«Αγωνία» για την πορεία των κρατικών εσόδων, στο στόχαστρο η «τσέπη» των λαϊκών νοικοκυριών
Στην πλήρη αποδοχή και αναγνώριση ολόκληρης της γκάμας των αντιλαϊκών φόρων και των βαριών χαρατσιών των προηγούμενων χρόνων και των δυσβάσταχτων χρεών που αυτά φόρτωσαν στις πλάτες του λαού προχωρά ο ΣΥΡΙΖΑ, με την πρόταση νόμου που κατέθεσε χτες στη Βουλή σχετικά με τις «ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία». Το εν λόγω νομοσχέδιο είναι το πρώτο από αυτά που θα καταθέσει τις επόμενες μέρες ο ΣΥΡΙΖΑ στη βάση του «κοστολογημένου» προγράμματος που παρουσίασε ο Αλ. Τσίπρας στη ΔΕΘ (σήμερα θα παρουσιαστεί το νομοσχέδιο για τον κατώτατο μισθό και τις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας) και αποτελεί ένα σαφές δείγμα ότι ο δρόμος της καπιταλιστικής ανάπτυξης στον οποίο είναι δεσμευμένος ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει καμία σχέση με την ικανοποίηση των αναγκών του λαού.
Συγκεκριμένα, πέρα και πάνω από τις «αντιμνημονιακές» ρητορείες που χαρακτήρισαν και τις χτεσινές δηλώσεις του Αλ. Τσίπρα, αλλά και την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, στο διά ταύτα, όπως φαίνεται και από τις διατάξεις του, αυτό που τους «κόφτει» είναι το πώς μέσα από την «επιμήκυνση» των δόσεων θα εισπραχτούν οι «οφειλές» που έχει φορτωθεί ο λαός από τα... «μνημονιακά» χαράτσια. Μάλιστα, ακριβώς στην είσπραξη «οφειλών» από εργατικά - λαϊκά στρώματα που δεν έχουν να πληρώσουν ποντάρει ο ΣΥΡΙΖΑ για την εφαρμογή των προγραμμάτων διαχείρισης της ακραίας φτώχειας: «Το άμεσο εκτιμώμενο όφελος από τη ρύθμιση χρεών και την έναρξη καταβολής δόσεων θα μας δώσει τη δυνατότητα να καλύψουμε χρηματοδοτικά κενά από αναγκαίες δράσεις για την ελάφρυνση και δικαιότερη κατανομή των βαρών», είχε σημειώσει χαρακτηριστικά στη ΔΕΘ ο Αλ. Τσίπρας. Θα πάρει δηλαδή από τους φτωχούς για να δώσει στους φτωχότερους!
Παράλληλα, η πρόταση νόμου του ΣΥΡΙΖΑ αποκαλύπτει τις κραυγαλέες ομοιότητες και ταυτίσεις του με τη συγκυβέρνηση (βλ. το παρακάτω ρεπορτάζ), ακόμη και σε ό,τι αφορά τους τρόπους διαχείρισης της κατάστασης, στοχεύοντας στην είσπραξη των οφειλών της λαϊκής οικογένειας που βεβαιώθηκαν από το φοροεισπρακτικό μηχανισμό στο πλαίσιο των μνημονίων, των εφαρμοστικών νόμων και άλλων νομοθετημάτων της προηγούμενης περιόδου.
Αναλυτικά, σε επίπεδο διαχείρισης των αναγκών του κεφαλαίου και του αστικού κράτους, η πρόταση νόμου του ΣΥΡΙΖΑ προβλέπει τα παρακάτω:
-- Η ρύθμιση των βεβαιωμένων ληξιπρόθεσμων οφειλών γίνεται μέχρι και σε 84 μηνιαίες δόσεις. Το σύνολο των ετήσιων καταβολών φτάνει στο 20% του ετήσιου εισοδήματος του οφειλέτη, ενώ σε περίπτωση υπέρβασης του ορίου «οι δόσεις επεκτείνονται αναλογικά μέχρι την εξάλειψη της υπέρβασης». Δηλαδή σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από τις τεχνικές χρονικής επιμήκυνσης, το σύνολο του ποσού (φόροι και άλλα χαράτσια) εξακολουθεί να παραμένει απαιτητό από την Εφορία και μάλιστα για το σύνολο των λαϊκών νοικοκυριών, χωρίς απολύτως καμία εξαίρεση. Η πρώτη δόση καταβάλλεται μέσα σε 10 μέρες (!) μετά από την αίτηση υπαγωγής στη ρύθμιση. Σε περιπτώσεις ταυτόχρονης ρύθμισης φορολογικών και ασφαλιστικών εισφορών η ταρίφα του ΣΥΡΙΖΑ ανεβαίνει στο 30% του εισοδήματος. Με αυτόν τον τρόπο, όπως σημειώνουν, «παρέχεται η δυνατότητα να εξυπηρετηθούν τα ληξιπρόθεσμα και τα τρέχοντα χρέη, να λειτουργήσουν οι επιχειρήσεις και να συντηρηθεί στα απολύτως αναγκαία επίπεδα ο επαγγελματίας και η οικογένειά του»...
-- Τα... ευεργετήματα της ρύθμισης παύουν να ισχύουν σε περίπτωση «καθυστέρησης» πάνω από ένα μήνα και για δύο συνεχόμενες δόσεις. Σε αυτήν την περίπτωση, η ρύθμιση καταργείται και «η οφειλή εισπράττεται με τις γενικές ισχύουσες διατάξεις», δηλαδή με τα ήδη προβλεπόμενα ασήκωτα πρόστιμα και προσαυξήσεις, τα οποία στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ ορίζεται ότι μπορούν να φτάνουν μέχρι και το 30% του «αρχικώς οφειλόμενου κεφαλαίου», δηλαδή στο ύψος που έχουν ήδη επιβάλει οι... «μνημονιακές» κυβερνήσεις!
-- Σε περίπτωση δικαστικής προσφυγής του οφειλέτη (αντί για την υπαγωγή στη ρύθμιση του ΣΥΡΙΖΑ), «η αρμόδια ΔΟΥ βεβαιώνει ποσοστό 15% της συνολικής οφειλής».
-- Σε κάθε Περιφέρεια συνίσταται «Επιτροπή Διοικητικής Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών», για ποσά που ξεκινούν από 20.000 ευρώ. Προκειμένου να συζητηθεί η υπόθεση «εκδίδεται γραμμάτιο Δημοσίου 75 ευρώ υπέρ των δαπανών λειτουργίας των Επιτροπών». Πρόκειται δηλαδή για χαράτσι που θα πληρώσει ο οφειλέτης προκειμένου να μην επιβαρυνθούν οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού...
-- Σε ό,τι αφορά τα στεγαστικά και καταναλωτικά δάνεια, η περιβόητη «μάχη» του ΣΥΡΙΖΑ με τα «κερδοσκοπικά distress funds» περιορίζεται στην «απαγόρευση» της μεταβίβασής τους από τις ντόπιες τράπεζες σε «μη τραπεζικά ιδρύματα, τα οποία δε λειτουργούν νόμιμα σε χώρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης». Μάλιστα, η... «απαγόρευση» ισχύει μόνο για τα δάνεια που έχουν συναφθεί την τελευταία δεκαετία.
-- Το «κλου» της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ αφορά τους πλειστηριασμούς κατοικίας και επαγγελματικής στέγης. Σύμφωνα με αυτήν, η παρεχόμενη προστασία απλά επεκτείνεται μέχρι 31/12/2015 (για ένα ακόμη έτος), ενώ «τυχόν διαδικασίες που είναι εκκρεμείς» αναστέλλονται μέχρι την ίδια ημερομηνία...
Στο μεταξύ, την «αγωνία» του για τους θεσμούς με τους οποίους θα συνεχιστεί η επιβολή των αντιλαϊκών μνημονίων διαρκείας της ΕΕ εξέφρασε χτες ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Δ. Παπαδημούλης, ρωτώντας τον πρόεδρο της Κομισιόν, Ζ. Κ. Γιούνκερ, για το «χρονοδιάγραμμα που έχει θέσει η Κομισιόν για την "αντικατάσταση" της τρόικας», καθώς επίσης «ποιους ευρωπαϊκούς θεσμούς θα περιλαμβάνει η νέα δομή και τι μορφή θα έχει».
Στην ερώτησή του, ο Δ. Παπαδημούλης αναφέρεται στις «δέκα προτεραιότητες» που έθεσε για λογαριασμό των ευρωενωσιακών μονοπωλίων ο Ζ. Κ. Γιούνκερ στην πρώτη ομιλία του ως πρόεδρος της Κομισιόν, και συγκεκριμένα στην αντικατάσταση της τρόικα «με μια περισσότερο δημοκρατικά νομιμοποιημένη δομή, βασισμένη στους ευρωπαϊκούς θεσμούς και με ενισχυμένο κοινοβουλευτικό έλεγχο σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο».
Στην πραγματικότητα βέβαια, η δημιουργία αυτών των θεσμών εποπτείας της ΕΕ χωρίς τη συμμετοχή του ΔΝΤ σχετίζεται με τις αντιθέσεις μεταξύ ΕΕ - ΔΝΤ, οι οποίες σε αυτήν τη φάση οξύνονται, καθώς και τις αντιθέσεις στο εσωτερικό της ίδιας της Ευρωζώνης. Ταυτόχρονα συνδέεται άμεσα με τα μνημόνια διαρκείας της ίδιας της λυκοσυμμαχίας και την «ενισχυμένη οικονομική διακυβέρνηση» σε όλα τα κράτη - μέλη της. Εξάλλου, όπως και με τα υπόλοιπα όργανα της ΕΕ, η προβαλλόμενη «περισσότερο δημοκρατικά νομιμοποιημένη δομή» των νέων ευρωενωσιακών μηχανισμών εποπτείας εντάσσεται στην προσπάθεια «νομιμοποίησης» της επίθεσης στα εργατικά - λαϊκά δικαιώματα που εκτυλίσσεται σε όλη την ΕΕ για την ενίσχυση της κερδοφορίας και της ανταγωνιστικότητας των μονοπωλίων.