Mάρα Κωνσταντίνου, Λουκία Πρωτοπαπά, Νιόβη Χαραλάμπους, Κατερίνα Λούρα, Ελενα Χριστοφή, Ελενα Αντωνίου, Δανάη Χρίστου, Χριστίνα Κωνσταντίνου, Αννα Παπαγεωργίου, Ηλιάνα Κάκκουρα, Πολυξένη Σάββα.

Είσοδος ελεύθερη, μόνο με δελτία εισόδου, που διατίθενται από το Κεντρικό Ταμείο του Φεστιβάλ Αθηνών (Πανεπιστημίου 39, στοά Πεσμαζόγλου) και το Σπίτι της Κύπρου - Κυπριακή Πρεσβεία (Ηρακλείτου 10, Κολωνάκι, 210-3641.217).


Σ.Α.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ