Σάββατο 7 Ιούλη 2018 - Κυριακή 8 Ιούλη 2018
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΟΝ «ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ Ι»
Νέος γύρος αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων στην Τοπική Διοίκηση

Ξεκίνησε την Παρασκευή στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Εσωτερικών για τον «Κλεισθένη Ι», του οποίου οι διατάξεις αποτελούν συνέχεια των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων στην Τοπική και Περιφερειακή Διοίκηση, ώστε αυτή να προσαρμοστεί ακόμα πιο αποτελεσματικά στις ανάγκες της ενίσχυσης της κερδοφορίας του κεφαλαίου σε βάρος των εργατικών - λαϊκών αναγκών.

Το νομοσχέδιο φέρει τον τίτλο «Μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης - Εμβάθυνση της Δημοκρατίας - Ενίσχυση της Συμμετοχής - Βελτίωση της οικονομικής και αναπτυξιακής λειτουργίας των ΟΤΑ (Πρόγραμμα "ΚΛΕΙΣΘΕΝΗΣ Ι") - Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του πλαισίου οργάνωσης και λειτουργίας των ΦΟΔΣΑ - Ρυθμίσεις για την αποτελεσματικότερη, ταχύτερη και ενιαία άσκηση των αρμοδιοτήτων σχετικά με την απονομή ιθαγένειας και την πολιτογράφηση - Λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας ΥΠΕΣ», ενώ χτες στη διάρκεια της συζήτησης κατατέθηκε και σχετική τροπολογία για την κατάτμηση των μεγάλων εκλογικών περιφερειών (Β' Αθήνας και Περιφέρεια Αττικής).

Συνοπτικά το νομοσχέδιο προβλέπει ότι οι δήμοι διακρίνονται σε έξι κατηγορίες «με βάση τον πληθυσμό, το βαθμό αστικοποίησης και τα γεωοικονομικά χαρακτηριστικά τους, τη γεωμορφολογική τους ιδιαιτερότητα και τη θέση τους στον διοικητικό χάρτη της χώρας, ανάλογα με το αν αποτελούν ή όχι έδρες Περιφερειακών Ενοτήτων». Ταυτόχρονα, το νομοσχέδιο προβλέπει τη συγκρότηση του επόπτη νομιμότητας ως ξεχωριστής υπηρεσίας από τη σημερινή Αποκεντρωμένη Διοίκηση, την καθιέρωση των τοπικών δημοψηφισμάτων, την υποχρεωτικότητα της επιτροπής διαβούλευσης, ενώ ρητά μπαίνουν οι βάσεις για να ενισχυθεί η ανταποδοτική λειτουργία των δήμων και η επιχειρηματική τους δράση μέσα από «συνεργατικά» σχήματα ή δράσεις «κοινωνικής οικονομίας», τη δυνατότητα ίδρυσης εταιρειών ειδικού σκοπού στον τομέα της «Κοινής Ωφέλειας» και άλλων επιχειρηματικών σχημάτων, τη σύσταση μόνιμης Επιτροπής Ελέγχου Αρμοδιοτήτων με τη συμμετοχή της Τοπικής Διοίκησης.

Με την τροπολογία για την κατάτμηση των μεγάλων περιφερειών, η Β' Αθήνας διαιρείται σε τρεις εκλογικές περιφέρειες: Στην Β1 Εκλογική Περιφέρεια Βόρειου Τομέα Αθηνών, τη Β2 Εκλογική Περιφέρεια Δυτικού Τομέα Αθηνών και τη Β3 Εκλογική Περιφέρεια Νότιου Τομέα Αθηνών. Επίσης, η Περιφέρεια Αττικής θα διαιρείται στην Α' Εκλογική Περιφέρεια Ανατολικής Αττικής και τη Β' Εκλογική Περιφέρεια Δυτικής Αττικής.

Η ΝΔ και το ΠΑΣΟΚ καταψήφισαν επί της αρχής το νομοσχέδιο, χωρίς να διαφωνούν με το βασικό του περιεχόμενο, εστιάζοντας τις αντιρρήσεις τους στην απλή αναλογική και μόνο. Η ναζιστική Χρυσή Αυγή επιφυλάχτηκε για την ψήφο της.

Κομμένο και ραμμένο στις ανάγκες του κεφαλαίου

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Μανώλης Συντυχάκης, επισήμανε ότι το νομοσχέδιο «εμπεριέχει νέες αναδιαρθρώσεις στην Τοπική Διοίκηση, οι οποίες συνιστούν δεσμευτική επιταγή του γ' μνημονίου και ανάγκη του κεφαλαίου σε βάρος των λαϊκών αναγκών. Η κυβέρνηση με το παρόν σχέδιο νόμου επιδιώκει οι περιφερειακοί κρίκοι του ενιαίου κρατικού μηχανισμού να συνδράμουν και να διαχειριστούν πιο αποτελεσματικά και για λογαριασμό του κεφαλαίου κεντρικές λειτουργίες, πόρους και αναπτυξιακές δυνατότητες που ιεραρχεί το κεφάλαιο. Να αποκτήσουν την ικανότητα και την ευελιξία διασύνδεσης με τις ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων, την ανταγωνιστικότητα και την κερδοφορία τους, με τα όργανα της ΕΕ, να συνδράμουν στη χειραγώγηση και ενσωμάτωση της λαϊκής δυσαρέσκειας».

Επισήμανε ότι πρόκειται για νέο γύρο αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων, συνέχεια αυτών που προωθήθηκαν με τον «Καποδίστρια» και τον «Καλλικράτη» των προηγούμενων αντιλαϊκών κυβερνήσεων ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, οι οποίες έφεραν και φέρνουν τη σφραγίδα των εκπροσώπων τους σε ΚΕΔΕ, ΕΝΠΕ και της πλειοψηφίας της διοίκησης της ΠΟΕ - ΟΤΑ.

«Αλλωστε» - σημείωσε - «η συντριπτική πλειοψηφία των τοπικών αρχών και αρχόντων, πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων, τα συλλογικά τους επιτελεία, ΚΕΔΕ, ΕΝΠΕ, διαχειρίστηκαν σε πλήρη σύμπνοια την ίδια ακριβώς πολιτική. Υλοποίησαν την πολιτική επιβολής φόρων, ελαστικών σχέσεων εργασίας, εμπορευματοποίησης κοινωνικών τομέων, αποδέχτηκαν την περιστολή της κρατικής χρηματοδότησης, τη διεύρυνση της ανταπόδοσης, της διασύνδεσης των τοπικών οργάνων με τις επιχειρήσεις και τις επιδιώξεις τους».

Τόνισε ότι ακριβώς λόγω της στρατηγικής σύμπλευσης όλων των αστικών κομμάτων και των εκπροσώπων τους στην ΚΕΔΕ και την ΕΝΠΕ, περιορίζονται σε διαμάχη για το εκλογικό σύστημα της απλής αναλογικής, την οποία το ΚΚΕ θα ψηφίσει.

Οσον αφορά το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, σημείωσε ότι με σειρά διατάξεων αυτό που προωθείται είναι η «σταδιακή μεταφορά νέων φορολογικών βαρών στις πλάτες των λαϊκών νοικοκυριών και νομιμοποίηση παλιών μέσω της Τοπικής Διοίκησης», ενώ διευκρίνισε ότι «δεν την απαλλάσσει την κυβέρνηση το γεγονός ότι αφαίρεσε τη διάταξη που κατέτασσε τις υπηρεσίες Πρασίνου στα ανταποδοτικά τέλη. Αυτό που επιδιώκεται είναι οι πόροι της Τοπικής Διοίκησης να έχουν ως κύρια πηγή τους την ανταποδοτικότητα και την επιχειρηματικότητα και απλώς η κρατική χρηματοδότηση να έχει χαρακτήρα εξισορρόπησης, η κρατική χρηματοδότηση να συνεπικουρεί την επιχειρηματικότητα και τη φοροεισπρακτική δεινότητα των δήμων».

Μεταξύ άλλων, με τον «Κλεισθένη Ι» - όπως είπε ο Μ. Συντυχάκης - μεταφέρονται νέα και παλιά φορολογικά βάρη στην Τοπική Διοίκηση, με σκοπό η κύρια πηγή εσόδων να είναι η ανταποδοτικότητα και επιχειρηματικότητα, καθώς οι κεντρικοί αυτοτελείς πόροι είναι μειωμένοι κατά 62%. Ενισχύεται το θεσμικό πλαίσιο για να αποτελέσουν δραστηριότητες και υπηρεσίες της Τοπικής Διοίκησης πεδίο επένδυσης των επιχειρηματικών ομίλων, όπως επίσης με την κοινωνική οικονομία να ενισχυθούν νέες μορφές επιχειρηματικότητας.

Ακόμα δήμοι και περιφέρειες, δημοτικές επιχειρήσεις κ.ο.κ. εξοπλίζονται με νέο θεσμικό πλαίσιο, «ώστε να συνδράμουν» στη διαμόρφωση «πιο ελκυστικού χώρου για την προσέλκυση κεφαλαίων και επενδύσεων».

«Με σειρά από διατάξεις και ειδικά στα κεφάλαια με τίτλο "Ενίσχυση της οικονομικής λειτουργίας των ΟΤΑ", δηλαδή της επιχειρηματικής τους δράσης και νέα πεδία αναπτυξιακής δράσης στην τοπική αυτοδιοίκηση και τα νομικά πρόσωπα των ΟΤΑ, ανοίγονται νέα πεδία για την άνθιση της επιχειρηματικότητας, με τη συνδρομή της Τοπικής Διοίκησης, την παραχώρηση έργων και υποδομών, μέσω συμβάσεων παραχώρησης και ΣΔΙΤ σε ιδιώτες, υπηρετώντας στρατηγικούς σχεδιασμούς μονοπωλιακών ομίλων». Ενώ αναδεικνύεται ως νέα μορφή επιχειρηματικότητας η «κοινωνική οικονομία», που στην ουσία είναι η εμπορευματοποίηση και ιδιωτικοποίηση μιας σειράς κοινωνικών παροχών.

Προωθείται ο εθελοντισμός, δηλαδή η τζάμπα δουλειά, ενώ εισάγονται «ζητήματα, όπως αυτά της απελευθέρωσης της Ενέργειας και της προώθησης των ΑΠΕ, μεταφορές, αγροτική παραγωγή, επιχειρηματική αξιοποίηση φυσικών πόρων και δημοτικής γης από το τουριστικό, και άλλα, κεφάλαιο».

Ενώ όσον αφορά τις ρυθμίσεις για τους ΦΟΔΣΑ, αυτό που προωθούν είναι η εμπορευματοποίηση των απορριμμάτων ως κερδοφόρο πεδίο για τους επιχειρηματικούς ομίλους.

Το νομοσχέδιο για τον «Κλεισθένη» βαδίζει στον ίδιο αντιλαϊκό δρόμο που χάραξαν οι προηγούμενοι νόμοι του «Καποδίστρια» και του «Καλλικράτη» και αυτό «δεν πρέπει να κρυφτεί πίσω από τον κουρνιαχτό για το εκλογικό σύστημα», τόνισε ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, μιλώντας στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής όπου συζητείται ο «Κλεισθένης 1».

Οπως εξήγησε, «ενώ ήδη τα τεχνικά προγράμματα των δήμων έχουν ανατεθεί σχεδόν εξολοκλήρου στους ποικιλώνυμους εργολάβους, με το σημερινό νόμο ενισχύεται η ανταποδοτική λειτουργία των δήμων και εμπλουτίζεται η επιχειρηματική τους δράση μέσα από τα διάφορα συνεργατικά σχήματα ή τις δράσεις της λεγόμενης "κοινωνικής οικονομίας"».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ