Πέμπτη 10 Μάη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΒΟΛΟΣ
Μεγαλειώδες συλλαλητήριο

To μεγαλύτερο φοιτητικό συλλαλητήριο των τελευταίων χρόνων πραγματοποιήθηκε χτες στο Βόλο. Οι φοιτητές του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας έδωσαν μαζικό και δυναμικό «παρών» στη χτεσινή κινητοποίηση, στέλνοντας ηχηρό μήνυμα αντίστασης στην κυβερνητική επιχείρηση υποβάθμισης της ανώτατης εκπαίδευσης και δηλώνοντας αποφασισμένοι να εντείνουν τον αγώνα τους ενάντια στο νομοσχέδιο για τη δήθεν ανωτατοποίηση των ΤΕΙ.

Οι φοιτητές, από νωρίς το πρωί, ύστερα από κάλεσμα των φοιτητικών συλλόγων τους, συγκεντρώθηκαν έξω από το αμφιθέατρο Παπαστράτου, ενώ στην κινητοποίηση συμμετείχαν και οι πρυτανικές αρχές και οι καθηγητές του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Η πορεία κατέληξε στη Νομαρχία Μαγνησίας.

Οι φοιτητές των σχολών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας θα συνεχίσουν την πάλη τους κατά του κυβερνητικού νομοσχεδίου, συμμετέχοντας σε μια σειρά αγωνιστικές εκδηλώσεις που θα γίνουν τις επόμενες μέρες. Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα των εκδηλώσεων, που θα γίνουν, σύμφωνα με τις αποφάσεις που πήραν οι Φοιτητικοί Σύλλογοι, έχει ως εξής: Σήμερα στις 5 το απόγευμα θα πραγματοποιηθεί καθιστική διαμαρτυρία στον πεζόδρομο της Ερμού, στις 5.30 μ.μ. θα γίνει ανοιχτή συζήτηση στο αμφιθέατρο Κορδάτου και στις 8.30 μ.μ. θα προβληθεί η ταινία «Αγέλαστος Πέτρα». Αύριο στις 8 μ.μ. θα δοθεί συναυλία από μουσικά συγκροτήματα στο μνημείο Ηρώων στην παραλία του Βόλου. Τη Δευτέρα στο αμφιθέατρο Κορδάτου θα πραγματοποιηθεί στις 6 μ.μ. ανοιχτή συζήτηση για το νομοσχέδιο περί δήθεν ανωτατοποίησης των ΤΕΙ με τη συμμετοχή εκπροσώπων της Πανεπιστημιακής Κοινότητας, εκπροσώπων κομμάτων και μαζικών φορέων της Μαγνησίας και στις 9 μ.μ. θα γίνει νέα μουσική συναυλία στην παραλία του Βόλου. Και την Τρίτη οι φοιτητές θα πραγματοποιήσουν στις 12 το μεσημέρι πορεία από το κτίριο Παπαστράτου, που θα καταλήξει στη Νομαρχία.

Αποφασιστικά στη Θεσσαλονίκη

Μεγάλη συγκέντρωση και πορεία πραγματοποίησαν οι φοιτητές και οι σπουδαστές της Θεσσαλονίκης προς το υπουργείο Μακεδονίας -Θράκης, έχοντας στο πλευρό τους Πρυτάνεις και Συγκλητικούς του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου και του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Η πορεία ξεκίνησε από την πλατεία Χημείου του ΑΠΘ και κατευθύνθηκε προς την Εγνατία, όπου στο ύψος της Καμάρας συναντήθηκε με τους σπουδαστές του ΤΕΙ και στη συνέχεια όλοι μαζί με μια φωνή κατήγγειλαν πως «Η ανωτατοποίηση είναι κοροϊδία, κάνει κουρελόχαρτα όλα τα πτυχία».

Διαδηλώνοντας την πίστη τους πως φοιτητές - σπουδαστές ενωμένοι μπορούν να είναι νικητές, προχώρησαν και έφτασαν έξω από το υπουργείο Μακεδονίας - Θράκης όπου προειδοποίησαν: «Η δωρεάν παιδεία δε θα διαλυθεί, αγώνας κοινός σε ΑΕΙ - ΤΕΙ», «Συνέχεια, κλιμάκωση, συντονισμός είναι η απάντηση από δω και μπρος».

Στη συνάντηση με τον υπουργό Παιδείας ανέβηκαν μόνο οι Πρυτάνεις των δύο πανεπιστημίων, ενώ οι φοιτητές έμειναν συνειδητά έξω και απαιτούσαν «Εκπαίδευση ενιαία, δημόσια, δωρεάν, η νεολαία δε θα γίνει ρουλεμάν».

«Φτάσαμε στο υπουργείο, στον κυβερνητικό τοποτηρητή της ΕΕ στην περιοχή μας, όμως καμία συνάντηση δεν έχουμε να κάνουμε μαζί του, γιατί ξέρουμε πολύ καλά πλέον και τις προθέσεις της κυβέρνησης και τις πολιτικές που υπηρετεί. Εμείς συνεχίζουμε το μόνο διάλογο που ξέρουμε και γίνεται στους δρόμους του ενωμένου και συντονισμένου αγώνα», δήλωσε ο Κ. Κουκούλας, εκπρόσωπος της ΦΕΑΠΘ και πρόσθεσε πως «ο αγώνας για δημόσια και δωρεάν παιδεία, για κατοχύρωση και διεύρυνση αυτού του δικαιώματος, δεν έχει ούτε αρχή ούτε και τέλος».

Ανατολική Μακεδονία - Θράκη

Με μαχητικές συγκεντρώσεις και πορείες χτες εξέφρασαν την αντίθεσή τους στο νομοσχέδιο για την ανωτατοποίηση των ΤΕΙ και οι φοιτητές του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης στην Κομοτηνή, αλλά και οι σπουδαστές του ΤΕΙ στην Καβάλα. Στην Καβάλα οι σπουδαστές πραγματοποίησαν πορεία από την Πλατεία του Καπνεργάτη μέχρι τη Νομαρχία, προειδοποιώντας για κλιμάκωση του αγώνα τους. Στο μεταξύ κλειστό θα παραμείνει το ίδρυμα μέχρι την Παρασκευή στο πλαίσιο της σχετικής απόφασης των Προέδρων των ΤΕΙ.

Νέο κρούσμα κυβερνητικού αυταρχισμού

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου του ΚΣ της ΚΝΕ

Ο «τρομονόμος» εν δράσει
Ο «τρομονόμος» εν δράσει
Ενα νέο κρούσμα αυταρχισμού στην αντιδημοκρατική κυβερνητική κατεύθυνση, στο πνεύμα και το γράμμα του νέου «τρομονόμου» σημειώθηκε χτες, μετά τη λήξη της αγωνιστικής κινητοποίησης των φοιτητών και σπουδαστών ενάντια στο νομοσχέδιο απάτης για τα ΤΕΙ. Συγκεκριμένα, αστυνομικοί επιτέθηκαν χωρίς καμιά απολύτως αιτία κι αφορμή σε δυο σπουδαστές, μέλη της ΚΝΕ και προσπάθησαν να τους συλλάβουν φορώντας τους χειροπέδες. Τελικά η αντίδραση των διαδηλωτών, ανάγκασε τους ΜΑΤατζήδες να τους αφήσουν ελεύθερους. Το Γραφείο Τύπου του ΚΣ της ΚΝΕ καταδικάζοντας το γεγονός, σε ανακοίνωση που εξέδωσε τονίζει:

«Η ΚΝΕ καταδικάζει το νέο κρούσμα κυβερνητικού αυταρχισμού που εκδηλώθηκε σήμερα (σσ χτες) κατά τη διάρκεια της σπουδαστικής πορείας. Συγκεκριμένα, ενώ η σπουδαστική διαδήλωση πέρναγε μπροστά από το "Μεγάλη Βρετανία" δυο σπουδαστές μέλη της ΚΝΕ δέχτηκαν απρόκλητη επίθεση με κλοτσιές και βρισιές από αστυνομικούς, οι οποίοι επιχείρησαν αναίτια να τους συλλάβουν. Τελικά αναγκάστηκαν να τους απελευθερώσουν μετά τη μαζική κατακραυγή των σπουδαστών.

Το σημερινό γεγονός είναι ένα ακόμη περιστατικό στην αυταρχική, αντιδημοκρατική κατρακύλα της κυβέρνησης, που δυναμώνει μπροστά στην ψήφιση του "τρομονόμου". Αποδεικνύει την επικίνδυνη κυβερνητική φιλοσοφία που θεωρεί "εχθρό" κάθε εκδήλωση της λαϊκής και νεολαιίστικης πάλης. Υπογραμμίζει την ανάγκη να δοθεί δυναμική, πλατιά, μαζική απάντηση από το κίνημα της νεολαίας και το λαό, για να διαφυλαχτούν τα δημοκρατικά δικαιώματα ενάντια στο νέο αστυνομικό κράτος που οικοδομείται με τις ευλογίες των Ευρωαμερικάνων ιμπεριαλιστών».

ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ
Δυναμική φοιτητική - σπουδαστική απάντηση

Μαχητικά συλλαλητήρια σε Αθήνα Θεσσαλονίκη και πολλές πόλεις

Στο δρόμο και πάλι χτες φοιτητές - σπουδαστές (φωτο από το κέντρο της Αθήνας)
Στο δρόμο και πάλι χτες φοιτητές - σπουδαστές (φωτο από το κέντρο της Αθήνας)
Ξεχωριστή για τον παλμό και τη μαχητικότητά της ήταν η χτεσινή κινητοποίηση των φοιτητών και σπουδαστών σε πολλές πόλεις της χώρας. Τη σκυτάλη πήρε πρώτη η Αθήνα με διαδήλωση στο κέντρο της πόλης που διατράνωσε την απαίτηση για απόσυρση του νομοσχεδίου της ντροπής για τα ΤΕΙ και την ανάγκη για ένταση της πάλης για ενιαία ανώτατη εκπαίδευση.

Λίγο μετά τις 11 το πρωί, φοιτητές και σπουδαστές με αποφάσεις των σπουδαστικών συλλόγων της Σχολής Διοίκησης και Οικονομίας (ΣΔΟ) του ΤΕΙ Πειραιά και Σχολής Γραφικών Τεχνών και Καλλιτεχνικών Σπουδών (ΣΓΤΚΣ) του ΤΕΙ Αθήνας, αλλά και των φοιτητικών συλλόγων Νηπιαγωγών, Παντείου, Τμήματος Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών (ΤΕΜΦΕ), Πολιτικών Μηχανικών ΕΜΠ, συγκεντρώθηκαν στα Προπύλαια του Πανεπιστημίου Αθηνών. «Παρ' το πίσω όπως είναι το νομοσχέδιο της ντροπής», η απαίτηση των σπουδαστών, όπως την κατέγραφε το πρώτο πανό κι ακολουθούσε αυτό της ΣΓΤΚΣ ΤΕΙ Αθήνας, που έγραφε: «όχι στην Υποβάθμιση, Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση». Πίσω τους το επίσης δυναμικό μπλοκ των φοιτητών με το πανό του συλλόγου της Παντείου, κι όλοι μαζί ένωναν τις φωνές τους στο σύνθημα «εργάτες αγρότες, φοιτητές, με μέτωπο απαντάμε στις πολυεθνικές».

Η πορεία πέρασε από την οδό Πεσματζόγλου στη Σταδίου και λίγο πριν φτάσει στην πλατεία Συντάγματος, άλλο ένα μπλοκ σπουδαστών από τα ΤΕΙ της Λάρισας ενώθηκε μαζί τους. Η κατάληξή της ήταν έξω από το κτίριο της Βουλής, εντός του οποίου συζητιόταν εκείνη την ώρα το επίμαχο νομοσχέδιο. Την ίδια ώρα βρίσκονταν έξω από τη βουλή και καθηγητές των ΤΕΙ, σύμφωνα με το κάλεσμα της Ομοσπονδίας τους (ΟΣΕΠ), μαζί με αντιπροσωπείες σπουδαστών από τη Σχολή Τεχνολογικών Εφαρμογών (ΣΤΕΦ) του ΤΕΙ Πειραιά, και τα ΤΕΙ Χανίων και Ηπείρου.

Στην Πάτρα

Δυναμική ήταν η κινητοποίηση των φοιτητών και στην Πάτρα, όπου με κάλεσμα του Συλλόγου Φοιτητών Εστίας συγκεντρώθηκαν λίγο μετά τις 7 το απόγευμα στην Πλατεία Ολγας και πραγματοποίησαν πορεία στους δρόμους της πόλης. «Οχι στη συνθήκη της Μπολόνια, όχι στην κατεδάφιση της Κοινωνικής Ασφάλισης, μόρφωση, ειδίκευση, δουλιά με δικαιώματα για όλους», έγραφε το πανό του συλλόγου, που οδηγούσε τους φοιτητές και τα συνθήματά τους αντίστοιχα, ενάντια στη διάλυση της ανώτατης εκπαίδευσης που συνδέεται με τη γενικότερη κυβερνητική επίθεση στα δικαιώματα του λαού και της νεολαίας.

Στην Κρήτη

Μαζικό και δυναμικό ήταν το χτεσινό συλλαλητήριο και στο Ηράκλειο Κρήτης, όπου συμμετείχαν φοιτητές και των τεσσάρων τμημάτων (Χημικού, Μαθηματικού, Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Επιστήμης Υπολογιστών). Οι αγωνιζόμενοι φοιτητές ξεκίνησαν γύρω στις 11:30 το πρωί από τα Λεοντάρια και πορεύτηκαν με πανό και συνθήματα που απαιτούσαν Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση, προς το κτίριο όπου εδρεύει η Περιφέρεια, όπου κατέθεσαν ψήφισμα. Στη συνέχεια πορεύτηκαν και «περικύκλωσαν» την πλατεία Ελευθερίας, όπου και παρέμειναν, διατρανώνοντας την αντίθεσή τους στα κυβερνητικά μέτρα.

Ο σύλλογος ΧημικούΚρήτης έχει ήδη πάρει απόφαση για κλιμάκωση των κινητοποιήσεων με κατάληψη μέχρι την Τρίτη, ενώ οι υπόλοιποι σύλλογοι θα πραγματοποιήσουν αύριο γενικές συνελεύσεις.

«Πάγωμα» διώξεων για το «πόθεν έσχες»;

Σε «πάγωμα» των διώξεων των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, οι οποίοι παραπέμπονται στο Υπηρεσιακό Συμβούλιο επειδή δεν υπέβαλαν δηλώσεις «πόθεν έσχες», φέρεται να προχωρά το υπουργείο Παιδείας. Σύμφωνα με χτεσινό δημοσίευμα της εφημερίδας «Εθνος», στελέχη του υπουργείου Παιδείας δήλωναν ότι δεν επιθυμούν να ανοίξει κύκλος πειθαρχικών διώξεων σε βάρος υπαλλήλων με αφορμή τη δήλωση «πόθεν έσχες». Στο τυχόν ωστόσο πάγωμα των διώξεων δεν μπορεί παρά να συμβάλλει το γεγονός ότι παρά την τρομοκρατία, η οποία επιστρατεύτηκε για να επιβληθεί η υποβολή των δηλώσεων, χιλιάδες ήταν οι εκπαιδευτικοί που αρνήθηκαν να υποκύψουν.

ΚΣ ΤΗΣ ΕΣΕΕ
Συνάντηση με τον υπουργό Παιδείας

Σπουδαστές συγκεντρώθηκαν όμως έξω από το υπουργείο Παιδείας και χτες το απόγευμα, καθώς ο υπουργός Παιδείας, Π. Ευθυμίου, είχε συνάντηση στις 7:30 μ.μ. με το Κεντρικό Συμβούλιο της ΕΣΕΕ. Την ώρα λοιπόν που ο υπουργός έδινε συγχαρητήρια στους εκπροσώπους της πλειοψηφίας στο ΚΣ της ΕΣΕΕ (δηλαδή στις παρατάξεις ΔΑΠ και ΠΑΣΠ), λέγοντάς τους ότι έχουν κρατήσει «την καλύτερη στάση από όλους» στο ζήτημα του νομοσχεδίου, οι συγκεντρωμένοι σπουδαστές έξω από το υπουργείο δήλωναν με τα συνθήματά τους την πρόθεσή τους να συνεχίσουν τον αγώνα, ενάντια στον κυβερνητικό εμπαιγμό προς τα ΤΕΙ και στην κατ' όνομα μόνο αναβάθμιση αλλά ουσιαστική υποβάθμισή τους. Ο υπουργός ενημέρωσε το ΚΣ της ΕΣΕΕ για τις τροπολογίες που κατέθεσε στο νομοσχέδιο και οι εκπρόσωποι της Πανσπουδαστικής αποχώρησαν καταγγέλλοντας ότι με μικρορυθμίσεις και μερεμέτια δε λύνεται το πρόβλημα των ΤΕΙ, ούτε αναβαθμίζονται τα ιδρύματα.

Αντιδράσεις πανεπιστημιακών

Τις παραιτήσεις τους υπέβαλαν χτες ο Θ. Ξανθόπουλος και ο Σ. Σιμόπουλος, πρύτανης και αντιπρύτανης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, αντίστοιχα

Τα περισσότερα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας παρέμειναν χτες κλειστά, καθώς απεργία είχε κηρύξει και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων ΔΕΠ των ΑΕΙ, πολλά δε ανέστειλαν τη λειτουργία τους με αποφάσεις των Συγκλήτων και των πρυτανικών τους αρχών, ενώ άλλες Σύγκλητοι (Πανεπιστημίου Αθήνας, Οικονομικού Πανεπιστημίου) συνεδριάζουν σήμερα για να καθορίσουν τις επόμενες κινητοποιήσεις τους αντιδρώντας στην προώθηση του νομοσχεδίου από την κυβέρνηση.

Την παραίτησή τους, όπως είχαν προαναγγείλει, υπέβαλαν στον υπουργό Παιδείας οι πρυτανικές αρχές του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, και συγκεκριμένα ο πρύτανης του ιδρύματος, Θεμιστοκλής Ξανθόπουλος και ο αντιπρύτανης, Σίμος Σιμόπουλος. Σε σχετική επιστολή του προς τον υπουργό, ο πρύτανης του ΕΜΠ σημειώνει ότι το κατατεθέν νομοσχέδιο «συνεχίζει να αγνοεί την αδιαπραγμάτευτη θέση όλων των φορέων της πανεπιστημιακής κοινότητας», καθώς δεν περιλαμβάνει την προϋπόθεση αξιολόγησης για την ουσιαστική αναβάθμιση και ένταξη των ΤΕΙ στα ΑΕΙ της χώρας και, επιπλέον, «κατοχυρώνει τον πρώτο κύκλο σπουδών κατά τις προτάσεις και προδιαγραφές της Διακήρυξης της Μπολόνια, πιέζοντας προς την κατεύθυνση της συρρίκνωσης του χρόνου και του περιεχομένου των σπουδών και τα ελληνικά Πανεπιστήμια». Ο Θ. Ξανθόπουλος τονίζει ότι «η επιθυμητή σε όλους αναβάθμιση του επιπέδου των ΤΕΙ από τη σημερινή "ανώτερη" στην "ανώτατη" εκπαίδευση θα είναι ψευδεπίγραφη αν συντελεστεί μόνο στο χαρτί ενός νόμου».

Παράλληλα, η Γενική Συνέλευση του Συλλόγου Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΔΕΠ) του ΕΜΠ αποφάσισε ομόφωνα να στηρίξει τις πρυτανικές αρχές στις αντιδράσεις τους και κήρυξε 48ωρη απεργία για χτες και σήμερα, απαιτώντας απόσυρση του νομοσχεδίου, ενώ τη Δευτέρα, σε νέα Γενική Συνέλευση, θα αποφασιστεί η συνέχιση των κινητοποιήσεων.

Στο μεταξύ, στη χτεσινή συνεδρίασή της η Σύγκλητος του ΑΠΘ αποφάσισε αναστολή όλων των εκπαιδευτικών, ερευνητικών και διοικητικών δραστηριοτήτων του Πανεπιστημίου από σήμερα Πέμπτη έως και την Τετάρτη 16 του Μάη. Και προτείνει μέχρι την επόμενη Τετάρτη, οπότε θα συνεδριάσει εκ νέου η Σύγκλητος, να πραγματοποιηθούν Γενικές Συνελεύσεις των Τμημάτων καθώς και των Συλλόγων φοιτητών, προκειμένου να εκφράσουν τη γνώμη τους για τον τρόπο κλιμάκωσης των αντιδράσεων του ΑΠΘ.

Ακόμα, η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Πατρών αποφάσισε την πλήρη αναστολή της λειτουργίας του ιδρύματος, από χτες και μέχρι να λήξει η συζήτηση του νομοσχεδίου - του οποίου ζητά την απόσυρση - στη Βουλή. Μάλιστα, αναφερόμενη στις τροπολογίες που κατέθεσε χτες ο υπουργός στο νομοσχέδιο, η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου τις χαρακτηρίζει υπαναχωρήσεις και αναφέρει ότι αν υιοθετηθούν, οι πρυτανικές αρχές, οι κοσμήτορες, οι πρόεδροι των Τμημάτων και όλα τα μέλη της Συγκλήτου θα εξωθηθούν σε παραίτηση.

Τη λειτουργία του ανέστειλε από χτες και για όσο θα συζητιέται το νομοσχέδιο στη Βουλή και το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, σύμφωνα με απόφαση που είχε λάβει η Σύγκλητος του ιδρύματος την προηγούμενη βδομάδα.

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΕΙ
Σε ελιγμούς τακτικής επιμένει το υπουργείο
  • Στην Ολομέλεια της Βουλής το επίμαχο νομοσχέδιο που εγκαινιάζει την εφαρμογή της αντιδραστικής «Διακήρυξης της Μπολόνια»
  • Απορρίπτει το νομοσχέδιο το ΚΚΕ

Εν μέσω κινητοποιήσεων ξεκίνησε χτες η συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής(στιγμιότυπο από τη χτεσινή διαδήλωση)
Εν μέσω κινητοποιήσεων ξεκίνησε χτες η συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής(στιγμιότυπο από τη χτεσινή διαδήλωση)
Μπήκε τελικά χθες, όπως αναμενόταν στην ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο για την «ανωτατοποίηση» των ΤΕΙ και η χθεσινή πρώτη μέρα συζήτησης σημαδεύτηκε με νέους τους ελιγμούς του υπουργείου Παιδείας προκειμένου να αμβλυνθούν οι αντιδράσεις που έχουν φουντώσει από την ακαδημαϊκή κοινότητα, τους φοιτητές και σπουδαστές. «Ψευτοανωτατοποίηση των ΤΕΙ» χαρακτήρισε το νομοσχέδιο η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, αναλύοντας τους λόγους που το κόμμα το απορρίπτει συνολικά. (Ο «Ρ» δημοσιεύει όλη την ομιλία της στις επόμενες σελίδες 24-25)

Συγκεκριμένα τώρα ο υπουργός Παιδείας Π. Ευθυμίου απάλειψε από το πρώτο άρθρο του Ν/Σ τον όρο ότι τα ΤΕΙ είναι «μη πανεπιστημιακά ιδρύματα», ωστόσο, όπως δήλωσε στο τέλος της συνεδρίασης η πρόβλεψη ότι τα ΤΕΙ είναι «μη πανεπιστημιακά ιδρύματα» θα παραμείνει μόνο στην εισηγητική έκθεση το νομοσχεδίου, προκειμένου να διαφανεί η βούληση της κυβέρνησης ότι δε θέλει να τα εντάξει στα ΑΕΙ. Επειδή, όμως, όπως είπε έγινε κριτική στη Βουλή από τα κόμματα για τον όρο αυτό στα άρθρα του νομοσχεδίου ο όρος «μη πανεπιστημιακά ιδρύματα» θα απαλειφθεί, γιατί είναι ένας όρος απλά «περιγραφικός».

Ο Π. Ευθυμίου είπε ότι η κατάθεση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου είναι η κατάληξη ενός διαλόγου 18 ετών και κατοχυρώνει αυτό που δικαιωματικά έχουν κατακτήσει τα ΤΕΙ, δηλαδή την ένταξή τους στην ανώτατη εκπαίδευση. Τόνισε ότι δεν αλλάζει τίποτα στο θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων και είπε ότι τα ΤΕΙ θα μπορούν να συνδιοργανώνουν μεταπτυχιακά μαζί με τα ΑΕΙ, χωρίς όμως να έχουν τη δυνατότητα να οργανώνουν αυτοτελή μεταπτυχιακά και να χορηγούν διδακτορικό. Οσο για την έρευνα κατέθεσε τροποποίηση, σύμφωνα με την οποία τα ΤΕΙ θα «διεξαγάγουν κυρίως τεχνολογική έρευνα όπως αυτή εκάστοτε ορίζεται».

«Κακώς η κυβέρνηση επιμένει στους ισχυρισμούς της ότι με το νομοσχέδιο ρυθμίζει με άμεσο τρόπο τα θέματα της ανώτατης εκπαίδευσης», τόνισε στην παρέμβασή του ο εισηγητής του ΚΚΕ Γ. Χουρμουζιάδης και υπογράμμισε: «Τον ισχυρισμό μας αυτό δεν τον στηρίζουμε μόνο και αποκλειστικά στις διαφωνίες που έχουν προκύψει στις εκπαιδευτικές κοινότητες ΑΕΙ και ΤΕΙ. Από σήμερα το πρωί έχουμε στα χέρια μας τις παραιτήσεις πρυτάνεων, συγκλητικών, τις διαφωνίες, τις επαναδιατυπώσεις προτάσεων από τα ΤΕΙ. Τον ισχυρισμό μας αυτό δεν τον στηρίζουμε μόνο στις διαφωνίες των σπουδαστών και των εκπαιδευτικών, αλλά και στο αντικειμενικό γεγονός ότι το νομοσχέδιο δεν αντιμετωπίζει με συγκεκριμένες προτάσεις τα προβλήματα που συνιστούν την ουσία του τριτοβάθμιου εκπαιδευτικού μας γίγνεσθαι».

Ο βουλευτής τόνισε ότι το νομοσχέδιο δεν απαντάει αν διακρίνονται επιστημονολογικά και επιστημονικά η τεχνολογική μη πανεπιστημιακή εκπαίδευση και η πολυτεχνική πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Δεν απαντάει με ποιο τρόπο θα συνδέονται τα πτυχία και τα διπλώματα με την αγορά εργασίας. «Εμείς, είπε, προτείνουμε και αυτό οραματιζόμαστε να ρυθμίζεται με την ποιότητα του περιεχομένου των πτυχίων και των διπλωμάτων και όχι με τις κερδοσκοπικές επιλογές των μεγάλων επιχειρήσεων». Δεν απαντάει, συνέχισε, στον τρόπο με τον οποίο θα ρυθμίζονται τα θέματα του προσωπικού ΑΕΙ και ΤΕΙ και δεν αναφέρει με ποιο τρόπο θα αντιμετωπιστεί η χρηματοδότηση των ιδρυμάτων.

Η κατάθεση του νομοσχεδίου, κατέληξε, είναι μια εναρκτήρια πολιτική κίνηση για την υπαγωγή και την ένταξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσής μας στο πλαίσιο που ορίζουν οι αντιλήψεις της διακήρυξης της Μπολόνια. Ενα πλαίσιο, όπου οι τριετείς προπτυχιακές σπουδές της ανώτατης εκπαίδευσης υποβαθμίζονται και αποκτούν το χαρακτήρα μιας βραχύβιας επαγγελματικής κατάρτισης και μάλιστα φθηνής υπό προθεσμία να ανταποκριθεί σε επιθυμίες του μεγάλου κεφαλαίου.

Κατά της αρχής του νομοσχεδίου τάχτηκαν και οι εκπρόσωποι της ΝΔ και του ΣΥΝ.

Το θέμα στην Κυβερνητική Επιτροπή

Σύμφωνα με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο, ο υφυπουργός Παιδείας ενημέρωσε για το περιεχόμενο του νομοσχεδίου την Κυβερνητική Επιτροπή που συνήλθε χτες και επιβεβαίωσε τη στήριξη της κυβέρνησης στο εγχείρημα. «Οι ρυθμίσεις που προωθούνται με αυτό το νομοσχέδιο αποτελούν δέσμευση της κυβέρνησης. Σε συνέπεια των όσων έχουμε εξαγγείλει, καταθέσαμε αυτές τις διατάξεις», δήλωσε, ενώ περιορίζοντας το πρόβλημα σε επιμέρους πλευρές του, είπε ότι οι εκπαιδευτικοί των ΤΕΙ να δεχτούν ένα σύστημα αξιολόγησής τους, προκειμένου να ενταχθούν στο σύστημα, υπό τη νέα του μορφή, σε μια ορισμένη βαθμίδα και ότι τα ΤΕΙ και τα ΑΕΙ πρέπει να συνεργάζονται για τη διοργάνωση μεταπτυχιακών. Επανέλαβε δε, αποδεικνύοντας τον ονομαστικό και μόνο χαρακτήρα της ανωτατοποίησης, ότι δεν αλλάζουν τα πτυχία και τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των ΤΕΙ.

ΑΛΕΚΑ ΠΑΠΑΡΗΓΑ
Οι ανάγκες της «αγοράς» υπαγορεύουν το μοντέλο ανώτατης εκπαίδευσης

Τους λόγους που το ΚΚΕ απορρίπτει το νομοσχέδιο ψευτοανωτατοποίησης των ΤΕΙ ανέλυσε με την ομιλία της η ΓΓ της ΚΕ κατά τη χτεσινή πρώτη μέρα της συζήτησής του στην Ολομέλεια της Βουλής

Το ΚΚΕ πιστεύει ότι η αναχρονιστική διάκριση μεταξύ ΑΕΙ - ΤΕΙ πρέπει να ξεπεραστεί με την ένταξη των ΤΕΙ στα ΑΕΙ, ξεκαθαρίζοντας, ταυτόχρονα, και μέσα από ποιες διαδικασίες και προϋποθέσεις μπορεί να γίνει αυτή. Την επισήμανση αυτή έκανε η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Αλ. Παπαρήγα στην παρέμβασή της κατά τη χτεσινή, πρώτη μέρα συζήτησης του σχετικού νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας, τονίζοντας ότι για το ΚΚΕ «κριτήριο της ένταξης των ΤΕΙ στα ΑΕΙ πρέπει να είναι το επιστημονικό αντικείμενο της κάθε σχολής ή τμήματος των ΤΕΙ, σε συνδυασμό βεβαίως με τις κοινωνικοοικονομικές ανάγκες και την ανάπτυξη της επιστήμης».

Η Αλ. Παπαρήγα ξεκίνησε την ομιλία της υπογραμμίζοντας τη γενική θέση και αντίληψη του Κόμματος, βάσει της οποίας κρίνει και απορρίπτει το νομοσχέδιο, «για να ξεκαθαριστεί, όπως τόνισε, για μια ακόμη φορά ότι το ΚΚΕ και στο πρόσφατο και στο απώτερο παρελθόν δεν υιοθέτησε θέση τέτοια που περιέχεται στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο και επομένως δεν είναι ανακόλουθο και με το παρελθόν». Σταχυολογώντας η Αλ. Παπαρήγα σημείωσε:

«Εμείς θεωρούμε ότι είναι υπαρκτό το πρόβλημα της αναχρονιστικής διάκρισης ΤΕΙ - ΑΕΙ σαν μια πλευρά και όχι η μοναδική του οξυμένου εκπαιδευτικού προβλήματος της Παιδείας που έχει η χώρα μας σήμερα.

Πιστεύουμε ότι αυτή η αναχρονιστική διάκριση πρέπει να ξεπεραστεί με την ένταξη των ΤΕΙ στα ΑΕΙ, ξεκαθαρίζοντας ταυτόχρονα και μέσα από ποιες διαδικασίες και προϋποθέσεις μπορεί να γίνει αυτή. Για μας κριτήριο της ένταξης των ΤΕΙ στα ΑΕΙ πρέπει να είναι το επιστημονικό αντικείμενο της κάθε σχολής ή τμήματος των ΤΕΙ, σε συνδυασμό βεβαίως με τις κοινωνικοοικονομικές ανάγκες για την ανάπτυξη της επιστήμης. Ολο αυτό το σκεπτικό μας υποτάσσεται στο πώς εμείς βλέπουμε το γενικότερο προγραμματισμό αναγκών της κοινωνίας.


Κατά τη γνώμη μας κάνετε μια τέτοια προσπάθεια, δηλαδή το νομοσχέδιο που έρχεται εδώ οπωσδήποτε υπηρετεί έναν ορισμένο προγραμματισμό κοινωνικών, οικονομικών αναγκών, μόνο που αυτές οι ανάγκες δεν είναι ενιαίες, δεν είναι ίδιες για την κοινωνία γενικά. Εδώ εκφράζονται ριζικά διαφορετικές απόψεις και αντιλήψεις. Και δεν αναφέρομαι σε προσωπικό επίπεδο, αλλά στο ποιες είναι αυτές οι ανάγκες, ποιους υπηρετούν ή να το πω αλλιώς εκφράζονται αντιπαρατιθέμενες απόψεις διαφορετικών κοινωνικοταξικών συμφερόντων. Οπωσδήποτε όμως το νομοσχέδιο το οποίο φέρνετε υπηρετεί συγκεκριμένες ανάγκες, με τις οποίες έχουμε ριζική διαφωνία.

Η επαγγελματική ειδίκευση, κατά τη γνώμη μας, πρέπει να αποκτάται σε ένα διακριτό σύστημα δημοσίων επαγγελματικών σχολών, οι οποίες θα παρέχουν υψηλού επιπέδου επαγγελματική μόρφωση για ειδικότητες που δεν απαιτούν ανώτατη εκπαίδευση.

Ψευτοανωτατοποίηση των ΤΕΙ

Εγώ δεν αποκλείω σε κάποια στιγμή να συμπέσουμε όλοι σε αυτή την αντίληψη της ένταξης των ΤΕΙ στα ΑΕΙ. Αυτό που κάνετε εσείς δεν είναι ένταξη των ΤΕΙ στην ανώτατη παιδεία. Είναι ψευτοανωτατοποίηση, η οποία στην ουσία βάζει και μια άλλη πλευρά, την υποβάθμιση των ΑΕΙ.

Εγώ λέω θεωρητικά ότι μπορεί να πείσει ο ένας τον άλλον και να έχουμε την ίδια σύμφωνη γνώμη. Οι ουσιαστικές διαφορές υπάρχουν και θα υπάρξουν στο ποιον προγραμματισμό κοινωνικών και οικονομικών αναγκών υπηρετεί αυτή η ανώτατη παιδεία.

Βέβαια, σήμερα δυστυχώς αυτή η συζήτηση δεν μπορεί να γίνει διότι δεν έχουμε να κάνουμε με μετατροπή των ΤΕΙ σε ΑΕΙ και δεν έχουμε να κάνουμε με ξεπέρασμα ή υπέρβαση αυτής της αναχρονιστικής διάκρισης. Να βάλω και μια άλλη πλευρά. Ο καθορισμός του επιστημονικού αντικειμένου των ΤΕΙ -για να μιλήσω με μεγαλύτερη ακρίβεια- των διαφόρων σχολών των ΤΕΙ δεν είναι ένα ζήτημα της καθαρής επιστήμης.

Εχει και κοινωνικές και οικονομικές και πολιτικές παραμέτρους, χωρίς να υποτιμώ ότι οπωσδήποτε το κριτήριο της επιστήμης έχει και μια σχετική ιδιαιτερότητα ή ως ένα βαθμό και την αυτοτέλειά του. Εμείς δεν υποστηρίζουμε να βάλουμε τα ΤΕΙ μέσα στα ΑΕΙ συλλήβδην, ούτε υποστηρίζουμε στο όνομα, αν θέλετε της υποχώρησης κάτω από πιέσεις αιτημάτων - δε θα τα έλεγα εγώ συντεχνιακά, είναι κάποια συγκεκριμένα αιτήματα - να συμφωνήσουμε να μπουν τα ΤΕΙ μέσα στα ΑΕΙ και να αποτελέσουν μια ιδιαίτερη τεχνολογική κατεύθυνση μέσα στα πλαίσια των ΑΕΙ.

Εμείς δε συμφωνούμε με αυτό. Εδώ, όμως, ξεκινάμε πέρα από το επιστημονικό αντικείμενο και από τον προγραμματισμό των κοινωνικών αναγκών υπέρ του λαού. Αν συμφωνήσουμε για παράδειγμα ότι σήμερα υπάρχει ανάγκη - και υπάρχει και επιστημονικό αντικείμενο σε αυτό- να προγραμματιστούν όχι με διοικητικά μέτρα, αλλά να προγραμματιστεί π.χ. η «παραγωγή» επιστημόνων, οι οποίοι θα είναι σε θέση να μελετούν φέρ' ειπείν το ζήτημα του επαγγελματικού κινδύνου ή να το πω αλλιώς του κινδύνου εργατικών ατυχημάτων ή των επαγγελματικών ασθενειών, οι οποίες πολλαπλασιάζονται και αυξάνονται στις σημερινές συνθήκες, παρά το γεγονός ότι η γνώση, η επιστήμη και η τεχνολογία έχουν ανέβει σε υψηλά επίπεδα, εάν λοιπόν έχουμε ανάγκη να προγραμματίσουμε την «παραγωγή» τέτοιων επιστημόνων, σημαίνει ότι εκεί θα καθορίσουμε το επιστημονικό αντικείμενο, ποιες σχολές θα υπηρετήσουν αυτό το στόχο στην ανώτατη Ααιδεία ή αν θέλετε μπορεί να υπάρχουν και συμπληρωματικές διαδικασίες που μπορεί να μην υπάγονται στην ανώτατη Παιδεία, αλλά να υπηρετηθούν με δημόσιες σχολές όπως λέμε επαγγελματικές, μεταλυκειακές.

Επομένως το κριτήριο δεν είναι γενικό και αφηρημένο.

Αν π.χ. θεωρούμε ότι στην Ελλάδα το ζήτημα της αντισεισμικής θωράκισης είναι πρώτη προτεραιότητα, ή μάλλον μέσα στις πρώτες προτεραιότητες, σημαίνει ότι κάνουμε μία ολόκληρη μελέτη, με βάση τη σημερινή κατάσταση και την αναχρονιστική διάκριση ΑΕΙ και ΤΕΙ και επομένως επιφέρουμε εκείνες ή τις άλλες αλλαγές. Αυτό που κάνει σήμερα η κυβέρνηση δεν έχει καμία σχέση, αν θέλετε, με λάθη ενδεχομένως ή αστοχίες σε τέτοιου τύπου αναπροσαρμογή. Στην ουσία τα ΤΕΙ παίρνουν τον τίτλο Ανώτατα Ιδρύματα μη πανεπιστημιακά. Τι σημαίνει μη πανεπιστημιακά; Επομένως στα ΤΕΙ αναπαράγεται, αν θέλετε, η αναχρονιστική διάκριση και με αυτήν την ψευτοανωτατοποίηση.

Οι καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις επιβάλλουν τις αλλαγές σας

Κατά τη γνώμη μας ισχύει ότι κάνετε αναγκαίες αναπροσαρμογές που έχουν σχέση με την οικονομία. Και από αυτήν την άποψη οι επιλογές σας είναι συνεπείς με τη γενικότερη πολιτική σας. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι εμείς μπορούμε να σας βαθμολογήσουμε για τη συνέπειά σας με τη γενικότερη πολιτική.

Η ουσία είναι η εξής: Στις σημερινές συνθήκες υπάρχει η ανάγκη και για ένα ορισμένο επιστημονικό δυναμικό υψηλού επιπέδου, ενδεχομένως και κατά πάσα πιθανότητα ποσοτικά λιγότερο από αυτό που παράγει η ελληνική κοινωνία, το οποίο επιστημονικό προσωπικό θα είναι τα στελέχη των επιχειρήσεων, τα στελέχη στον τομέα της γενικής και εφαρμοσμένης έρευνας, ένα επιστημονικό δυναμικό το οποίο θα παίξει και κοινωνικό ιδεολογικό και πολιτικό ρόλο. Και υπάρχει η ανάγκη για ένα φτηνό εργατικό δυναμικό με πιο ανεβασμένο επίπεδο γνώσεων από ό,τι ήταν στο παρελθόν, το οποίο θα υπηρετήσει τις ανάγκες της ευελιξίας της εργασίας στις σύγχρονες ανάγκες της αγοράς. Αυτό πάτε να υπηρετήσετε κατά τη γνώμη μας με αυτό το νομοσχέδιο.

Διότι, οπωσδήποτε η ανάπτυξη της επιστήμης και συγκέντρωση του κεφαλαίου, οι συγχωνεύσεις και οι εξαγορές, όλα αυτά τα φαινόμενα τα οποία εσείς λέτε παγκοσμιοποίηση και εμείς τα λέμε κάπως αλλιώς, έχουν δημιουργήσει τη δυνατότητα με λιγότερο επιστημονικό δυναμικό να βγαίνουν τα κέρδη και με περισσότερο ευέλικτο εργατικό δυναμικό αυτά τα κέρδη να σταθεροποιούνται και να αναπαράγονται.

Οι ανάγκες, λοιπόν, της αγοράς επιβάλλουν αυτές τις αλλαγές και στο ξεπέρασμα μιας αναχρονιστικής διάκρισης μεταξύ ΑΕΙ και ΤΕΙ που δε βόλευε τη σημερινή πολιτική. Αναμφισβήτητα είναι στο πνεύμα της Μπολόνια δεν το συζητάμε και δε μας πείθει το γεγονός που μας καθησυχάζετε ότι η Μπολόνια δεν είναι υποχρεωτική. Να το δεχτώ. Εγώ να δεχτώ ότι και πολλές κατευθύνσεις της ΕΕ δεν είναι υποχρεωτικές. Οταν εμείς λέμε ότι είναι υποχρεωτικές αυτές οι επιλογές δεν το λέμε κατ' ανάγκην ότι προέρχονται από το γεγονός ότι υπάρχει ένα κείμενο, το οποίο η κυβέρνηση υπογράφει, αλλά είναι υποχρεωτικές με την έννοια ότι αυτά συμφέρουν το μεγάλο κεφάλαιο. Αυτά συμφέρουν την καπιταλιστική οικονομία.

Βεβαίως, μπορεί να γίνουν μη υποχρεωτικές για όσους θέλουν να αντιπαλέψουν και να αντισταθούν σε αυτήν την πολιτική. Η ουσία, λοιπόν, αυτού του νομοσχεδίου είναι ότι υπηρετεί τις καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις, υπηρετεί την οικονομία της αγοράς, όπως λέγεται, για να χρησιμοποιήσω αυτούς τους όρους, υπηρετεί την ανάγκη να σταθεροποιηθούν νέες μορφές αυξημένης εκμετάλλευσης του εργατικού δυναμικού και στο εργατικό εμείς βάζουμε και το επιστημονικό δυναμικό. Και δε βάζουμε μόνο αυτό που συνήθως, και κακώς, ταυτίζεται εργατικό δυναμικό με τους εργάτες χαμηλής ή περιορισμένης ειδίκευσης».

Απορρίπτουμε το νομοσχέδιο

Αναφερόμενη ειδικά στο νομοσχέδιο η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, εξήγησε αναλυτικά τη θέση του Κόμματος:

«Η θέση μας είναι απορριπτική σε αυτό το νομοσχέδιο. Είμαστε υπέρ της ένταξης των ΤΕΙ στα ΑΕΙ, με κριτήριο το επιστημονικό αντικείμενο, με κριτήριο τις κοινωνικές ανάγκες, τον προγραμματισμό, αν θέλουμε των κοινωνικών οικονομικών εξελίξεων υπέρ του λαού. Βεβαίως, αυτό είναι μια πολύ γενική τοποθέτηση, όταν θα γίνει η συζήτηση κατά άρθρο είμαι βέβαιη ότι οι βουλευτές του ΚΚΕ θα δώσουν πιο επιμερισμένες αναλύσεις στο τι εννοούμε επιστημονικό αντικείμενο. Εν πάση περιπτώσει αυτές είναι οι σταθερές αρχές που αντιμετωπίζουμε τα ζητήματα και ουδέποτε είχαμε υποστηρίξει μια τεχνητή ένταξη των ΤΕΙ στα ΑΕΙ συλλήβδην, όπως και αν είναι, ανεξάρτητα από το επιστημονικό αντικείμενο και τις κοινωνικές ανάγκες.

Δεύτερο ζήτημα που θέλουμε να θέσουμε και κυρίως να αποδείξουμε ότι αυτό που γίνεται όχι μόνο θα δημιουργήσει αναπαραγωγή των οξυμένων προβλημάτων, αλλά τα προβλήματα θα εμφανιστούν τα επόμενα χρόνια και θα πάρουν εκρηκτική μορφή. Λέει ο υπουργός ότι με την ανωτατοποίηση των ΤΕΙ, χωρίς να είναι πανεπιστημιακά ιδρύματα, πετυχαίνεται η εξίσωση των τίτλων των αποφοίτων με εκείνους που ισχύουν στην ΕΕ.

Να μας επιτρέψετε να πούμε ότι τυπικά μπορεί να γίνει αυτό. Η εξίσωση όμως σημαίνει εξίσωση στην ανεργία, εξίσωση στη μερική απασχόληση και σε όλα τα άλλα, τα οποία γνωρίζουμε σήμερα όσον αφορά την απασχόληση. Τέτοιου είδους εξίσωση θα είναι. Εξίσωση τυπικών δικαιωμάτων, ναι. Στη χώρα μας όμως, στην ΕΕ και διεθνώς δεν πάσχουμε από αναγνώριση των ίσων δικαιωμάτων. Πάσχουμε από το γεγονός ότι τα ίσα δικαιώματα δεν μπορούν να υλοποιηθούν σε μια κοινωνία ταξικής ανισότητας και μάλιστα σε μια περίοδο έντασης της εκμετάλλευσης. Τυπικά μπορεί - το ξαναλέμε- να υπάρχει εξίσωση. Ας το σκεφθούμε όμως κιόλας.

Κατά τη γνώμη μας δε θα υπάρχει ούτε τυπική εξίσωση. Γιατί; Διότι ταυτόχρονα αυτή η διαδικασία που εξελίσσεται σήμερα - στα πλαίσια της ΕΕ, στα πλαίσια της Μπολόνια -ανεξαρτήτως της τυπικής υποχρεωτικότητας- είναι ότι οδεύουμε σε μια κατηγοριοποίηση ιδρυμάτων. Και ήδη αυτή υπάρχει και στη χώρα μας και σε εθνικό επίπεδο και σε διεθνικό, για να μην πούμε ότι υπάρχει κατηγοριοποίηση και ανισότητα και ανισομέρεια και στα πλαίσια ενός ενιαίου πανεπιστημιακού ιδρύματος.

Τα πράγματα οδεύουν ολοταχώς στην εξής βάση σε εθνικό επίπεδο: Θα έχουμε ΤΕΙ ανώτερης ταχύτητας, και ΤΕΙ κατώτερης ταχύτητας. Με βάση, αν θέλετε, την περιφέρεια, με βάση τη χωροταξική κατανομή; Οχι μόνο. Μπορεί δύο ή τρία πανεπιστημιακά ιδρύματα στην Ελλάδα να είναι υψηλής ταχύτητας. Ολα τα άλλα θα είναι περιθωριοποιημένα. Θα έχουμε ίσους τίτλους σπουδών, αλλά στην αγορά αυτοί οι τίτλοι σπουδών δε θα έχουν καμία αξία. Και αυτό ήδη συντελείται στη Μεγάλη Βρετανία π.χ., η οποία πρώτη ξεκίνησε το πνεύμα της Μπολόνια και σε άλλες χώρες μέλη της ΕΕ - στην Ελλάδα μπορεί να μην είναι τόσο επισημοποιημένο, αλλά είναι ήδη οξυμένο - όπως επίσης ισχύει στις ΗΠΑ κλπ.».

Ερχεται περιθωριοποίηση ιδρυμάτων

«Θα πρέπει να σκεφθούμε και μια άλλη πλευρά. Δεύτερης και τρίτης ταχύτητας ξένα πανεπιστήμια κάνουν θυγατρικές σχολές στην Ελλάδα. Τα αμέσως επόμενα χρόνια - για να μην πω ότι ίσως έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες- θα έχουμε θυγατρικές σχολές τεχνολογικών ιδρυμάτων ή ανώτατων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, που θα ανήκουν όμως σε ισχυρά πανεπιστήμια ή τεχνολογικά ιδρύματα των ΗΠΑ, της Γερμανίας, της Μεγάλης Βρετανίας - όχι σε αυτά της δεύτερης ποιότητας που έχουμε τώρα- τα οποία, βεβαίως, μέσα σε συνθήκες αγοράς υπάρχουν και στον τομέα της Παιδείας- θα περιθωριοποιήσουν και σημαντικά πανεπιστημιακά ιδρύματα και σημαντικά ιδρύματα ΤΕΙ.

Επομένως, δεν πρέπει να δούμε τα πράγματα όπως έχουν σήμερα. Πρέπει να δούμε ότι τα πράγματα τρέχουν προς μια κατεύθυνση, όπου θα υπάρχει συνολική περιθωριοποίηση. Και μάλιστα με τον τρόπο που πάτε να λύσετε το ζήτημα των μεταπτυχιακών, με τη διάκριση γενικής έρευνας και εφαρμοσμένης έρευνας, θα δοθεί η δυνατότητα να μπουν στον ανταγωνισμό έναντι των ΤΕΙ και τα θυγατρικά ξαναλέμε ιδρύματα ξένων πανεπιστημίων, αλλά και όλο αυτό το συνονθύλευμα των ΙΕΚ που έχουμε σήμερα στην Ελλάδα.

Δε θέλω να σταθώ περισσότερο σε αυτό. Θέλω να βάλω και έναν άλλο προβληματισμό, ο οποίος μοιάζει θεωρητικός αλλά έχει πάρα πολλές πρακτικές πλευρές και κυρίως καλύπτει, συγκαλύπτει ηθελημένα ή αθέλητα μία βαθύτερη αντιδραστικοποίηση που προωθείται σήμερα στη χώρα μας πολύ βαθύτερη και πολύ πιο επικίνδυνη.

Για παράδειγμα, λέγεται ότι πρέπει να προσαρμοστεί η Παιδεία μας στις εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνολογίας. Πιθανόν, κύριε υπουργέ, να βρείτε και δικές μου ομιλίες που να θέτουν το θέμα «επιστήμη και τεχνολογία», γιατί ξέρετε ότι εύκολα κανείς μπορεί να υιοθετήσει σχήματα με όρους που έχουν μια δύναμη και κυριαρχούν ακόμα και όταν στο βάθος δεν τις πιστεύει.

Τι θα πει επιστήμη και τι τεχνολογία; Αυτή η διάκριση είναι φανερή μέσα στο νομοσχέδιο. Είναι εμφανέστατη. Δηλαδή, η τεχνολογία δεν προκύπτει από την επιστήμη; `Η είναι κανένας περιούσιος κλάδος της επιστήμης; Αυτά ειλικρινά δεν τα λέω με τη θεωρητική έννοια του όρου, με την οποία, αν θέλετε, μπορεί να συμφωνήσετε και μαζί μου αλλά με αυτό που υποβόσκει.

Η κοινωνία της γνώσης και της πληροφορίας. Δεν πιάνω την ουσία του θέματος, όπου πάμε να αποϊδεολογικοποιήσουμε κοινωνίες και τον τρόπο παραγωγής κλπ. αλλά εν πάση περιπτώσει τι θα πει γνώση και πληροφορία; Οι όροι, βεβαίως, δεν ταυτίζονται. Πίσω, όμως, από αυτά τα συνθήματα να το πω έτσι - που ξαναλέω για άλλη μία φορά μπορείτε να βρείτε και δικά μου κείμενα όπου να τα λέω, δεν είμαι άμοιρη ευθυνών σε αυτά - αναπαράγονται σκέψεις και ιδέες που συνεπάγονται και συγκεκριμένες πρακτικές.

Η αποθέωση της επιστήμης και της τεχνολογίας. Υπάρχει ή δεν υπάρχει αντικοινωνική χρήση της επιστήμης και της τεχνολογίας, για να συνεχίσω αυτήν την ψευτοδιάκριση των όρων; Υπάρχει. Αυτό δεν είναι πολιτικό θέμα; Δηλαδή, το ζήτημα είναι μόνο ότι κάνουμε ένα νομοσχέδιο για τα ΑΕΙ να τα εκσυγχρονίσουμε με βάση τις εξελίξεις; Ποιες εξελίξεις; Ενα από τα χαρακτηριστικά στοιχεία των σύγχρονων εξελίξεων είναι η αντικοινωνική η αντιλαϊκή χρήση της επιστήμης.

Υπάρχει η άλλη πλευρά: Η αποδέσμευση της επιστήμης από το επάγγελμα, από την ειδίκευση. Λέει π.χ. το νομοσχέδιο ή μάλλον για την αλήθεια των λεγόμενων το είπατε στην αρμόδια επιτροπή ότι εμείς εδώ συζητάμε την ακαδημαϊκή επιστημονική πλευρά του προβλήματος και όχι το θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Αναμφισβήτητα δε λέω ότι θα κάτσει η Βουλή να μπει βαθιά στο θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων, όπως δεν μπορεί να μπει και στο θέμα του καθαρά επιστημονικού αντικειμένου του κάθε τομέα. Αυτά όμως είναι αποδεσμευμένα. Δε θέλω να εκχυδαΐσω το ρόλο της επιστήμης, αλλά οπωσδήποτε με το επαγγελματικό δικαίωμα έχει σχέση.

Και λέτε εκεί: «Αυτά θα συζητηθούν. Δε θα τα λύσει η κυβέρνηση. Θα τα συζητήσουμε με τους φορείς». Ποιους φορείς; Τον ΣΕΒ, τους φορείς της καπιταλιστικής εργοδοσίας; Παρεμπιπτόντως θα τα συζητήσετε και με τους εργαζόμενους.

Αυτά είναι πάρα πολύ επικίνδυνα ζητήματα και με αυτήν την έννοια εμείς απορρίπτουμε αυτό το νομοσχέδιο, διότι η κυβέρνηση με συνέπεια υπηρετεί τους νόμους της αγοράς».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ