Τρίτη 30 Γενάρη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Ερωτήματα & Απαντήσεις

Τι είναι και ποιες θα είναι οι συνέπειες του συστήματος πιστωτικών μονάδων στην ανώτατη εκπαίδευση;

Οι πιστωτικές ή «διδακτικές» μονάδες είναι ένα σύστημα μπακαλίστικης αποτίμησης των σπουδών σε νούμερα, κοινό για όλες τις ευρωπαϊκές χώρες που συμμετέχουν στη διαδικασία της Μπολόνια και αποτελεί ένα ακόμα εργαλείο των αναδιαρθρώσεων στην εκπαίδευση. Μακριά από την ουσία, την επιστημονική επάρκεια και το περιεχόμενο ενός μαθήματος ή ενός προγράμματος σπουδών, όλα ισοπεδώνονται και μεταφράζονται σε ένα μάτσο αριθμούς. Ο κανόνας του συστήματος λέει ότι 60 «ακαδημαϊκές μονάδες» αποτελούν το φόρτο εργασίας ενός φοιτητή πλήρους φοίτησης κατά τη διάρκεια ενός ακαδημαϊκού έτους. Ως φόρτος εργασίας νοείται ο χρόνος που καταναλώνει ο φοιτητής για να παρακολουθεί τις διαλέξεις των μαθημάτων, να μελετά, να προετοιμάζει εργασίες, να προετοιμάζεται και να συμμετέχει στις εξετάσεις, σε πρακτικές ασκήσεις (όταν αυτές απαιτούνται) κλπ. Επειδή όμως αυτές οι ώρες εργασίας δεν μπορούν να επαληθευτούν, συνήθως οι μονάδες επιμερίζονται στα μαθήματα και ο φοιτητής «περνώντας» ένα μάθημα ή μια δέσμη μαθημάτων αποκτά και τον αντίστοιχο αριθμό μονάδων (60 μονάδες το έτος).

Στο πλαίσιο της διαδικασίας της Μπολόνια, αποφασίστηκε το σύστημα αυτό να λειτουργεί όχι μόνο ως βάση σύγκρισης διαφορετικών σπουδών, αλλά και ως βάση συσσώρευσης μονάδων. Ετσι όμως ο κάθε φοιτητής κι απόφοιτος, θα αναγκαστεί να επιδοθεί σε ένα κυνήγι όλο και περισσότερων μονάδων, προκειμένου να πιστοποιεί έναν αυξημένο αριθμό προσόντων. Δηλαδή, δε θα μετράει αν είναι δικηγόρος, οικονομολόγος, φυσικός, με βάση ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα σπουδών που θα τον καθιστά επιστήμονα, αλλά θα μετράει το πόσες μονάδες συγκεντρώνει στον ατομικό του φάκελο.

Για το σκοπό της «συσσώρευσης», έχει προταθεί εξάλλου, να μπορούν να παρέχουν πιστωτικές μονάδες κάθε είδους εκπαιδευτικά ιδρύματα κι όχι μόνο τα πανεπιστήμια, δηλαδή, να δίνουν μονάδες και τα κέντρα ξένων γλωσσών, τα ινστιτούτα κατάρτισης, οι φορείς που διοργανώνουν πάσης φύσεως σεμινάρια κλπ. Ετσι, η λεγόμενη διά βίου εκπαίδευση, θα εξελιχθεί σε μια διαδικασία διά βίου συλλογής πιστωτικών μονάδων και σ' αυτή την κούρσα, αυτοί που θα καταφέρνουν να συγκεντρώσουν περισσότερες μονάδες θα είναι αυτοί που θα έχουν να πληρώνουν από δω κι από κει, στα διάφορα ιδιωτικά κέντρα κι εκπαιδευτήρια, για να μαζεύουν δεξιότητες και μονάδες.

Παράλληλα, οι πιστωτικές μονάδες μπορούν να λειτουργήσουν κι ως μοχλός για τη διάσπαση των σπουδών στα ίδια τα ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης. Θα είναι δυνατόν, να αναγνωρίζεται ως αριθμός μονάδων μόνο ένα τμήμα των σπουδών (π.χ. ένα έτος, 60 μονάδες) σε ένα συγκεκριμένο αντικείμενο και στη συνέχεια ένας αριθμός μονάδων σε άλλο αντικείμενο κ.ο.κ. Ετσι, οι 240 μονάδες που αντιστοιχούν σε ένα τετράχρονο πτυχίο μπορεί να είναι για παράδειγμα ισότιμες με την παρακολούθηση μόνο του πρώτου έτους σε τέσσερις εντελώς διαφορετικές σχολές ή με την παρακολούθηση δυο χρόνων σε ένα πανεπιστήμιο, ενός χρόνου σε ένα ΙΕΚ και ενός ετήσιου σεμιναρίου μιας εταιρείας! Αλήθεια, τι είδους επιστήμονας θα είναι ένας τέτοιος απόφοιτος;

Στον Πειραιά

Με κύριο σύνθημα «Οχι στην αναθεώρηση του άρθρου 16», «Οχι στην εμπορευματοποίηση της Παιδείας», εκατοντάδες μαθητές συμμετείχαν στη συναυλία που διοργάνωσε το Συντονιστικό Αγώνα Σχολείων Πειραιά (ΣΑΣΠ), στην πλατεία Κοραή, το Σάββατο το απόγευμα και ξεκαθάρισαν προς την κυβέρνηση και το ΠΑΣΟΚ που προωθούν τα αντιεκπαιδευτικά μέτρα ότι «θα μας βρίσκουν συνεχώς μπροστά τους». Στην ομιλία του, ο εκπρόσωπος του ΣΑΣΠ τόνισε την ανάγκη, μαθητές, φοιτητές, εργαζόμενοι, να παλέψουν μαζί για την Παιδεία των αναγκών τους και ανανέωσαν το αγωνιστικό ραντεβού για αύριο Τετάρτη, 31 Γενάρη, στην Αθήνα.

«ΣΥΜΠΑΡΑΤΑΞΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ»
Παρέμβαση για την Παιδεία

Την ανάγκη το σημαντικό θέμα της Παιδείας και οι εξελίξεις του, να απασχολήσουν την Τοπική Αυτοδιοίκηση γενικότερα αλλά και τον μεγαλύτερο δήμο της χώρας, την Αθήνα, η οποία δεν μπορεί να μένει αμέτοχη σε τέτοια σημαντικά ζητήματα, σημείωσε ο Σπύρος Χαλβατζής, επικεφαλής της «Συμπαράταξης για την Αθήνα», στη διάρκεια του χτεσινού Δημοτικού Συμβουλίου της Αθήνας. «Το θέμα αυτό», σημείωσε, «πρέπει να μας απασχολήσει». Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στο ζήτημα του ασύλου, λέγοντας πως με τις τελευταίες εξελίξεις, δεν προκύπτει μόνο θέμα ασύλου, «αλλά πρόκειται για μια γενικότερη απόπειρα αστυνομοκρατίας». Οπως ήταν αναμενόμενο, η διοίκηση του δήμου (ΝΔ) δεν έκανε καμιά αναφορά για το τεράστιο αυτό θέμα, με αποτέλεσμα να μη συζητηθεί η πρόταση της «Συμπαράταξης».

«Πάρε κόσμε πτυχία!»

«Εδώ τα καλά πτυχία! Μόνο για σήμερα, αγοράζοντας ένα πτυχίο, δώρο ένα μανταρίνι!», φώναζαν την Κυριακή το απόγευμα στο Θησείο φοιτητές του Συλλόγου Φοιτητών Παντείου, καυτηριάζοντας την πολιτική της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, στα πλαίσια των αποφάσεων της ΕΕ για μετατροπή των ιδρυμάτων σε επιχειρήσεις. Ο τιμοκατάλογος πέρα από... αγγουράκια περιλάμβανε συγγράμματα, τη στέγαση και τα μεταπτυχιακά, ενώ ακριβώς δίπλα από τους πάγκους με την «πραμάτεια», είχε στηθεί και το αντίσκηνο της «φοιτητικής εστίας».

ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Συσπείρωση δυνάμεων

Σε αναβρασμό βρίσκονται τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα, με επίκεντρο τη Θεσσαλονίκη, όπου έχει οριστεί πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο για την Τετάρτη 31/1, στις 12 μ.μ, στο Πολυτεχνείο. Γενικές συνελεύσεις και παράλληλα πολύμορφες δραστηριότητες ξεδιπλώνονται από τους φοιτητικούς και σπουδαστικούς συλλόγους μέσα κι έξω από τις σχολές.

Στη Θεσσαλονίκη, 32 φοιτητικοί σύλλογοι είναι σε κατάληψη κι έχουν πάρει απόφαση για πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο την Τετάρτη 31/1. Επίσης, σύσκεψη με πρωτοβάθμια εργατικά σωματεία πραγματοποιούν, σήμερα στις 7μ.μ., στην Πολυτεχνική Σχολή του ΑΠΘ οι φοιτητικοί σύλλογοι. Νέες γενικές συνελεύσεις γίνονται σήμερα σε τρεις συλλόγους, ενώ άλλες τρεις πραγματοποιήθηκαν αργά χτες το βράδυ. Μαζικές εξορμήσεις πραγματοποιούν μέσα στην πόλη οι Συντονιστικές Επιτροπές των φοιτητικών συλλόγων. Σε κατάληψη είναι και τα ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.

Σε πενθήμερη κατάληψη βρίσκονται οι σχολές ΣΔΟ και ΣΤΕΦ του ΤΕΙ Καβάλας κι έχουν ορίσει αγωνιστικό ραντεβού την Τετάρτη 31/1, στις 12 μ.μ., στους Κήπους. Γενικές συνελεύσεις πραγματοποιήθηκαν χτες αργά το απόγευμα στη Νομική και στην Πολυτεχνική Σχολή του ΔΠΘ, ενώ διεργασίες για νέες γενικές συνελεύσεις γίνονται και σήμερα. Μαζικές εξορμήσεις πραγματοποίησαν το περασμένο Σαββατοκύριακο η Συντονιστική Επιτροπή Νομικής Κομοτηνής στην αγορά της πόλης και η Συντονιστική Επιτροπή των ΣΔΟ και ΣΤΕΦ του ΤΕΙ στην αγορά της Καβάλας. Επίσης, τη στήριξή τους στον αγώνα των σπουδαστών της Καβάλας εκφράσανε το Σωματείο Ιδιωτικών Υπαλλήλων, το Σωματείο Συνταξιούχων ΙΚΑ και ο Σύλλογος Φίλων Γραμμάτων και Τεχνών μετά από συναντήσεις της Συντονιστικής Επιτροπής του ΤΕΙ Καβάλας.

Το ΤΕΙ Κοζάνης είναι σε κατάληψη και σήμερα στις 12 μ.μ. έχει ορίσει νέα γενική συνέλευση. Η ΠΚΣ καλεί την Τετάρτη 31/1, στις 12 μ.μ., στην κεντρική πλατεία. Χτες, αργά το απόγευμα συνεδρίασε το διοικητικό συμβούλιο του ΤΕΙ Φλώρινας, ενώ γενικές συνελεύσεις θα πραγματοποιηθούν την Τετάρτη 31/1 στη ΣΤΕΓ του ΤΕΙ Φλώρινας και στους συλλόγους Δασκάλων, Νηπιαγωγών και Βαλκανικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας στη Φλώρινα. Επίσης, μαζική εξόρμηση στην αγορά της Κοζάνης πραγματοποίησε η Επιτροπή Αγώνα του ΤΕΙ Κοζάνης.

Σε κατάληψη είναι γι' αυτήν τη βδομάδα και το ΤΕΙ Σερρών με απόφαση της ΣΤΕΦ. Με απόφαση της γενικής συνέλευσης της ΣΤΕΦ έχει οριστεί συλλαλητήριο την Τετάρτη 31/1, στις 6 μ.μ., στην πλατεία Ελευθερίας, και παράσταση διαμαρτυρίας στην πύλη του ΤΕΙ Σερρών την Πέμπτη, στις 12 μ.μ. Η γενική συνέλευση της ΣΤΕΦ θα συγκληθεί την ερχόμενη Παρασκευή.

Πρωτοβουλίες

Εκδήλωση για την Παιδεία διοργανώνει το ερχόμενο Σάββατο, 3 Φλεβάρη, η Γραμματεία Νέων εργαζομένων και ανέργων του ΠΑΜΕ. Η εκδήλωση θα γίνει στο Πάντειο Πανεπιστήμιο (στην αίθουσα «Σάκη Καράγιωργα») στις 6 το απόγευμα. Στο πλαίσιο αυτής της πρωτοβουλίας, η Γραμματεία Νέων διοργανώνει περιοδείες: Αύριο Τετάρτη, στις 7 το απόγευμα στο 1ο και 6ο Νυχτερινό Αθηνών και την Πέμπτη 1/2/2007, στις 7 το απόγευμα, στο 1ο Νυχτερινό σχολείο Αγ. Δημητρίου.

ΜΑΘΗΤΕΣ - ΦΟΙΤΗΤΕΣ - ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ - ΓΟΝΕΙΣ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
Νέο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο

Αύριο στις 12 το μεσημέρι στα Προπύλαια

Με το βλέμμα στραμμένο στη συνέχιση του αγώνα, μπροστά και στο αυριανό πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο, μαθητές, φοιτητές, σπουδαστές, γονείς και εκπαιδευτικοί εντείνουν τη δράση τους, κλιμακώνουν αποφασιστικά τις κινητοποιήσεις τους, πληθαίνουν τις πολύμορφες πρωτοβουλίες και καλούν σε παλλαϊκό ξεσηκωμό για διεκδίκηση αποκλειστικά δημόσιας και δωρεάν Παιδείας.

Το αγωνιστικό ραντεβού στην Αθήνα προγραμματίζεται για αύριο, Τετάρτη, 31 Γενάρη, στις 12 το μεσημέρι στα Προπύλαια.

Σε συμμετοχή στο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο με κλειστά σχολεία και προσυγκέντρωση στις 11 π.μ. στην Ομόνοια, καλεί τους μαθητές το Συντονιστικό Αγώνα Σχολείων Αθήνας (ΣΑΣΑ). Την ίδια ώρα, στην Ομόνοια καλεί τους γονείς η Ομοσπονδία Γονέων Αθήνας.

«Συνεχίζουμε με την εμπειρία του Οκτώβρη. Κλιμακώνουμε», είναι το μήνυμα των μαθητών, που, μετά και τη συνεδρίαση του ΣΑΣΑ την Κυριακή, τονίζουν ότι όταν ξανασυζητιέται η αναθεώρηση του άρθρου 16 «θα είμαστε εκεί»! Το ΣΑΣΑ καλεί τα πενταμελή και τα δεκαπενταμελή συμβούλια των σχολείων να προχωρήσουν σε συνελεύσεις, να συμμετέχουν στον αγώνα για δημόσια και δωρεάν Παιδεία και να προγραμματίσουν τοπικές πρωτοβουλίες -κινητοποιήσεις και για την επόμενη Πέμπτη, 8 Φλεβάρη. Ακόμα, ορίστηκε νέα συνάντηση του Συντονιστικού των μαθητών την Κυριακή, 11 Φλεβάρη για τον προγραμματισμό και την κλιμάκωση του αγώνα.

Φοιτητές και σπουδαστές συνεχίζουν στην ίδια αγωνιστική ρότα με καταλήψεις των σχολών τους και πολύμορφη καθημερινή δραστηριότητα. Ηδη, 20 φοιτητικοί και 8 σπουδαστικοί σύλλογοι έχουν επιβεβαιώσει μέσα από νέο γύρο γενικών συνελεύσεων τη συμμετοχή τους στις κινητοποιήσεις, ενώ σήμερα προγραμματίζονται γενικές συνελεύσεις σε 8 ακόμα φοιτητικούς συλλόγους.

Ακόμα, οι φοιτητικοί και σπουδαστικοί σύλλογοι διοργανώνουν συναυλία την Παρασκευή, 2 Φλεβάρη, στη Φιλοσοφική Σχολή, ενώ προσανατολίζονται σε κινητοποιήσεις στη συνεδρίαση της Συνόδου των πρυτάνεων.

Σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε χτες το Συντονιστικό γενικών συνελεύσεων των συλλόγων της Αθήνας, ο Βίκτωρας Θωμόπουλος, μέλος του Συλλόγου Φοιτητών Γεωπονικής, σημείωσε ότι οι φοιτητές καθημερινά προγραμματίζουν «πλούσια, πολύμορφη δραστηριότητα, εκδηλώσεις μέσα στις καταλήψεις, εξορμήσεις και ενημερώσεις σε στέκια νεολαίας και χώρους δουλιάς, όπου βρίσκεται ο λαός και η νεολαία, για να γίνει το ζήτημα της Παιδείας, ζήτημα όλων. Ο αγώνας μας, οι γενικές συνελεύσεις, τα αποτελέσματά τους, η αποδοχή από μεγάλο μέρος του λαού, η συζήτηση που αναπτύσσεται στα αμφιθέατρα και στους δρόμους, είναι τρανή απόδειξη για το πόσο ψεύτικο και συκοφαντικό είναι το επιχείρημα της κυβέρνησης περί ασήμαντων μειοψηφιών».

Και πρόσθεσε: «Απέναντί μας έχουν ξαμολήσει λυτούς και δεμένους. Εμείς δεν πρόκειται να σταματήσουμε τον αγώνα μας. Εκεί εντάσσεται και η πρωτοβουλία των πρυτάνεων, εκεί εντάσσεται και η συκοφαντία για τις μειοψηφίες, εκεί εντάσσεται και η επίθεση για το άσυλο. Τους φοβίζει η συλλογικότητα που αναπτύσσεται στα αμφιθέατρα και στους δρόμους. Τους φοβίζει ότι κερδίζει έδαφος η συνολική σύγκρουση με την πολιτική ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΕΕ. Τους φοβίζει ότι κερδίζουν έδαφος οι διεκδικήσεις για δωρεάν σπουδές για όλους, για πτυχία με αξία και όχι πιστοποιητικά, για πανεπιστήμιο στην υπηρεσία των λαϊκών αναγκών και όχι του κεφαλαίου».

Σε συμμετοχή στα συλλαλητήρια καλεί τους εκπαιδευτικούς το ΠΑΜΕ εκπαιδευτικών. Συμμετοχή στα συλλαλητήρια με τριήμερη απεργία που ξεκινάει αύριο αποφάσισε η ΠΟΣΔΕΠ, ενώ η ΟΛΜΕ αποφάσισε τρίωρη διευκολυντική στάση εργασίας και η ΔΟΕ δίωρη.

Σε άλλες πόλεις

Συλλαλητήρια προγραμματίζονται αύριο, Τετάρτη, σε πολλές πόλεις. Συγκεκριμένα, συλλαλητήρια προγραμματίζονται στην Πάτρα, στις 6.30 μ.μ. στο παράρτημα του Πανεπιστημίου, στα Γιάννενα, στις 12 το μεσημέρι στην Ακαδημία, στο Ηράκλειο, στις 12 το μεσημέρι στην πλατεία Ελευθερίας, στα Χανιά, στις 6 το απόγευμα στην πλατεία δημοτικής αγοράς, στο Ρέθυμνο, στις 6 το απόγευμα στην πλατεία δημαρχείου.

Σε ρόλο άγγελου η Ευρωπαϊκή Ενωση

«Ο Ευρωπαϊκός πολιτισμός γίνεται ο ιδανικός πολιτισμός για όλους» (Ιστορία Στ' Δημοτικού - «Στα νεότερα και σύγχρονα χρόνια», σελ. 14)

«Οι χώρες της ΕΕ προσπαθούν να χαράξουν ενιαία εξωτερική πολιτική και να λειτουργούν συλλογικά σε μια σειρά θέματα όπως η Ειρήνη, ο Πολιτισμός, το περιβάλλον» (Ιστορία Στ' Δημοτικού, σελ. 124)

«Κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα, το ελληνικό κράτος διευρύνεται, εξελίσσεται και εντάσσεται στην ευρωπαϊκή οικογένεια...», (σελ. 90, από την εισαγωγή στην 5η ενότητα του βιβλίου).

Η πορεία της Ελλάδας προς την ευρωπαϊκή ενοποίηση ως άσχετη από τον ιμπεριαλιστικό χαρακτήρα της ΕΕ αποτελεί κεντρικό ζήτημα για το βιβλίο της Ιστορίας Στ' Δημοτικού. Ενα βιβλίο το οποίο προβάλλεται ως πρότυπο από την αστική τάξη της χώρας μας και όχι μόνο από αυτήν, καθώς το περιεχόμενό του έχει εγείρει έντονες αντιδράσεις από διάφορες πλευρές για τις ελλείψεις, τα προβλήματα και τον τρόπο που προσεγγίζει ειδικότερα την ιστορία της χώρας μας.

Στο πλαίσιο της κεντρικής κατεύθυνσης που δίνεται για την καλλιέργεια ευρωπαϊκής συνείδησης μέσα από την εκπαίδευση, επιστρατεύεται κάθε επικοινωνιακό - σημειολογικό μέσο, προκειμένου η σκέψη του νέου ανθρώπου να εγκλωβιστεί. Να αποδεχτούν οι νέοι την αναγκαιότητα της ευρωπαϊκής πολιτικής ενοποίησης, αφού προηγουμένως μεθοδικά επιφορτιστούν συναισθηματικά οι έννοιες που αφορούν κάθε τι το ευρωπαϊκό.


Ο κεντρικός άξονας που διαπερνά τη φιλοσοφία του βιβλίου είναι ευρωκεντρικός και στην πραγματικότητα ευρωενωσιακός, στο όνομα του να ξεφύγει δήθεν η ιστορία από το εθνοκεντρικό στοιχείο. Στα τελευταία δε κεφάλαια του βιβλίου (σελ. 124) η Ευρωπαϊκή Ενωση παρουσιάζεται ως φορέας συντονισμού για θέματα ειρήνης, πολιτισμού, περιβάλλοντος, χωρίς καμία αναφορά στον οικονομικό και πολιτικό της ρόλο, στις αντιδράσεις και τις επιπτώσεις από αποφάσεις της.

Ολη αυτή η προσπάθεια εντάσσεται στην απόφαση για καλλιέργεια στους νέους, από νωρίς, «ευρωπαϊκής συνείδησης», ευρωπαϊκής ταυτότητας που πάει χέρι χέρι με την αποδοχή των νέων ελαστικών σχέσεων εργασίας που σαν αυριανοί απασχολήσιμοι θα υπηρετήσουν. Ειδικά για το ζήτημα αυτό, εγκρίθηκε τον περασμένο Σεπτέμβρη από το Ευρωκοινοβούλιο ψήφισμα για την ενίσχυση των προγραμμάτων σπουδών για την καλλιέργεια της ευρωπαϊκής διάστασης της εκπαίδευσης, όπου τονίζεται ότι «όλα τα εκπαιδευτικά συστήματα θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι οι μαθητές τους μετά την ολοκλήρωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κατέχουν τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες που θα τους προετοιμάσουν για το ρόλο του πολίτη και μέλους της Ευρωπαϊκής Ενωσης». Δηλαδή, τον φορτωμένο με τις απαραίτητες δεξιότητες απασχολήσιμο που θα δουλεύει αδιαμαρτύρητα για την «προκοπή» των μεγάλων ευρωπαϊκών επιχειρήσεων και θα θεωρεί δική του υπόθεση την κερδοφορία τους. Κι αυτή είναι μόνο μία από τις αντιδραστικές πλευρές του περιεχομένου του συγκεκριμένου βιβλίου.

ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΤΗΣ ΣΤ΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
Νομιμοποίηση των αντιδραστικών βιβλίων με ... αριστερό περίβλημα

Αντιπροσωπευτικό παράδειγμα της ιδεολογίας και της μεθοδολογίας που διαπνέει τα νέα σχολικά βιβλία του Δημοτικού είναι το βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού, γύρω από το οποίο γίνεται πολλή συζήτηση τις τελευταίες μέρες. Κάνοντας σημαία τους τις βολικές για το σύστημα αντιδράσεις τύπου Παπαθεμελή για κάποια σημεία του συγκεκριμένου βιβλίου, διάφοροι συγγραφείς και αρθρογράφοι ανέλαβαν να το υπερασπίσουν (στο πνεύμα και το γράμμα του), στο όνομα μάλιστα ...της Αριστεράς και της προόδου!

Τι είναι αυτό που υπερασπίζονται, όμως, οι τελευταίοι; Το βιβλίο δεν ξεφεύγει από ιδεολογικά και πολιτικά στερεότυπα που ακολουθούν τη διδασκαλία της Ιστορίας, έτσι όπως την έχουν γράψει οι νικητές. Για παράδειγμα, οι επαναστάσεις δεν εμφανίζονται ως αποτέλεσμα κοινωνικών διεργασιών, δεν έχει τη θέση του ο ρόλος του λαού σε αυτές, αλλά εμφανίζονται μάλλον ως διπλωματικά γεγονότα. Απέναντι στον εμφύλιο πόλεμο κρατιούνται παράξενες αποστάσεις και πουθενά δεν εμφανίζεται ο ρόλος των ΗΠΑ, αλλά εξιστορούνται τα γεγονότα σα να είχαν να μοιράσουν κάτι οι Ελληνες μεταξύ τους κι έτσι προέκυψε ο εμφύλιος. Δεν αναδεικνύονται οι πραγματικές αιτίες του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου, ούτε αναφέρεται πουθενά ο προοδευτικός ρόλος της ΕΣΣΔ... Και, μάλιστα, πέρα από αυτά τα στερεότυπα που ακολουθούνταν και από τα προηγούμενα εγχειρίδια, εισάγει και νέα του τύπου της «ευρωλαγνείας».

Ολα τα παραπάνω ...προοδευτικά, λοιπόν, τα υποστηρίζουν διάφοροι σύγχρονοι «ευρωλάγνοι» και μαζί μ' αυτά («πακέτο») υποστηρίζουν και ένα ακόμα τετράτομο βιβλίο Ιστορίας των Βαλκανίων, που χρηματοδοτήθηκε απευθείας από τα υπουργεία Εξωτερικών των ΗΠΑ, της Γερμανίας, το ίδρυμα Σόρος και άλλα ...ευαγή ιδρύματα.

«Το βιβλίο Ιστορίας εγκρίθηκε από το αρμόδιο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Με βάση ποιες διαδικασίες και με ποια επιστημονικά δεδομένα θα "διορθωθεί" το βιβλίο; Ποια νομιμοποίηση έχει η υπουργός Παιδείας να λογοκρίνει ένα σχολικό εγχειρίδιο;», γράφει ο Νίκος Φίλης στην «Αυγή» (28/1/2007). Ούτε λίγο - ούτε πολύ, υπερασπίζεται το σύνολο των νέων αντιδραστικών και ανορθολογικών σχολικών βιβλίων στο όνομα της αυθεντίας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (το οποίο σε τελική ανάλυση ελέγχεται πλήρως από την εκάστοτε κυβέρνηση). Θυμίζουμε ότι η ίδια «παιδαγωγική αυθεντία» ενέκρινε τις συνταγές μαγειρικής στο βιβλίο της γλώσσας, κ.ο.κ. Η ενδεχόμενη απόσυρση του βιβλίου, όπως και του αμερικανογερμανικού τετράτομου, χαρακτηρίζεται δε από την «Αυγή» λογοκρισία!

Οσο για την επικεφαλής της συγγραφικής ομάδας του βιβλίου... (άλλη αυθεντία αυτή!) δεν αναγνωρίζει καν στο γονιό το δικαίωμα να έχει άποψη για το τι μαθαίνουν στο παιδί του, τι συνείδηση προσπαθούν να του οικοδομήσουν. «Οταν το βιβλίο γίνεται σύμφωνα με τη μέθοδο (...) όταν δεν το καταστρέφουν οι γονείς στο σπίτι που προσπαθούν να κάνουν τους δασκάλους (...) το βιβλίο λειτουργεί», λέει χαρακτηριστικά η συγγραφέας Μ. Ρεπούση σε συνέντευξή της («Εποχή», 28/1/2007), στην οποία καταλήγει μάλιστα αναφωνώντας: «Τι δουλιά έχουν οι γονείς να αξιολογούν σχολικά βιβλία;».

Στο εισαγωγικό κείμενό της, δε, η εφημερίδα υποστηρίζει τη μέθοδο στην οποία βασίζεται το βιβλίο, τη μέθοδο «της αυτενέργειας του μαθητή», που «δίνει οπτικές και γραπτές πηγές από τις οποίες ο μαθητής μόνος πλησιάζει σφαιρικά ένα γεγονός ή ένα φαινόμενο. Με τη βοήθεια του δασκάλου θα στήσει σιγά σιγά την ιστορική αφήγηση». Δηλαδή, ο κάθε μαθητής θα γράφει τη δική του Ιστορία! Κι όλα αυτά ντύνονται με την αυταπάτη «μήπως και καταφέρουμε να κάνουμε το σχολείο όχι ιδεολογικό τσιφλίκι της μιας ή της άλλης μερίδας, αλλά λίγο ελκυστικότερο στο παιδί»... Λες και όταν υποχωρεί η γνώση στο όνομα της ελκυστικότητας με τις αναδιαρθρώσεις που προωθούνται στο σχολείο δεν υπηρετείται μια συγκεκριμένη ιδεολογία, λες και δεν προωθούνται για να υπηρετήσουν τα σύγχρονα σχέδια του ιμπεριαλισμού...

Οι «προβληματικοί» κομμουνιστές στη νέα Βαλκανική Ιστορία

Η εκ των συγγραφέων της νέας Ιστορίας κ. Κουλούρη, δίπλα στον βουλευτή της ΝΔ κ. Γεωργιάδη κατά την παρουσίαση του τετράτομου στην Αθήνα, το Νοέμβρη του 2006. Συντονιστής ο Π. Τσίμας
Η εκ των συγγραφέων της νέας Ιστορίας κ. Κουλούρη, δίπλα στον βουλευτή της ΝΔ κ. Γεωργιάδη κατά την παρουσίαση του τετράτομου στην Αθήνα, το Νοέμβρη του 2006. Συντονιστής ο Π. Τσίμας
Πώς φτάσαμε στο Δεκέμβρη του '44; Απλά πράγματα: «Τον Μάρτιο του 1944 το ΕΑΜ δημιούργησε την Πολιτική Επιτροπή Εθνικής Απελευθέρωσης (...) Πράγμα που συνιστούσε άμεση πρόκληση προς την εξόριστη κυβέρνηση (...) Η κυβέρνηση Παπανδρέου επέστρεψε στην απελευθερωμένη Αθήνα τον Οκτώβριο του 1944 με τη συνοδεία ενός μικρού βρετανικού εκστρατευτικού σώματος (...) Το κύριο πρόβλημα ήταν ο αφοπλισμός των αντάρτικων ομάδων (...) Το ΕΑΜ οργάνωσε μια μαζική διαδήλωση στην Αθήνα. Η αστυνομία εξαπέλυσε απρόκλητα πυρ εναντίον της, αφήνοντας νεκρούς περίπου δεκαπέντε διαδηλωτές και διαδηλώτριες. Οι δυνάμεις του ΕΛΑΣ επιτέθηκαν τότε στα αστυνομικά τμήματα και ακολούθησαν λυσσαλέες οδομαχίες σε όλη την Αθήνα μεταξύ των μονάδων του ΕΛΑΣ και των κυβερνητικών και βρετανικών δυνάμεων. Στο τέλος επικράτησαν οι βρετανικές δυνάμεις» (τα αποσπάσματα από τη σελίδα 56 του τόμου για τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο που υπογράφει η κ. Κουλούρη για λογαριασμό του ιδρύματος Σόρος και των υπολοίπων που χρηματοδοτούν το ξαναγράψιμο μιας ενιαίας Ιστορίας των Βαλκανίων έτσι που να έχουν τον ένα και τον αυτό πολτό στα μυαλά τους όλα τα παιδιά της περιοχής που δε γνώρισαν από κοντά τους κομμουνιστές).

Και τι ήταν αυτοί οι κομμουνιστές που ζούσαν στα Βαλκάνια; Ενδιαφέρον το απόσπασμα στη σελίδα 106 του ίδιου βιβλίου υπό τον τίτλο «Εγκλήματα των ανταρτών»: «Οι Ουστάσι (...) είχαν πολεμήσει από την αρχή στη γερμανική πλευρά. Τώρα, μετά την κομμουνιστική νίκη του Τίτο, έπρεπε να οδηγηθούν στη σφαγή, κυριολεκτικά να σφαχτούν (...) Αντρες, γυναίκες, παιδιά και μωρά που τα κρατούσανε στα χέρια, όλοι πεθαμένοι της πείνας, προχωρούσαν ανάμεσα στους ανθρώπους του Τίτο, που ήταν καβάλα σε μικρόσωμα άλογα και κρατούσαν εκείνα τα διαβόητα κοζάκικα μαστίγια που έχουν στην άκρη τους μολύβι, τις ναγκάικες, με τις οποίες μπορείς να ξεσκίσεις το πρόσωπο ενός ανθρώπου μ' ένα χτύπημα. Τα χρησιμοποιούσαν ελεύθερα».

Συμπέρασμα: Μόνιμα προβλήματα αυτοί οι «αιμοδιψείς» κομμουνιστές. Στην Ελλάδα προκάλεσαν την εξόριστη κυβέρνηση κι ευτυχώς βρέθηκαν οι Βρετανοί και τους νίκησαν. Στη Γιουγκοσλαβία δυστυχώς πρόλαβαν κι έσφαξαν τους πτωχούς και πεινασμένους που είχαν κάνει το λάθος να πολεμήσουν με την πλευρά των Γερμανών.

Ε, γι' αυτό το βιβλίο κλαίει στην κυριακάτικη «Αυγή» ο Νίκος Φίλης: «Ενα άλλο βιβλίο Ιστορίας που απευθυνόταν στους εκπαιδευτικούς και είχε γραφεί σε συνεργασία με ιστορικούς απ' όλες τις βαλκανικές χώρες δεν είχε την "τύχη" να "διορθωθεί", αλλά αποσύρεται», γράφει. Και θα απορεί μετά αν τον χαρακτηρίσει κανείς ...δικό τους άνθρωπο τον αθώο!

ΗΠΑ και χορηγοί ξαναγράφουν την Ιστορία

Η ιστοσελίδα που παρέχει δωρεάν σε όλα τα Βαλκάνια τη νέα Ιστορία, έτσι όπως γράφτηκε με την ευγενή χρηματοδότηση της «αμερικάνικης βοήθειας» και του γερμανικού υπουργείου Εξωτερικών
Η ιστοσελίδα που παρέχει δωρεάν σε όλα τα Βαλκάνια τη νέα Ιστορία, έτσι όπως γράφτηκε με την ευγενή χρηματοδότηση της «αμερικάνικης βοήθειας» και του γερμανικού υπουργείου Εξωτερικών
Ενα βήμα πριν τα ελληνικά σχολεία βρέθηκε η προσπάθεια των ιμπεριαλιστικών κέντρων να ξαναγράψουν την Ιστορία των Βαλκανίων. Ο λόγος για το έργο του CDRSEE - Κέντρου για τη Δημοκρατία και τη Συμφιλίωση στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, με τίτλο Joint History Project ή Σχέδιο Κοινής Ιστορίας.

Η έκδοση αποτελείται από τέσσερις τόμους περίπου 150 σελίδων που αναφέρονται σε Οθωμανική Αυτοκρατορία, Εθνη και Κράτη στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, Βαλκανικούς Πολέμους και Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ως «εναλλακτικό εκπαιδευτικό υλικό» για τη Νεότερη Ιστορία. Οπως πληροφορούμαστε από τη σχετική ιστοσελίδα, το πρόγραμμα εκτείνεται γεωγραφικά σε Αλβανία, Βοσνία - Ερζεγοβίνη, Βουλγαρία, Κροατία, Κύπρο, Ελλάδα, ΠΓΔΜ, Ρουμανία, Σερβία και Μαυροβούνιο, Σλοβενία και Τουρκία.

Οι τέσσερις τόμοι, όπως ομολόγησε και η ίδια η υπουργός Παιδείας Μ. Γιαννάκου σε σχετική συζήτηση την περασμένη βδομάδα στη Βουλή, έχουν χρηματοδοτηθεί από το υπουργείο Εξωτερικών των Ηνωμένων Πολιτειών, από τον Οργανισμό των Ηνωμένων Πολιτειών για τη Διεθνή Ανάπτυξη, από το υπουργείο Εξωτερικών της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας, από το Σύμφωνο Σταθερότητας για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και για την ελληνική έκδοση από το Ιδρυμα Λεβέντη.

Στην εισαγωγή της ελληνικής έκδοσης διαβάζουμε: «Ιδιαίτερη μνεία αξίζουν οι Χορηγοί Επιχειρήσεων. Χωρίς την εμπιστοσύνη που έδειξαν στο Κέντρο και χωρίς τη γενναιόδωρη οικονομική τους στήριξη, το έργο μας δε θα μπορούσε να ολοκληρωθεί. Οι χορηγοί αυτοί είναι οι επιχειρήσεις: Coca-Cola HBC, Alpha Bank και Τιτάν ΑΕ. Ολα όσα πέτυχαν το προσωπικό μας και οι συνεργάτες του Κοινού Σχεδίου Ιστορίας, δε θα είχαν επιτευχθεί χωρίς την υποστήριξη των χορηγών και των χρηματοδοτών μας. Είμαστε ιδιαίτερα ευγνώμονες στο Ιδρυμα Α. Γ. Λεβέντη, που γενναιόδωρα ανέλαβε το πλήρες κόστος της μετάφρασης των τεσσάρων Βιβλίων Εργασίας από τα αγγλικά στα ελληνικά, καθώς και αυτό της έκδοσής τους».

Τα βιβλία στάλθηκαν στο υπουργείο Παιδείας, προκειμένου να φτάσουν στους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν Ιστορία. Ηδη, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο έδωσε την έγκρισή του, κάτι για το οποίο πανηγύριζαν σε δελτίο Τύπου οι υπεύθυνοι του CDRSEE, οι οποίοι δήλωναν ότι στις αρχές του 2007 θα λάβουν και την τελική έγκριση από το υπουργείο Παιδείας. Η εντολή για την αποστολή τους στα σχολεία δεν έχει δοθεί από το υπουργείο Παιδείας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ