Τρίτη 13 Φλεβάρη 2001
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Το Μάρτη οι φοιτητικές εκλογές

Στις 28 Μάρτη θα διεξαχθούν οι φετινές φοιτητικές εκλογές, όπως αποφάσισε αργά το βράδυ της Παρασκευής το απερχόμενο Κεντρικό Συμβούλιο της ΕΦΕΕ. Παράλληλα, το ΚΣ της ΕΦΕΕ αποφάσισε την πραγματοποίησητου 18ου Πανσπουδαστικού Συνεδρίου, που θα εκλέξει νέο Κεντρικό Συμβούλιο για την κορυφαία φοιτητική ένωση της χώρας, στις 10-13 Μάη, στο χώρο της Φοιτητικής Εστίας του Πολυτεχνείου (ΦΕΕΜΠ) στου Ζωγράφου.

Το απερχόμενο ΚΣ της ΕΦΕΕ είχε εκλεγεί από το 17ο Πανσπουδαστικό Συνέδριο που πραγματοποιήθηκε το 1995. Από τότε δεν έχει πραγματοποιηθεί άλλο συνέδριο, με αποτέλεσμα το υπάρχον κεντρικό συμβούλιο να μη νομιμοποιείται να αποφασίζει για τίποτε άλλο πέραν της διεξαγωγής εκλογών και συνεδρίου. Ετσι, με ευθύνες συγκεκριμένων παρατάξεων εδώ και τόσα χρόνια η ΕΦΕΕ παρουσιάζει μια εικόνα αδράνειας.

Ωστόσο φέτος, οι όροι που θέτονται στην απόφαση διεξαγωγής του συνεδρίου είναι τέτοιοι, που καθιστούν εφικτή την πραγματοποίησή του και πιθανή την επαναλειτουργία της ΕΦΕΕ, με καταγραμμένους στο κεντρικό της συμβούλιο τους πραγματικούς συσχετισμούς του φοιτητικού κινήματος. Πράγμα που αποκτά σημασία, αν συνυπολογίσουμε ότι η περίοδος που διανύουμε είναι ιδιαίτερα κρίσιμη για τα πανεπιστήμια και το φοιτητικό κίνημα, με όλες αυτές τις αντιδραστικές αλλαγές που προωθούνται για την ανώτατη εκπαίδευση.

Ετσι, στις 28 Μάρτη οι φοιτητές θα προσέλθουν στις κάλπες για να εκλέξουν νέα Διοικητικά Συμβούλια στους συλλόγους τους και ταυτόχρονα θα εκλέξουν αντιπροσώπους για το Πανσπουδαστικό Συνέδριο.

Την απόφαση του απερχόμενου ΚΣ της ΕΦΕΕ για τις εκλογές και το συνέδριο υπέγραψαν οι παρατάξεις ΠΚΣ, ΔΑΠ - ΝΔΦΚ, ΕΑΑΚ (πρόσκειται στο ΝΑΡ) και ΔΑΡΑΣ (πρόσκειται στο ΣΥΝ). Η παράταξη της ΠΑΣΠ δεν υπέγραψε την παραπάνω απόφαση, με τη δικαιολογία ότι δεν εξασφαλίζει τους απαραίτητους όρους για να πραγματοποιηθεί Πανσπουδαστικό Συνέδριο. Είναι όμως προφανές ότι οι παρατάξεις έχουν την ευθύνη πραγματοποίησης του συνεδρίου και αν πραγματικά αυτές το θέλουν, τότε θα γίνει. Η άρνηση της ΠΑΣΠ να υπογράψει την κοινή απόφαση διεξαγωγής του Συνεδρίου οδηγεί μάλλον στο συμπέρασμα ότι η παράταξη αρνείται τη διεξαγωγή του.

  • Αργά χτες το βράδυ το ΚΣ της ΕΣΕΕ αποφάσισε να διεξαχθούν στις 28 Μάρτη και οι σπουδαστικές εκλογές, ενώ το Πανσπουδαστικό Συνέδριο θα διεξαχθεί 25-27 Μάη.
ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ
Καμιά δέσμευση για τη σχολική στέγη

Δεν παρουσίασε συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα ο υφυπουργός Παιδείας, απαντώντας σε Επίκαιρη Ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Αντ. Σκυλλάκου.

Απέφυγε τη ρητή δέσμευση για την ανέγερση νέων σχολικών μονάδων στο Περιστέρι, ο υφυπουργός Παιδείας Φ. Πετσάλνικος, απαντώντας χθες στη Βουλή σε Επίκαιρη Ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Αντ. Σκυλλάκου.

Στην Ερώτηση έγινε αναφορά στην κινητοποίηση όλων των φορέων του Περιστερίου, με στόχο την ανέγερση νέων κτιρίων για το 10ο Λύκειο και το 11ο και 17ο Γυμνάσιο, αίτημα που διατυπώνεται εδώ και μία δεκαετία.

Ο υφυπουργός παραδέχτηκε ότι στο Περιστέρι υπάρχει ανάγκη ανέγερσης σχολικών μονάδων και δίνοντας στοιχεία για τα τρία σχολεία, είπε: Για το 10ο Λύκειο έχει απαλλοτριωθεί έκταση 9.397 τ.μ. και έχει ήδη καθοριστεί η προσωρινή αποζημίωση, ενώ το υπουργείο Παιδείας ζήτησε, ήδη, από το ΠΕΧΩΔΕ το χαρακτηρισμό της έκτασης «ως σχολικού χώρου». Για το 11ο Γυμνάσιο έχει βρεθεί χώρος 4.000 τ.μ. εκτός σχεδίου πόλεως και πρέπει να ολοκληρωθούν πρώτα οι διαδικασίες του ρυθμιστικού σχεδίου. Οσο δε για το 17ο Γυμνάσιο, έχει εκδοθεί απόφαση απαλλοτρίωσης για 5.250 τ.μ. και έχει οριστεί και η προσωρινή αποζημίωση.

Ο Φ. Πετσάλνικος αρνήθηκε να ανακοινώσει ένα σαφές χρονοδιάγραμμα περάτωσης των έργων και απλώς ισχυρίστηκε ότι τα χρήματα για τα νέα κτίρια είναι διασφαλισμένα.

Ο Αντ. Σκυλλάκος υπενθύμισε τις κατά καιρούς κυβερνητικές υποσχέσεις για τη λύση του κτιριακού προβλήματος στην περιοχή, λέγοντας ότι στην αρχή έλεγαν πως το 1996 θα καθιερωθεί η πρωινή βάρδια, μετά το μετέθεσαν για το 1998 και, πρόσφατα, ο υπουργός Παιδείας είπε ότι η λύση θα έρθει το 2005. Ετσι όπως το πάτε, παρατήρησε ο βουλευτής του ΚΚΕ, τη λύση θα τη δώσει από μόνο του το δημογραφικό με τη μείωση του μαθητικού πληθυσμού και τις συνακόλουθες λιγότερες ανάγκες σε αίθουσες.

Ζήτησε να υπάρξουν καθαρές λύσεις στο πρόβλημα και να προχωρήσει άμεσα η κυβέρνηση, αφού υπάρχει κίνδυνος να παρέλθουν οι ημερομηνίες για την καταβολή των αποζημιώσεων στους ιδιοκτήτες των χώρων και να μη χτιστούν, τελικά, οι αίθουσες.

Γ. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ
Υπέρμαχος των ιδιωτικών ανώτατων ιδρυμάτων

Υπέρμαχος της ανώτατης ιδιωτικής εκπαίδευσης δήλωσε ότι παραμένει ο υπουργός Εξωτερικών Γ. Παπανδρέου, μιλώντας σε εκδήλωση για την παγκοσμιοποίηση που έγινε το Σάββατο στη Θεσσαλονίκη.

Πρότεινε, αντί να παράγει παιδεία το κράτος θα ήταν καλύτερο να την αγοράζει από ιδιώτες! Μάλιστα, ανέφερε ότι τη θέση για τη θέσπιση μη κρατικής ανωτάτης παιδείας την είχε το ΠΑΣΟΚ το 1975 και άρα ο ίδιος ακολουθεί ό,τι το κόμμα του παλιότερα πίστευε. Πρόσθεσε ακόμη ότι «η δημόσια δωρεάν παιδεία προκαλεί ανισότητες», ενώ το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, είπε, μοιάζει με μια προβληματική εταιρία που παράγει προϊόντα που δεν έχουν ζήτηση.

Στην ίδια ομιλία του ο υπουργός πρότεινε να προσεγγιστούν οι νέοι στην πολιτική με σύγχρονες μεθόδους, όπως για παράδειγμα να λειτουργούν οι οργανώσεις του ΠΑΣΟΚ σε στιλ..Internet cafe!

Στη συζήτηση συμμετείχαν επίσης ο βουλευτής της ΝΔ Γ. Αλογοσκούφης, ο Στ. Μάνος και ο Μίμης Ανδρουλάκης. Σύμπτωση απόψεων εξέφραζαν οι ομιλητές του πάνελ που όρισαν την παγκοσμιοποίηση σαν μια πρόκληση, περιγράφοντας τα «θετικά» της. Μάλιστα ο Στ. Μάνος ενθουσιασμένος δήλωσε ότι τώρα όλοι γίνονται «φιλελεύθεροι».

Το κοινό με τις ερωτήσεις και τις σύντομες τοποθετήσεις του φάνηκε να μη συμμερίζεται την αισιοδοξία των εισηγητών. Τι έννοια αποδίδουν στη δημοκρατία, όταν η ανισότητα σε πολλούς τομείς, όπως στην Pαιδεία και την Yγεία διευρύνεται, όταν το μέλλον της νεολαίας είναι η ανεργία; Για ποια πρόκληση γίνεται λόγος, όταν όλο και περισσότερο ο πολίτης αποκλείεται από τα κοινά, όταν επικρατεί ένας άγριος ανταγωνισμός παγκόσμια, αλλά και μεταξύ των ανθρώπων σε κάθε χώρα ξεχωριστά; Γιατί δε λέγεται καθαρά από τους ομιλητές ότι τη λεγόμενη παγκοσμιοποίηση τη διευθύνουν στην πραγματικότητα οι πολυεθνικές;

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
«Ακαδημαϊκοί τίτλοι» τα πτυχία των κολεγίων!

Στα ελληνικά δικαστήρια στέλνει η Ευρωπαϊκή Ενωση τους κατόχους πτυχίων κάθε είδους κολεγίων που λειτουργούν στην Ελλάδα με την ανοχή της κυβέρνησης, για να ζητήσουν αναγνώριση των πτυχίων που απέκτησαν, τα οποία χαρακτηρίζει ως «ακαδημαϊκούς τίτλους». Πρόκειται για ξεκάθαρη προσπάθεια των μεγάλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης να προασπίσουν την κερδοφορία των πανεπιστημίων τους μέσα στον ενιαίο εκπαιδευτικό χώρο, δηλαδή την ενιαία ανταγωνιστική εκπαιδευτική αγορά που διαμορφώνει το σύγχρονο όραμα του ευρωπαϊκού κεφαλαίου, η διαβόητη «Διακήρυξη της Μπολόνια». Το υπουργείο Παιδείας επαναλαμβάνει τα περί αναγνώρισης πτυχίων με βάση το Σύνταγμα, αφήνει όμως τα κάθε λογής κολέγια να λειτουργούν ανενόχλητα.

Τα παραπάνω προκύπτουν από την απάντηση του κοινοτικού επιτρόπου Φριτς Μπολκεστάιν σε Ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΝ Αλ. Αλαβάνου. Ο κοινοτικός επίτροπος στην απάντησή του επιχειρεί ένα ακόμα χτύπημα στο χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης, καθώς αναφέρει ότι «όσον αφορά τα διπλώματα που εκδόθηκαν από αγγλικά πανεπιστήμια στο πλαίσιο μιας συμφωνίας "franchise" με ελληνικό ίδρυμα, η νομιμότητά τους καθορίζεται από τους κανόνες στο κράτος μέλος στο οποίο εδρεύει το πανεπιστήμιο που έκλεισε τη συμφωνία. Σε αυτήν την περίπτωση, το Ηνωμένο Βασίλειο. Η έκδοση διπλώματος σ' αυτήν τη μορφή δεν αντικρούει τη νομοθεσία του Ηνωμένου Βασιλείου και επομένως μπορεί να θεωρηθεί ως βρετανικό δίπλωμα».

Μάλιστα, ο κοινοτικός επίτροπος, ο οποίος είναι αρμόδιος για ζητήματα φορολογίας, εσωτερικής αγοράς και τελωνειακής ένωσης, προτρέπει τους Ελληνες κατόχους τέτοιων διπλωμάτων στους οποίους δεν αναγνωρίζεται το πτυχίο, «να πάνε στα ελληνικά δικαστήρια και να ζητήσουν επανόρθωση», κάτι που είναι σίγουρο ότι θα κάνει τους Ελληνες σχολάρχες να τρίβουν τα χέρια τους με ικανοποίηση.

Το υπουργείο Παιδείας με ανακοίνωση που εξέδωσε χτες το βράδυ, τονίζει ότι «η αναγνώριση τίτλων σπουδών γίνεται βάσει του Συντάγματος και της απορρέουσας από το Σύνταγμα νομοθεσίας. Κατά τούτο σε καμία περίπτωση δεν αναγνωρίζεται ακαδημαϊκός τίτλος σπουδών από κέντρα ελευθέρων σπουδών, ορισμένα των οποίων ψευδωνύμως, παρανόμως και καταχρηστικώς χρησιμοποιούν στις διαφημίσεις και τον όρο πανεπιστήμια».

Μόνη λύση η ενιαία ανώτατη εκπαίδευση

Την περασμένη Τετάρτη, το υπουργείο Παιδείας έδωσε στη δημοσιότητα και παράλληλα στους εκπροσώπους των ΑΕΙ και των ΤΕΙ το νομοσχέδιο με τίτλο «θεσμικά θέματα ΤΕΙ», με το οποίο τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα βαφτίζονται «ανώτατα», χωρίς ωστόσο καμία ουσιαστική αναβάθμιση των προγραμμάτων σπουδών τους, της γενικότερης υποδομής και των πτυχίων τους.

Το νομοσχέδιο προβλέπει τη διατήρηση του αναχρονιστικού διαχωρισμού σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ, ως δυο παράλληλων τομέων της ανώτατης εκπαίδευσης, που και οι δυο ανήκουν στην ευρύτερη «τριτοβάθμια εκπαίδευση», η οποία ουσιαστικά αποτελεί μια «σούπα που περιέχει ό,τι υπάρχει μετά το Λύκειο».

Πρόκειται για την πρώτη κατά μέτωπο επίθεση της κυβέρνησης στην ανώτατη εκπαίδευση, με την εφαρμογή των επιταγών της Διακήρυξης της Μπολόνια. Πολύ εύστοχα από την πρώτη στιγμή το ΚΚΕ χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «απάτη της κυβέρνησης», αφού στόχος της είναι η αντικατάσταση της πλειοψηφίας των αποφοίτων της ανώτατης εκπαίδευσης από ένα φτηνό και «ευέλικτο» εργατικό δυναμικό μέσου επιπέδου, χωρίς δικαιώματα και με την ψευδαίσθηση του πανεπιστημιακού τίτλου.

Με βάση τις αποφάσεις της Μπολόνια, λοιπόν, η πανεπιστημιακή εκπαίδευση μετατοπίζεται στα μεταπτυχιακά για λίγους, με νέους φραγμούς και υψηλά δίδακτρα, ενώ οι προπτυχιακές σπουδές στα ΑΕΙ υποβαθμίζονται σε μια πρακτική και ληξιπρόθεσμη επαγγελματική εκπαίδευση, που ικανοποιεί τις άμεσες απαιτήσεις της «αγοράς».

Στο πλαίσιο αυτής της υποτίμησης των πανεπιστημιακών σπουδών, η είσοδος των ΤΕΙ στην «ανώτατη» εκπαίδευση γίνεται χωρίς ουσιαστική αναβάθμισή τους και χωρίς την εξασφάλιση προϋποθέσεων για να πραγματοποιηθεί έστω και μελλοντικά.

Προσπαθώντας όμως να συσκοτίσει αυτή την κατάσταση και να σπείρει αυταπάτες, το υπουργείο Παιδείας καλλιεργεί μια τεχνητή αντιπαράθεση ανάμεσα σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Την ίδια στιγμή στελέχη της κυβέρνησης (Γ. Παπανδρέου) τάσσονται ανοιχτά υπέρ της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων, ενώ αποκαλυπτικές είναι οι δηλώσεις Ευρωπαίου επιτρόπου, που ξεκαθαρίζει ότι πρέπει να αναγνωρίζονται ακαδημαϊκά τα πτυχία διαφόρων ιδιωτικών κολεγίων και ΙΕΚ.

Μόνη λύση απέναντι σ' όλα αυτά είναι η πάλη φοιτητών σπουδαστών, εργαζομένων και διδακτικού προσωπικού ΑΕΙ και ΤΕΙ για ενιαία ανώτατη εκπαίδευση. Ουσιαστική λύση στο πρόβλημα είναι η ένταξη όσων τμημάτων των ΤΕΙ έχουν επιστημονικό αντικείμενο σπουδών στην ανώτατη εκπαίδευση, χωρίς διαχωρισμούς σε τεχνολογική και πανεπιστημιακή εκπαίδευση, που αναπαράγουν την ανισοτιμία ΑΕΙ-ΤΕΙ, χωρίς αλληλοκαλύψεις και κατόπιν αναβάθμισης των προγραμμάτων σπουδών και της υποδομής τους, ώστε να αντιστοιχούν σε υψηλού επιπέδου επιστημονική εκπαίδευση.

ΣΥΝΟΔΟΣ ΠΡΟΕΔΡΩΝ ΤΩΝ ΤΕΙ
Συμφωνούν επί της αρχής και ζητούν διάλογο

Χωρίς να κρύβουν την κατ' αρχήν συμφωνία τους στο εγχείρημα «ανωτατοποίησης» των ΤΕΙ, οι πρόεδροι των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της χώρας στη χτεσινή έκτακτη σύνοδό τους «χαιρετίζουν» την απόφαση της κυβέρνησης και θέτουν τέσσερις άξονες για διάλογο με το υπουργείο Παιδείας, το οποίο επιχειρεί πια να εγείρει μια τεχνητή ένταση ανάμεσα σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Στο μεταξύ, σε κινητοποιήσεις προσανατολίζεται το εκπαιδευτικό προσωπικό των ΤΕΙ, με τα ΤΕΙ Πειραιά και Θεσσαλονίκης να έχουν κάνει την αρχή.

Οι πρόεδροι των ΤΕΙ, στο πλαίσιο του διαλόγου που ζητούν με την κυβέρνηση, απαιτούν τη διασφάλιση της συνέχειας των ιδρυμάτων (διαδικασία ένταξης φοιτητών, ισοτίμηση πτυχίων αποφοίτων - επαγγελματικά δικαιώματα κλπ.). Βέβαια, το υπουργείο Παιδείας έχει ήδη διευκρινίσει με δηλώσεις της ηγεσίας του ότι δε θα υπάρξουν διαφορετικά πτυχία, πριν και μετά, αλλά με το σχέδιο νόμου απλώς «αποσαφηνίζεται το καθεστώς που ήδη υπάρχει», προδίδοντας εμμέσως πλην σαφώς και τον πραγματικό χαρακτήρα της «ανωτατοποίησης». Οι πρόεδροι των ΤΕΙ ζητούν επίσης την ξεκάθαρη νομική διατύπωση που εντάσσει τα ΤΕΙ στην ανώτατη εκπαίδευση, με διακριτή φυσιογνωμία και ρόλο που θα εξασφαλίζει τόσο την αναγνώριση του τίτλου σπουδών σαν πρώτου ακαδημαϊκού τίτλου ανώτατης εκπαίδευσης όσο και τη δυνατότητα πρόσβασης των αποφοίτων των ΤΕΙ σε μεταπτυχιακά και οργάνωσης μεταπτυχιακών από τα ΤΕΙ με τις ίδιες προϋποθέσεις που οργανώνονται από τα ΑΕΙ. Ζητούν παράλληλα την επαγγελματική διασφάλιση του εκπαιδευτικού προσωπικού των ΤΕΙ, το οποίο σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας θα είναι «εντεταλμένο» για τα επόμενα έξι χρόνια. Οι πρόεδροι των ΤΕΙ ζητούν τέλος «τη διατύπωση ενιαίων αρχών αξιολόγησης του έργου των ιδρυμάτων τόσο για τα ΤΕΙ όσο και για τα ΑΕΙ», ένα ζήτημα στο οποίο το υπουργείο Παιδείας δεν αναφέρεται στο κείμενο του νομοσχεδίου για την «ανωτατοποίηση».

Οι πρόεδροι των ΤΕΙ ζητούν συνάντηση με τον πρωθυπουργό, την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και τους αρχηγούς των κομμάτων προκειμένου να κοινοποιήσουν τις αποφάσεις της Συνόδου. Ηδη σε αποχή από το διδακτικό έργο μέχρι την Τετάρτη έχει προχωρήσει το εκπαιδευτικό προσωπικό των ΤΕΙ Πειραιά και Θεσσαλονίκης, ενώ σήμερα συνελεύσεις για το ίδιο θέμα πραγματοποιούν οι σύλλογοι των ΤΕΙ Αθήνας και Πάτρας.

ΠΑΝΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ
«Μας ενώνει η ανάγκη για ουσιαστική μόρφωση»

«Το δρόμο για την εφαρμογή των κατευθύνσεων της Διακήρυξης της Μπολόνια ανοίγει η κυβέρνηση με το σχέδιο νόμου για την ονομαστική, και μόνο, ανωτατοποίηση των ΤΕΙ», σημειώνει σε ανακοίνωσή της η Πανσπουδαστική Κίνηση Συνεργασίας (ΠΚΣ), υπογραμμίζοντας: «Πρόκειται για ένα νέο μεγάλο ψέμα. Για μια νέα προσπάθεια αποπροσανατολισμού των φοιτητών και σπουδαστών της χώρας». Ταυτόχρονα, η πρωτοπόρα παράταξη τονίζει ότι «οι φοιτητές και σπουδαστές δεν έχουν κανένα λόγο να τσιμπήσουν το δόλωμα της αντιπαράθεσης ΑΕΙ - ΤΕΙ, που ρίχνει το υπουργείοΠαιδείας» και τους καλεί να παλέψουν μαζί για όλα αυτά που τους ενώνουν, που είναι περισσότερα από αυτά που τους χωρίζουν.

«Οσο και αν προσπαθεί να πείσει ο υπουργός Παιδείας ότι η Διακήρυξη της Μπολόνια δεν είναι δεσμευτική, η αλήθεια είναι αλλού: η κυβέρνηση, βάζοντας πειθήνια την υπογραφή της στη Διακήρυξη άνοιξε το δρόμο για νέα δεινά στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ της χώρας», σημειώνει η ΠΚΣ. «Η κυβέρνηση βιάζεται να σαρώσει την ανώτατη εκπαίδευση μπροστά στη σύνοδο της Πράγας το Μάη, για να δώσει επιτυχώς εξετάσεις υπακοής και δουλικότητας στο μεγάλο κεφάλαιο», υπογραμμίζει η ΠΚΣ, εξηγώντας ότι η επιλογή προώθησης του νομοσχεδίου για την «ανωτατοποίηση», αντί αυτού για «τα μεταπτυχιακά και την έρευνα», συνδέεται με τις έντονες αντιδράσεις που συνάντησε το δεύτερο από την πλευρά των φοιτητών και των σπουδαστών.

Η ΠΚΣ εκτιμά ότι η κυβέρνηση επιδιώκει, μέσω της τακτικής του διαίρει και βασίλευε, «να διασπάσει το φοιτητικό και σπουδαστικό κίνημα, να μετατοπίσει το πρόβλημα σε μια στείρα αντιπαράθεση ΑΕΙ και ΤΕΙ. Στόχος της κυβέρνησης είναι να συγκαλύψει την ουσία των αλλαγών, να παραπλανήσει την κοινή γνώμη, τους φοιτητές και τους σπουδαστές. Προχωρεί σταδιακά μέσα από διαφορετικά νομοσχέδια (ανωτατοποίηση ΤΕΙ, μεταπτυχιακά, αξιολόγηση, οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια) την πλήρη εφαρμογή των αντιδραστικών αλλαγών που έχει ήδη υπογράψει».

Οι εξαγγελίες του υπουργείου Παιδείας για την ανωτατοποίηση των ΤΕΙ όχι μόνο δε διευρύνουν την ανώτατη εκπαίδευση, αλλά, αντίθετα, προχωρούν στην ακόμα παραπέρα συρρίκνωση και υποβάθμισή της. Είναι φανερό ότι στο πλαίσιο της ισοτίμησης των προπτυχιακών σπουδών των ΑΕΙ, με τις τριετείς σπουδές ξένων πανεπιστημίων και κολεγίων, γίνεται δυνατή είσοδος των ΤΕΙ στην ανώτατη εκπαίδευση χωρίς κανένα μέτρο ουσιαστικής αναβάθμισης.

«Κανένας εφησυχασμός, καμιά αυταπάτη δεν πρέπει να υπάρξει στους φοιτητές και σπουδαστές σε σχέση με τις προθέσεις της κυβέρνησης», καταλήγει η ΠΚΣ, τονίζοντας ότι τους φοιτητές και τους σπουδαστές τούς ενώνουν «η ανάγκη για ουσιαστική μόρφωση, για Δημόσια και Δωρεάν εκπαίδευση, για πτυχία με αξία και προοπτική. Η αγωνιστική φωνή των φοιτητών και σπουδαστών λέει: «Μας ενώνει η απόφαση να μην επιτρέψουμε σε κανέναν να παίξει με τη ζωή και το μέλλον μας, με τη συναδελφική μας αλληλεγγύη. Μας ενώνει ο κοινός αγώνας και η πάλη για ουσιαστική αναβάθμιση των σπουδών μας, για Ενιαία Ανώτατη Δημόσια και Δωρεάν εκπαίδευση».

ΣΥΝΟΔΟΣ ΠΡΥΤΑΝΕΩΝ ΑΕΙ
Το νομοσχέδιο υποβαθμίζει την ανώτατη εκπαίδευση

Το Σχέδιο Νόμου του ΥΠΕΠΘ για την «ανωτατοποίηση» των ΤΕΙ, «υποβαθμίζει δραματικά το θεσμό, το κύρος και την ουσία της Ελληνικής Ανώτατης Εκπαίδευσης, με παράλληλη συρρίκνωση του εύρους του πεδίου εκπαίδευσης και έρευνας των Πανεπιστημίων». Αυτή είναι η βασική εκτίμηση των πρυτάνεων των ελληνικών πανεπιστημίων, που συνεδρίασαν το περασμένο Σάββατο στην Πάτρα, για το νομοσχέδιο και απαιτούν την απόσυρσή του, δηλώνοντας ότι «σε περίπτωση εμμονής του ΥΠΕΠΘ στην προώθηση του νομοσχεδίου», θα εισηγηθούν στις Συγκλήτους τους «την κλιμάκωση των κινητοποιήσεων».

Οι πρυτάνεις είναι θετικοί απέναντι στην ανωτατοποίηση των ΤΕΙ, αρκεί όμως αυτή να αναβαθμίζει στην ουσία τα ιδρύματα, έτσι ώστε να διαφυλάσσεται το κύρος και η ποιότητα των σπουδών στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Οι προτάσεις τους εμπεριέχουν «την αντικειμενική αξιολόγηση των γνωστικών περιοχών που θεραπεύουν σήμερα τα ΤΕΙ, έτσι ώστε να προσδιοριστούν αυτές που μπορούν να ενταχθούν στην κατηγορία της Ανώτατης Εκπαίδευσης και στον εν συνεχεία προσδιορισμό και στην κάλυψη των αναγκών τους σε ανθρώπινο δυναμικό και υλικοτεχνική υποδομή».

Συγκεκριμένα εξηγούν ότι θα έπρεπε να προηγηθεί η διαδικασία αναβάθμισης και αξιολόγησης του εκπαιδευτικού προσωπικού των ΤΕΙ και στο τέλος αυτής της διαδικασίας, θα μπορούσε να εξεταστεί η ανωτατοποίηση των ιδρυμάτων. «Ολα τα ΤΕΙ εντάσσονται άκριτα στην κατηγορία της Ανώτατης Εκπαίδευσης με το θεσμικά και λογικά άτοπο εφεύρημα της βάπτισης του τεχνολογικού τομέα τον οποίο εξυπηρετούν, ως "ισότιμου" αλλά και πλήρως "διακριτού" προς τον πανεπιστημιακό. Η υιοθέτηση της αρχής της ισοτιμίας, χωρίς ουσιαστικό περιεχόμενο, οδηγεί σε κάθετη υποβάθμιση του επιπέδου της Ανώτατης Εκπαίδευσης», αναφέρει χαρακτηριστικά η ανακοίνωση των πρυτάνεων, συμπληρώνοντας ότι η λεγόμενη «διακριτότητα» οδηγεί στην αμφισβήτηση της τεχνολογικής συνεισφοράς πανεπιστημίων και πολυτεχνικών σχολών. Κατά συνέπεια, «χωρίς ουσιαστική αναβάθμιση», το επίπεδο του τελευταίου σημερινού ΤΕΙ μεταλλάσσεται σε «"ανώτατο" εξισώνοντας δραματικά προς τα κάτω την Ελληνική Ανώτατη Εκπαίδευση».

Παράλληλα, οι πρυτάνεις καταγγέλλουν ότι με το νομοσχέδιο αυτό επιχειρείται η πρώτη άμεση εφαρμογή της Διακήρυξης της Μπολόνιας για την οποία έχουν εκφραστεί αρνητικά. «Επιπλέον επιχειρείται, χωρίς κανέναν απολύτως λόγο, θεσμοθέτηση του χώρου της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και ένταξη σε αυτόν δημόσιων και ιδιωτικών σχολών μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ρύθμιση που θα μπορούσε να καλλιεργήσει προσδοκίες για μελλοντική ανωτατοποίησή του».

Απέναντι σ' όλα αυτά, οι πρυτάνεις ζητούν άμεση συνάντηση με τον πρωθυπουργό και τους αρχηγούς των κομμάτων της αντιπολίτευσης, με κύριο αίτημα την απόσυρση του νομοσχεδίου.

Κωδικοποιώντας τις θέσεις των πρυτάνεων ο Χρήστος Μασαλάς, πρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, δήλωσε χτες στο «Ρ»: «Το πρόβλημα των ΤΕΙ δημιουργεί μια νέα πραγματικότητα. Επικεντρώνεται αφενός μεν στην εισαγωγή φτηνών πτυχίων από το εξωτερικό (επιταγή της οικονομίας της αγοράς) με χαρακτηριστικά παραδείγματα την Αγγλία, που έχει αναβαθμίσει τα γνωστά polytechnics και τη Γερμανία με τα fachhochschule, καθώς και στις επιταγές της Διακήρυξης της Μπολόνια.

Τα ΤΕΙ σαν συνέχεια των σχολών υπομηχανικών και των ΚΑΤΕΕ συνεχίζουν τη σύγχυση που υπάρχει στην ανώτερη και ανώτατη εκπαίδευση στην Ελλάδα, με το προτεινόμενο νομοσχέδιο η πολιτική ηγεσία φιλοδοξεί να άρει την υπάρχουσα σύγχυση. Το σημαντικό πρόβλημα που ανακύπτει είναι: ο τρόπος ουσιαστικής αναβάθμισης και η αξιοπιστία των επιχειρούμενων παρεμβάσεων. Κατά την άποψη της ακαδημαϊκής κοινότητας πρέπει να υπάρχει αξιολόγηση τόσο του επιστημονικού δυναμικού και των υποδομών όσο και των προγραμμάτων σπουδών και του απαιτουμένου χρόνου προσαρμογής στις νέες συνθήκες».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ