Πέμπτη 30 Σεπτέμβρη 2010
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΟΜΙΣΙΟΝ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ»
Εργαλείο για την παραπέρα αφαίμαξη μισθών και δικαιωμάτων

Η απειλή των κυρώσεων που θεσπίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα αξιοποιηθεί εκβιαστικά για νέες ανατροπές σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων

Τα σχέδια του ευρωενωσιακού κεφαλαίου μπορούν και πρέπει να ανατραπούν από τον ενιαίο επιθετικό αγώνα της εργατικής τάξης και των συμμάχων της
Τα σχέδια του ευρωενωσιακού κεφαλαίου μπορούν και πρέπει να ανατραπούν από τον ενιαίο επιθετικό αγώνα της εργατικής τάξης και των συμμάχων της
Με ένταση του πολέμου, σε βάρος των λαών της ΕΕ ισοδυναμεί η «ολοκληρωμένη δέσμη νομοθετικών μέτρων» που παρουσίασε χτες η Κομισιόν στο πλαίσιο της «ενίσχυσης της διακυβέρνησης» στην ΕΕ, γνωστή και ως οικονομική διακυβέρνηση.

Με τη δέσμη μέτρων «αναθεωρείται» σε ακόμα πιο βάρβαρη κατεύθυνση το Σύμφωνο Σταθερότητας και θωρακίζεται η εξουσία των ευρωμονοπωλίων, για να προστατευτεί και να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα και η κερδοφορία τους. Με πρόσχημα την πρόληψη μελλοντικών κρίσεων στην ευρωζώνη και την ΕΕ, θα εντατικοποιηθεί η μετωπική επίθεση κατά των λαών, βουλιάζοντάς τους πιο βαθιά στη φτώχεια και την εξαθλίωση.

Σε ό,τι αφορά το Σύμφωνο Σταθερότητας, στο εξής δε θα παρακολουθείται και ελέγχεται μόνο το έλλειμμα, αλλά και το χρέος και η ανταγωνιστικότητα των κρατών - μελών, δεδομένα που θα αποτελέσουν το όχημα να χτυπηθούν ακόμα παραπέρα τα εργασιακά δικαιώματα και όσες από τις κατακτήσεις έχουν αφήσει όρθιες το κεφάλαιο και οι κυβερνήσεις του.

Η Κομισιόν ομολογεί ότι η δέσμη των νομοθετικών μέτρων βρίσκεται «σε αγαστή αρμονία με τους στόχους της στρατηγικής της Ευρώπης με ορίζοντα το έτος 2020». Οπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, οι προτάσεις της «λαμβάνουν υπόψη τις ελλείψεις που διαπιστώνονται στην υφιστάμενη νομοθεσία και επιδιώκεται η ευρύτερη και ενισχυμένη εποπτεία των δημοσιονομικών πολιτικών, αλλά και των μακροοικονομικών πολιτικών και των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων».

Με άλλα λόγια, η Κομισιόν απειλεί με κυρώσεις τα κράτη - μέλη που δε διατηρούν το έλλειμμα και το χρέος τους στα προβλεπόμενα όρια, με διττό στόχο:

  • Πρώτον, για να διασφαλίσει ότι σε όλα τα κράτη - μέλη η πολιτική λιτότητας θα εφαρμόζεται απαρέγκλιτα, ώστε να μην ξοδεύεται ούτε ένα ευρώ για άλλες ανάγκες, πέρα από την άμεση ή έμμεση πριμοδότηση του κεφαλαίου.
  • Δεύτερο, για να εφοδιάσει τις καπιταλιστικές κυβερνήσεις με ένα ακόμα τρομοκρατικό εργαλείο σε βάρος των λαών, αφού με την απειλή των κυρώσεων θα δικαιολογούν στο εξής τις παραπέρα περικοπές σε μισθούς, συντάξεις και κοινωνικές παροχές, ενώ ταυτόχρονα θα παίρνουν εκβιαστικά αντιλαϊκά μέτρα που ενισχύουν την καπιταλιστική ανταγωνιστικότητα.

Οι προτάσεις της Κομισιόν αναμένεται να εγκριθούν από τη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ τον Οκτώβρη. Η δέσμη των νομοθετικών μέτρων της Επιτροπής απαρτίζεται από τέσσερις προτάσεις Οδηγιών που εστιάζονται σε δημοσιονομικά ζητήματα (συμπεριλαμβανομένης της εκτεταμένης μεταρρύθμισης του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης) και δύο προτάσεις κανονισμών για τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση των μακροοικονομικών ανισορροπιών.

Οι προτάσεις της Κομισιόν

Πιο συγκεκριμένα προτείνεται:

1. Κανονισμός που τροποποιεί το νομοθετικό υπόβαθρο του προληπτικού σκέλους του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Στην πραγματικότητα, δίνεται δικαίωμα στην Κομισιόν να παρεμβαίνει προληπτικά σε κάθε κράτος - μέλος στην περίπτωση που δεν τηρούνται οι λεγόμενες «συνετές δημοσιονομικές πολιτικές» και μάλιστα κατά τις περιόδους της ευνοϊκής οικονομικής συγκυρίας, δηλαδή σε φάση ανάκαμψης της καπιταλιστικής οικονομίας. Προκειμένου «να εγκαταλειφθούν οι πρακτικές εφησυχασμού που επικράτησαν στο παρελθόν κατά τις περιόδους της ευνοϊκής οικονομικής συγκυρίας», η Κομισιόν προτείνει ο έλεγχος των δημοσίων οικονομικών να βασίζεται στη νέα έννοια της «χάραξης συνετής δημοσιονομικής πολιτικής», δηλαδή να μην υπάρχει η παραμικρή παρέκκλιση από την πολιτική της λιτότητας και των περικοπών στις κοινωνικές δαπάνες.

2. Ο κανονισμός που τροποποιεί το νομοθετικό υπόβαθρο του διορθωτικού σκέλους του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για εργαλείο που θα επιτρέπει να «παρακολουθείται στενότερα η εξέλιξη του χρέους και να αντιμετωπίζεται ισότιμα με τις εξελίξεις του ελλείμματος για τις αποφάσεις που συνδέονται με τη διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος». Τα κράτη - μέλη το χρέος των οποίων υπερβαίνει 60% του ΑΕΠ, πρέπει να λάβουν μέτρα για να το μειώσουν με ικανοποιητικό ρυθμό, ο οποίος ορίζεται ως η μείωση κατά 1/20 της διαφοράς με το όριο του 60% κατά τα τρία τελευταία έτη.

3. Ο κανονισμός σχετικά με την αποτελεσματική επιβολή της δημοσιονομικής επιτήρησης στη ζώνη του ευρώ. Περιλαμβάνει μια νέα δέσμη οικονομικών κυρώσεων για τα κράτη - μέλη που συμμετέχουν στην ευρωζώνη. Οσον αφορά το προληπτικό σκέλος, συνέπεια των σημαντικών αποκλίσεων από τη λεγόμενη «χάραξη συνετής φορολογικής πολιτικής» πρέπει να είναι η τοκοφόρος κατάθεση του 0,2% του ΑΕΠ. Στο διορθωτικό σκέλος, ισχύει η απαίτηση άτοκης κατάθεσης, ίσης με 0,2% του ΑΕΠ, σε περίπτωση έκδοσης της απόφασης να υπαχθεί μια χώρα στο καθεστώς του υπερβολικού ελλείμματος. Αυτό μετατρέπεται σε πρόστιμο, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τη σύσταση για τη διόρθωση του υπερβολικού ελλείμματος.

4. Η νέα οδηγία όσον αφορά τις απαιτήσεις που ισχύουν για το δημοσιονομικό πλαίσιο των κρατών - μελών: Πρόκειται για τις ελάχιστες απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν τα κράτη - μέλη στο πλαίσιο του αναθεωρημένου Συμφώνου Σταθερότητας. Αφορά μια συνολική δέσμη των στοιχείων που αποτελούν τη βάση της εθνικής δημοσιονομικής διακυβέρνησης (λογιστικά συστήματα, στατιστικές, πρακτικές προβλέψεων, δημοσιονομικοί κανόνες, δημοσιονομικές διαδικασίες και δημοσιονομικές σχέσεις με άλλες οντότητες, όπως οι τοπικές ή περιφερειακές αρχές).

5. Ο νέος κανονισμός σχετικά με την πρόληψη και τη διόρθωση των μακροοικονομικών ανισορροπιών. Προτείνεται η θέσπιση της Διαδικασίας Υπερβολικής Ανισορροπίας (ΔΥΑ), η οποία αποτελεί ένα νέο στοιχείο του πλαισίου οικονομικής επιτήρησης της ΕΕ. Η ΔΥΑ έχει κοινά σημεία με την υπάρχουσα διαδικασία υπερβολικού ελλείμματος. Για τα κράτη - μέλη που εμφανίζουν σοβαρές ανισορροπίες ή ανισορροπίες που θέτουν σε κίνδυνο τη λειτουργία της ΟΝΕ, το Συμβούλιο μπορεί να εγκρίνει συστάσεις και να κινήσει τη Διαδικασία Υπερβολικής Ανισορροπίας (ΔΥΑ). Ενα κράτος - μέλος υπό το καθεστώς της ΔΥΑ πρέπει να παρουσιάσει πρόγραμμα διορθωτικών μέτρων που ελέγχεται από το Συμβούλιο, το οποίο καθορίζει τις προθεσμίες για τη λήψη αυτών των μέτρων. «Η επανειλημμένη αποτυχία λήψης διορθωτικών μέτρων εκθέτει το ενδιαφερόμενο κράτος - μέλος που συμμετέχει στη ζώνη του ευρώ σε κυρώσεις», καταλήγει η ανακοίνωση.

6. Ο κανονισμός σχετικά με τα μέτρα που επιβάλλονται για να διορθωθούν οι υπερβολικές μακροοικονομικές ανισορροπίες στη ζώνη του ευρώ. Οπως και στο δημοσιονομικό τομέα, εάν ένα κράτος - μέλος που συμμετέχει στη ζώνη του ευρώ αποτύχει επανειλημμένα να λάβει μέτρα σύμφωνα με τις συστάσεις του Συμβουλίου για τη ΔΥΑ, θα υποχρεούται να καταβάλει ετήσιο πρόστιμο ίσο με 0,1% του ΑΕΠ του. Το πρόστιμο μπορεί να αρθεί μόνο μετά από ψηφοφορία, με ειδική πλειοψηφία («αντίστροφος μηχανισμός ψηφοφορίας»), κατά την οποία ψηφίζουν μόνο τα κράτη - μέλη που συμμετέχουν στη ζώνη του ευρώ.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ