Τετάρτη 7 Μάρτη 2007
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΠΑΙΔΕΙΑ
Ερωτήματα & Απαντήσεις

Πώς ο τετραετής ακαδημαϊκός αναπτυξιακός προγραμματισμός θα λειτουργεί ως μοχλός πίεσης για την προσαρμογή των ιδρυμάτων στις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις;

Η σύνταξη τετραετούς αναπτυξιακού προγράμματος είναι βασικό εργαλείο για την επιχειρηματική ανταγωνιστική λειτουργία των πανεπιστημίων.

Στο σχέδιο αυτό θα περιγράφονται οι στόχοι και οι ιεραρχήσεις κάθε ιδρύματος, καθώς και οι τρόποι χρηματοδότησής του, μέσα από διάφορες «επιχειρηματικές λύσεις», όπως η αξιοποίηση της περιουσίας του, η επενδυτική δραστηριότητα και η αναζήτηση «άλλων πηγών» χρηματοδότησης, δηλαδή επιχειρήσεων. Ωστόσο, το ίδρυμα δεν καταρτίζει το σχέδιο ελεύθερα.

Υποχρεωτικός όρος και θεμελιακό στοιχείο κάθε τετράχρονου αναπτυξιακού προγραμματισμού είναι, σύμφωνα με το νομοσχέδιο, η εναρμόνιση των εκπαιδευτικών και ερευνητικών δραστηριοτήτων των πανεπιστημίων με τις «εξελίξεις και τις προοπτικές στον ακαδημαϊκό χώρο της ΕΕ», δηλαδή η προσαρμογή κάθε ιδρύματος στη διαδικασία της Μπολόνια. Με άλλα λόγια, η καθιέρωση, για παράδειγμα, τρίχρονων σπουδών είναι θέμα που μπορεί να περάσει μέσα από τον τετραετή προγραμματισμό κάθε ιδρύματος.

Το τετραετές σχέδιο υποβάλλεται για έγκριση του οικονομικού σκέλους στο υπουργείο Οικονομικών και ακολουθεί η υπογραφή «προγραμματικής συμφωνίας ως προς την πραγματοποίηση των στόχων» υπουργείου Παιδείας και πανεπιστημίου. Δηλαδή, το ίδρυμα θα χρηματοδοτηθεί μόνο, εφόσον και στο βαθμό που πραγματοποιηθούν οι στόχοι του προγράμματος. Ετσι, τα πανεπιστήμια υποχρεώνονται μέσω της χρηματοδότησης να υποταχθούν ολοσχερώς στις κυρίαρχες αντιδραστικές κατευθύνσεις, αν θέλουν να επιβιώσουν. Είναι χαρακτηριστικό ότι αν κάποιο ίδρυμα δεν ολοκληρώσει αυτή τη διαδικασία, θα διακόπτεται η κρατική χρηματοδότηση.

Ταυτόχρονα η καθιέρωση αυτού του τρόπου κρατικής χρηματοδότησης σημαίνει ότι το κράτος παύει να χρηματοδοτεί ισότιμα όλα τα ιδρύματα. Από εδώ και στο εξής η χρηματοδότηση θα κατευθύνεται, μετά από την αξιολόγηση, επιλεκτικά και «βάσει αποτελέσματος», κυρίως στα ιδρύματα που αναπτύσσουν τις περισσότερες και πλουσιότερες δραστηριότητες. Σε αυτά δηλαδή που θα εξασφαλίζουν μεγαλύτερα συμπληρωματικά έσοδα μέσα από τις διασυνδέσεις τους με επιχειρήσεις και οργανισμούς ή μέσα από άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες. Σύμφωνα μάλιστα με την παράγραφο 3 του άρθρου 7, προκειμένου να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός μεταξύ των ιδρυμάτων για το ποιο επιδεικνύει μεγαλύτερη προθυμία και ταχύτητα προσαρμογής στις αναδιαρθρώσεις, προβλέπεται η μεταφορά κρατικών πόρων από τα ιδρύματα που υστερούν στην εφαρμογή του τετραετούς προγραμματισμού σε εκείνα που πρωτοπορούν.

Ενδεικτικό της χρησιμοποίησης των τετραετών προγραμμάτων για την αναγκαστική προσαρμογή των ιδρυμάτων στους κανόνες της αγοράς είναι ότι ορίζεται πως «για την εκτίμηση της πρότασης για το τετραετές ακαδημαϊκό - αναπτυξιακό πρόγραμμα, εκ μέρους του υπουργού Παιδείας, λαμβάνεται υπόψη, ιδίως, η συμμόρφωση προς τα αποτελέσματα της διαδικασίας αξιολόγησης».

Αλλωστε, ορίζεται ότι το τετραετές ακαδημαϊκό - αναπτυξιακό πρόγραμμα πρέπει να «κινείται εντός των προβλεπόμενων ορίων του κρατικού προϋπολογισμού και του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων για την ανώτατη εκπαίδευση». Δηλαδή, οι οικονομικές διεκδικήσεις των πανεπιστημίων δε θα μπορούν - προκειμένου να εγκριθούν - να υπερβαίνουν το ποσό που έτσι κι αλλιώς έχει υπολογίσει η κυβέρνηση.

Είναι ξεκάθαρο ότι τα ιδρύματα μέσω των τετραετών συμφωνιών αναγκάζονται - προκειμένου να χρηματοδοτηθούν - να εφαρμόσουν ένα συγκεκριμένο πολιτικό σχεδιασμό. Ενα σχεδιασμό που επιβάλλεται από τις αντιδραστικές αλλαγές που απορρέουν από τις αποφάσεις της ΕΕ, τη διαδικασία της Μπολόνια και της Λισαβόνα. Και μάλιστα, εκβιάζονται να προσαρμοστούν σε αυτές τις αλλαγές καθώς διαφορετικά αναστέλλεται η χρηματοδότησή τους, απειλούνται άμεσα με κλείσιμο.

Στο αμφιθέατρο...

Από τη συνέλευση στο Γεωλογικό
Από τη συνέλευση στο Γεωλογικό
Τα αμφιθέατρα της Γεωλογικής Σχολής και της Παντείου γεμάτα. Πείσμα, ζωντάνια και αποφασιστικότητα κυριαρχούν. Η συντριπτική πλειοψηφία των φοιτητών συνεπής για πολλοστή βδομάδα στο ραντεβού των γενικών συνελεύσεων - ακόμη κι εκείνοι που τα προηγούμενα χρόνια «δεν είχαν συμμετάσχει πουθενά, αλλά τώρα που μπαίνει το μαχαίρι στο κόκαλο δε γίνεται να μην πάρουν θέση».

«Ρίχνουμε όλες μας τις δυνάμεις για την Πέμπτη. Θα βουλιάξει η Αθήνα. Τα επιχειρήματά τους δεν έπιασαν, καραμέλες - ελιγμούς δε μασήσαμε, "μπανανόφλουδες" δεν πατήσαμε, από τρομοκρατία και χημικά δε χαμπαριάζουμε, τα ψέματά τους δε φτάνουν. Ο λαός είναι μαζί μας και άσε τα γκάλοπ να λένε. Αλλα βλέπουμε στο δρόμο, άλλα μας λέει ο κόσμος». Εκπρόσωποι των φοιτητικών παρατάξεων παίρνουν το λόγο και το πρώτο πράγμα που διαπιστώνεις είναι ότι εδώ «δε σε παίρνει να λες ό,τι να 'ναι», τα πράγματα λέγονται μόνο με το όνομά τους. Ενα ένα τα δικομματικά επιχειρήματα κατατροπώνονται με μεγάλη ευκολία στα αμφιθέατρα, ξεκαθαρίζοντας τυχόν αυταπάτες: «ΝΔ και ΠΑΣΟΚ κάνουν μαζί μέχρι και κωλοτούμπες για το μεγάλο κεφάλαιο. Ασχετα αν στήνουν καβγαδάκια μεταξύ τους».

Στο ρόλο του κυβερνητικού υποστηριχτή η ΔΑΠ. Ενας απ' τους εκπροσώπους της παίρνει το λόγο και μαζί τις απαντήσεις:

- «Ας μη μιλάμε για κόμματα αλλά για τους φοιτητές. Δε νομίζω ότι πρέπει να μιλήσουμε για το νόμο πλαίσιο»...

- «Δε μιλάτε για το νόμο πλαίσιο γιατί δεν τολμάτε να πείτε στους συναδέλφους όσα πιστεύετε. Θες ή δε θες να έρθουν οι επιχειρήσεις στο σβέρκο μας και να δουλεύουμε μεροδούλι μεροφάι»; (σιωπή).

- «Οταν οι αστυνομικές δυνάμεις συνέλαβαν τον Τίμο Αλεξανδρόπουλο, μέλος της ΠΚΣ, η ΔΑΠ ήταν η πρώτη παράταξη που βρέθηκε στο πλευρό του»

(το μισό αμφιθέατρο πέφτει κάτω από τα γέλια και το άλλο μισό ξεσηκώνεται αγανακτισμένο:)

- «Μιλάτε για συμπαράσταση τι στιγμή που η κυβέρνησή σας στο προηγούμενο συλλαλητήριο έσπασε δόντια, έδειρε κόσμο, έριξε χημικά. Εσείς και οι νυχτομπράβοι σας, έχετε καταντήσει περιοδεύον θίασος που τραμπουκίζει από σχολή σε σχολή. Κάτω τα χέρια απ' τους αγωνιστές».

- «Κατεβάζουμε το πλαίσιό μας που 'ναι μια λευκή σελίδα με δύο μόνο λέξεις: "ανοιχτή σχολή"»

- «Δηλαδή, αυτό που προτείνετε για την άλωση των πανεπιστημίων από τις επιχειρήσεις, τη μέρα που θα ψηφίζεται ο νόμος στη Βουλή είναι να μην κάνουμε τίποτα, να κάτσουμε με τα χέρια σταυρωμένα»;

Η πλειοψηφία αποφασίζει για άλλη μια φορά: «Ο αγώνας συνεχίζεται και κλιμακώνεται πιο σκληρά, πιο δυναμικά. Τίποτα δεν τελειώνει μεθαύριο. Παλεύουμε ενάντια στην πολιτική που γέννησε η Μπολόνια. Ουδέτερη στάση δε χωράει. Δε θα μείνουμε ήσυχοι, δε θα κάτσουμε σπίτια μας».

ΜΑΘΗΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ ΒΑΣΗΣ ΠΑΓΚΡΑΤΙΟΥ ΤΗΣ ΚΝΕ
Αποφασιστική απάντηση σε μια προκλητική απόπειρα ιδεολογικής χειραγώγησης

Σε διάβημα στην διευθύντρια του 17ου Ενιαίου Λυκείου Παγκρατίου προχώρησαν χτες οι μαθητικές Οργανώσεις Βάσης Παγκρατίου της ΚΝΕ, καταγγέλλοντας την ενέργειά της να υποχρεώσει τους μαθητές του σχολείου να παρακολουθήσουν - πληρώνοντας μάλιστα 5 ευρώ - στον κινηματογράφο την αντικομμουνιστική ταινία «Οι ζωές των άλλων», χωρίς, έστω, να διασφαλίσει αμέσως μετά την προβολή της ότι θα γίνει συζήτηση για να ακουστούν διαφορετικές απόψεις.

Κατά τη διάρκεια του διαβήματος, η διευθύντρια του σχολείου, Κα Κλυδωνοπούλου, υποστήριξε ότι «κινήθηκε με νομιμότητα» και πως είχε την έγκριση του προϊσταμένου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Σε ένα ρεσιτάλ ...παιδαγωγικής δήλωσε ότι θα συνεχίσει τη δράση της και «δε θα με εμποδίσουν οι φασίστες του ΚΚΕ»!

Σε ανακοίνωσή τους, οι μαθητικές ΟΒ Παγκρατίου της ΚΝΕ, εξηγούν ότι η ταινία έχει «καλά σχεδιασμένη την επιδίωξη να προωθήσει τον αντικομμουνισμό, τη σπίλωση στον υπαρκτό σοσιαλισμό, να συκοφαντήσει τα επιτεύγματά του στα ζητήματα της Παιδείας και του πολιτισμού» και «Θέλει να ταυτίσει το φασισμό με τον κομμουνισμό».

Ακόμα, σημειώνουν πως «το θέμα δεν είναι ότι η ταινία προβάλλεται και μπορεί κάποιος να επιλέξει να τη δει (την ίδια ώρα που ταινίες και ντοκιμαντέρ για το Γκουαντάναμο, τη δράση της CIA, για τα εγκλήματα των Αμερικανών στο Ιράκ, την Παλαιστίνη κ.α. "τρώνε πόρτα" ή εξαφανίζονται από τις αίθουσες). Το θέμα είναι ότι η ίδια η διευθύντρια του σχολείου, υποχρέωσε τους μαθητές να παρακολουθήσουν αυτήν την ταινία, χωρίς - έστω - να διασφαλίσει αμέσως μετά την προβολή της ότι θα γίνει συζήτηση για να ακουστούν διαφορετικές απόψεις. Πρόκειται για ξεκάθαρη προσπάθεια ιδεολογικής χειραγώγησης και πλύσης εγκεφάλου».

«Επίσης, το επιχείρημα που λέει ότι πρέπει να αποτινάξουμε το πιθανά στρεβλό ιδεολογικό περιεχόμενο από το καλλιτεχνικό δημιούργημα, είναι βαθιά υποκριτικό. Η καλλιτεχνική δημιουργία δεν αποσπάται, δεν αποσυνδέεται από το ιδεολογικό υπόβαθρο, από τις κάθε φορά επιδιώξεις του δημιουργού να εκφράσει κάτι συγκεκριμένο. Ποτέ δε συνέβη αυτό ούτε πρόκειται να συμβεί», σημειώνουν και τονίζουν ότι «έχουν πληθύνει με διάφορες μορφές οι εκδηλώσεις αντικομμουνισμού, παραχάραξης της ιστορίας, της πάλης των λαών. Με πολλούς τρόπους. Με ωμό αντικομμουνισμό αλλά και "ραφιναρισμένο" ο οποίος είναι και πιο επικίνδυνος».

«Μαθητές, γονείς εκπαιδευτικοί, ανεξάρτητα από το τι υποστηρίζει ο καθένας, ποιες είναι οι γενικότερες απόψεις του, θεωρούμε πως οι αγώνες και οι θυσίες των κομμουνιστών για μια κοινωνία χωρίς εκμετάλλευση χαίρουν ευρύτερης αποδοχής. ΝΑ ΜΗΝ ΕΠΙΤΡΕΨΟΥΜΕ ΣΤΟΝ ΙΜΠΕΡΙΑΛΙΣΜΟ ΝΑ ΠΑΡΑΧΑΡΑΞΕΙ ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ, ΝΑ ΞΑΝΑΓΡΑΨΕΙ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ! Το σχολείο, οι εκπαιδευτικοί, να μη γίνουν ιμάντες ό,τι πιο αντιδραστικού και σκοταδιστικού, με όποια φορεσιά και αν φοράει» καλούν οι μαθητικές ΟΒ Παγκρατίου.

Και ξεκαθαρίζουν: «Οι ανάγκες μας δε χωρούν σε αυτό το σχολείο. Η μόρφωση είναι δικαίωμα και πρέπει να εξασφαλίζεται για όλους μας μέσα από ένα σχολείο Δημόσιο και Δωρεάν που να μας μαθαίνει την αλήθεια! Για να κατανοούμε τον κόσμο γύρω μας και να μπορούμε να τον αλλάξουμε!»

Η ΚΝΕ ΣΤΟ «ΣΥΡΜΟ»
Για τη μέρα της γυναίκας

Με αφορμή την 8η Μάρτη, τη Μέρα της Γυναίκας, η ΚΝΕ οργανώνει μια ξεχωριστή εκδήλωση στο «Συρμό», σήμερα Τετάρτη, στις 8.30 μ.μ., που θα φέρει στο προσκήνιο τις γυναίκες που συνδέονται με το επαναστατικό κίνημα και γενικότερα τις εργαζόμενες γυναίκες. Η εκδήλωση περιλαμβάνει βιβλιοπαρουσίαση του λογοτεχνικού έργου της Γιοκόντα Μπέιλι «Η γυναίκα φωλιά» και προβολή της κινηματογραφικής ταινίας «Ανιση μάχη» με τη Σαρλίζ Θερόν.

Σήμερα στον «902 TV»

Σήμερα Τετάρτη, από την τηλεόραση του «902», στις 9 μ.μ., προβάλλεται η εκπομπή «ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ», όπου ο Κ. Τσίφτης συνομιλεί με τον Κυριάκο Ιωαννίδη, μέλος του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ, με θέμα: «Οι θέσεις του ΚΚΕ για την πρόσβαση στα πανεπιστήμια και το εξεταστικό».

ΦΟΙΤΗΤΕΣ - ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ - ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
Σήμερα συνελεύσεις, αύριο συλλαλητήριο

Νέο πανελλαδικό πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο αύριο, στις 12 το μεσημέρι, στα Προπύλαια

Eurokinissi

Με νέο πανελλαδικό πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο αύριο, Πέμπτη, στις 12 το μεσημέρι, στα Προπύλαια, εντείνουν αποφασιστικά τον αγώνα τους για αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν υψηλού επιπέδου ανώτατη εκπαίδευση, φοιτητές, σπουδαστές και εκπαιδευτικοί.

Φοιτητικοί και σπουδαστικοί σύλλογοι, μέσα από νέο γύρο γενικών συνελεύσεων, επαναλαμβάνουν το αίτημα που μήνες τώρα αποτελεί απόφαση των συλλόγων τους: Ο νόμος - πλαίσιο να μην ψηφιστεί, δωρεάν σπουδές για κάθε φοιτητή.

Φοιτητές και σπουδαστές σε όλη την Ελλάδα, εδώ και μήνες επιβεβαιώνουν τις αγωνιστικές τους αποφάσεις, καταρτίζουν πλούσιο πρόγραμμα δράσης, προχωρούν σε πολύμορφες αγωνιστικές κινητοποιήσεις. Και αυτή την εβδομάδα, που συζητιέται στη Βουλή το νομοσχέδιο της κυβέρνησης, δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό και επαναλαμβάνουν αυτό που από πέρσι το καλοκαίρι ηχεί στους δρόμους κάθε πόλης: Θέλουμε δημόσια και δωρεάν Παιδεία. Το φώναξαν χτες έξω από τη Βουλή. Το φωνάζουν καθημερινά στις συνελεύσεις, στις σχολές, στις πλατείες και τους δρόμους. Θα το φωνάξουν και αύριο, ακόμα μια φορά, έξω από τη Βουλή. Και δε θα σταματήσουν να φωνάζουν και να διεκδικούν το δικαίωμα στη μόρφωση, τη δουλιά, τη ζωή.

Ηδη, στην Αθήνα, 22 φοιτητικοί σύλλογοι και 6 σπουδαστικοί σύλλογοι βρίσκονται σε κινητοποιήσεις, ενώ και σήμερα συνεχίζονται οι συνελεύσεις φοιτητών και σπουδαστών.

Οι πανεπιστημιακοί συνεχίζουν τις απεργιακές τους κινητοποιήσεις, ενώ στο συλλαλητήριο καλεί και η ΟΛΜΕ που έχει κηρύξει για αύριο τρίωρη στάση εργασίας (από τις 11 π.μ. μέχρι τις 2 μ.μ. και από τις 2 μ.μ. μέχρι τις 5 μ.μ.).

Στη Βόρεια Ελλάδα

Σε κινητοποιήσεις καλούν οι φοιτητικοί και σπουδαστικοί σύλλογοι στη Θεσσαλονίκη, την Πέμπτη, στις 12 το μεσημέρι, στο Πολυτεχνείο. Στην κινητοποίηση της Θεσσαλονίκης θα συμμετάσχουν κι οι σπουδαστές των συλλόγων ΣΔΟ και ΣΤΕΦ Καβάλας. Στην Κοζάνη συγκέντρωση διοργανώνεται αύριο στη 1 το μεσημέρι στην κεντρική πλατεία. Οι σπουδαστικοί σύλλογοι ΣΤΕΤΡΟΔ και ΣΔΟ του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης καλούν με αποφάσεις των γενικών τους συνελεύσεων και στην κινητοποίηση του ΠΑΜΕ, την Πέμπτη, στις 7 μ.μ., στο άγαλμα Βενιζέλου.

  • Δυναμική κινητοποίηση διαμαρτυρίας ενάντια στην αύξηση της τιμής του φοιτητικού εισιτηρίου πραγματοποίησαν χτες το πρωί οι σπουδαστές του ΤΕΙ Καβάλας. Εκατοντάδες σπουδαστές κατέλαβαν συμβολικά τέσσερα αστικά λεωφορεία, που πραγματοποιούν το δρομολόγιο ΤΕΙ - Καβάλα, απαιτώντας με αυτό τον τρόπο να μην αυξηθεί το εισιτήριο στα 60 λεπτά.
  • Τη ματαίωση μιας ακόμα ημερίδας χειραγώγησης των νεανικών συνειδήσεων, με συνδιοργανωτές τα ΤΕΙ Λάρισας και Λαμίας, πέτυχαν με την αγωνιστική κινητοποίησή τους στο χώρο που επρόκειτο να γίνει - στο Συνεδριακό Κέντρο του ΤΕΙ Λάρισας - σπουδαστές του Ιδρύματος. «Ενθάρρυνση Επιχειρηματικών Δράσεων, Καινοτομικών Εφαρμογών και Μαθημάτων Επιλογής Φοιτητών ΤΕΙ Λάρισας - Λαμίας» ήταν το θέμα της ημερίδας, που όμως δεν έγινε, όταν οι σπουδαστές, βροντοφωνάζοντας συνθήματα όπως «Εξω οι εταιρείες από τις σχολές», πραγματοποίησαν την αγωνιστική «εισβολή» στο Συνεδριακό Κέντρο την ώρα που είχε προγραμματιστεί η έναρξή της. Ανάλογη, δε, ημερίδα ανακοινώθηκε ότι θα γίνει στις 13 Μάρτη στο ΤΕΙ Καρδίτσας.
ΚΝΕ
«Οχι στην υποχρεωτική στράτευση στα 18 ή στα 19»

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου του Κεντρικού Συμβουλίου της Οργάνωσης

Με αφορμή το ενδεχόμενο θεσμοθέτησης υποχρεωτικής στράτευσης, χωρίς αναβολή, για τους νέους στα 18 τους χρόνια, το Γραφείο Τύπου του ΚΣ της ΚΝΕ εξέδωσε χτες την παρακάτω ανακοίνωση:

«Η ΚΝΕ από την πρώτη στιγμή αντιτάχτηκε στην προώθηση της υποχρεωτικής στράτευσης στα 18 ή στα 19. Οι καινούριες εξαγγελίες της κυβέρνησης της ΝΔ δεν πρέπει να ξεγελάσουν κανένα.

Η νεολαία δεν πρέπει να 'χει καμιά εμπιστοσύνη στις εξαγγελίες μιας κυβέρνησης που μαζί με την προηγούμενη του ΠΑΣΟΚ επικαλέστηκαν τη χαμηλή επάνδρωση των στρατοπέδων ως πρόσχημα για να προωθήσουν το μισθοφορικό στρατό, στα πλαίσια της υπηρέτησης των επιταγών της ΕΕ και του ΝΑΤΟ. Οι αποστολές μισθοφορικών στρατευμάτων έξω από τα σύνορά μας στα κάθε Αφγανιστάν, Κόσσοβο κτλ. της νέας τάξης γίνονται για να διασφαλίζονται τα κέρδη των πολυεθνικών και για να διαιωνίζεται η φτώχεια κι η εξαθλίωση για τους λαούς.

Το δόγμα των Ενόπλων Δυνάμεων πλέον βάζει σε δεύτερη μοίρα την υπεράσπιση των συνόρων και ιεραρχεί ως ζήτημα αιχμής τη δράση έξω από αυτά.

Σήμερα επικαλούμενοι πάλι το ζήτημα της χαμηλής επάνδρωσης συνεχίζουν να εμπαίζουν τη νεολαία. Απαιτούν από αυτήν όσο γίνεται πιο νωρίς, μετά την ολοκλήρωση του σχολείου, να στρατεύεται για να πάρει μαθήματα υποταγής στη νέα τάξη και τα σχέδιά της, για να προσελκύσουν πιο εύκολα νέο αίμα στις λεγεώνες του ιμπεριαλισμού. Τα εθνικιστικά τραγούδια και κηρύγματα που ποτέ δε σταμάτησαν στις Ενοπλες Δυνάμεις με την ανοχή των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ παλιότερα και τώρα της ΝΔ αποτελούν το απαραίτητο συμπλήρωμα στη σχολική ακριβοπληρωμένη αμάθεια που χρόνια τώρα καλλιεργείται.

Η όλη επιχειρηματολογία ότι η στράτευση στα 18 γίνεται δήθεν για διευκόλυνση των νέων να τελειώσουν τις σπουδές και να βρουν δουλιά είναι υποκριτική. Η φιλολογία για προαιρετική στράτευση των γυναικών με δόλωμα τη μοριοδότηση για διαγωνισμούς του Δημοσίου, μόνο ως ανοιχτή πρόκληση μπορεί να εκληφθεί από κάθε νέο και νέα. Οποια εξαγγελία κι αν κάνει η κυβέρνηση για το στρατό, την ανασφάλεια και την ανεργία της νεολαίας ούτε μπορεί ούτε θέλει να λύσει αυτά τα προβλήματα, αφού επιλέγει σταθερά να υπηρετεί το κεφάλαιο, που τρέφεται από τη διεύρυνση της ανεργίας και της ανασφάλειας.

Το εμπόριο ελπίδας, η παροχή δίχως αντίκρισμα διευκολύνσεων και τα "στρατιωτικά γυμνάσια" που επιφυλάσσουν στις νέες άνεργες γυναίκες μπορεί και πρέπει να είναι η σταγόνα που θα ξεχειλίσει το ποτήρι της αγανάκτησης για χιλιάδες νέους και νέες που είτε είναι άνεργοι είτε ζουν σε διαρκή αβεβαιότητα.

Να 'ναι σίγουροι τόσο η ΝΔ όσο και το ΠΑΣΟΚ ότι αυτή η πολιτική και οι νέες προκλήσεις θα συναντήσουν κι αυτή τη φορά τη μαζική απόρριψή τους από τη νεολαία».

Δε μετέχουμε στην κατ' άρθρο συζήτηση

Την αποχώρηση του ΚΚΕ από την κατ' άρθρο συζήτηση του νομοσχεδίου ανακοίνωσε με δήλωσή του ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος Ο. Κολοζώφ, στην οποία τονίζει:

«H κυβέρνηση πρέπει να αποσύρει το σχέδιο νόμου "Μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου για τη δομή και λειτουργία των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων".

Το ΚΚΕ σε περίπτωση που δεν αποσυρθεί, δε θα πάρει μέρος στην κατ' άρθρο συζήτηση, γιατί αυτό το νομοσχέδιο δεν επιδέχεται βελτιώσεις.

Με τη στάση μας αυτή σηματοδοτούμε την ανάγκη ενίσχυσης του αγώνα για την κατάργησή του».

Είναι έκτρωμα - δε θα περάσει

Με ένα μεγάλο πανό που έγραφε: «Είναι νόμος έκτρωμα, δε θα περάσει» συγκεντρώθηκαν έξω από τη Βουλή χτες το βράδυ φοιτητές και σπουδαστές. Δε σταμάτησαν ούτε στιγμή να φωνάζουν συνθήματα και με μια φωνή ξεκαθάρισαν: «Τέρμα πια στην κοροϊδία θέλουμε δημόσια και δωρεάν παιδεία», «Ακούστε καλά τι λένε οι φοιτητές, έξω οι εταιρείες από τις σχολές».

Οπως δήλωσε κατά τη διάρκεια της κινητοποίησης ο Θεοδόσης Μπενάτος, από το σύλλογο φοιτητών Γεωπονικής, οι φοιτητές καλούν όλο το λαό, γονείς, εκπαιδευτικούς, εργαζόμενους να συνεχίσουν τον αγώνα για δημόσια δωρεάν Παιδεία. Ο Θ. Μπενάτος ξεκαθάρισε ότι έχουμε να δώσουμε μια μεγάλη απάντηση την Πέμπτη. Ομως ο αγώνας μας δεν τελειώνει εκεί, γιατί διεκδικούμε τις πραγματικές μας ανάγκες.

Η νεολαία δυναμικά, διεκδικητικά, μαζικά συνεχίζει και θα συνεχίσει τον αγώνα της. Δε συμβιβάζεται, δε χαρίζει τη ζωή της και τα όνειρά της, «δεν τρομάζει» και ζητά «πτυχία για δουλιά, πτυχία με αξία και όχι διαβατήρια για την ανεργία».

ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΤΟΥ ΚΚΕ
Πάρτε πίσω τον αντιδραστικό νόμο

H κατάσταση που επικρατεί σήμερα στην Παιδεία δεν είναι ένα αυτόνομο φαινόμενο, αλλά απόλυτη αντανάκλαση της κοινωνικής κρίσης, τόνισε στην ομιλία του ο εισηγητής του ΚΚΕ Γ. Χουρμουζιάδης, εκφράζοντας τη διαφωνία του Κόμματος με το νέο νόμο - πλαίσιο. Τόνισε ότι η κρίση στα ΑΕΙ έχει ως αιτία την υποταγή τους στη Στρατηγική της Λισαβόνας, η οποία επιτάσσει ότι η γνώση και η έρευνα πρέπει να υπηρετούν τον ανταγωνισμό και την επιχειρηματικότητα. Αντί, είπε, να αναβαθμιστεί ο ρόλος των πανεπιστημίων, γίνεται από τους κυβερνώντες ό,τι είναι δυνατόν προκειμένου να πάρει τη μορφή εξάρτησης η πρόσδεση των ΑΕΙ με τις επιχειρήσεις.

Ο βουλευτής κατήγγειλε ότι οι γενικότερες επιδιώξεις είναι η ανατροπή του δημόσιου χαρακτήρα των ΑΕΙ και η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, η μείωση της χρηματοδότησής τους ώστε να μην μπορούν να ανταποκριθούν ούτε στη στοιχειώδη λειτουργία τους και η αντιεπιστημονική συρρίκνωση της διάρκειας σπουδών. Επίσης, είπε ότι προωθείται η μετάλλαξη της γνώσης σε απλή κατάρτιση μέσω ευκαιριακών εξειδικεύσεων και ο περιορισμός της πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση των παιδιών που προέρχονται από τα λαϊκά στρώματα.

Στην ουσία αυτών των πολιτικών, είπε ο Γ. Χουρμουζιάδης, συμφωνούν και τα δύο κόμματα (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ) άσχετα με τις επιμέρους φραστικές διαφοροποιήσεις.

Με τον προωθούμενο νόμο - πλαίσιο, είπε ο εισηγητής του ΚΚΕ, καταργείται το πανεπιστημιακό άσυλο και περιορίζεται πλέον μόνο στις αίθουσες διδασκαλίας, ενώ τα πανεπιστήμια καλούνται να συμμορφωθούν μέσω των εσωτερικών κανονισμών στα όσα κάθε φορά επιτάσσει το υπουργείο Παιδείας. Οσο δε για τον περίφημο τετραετή προγραμματισμό, είπε ότι αυτός αναγκαστικά θα οδηγήσει τα ΑΕΙ στην αναζήτηση πόρων εκτός προϋπολογισμού, με την καθιέρωση διδάκτρων ή την είσοδο των εταιρειών μέσα στα πανεπιστήμια όπου θα ελέγχουν μέσω της χρηματοδότησης και το ίδιο το περιεχόμενο της παραγόμενης γνώσης. Καταλήγοντας, τόνισε ότι σε μία περίοδο που από τους εκάστοτε κυβερνώντες ανακηρύσσονται ως ανώτατες αξίες ο ανταγωνισμός και η επιχειρηματικότητα, τότε και η ανώτατη εκπαίδευση θα χρίζεται υπηρέτης τους.

Από την πλευρά της η βουλευτής του ΚΚΕ Β. Νικολαΐδου υπογράμμισε ότι η συζήτηση του νομοσχεδίου ξεκινάει τη στιγμή που η Βουλή είναι περικυκλωμένη από τους νέους που αντιδρούν στην αντιεκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης. Ξεκινάει μετά από το συντριπτικό «όχι» στο νόμο - πλαίσιο από τους πανεπιστημιακούς, όπως φάνηκε από το συνέδριο της Ομοσπονδίας τους. Τις ευθύνες, είπε, για τις δραματικές συνέπειες που θα έχει η ψήφιση του νόμου στην ανώτατη εκπαίδευση τις αναλαμβάνει η κυβέρνηση, που έχει και την εμπειρία του νόμου 815, που παρά το ότι ψηφίστηκε το 1980 έμεινε ανενεργός και ποτέ δεν εφαρμόστηκε. Ομως, τόνισε, ευθύνες έχει και το ΠΑΣΟΚ, το οποίο διά στόματος του προέδρου του το μόνο που βρήκε να πει ήταν ότι το νομοσχέδιο είναι «άτολμο και συντηρητικό». Αλλωστε, πρόσθεσε, οι τέσσερις προτάσεις για το νόμο - πλαίσιο που κατέθεσε ο Γ. Παπανδρέου εκθειάστηκαν από την υπουργό Παιδείας και τους κυβερνητικούς βουλευτές, ενώ ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ήταν από τους πρώτους που μίλησε για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια και την αποκρατικοποίηση της εκπαίδευσης. Πρέπει, κατέληξε, να σταματήσει η υποκρισία από τα δύο κόμματα, αφού από κοινού συμφωνούν με την ιδιωτικοποίηση και μάλιστα με την ίδια φρασεολογία.

BOYΛH
Υπό αγωνιστικό κλοιό η συζήτηση του νόμου - πλαισίου

Υπό τον αγωνιστικό κλοιό των διαδηλωτών που συμβολικά είχαν αποκλείσει τη Βουλή, άρχισε χθες το απόγευμα στην Ολομέλεια του Σώματος η συζήτηση του αντιδραστικού νόμου - πλαισίου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, που προωθεί την ιδιωτικοποίηση και τις αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις.

Η υπουργός Παιδείας, Μ. Γιαννάκου, απέρριψε το αίτημα για απόσυρση του νόμου - πλαισίου και ισχυρίστηκε ότι «έχει να κερδίσει η δημοκρατία, όταν σεβόμαστε την κοινοβουλευτική διαδικασία». Είπε ότι έγινε ευρύτατος διάλογος με την πανεπιστημιακή κοινότητα και επικαλέστηκε τις αποφάσεις της Συνόδου των Πρυτάνεων για να ισχυριστεί ότι η πλειοψηφία των ΑΕΙ δε θέλει την αναβολή της ψήφισης του νομοσχεδίου.

Αναφερόμενη στις αντιδράσεις της πανεπιστημιακής κοινότητας, που με επιμονή εδώ και αρκετό καιρό αντιδρά στην πολιτική της κυβέρνησης, ισχυρίστηκε ότι η «χώρα δεν μπορεί να κυβερνηθεί με βάση τις αντιδράσεις». Κατά την υπουργό, έχουν εξαντληθεί όλα τα περιθώρια διαλόγου και η μη ψήφιση του νόμου θα αποτελούσε «κοινοβουλευτικό και θεσμικό ατόπημα».

Η Μ. Γιαννάκου, σχολιάζοντας τις νομοπαρασκευαστικές παρατηρήσεις της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής, είπε πως προβλέπεται ήδη στο νόμο ότι η δίωξη κατά όποιου παραβιάζει το πανεπιστημιακό άσυλο θα γίνεται μόνο μετά από «έγκληση» του πρυτανικού συμβουλίου ή της συγκλήτου. Ανέφερε επίσης ότι η χρηματοδότηση των ΑΕΙ για τις ανελαστικές δαπάνες (μισθοί, λειτουργικά έξοδα) θα γίνεται άσχετα από την πορεία των τετραετών προγραμματικών συμφωνιών, ενώ άλλαξε τη διάταξη για τη συμμετοχή μελών ΔΕΠ άλλου ΑΕΙ στην εκλογή εκπαιδευτικού προσωπικού ενός πανεπιστημίου, ορίζοντας ότι αυτοί θα είναι 10 αντί για 15.

Στη συνεδρίαση τέθηκε θέμα αντισυνταγματικότητας διατάξεων του νόμου -πλαισίου, αλλά η κυβερνητική πλειοψηφία αποφάσισε ότι δεν τίθεται τέτοιο θέμα.

Υποστηρίζοντας την αίτηση αντισυνταγματικότητας, ο βουλευτής του ΚΚΕ Αντ. Σκυλλάκος τόνισε ότι είναι αντισυνταγματικές οι διατάξεις που προβλέπουν ποινή φυλάκισης για την παραβίαση του ασύλου, που περικόπτουν τη χρηματοδότηση εάν δεν τηρηθούν οι τετραετείς προγραμματικές συμφωνίες και ορίζουν εξωτερικά μέλη ΔΕΠ στις εκλογές διδακτικού προσωπικού. Υπενθύμισε ότι συνήθως η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής αποφεύγει να εκφραστεί με κατηγορηματικότητα πάνω σε αντισυνταγματικές διατάξεις, αλλά έρχονται μετά τα αρμόδια δικαστήρια και τις «ρίχνουν».

Στο γνωστό συναινετικό κλίμα που κήρυξε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Γ. Παπανδρέου κινήθηκε ο εισηγητής της αξιωματικής αντιπολίτευσης Α. Αλευράς, εγκαλώντας την κυβέρνηση για ένα νομοσχέδιο «που είναι άθροισμα λεπτομερειών και δεν αποτελούν νόμο - πλαίσιο». Πιστός στην πολιτική της συναίνεσης, είπε ότι η κυβέρνηση δεν αναζητά τη «συναίνεση» για την ψήφιση των αντιδραστικών αλλαγών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Κατά τον Α. Αλευρά, υπήρξε «διάθεση συνεννόησης και συναίνεσης από το ΠΑΣΟΚ», αλλά αυτή δεν έγινε αποδεκτή από την κυβέρνηση. Επιδερμική ήταν η κριτική του στις τετραετείς συμφωνίες πανεπιστημίων και υπουργείου, λέγοντας απλά ότι θα οδηγήσουν σε μια «βιομηχανία γραφειοκρατίας». Αλλωστε, με τις τετραετείς συμφωνίες δήλωσε σύμφωνος και ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, όπως επίσης και με την αξιολόγηση των πανεπιστημίων.

Ο πρόεδρος του ΣΥΝ Α. Αλαβάνος χαρακτήρισε το νόμο αντιδραστικό, πρόχειρο και αντισυνταγματικό και επανέλαβε τις προτάσεις του για την «ελεύθερη πρόσβαση» στα ΑΕΙ. Ισχυρίστηκε, μάλιστα, ότι η επιχείρηση αναθεώρησης του άρθρου 16 έχει καταρρεύσει μετά την αποχώρηση του ΠΑΣΟΚ, παραγνωρίζοντας ότι μόλις πρόσφατα ο Γ. Παπανδρέου επανέλαβε την πρότασή του για την ανάγκη αναθεώρησής του.

Η συζήτηση συνεχίζεται επί της αρχής και σήμερα και αναμένεται να ολοκληρωθεί αύριο με την ψήφιση και των άρθρων.

Τα Μαθηματικά της «νέας τάξης»

Οι στόχοι των νέων σχολικών βιβλίων των Μαθηματικών του Δημοτικού

Πολλά ακούγονται για τα «νέα» βιβλία των Μαθηματικών του Δημοτικού. Ελάχιστα όμως για τους στόχους και τα αποτελέσματα που θα έχουν στη συνείδηση των μαθητών (αλλά και των δασκάλων και των γονιών).

Στόχος πρώτος: Ιδεολογική χειραγώγηση των μαθητών

Στα «νέα» βιβλία Μαθηματικών, ο μαθητής καλείται να «μάθει» μέσα από «παραδείγματα της καθημερινής ζωής» (όπως λένε οι εισαγωγές των βιβλίων). Εννοούν όμως της ζωής που του ετοιμάζει η «νέα τάξη». Για να μάθει τα πολύγωνα, πρέπει να πάρει σαν παράδειγμα το Πεντάγωνο του στρατού των ΗΠΑ και για να μάθει τον πληθυσμό της Ινδίας πρέπει να «ρωτήσει» τη CIA. Μετράει ευρώ για να δει αν του φτάνουν για να αγοράσει κάτι, διαλέγει προσφορές πολυκαταστημάτων, επισκέπτεται εταιρείες, υπολογίζει πόσα δολάρια βγάζει ο Μπιλ Γκέιτς σε ένα λεπτό ή σ' ένα χρόνο και τρώει χάμπουργκερ. Ακόμα και το εμβαδόν το μαθαίνει μετρώντας την επιφάνεια χαρτονομισμάτων. Ο μαθητής μέσα απ' τα βιβλία αυτά μαθαίνει ότι η υπέρτατη αξία είναι η επιχείρηση, ότι οι εργαζόμενοι είναι ωρομίσθιοι που οι μισθοί τους αποτελούν «έξοδο» για την επιχείρηση, ότι η ανεργία και η παιδική εργασία είναι κάτι που έτσι κι αλλιώς συμβαίνει και δεν αλλάζει, ότι σ' αυτό τον κόσμο που ζούμε αν δε δώσεις δεν παίρνεις τίποτα κι ότι όλα λειτουργούν με την αρχή της ανταποδοτικότητας. Μαθαίνει πως γι' αυτό το λόγο ακριβώς στα σχολεία πρέπει οι γονείς να αγοράσουν ό,τι χρειάζεται (κομπιούτερ, κλπ.) και να τους βοηθούν κι οι μαθητές με τις οικονομίες του ταμείου της τάξης τους (Τα παραδείγματα άπειρα, που όμως δεν μπορούν να αναφερθούν στο μικρό χώρο ενός άρθρου).

Ο μαθητής πρέπει και μέσα απ' τα βιβλία να ενστερνιστεί τις έννοιες της επιχειρηματικότητας, της ανταγωνιστικότητας, της ανταποδοτικότητας. Να αποκτήσει «ευρωπαϊκή συνείδηση» και κυρίως να αναγκαστεί να συμβιβαστεί με τον καπιταλιστικό μονόδρομο.

Στόχος δεύτερος: Τα Μαθηματικά χρησιμοποιούνται ακόμη περισσότερο σαν εργαλείο ταξικού ξεκαθαρίσματος

Ολοι όσοι έχουν «διαβάσει» με κάποιο μαθητή του Δημοτικού, λένε «δύσκολα». Αυτό το λένε σχεδόν με καμάρι κι οι συγγραφείς των βιβλίων ή κάποιοι σχολικοί σύμβουλοι στα σεμινάρια των δασκάλων: «Δεν είναι για όλους», λένε, «όποιος μπορέσει».

Η δυσκολία τους δεν προέρχεται απ' το ότι ανέβηκε το επίπεδο της ύλης, αλλά απ' το ότι αυξήθηκε ο όγκος της, βάζοντας στο Δημοτικό ύλη που δεν αντιστοιχεί με το επίπεδο ωριμότητας των μαθητών. Αυτή η αυξημένη ύλη είναι διατεταγμένη με μια περίεργη σειρά, όπου, π.χ., μαζί με τη διαίρεση κλασμάτων, κάνεις κι ένα εμβαδόν τριγώνου, λίγα μοτίβα, ένα ταγκράμ και ανόητες διαθεματικές «εργασίες» με τίτλους, όπως, «τι μας προσφέρουν τα κατοικίδια» ή «ο ρόλος του ύπνου στη ζωή μας και η χειμερία νάρκη». Ξεχνάς μέσα στην τάξη ότι αυτή την ώρα κάνεις Μαθηματικά. Πάνω που πάει ο μαθητής να καταλάβει κάτι, έχεις φύγει όχι για την «επόμενη» έννοια, αλλά για κάτι άσχετο.

Αλλά αυτή η ύλη δίνεται και με σειρά χαοτική, όπου προσθέτεις ετερώνυμα κλάσματα, πριν μάθεις τι είναι ισοδύναμα κλάσματα και πολύ πριν μάθεις τι είναι το Ελάχιστο Κοινό Πολλαπλάσιο. Σ' αυτά τα βιβλία ο μαθητής δε θα βρει εύκολα τον «κανόνα» της θεωρίας και δε θα μπορέσει να κάνει μια επανάληψη. Μέσα στις σελίδες των βιβλίων δεν μπορεί κανείς να ξεχωρίσει το κύριο απ' το δευτερεύον, αλλά και το χρήσιμο απ' το περιττό.

Συνέπεια της αύξησης της ύλης είναι η μείωση του χρόνου που μπορεί ο δάσκαλος και ο μαθητής να αφιερώσει σε κάθε έννοια. Ετσι, ο μαθητής πρέπει να συλλάβει και να αφομοιώσει περισσότερες έννοιες, δυσκολότερες έννοιες, δοσμένες με δυσκολότερο τρόπο, σε λιγότερο χρόνο. Και μάλιστα όταν αυτός ο μαθητής βρίσκεται σε μικρότερη ηλικία.

Σ' αυτά συνυπολογίστε και τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται, όπως, π.χ., η «ομαδοσυνεργατική» μέθοδος του ανταγωνισμού και της κλεψύδρας. Η ομάδα που αποβάλλει τον «αδύναμο κρίκο» σαν αποδιοπομπαίο τράγο. Η ομάδα που αυτο-αξιολογείται σαν Big Brother για να βρει και να τιμωρήσει τον «ένοχο της όποιας αδυναμίας». Που βιώνει και διδάσκει την ανταγωνιστικότητα. Που λειτουργεί με κλεψύδρα. Λογικές και αρχές που ποτέ δεν είχαν, ούτε πρόκειται να έχουν σχέση με την ευαισθησία του εκπαιδευτικού και την αγωνία του για την πρόοδο του μαθητή του. Και τότε θα έχετε μια εικόνα των «νέων Μαθηματικών» που οδηγούν σε μια εκπαιδευτική λογική τύπου «Νέας Ορλεάνης»: Οποιος δεν έχει τη δυνατότητα (οικονομική ή άλλη) ας πνιγεί. Ο φασισμός έγινε και παιδαγωγική μέθοδος. Ο μαθητής που δεν τα βγάζει πέρα πρέπει να δεχτεί τη «μοίρα» του, να αποφασίσει ότι «δεν κάνει για γράμματα και σπουδές» και να οδηγηθεί στην πρόωρη επαγγελματική υποβαθμισμένη ψευτοεκπαίδευση της κατάρτισης και της αμάθειας.

Στόχος τρίτος: Χτύπημα του ορθολογισμού

Ο πιο ενδόμυχος και ανομολόγητος όμως στόχος των νέων βιβλίων των Μαθηματικών είναι να χτυπηθεί ο προαιώνιος εχθρός του ιδεαλισμού: Ο επιστημονικός τρόπος σκέψης που μπορούν να καλλιεργήσουν τα Μαθηματικά, η αντίληψη για τη ζωή που αποκτά κανείς μέσα απ' αυτά. Να εξαφανιστεί «από προσώπου Γης» η νομοτέλεια κι ο ορθολογισμός. Ο αναλυτικός και επαγωγικός τρόπος σκέψης, η αυστηρότητα στην κρίση και στη διατύπωση συμπερασμάτων, η ακρίβεια και η σιγουριά στην επιλογή της αλήθειας απ' το ψέμα, του σωστού απ' το λάθος, βλάπτουν το σύστημα.

Ετσι βλέπει κανείς μέσα στα βιβλία να περισσεύουν οι εκφράσεις «περίπου», «εκτιμώ», «παρατηρώ» και να λείπουν οι μαθηματικοί όροι «αποδεικνύω», «επομένως» και «ακριβώς». Ο διαβήτης της ακρίβειας υποβαθμίζεται, ενώ αναβαθμίζεται το «ξεπατίκωμα», το «τσάκισμα χαρτιών», το μοιρογνωμόνιο κι άλλες τακτικές του «περίπου». Οι ασκήσεις έχουν άλλες φορές τέσσερα σωστά αποτελέσματα, άλλοτε κανένα. Είναι διατυπωμένες με τρόπο που είτε δεν επαρκούν τα δεδομένα για να απαντήσεις, είτε μπορούν να λυθούν απ' το μικρό μαθητή μόνο με «κουτουράδα». Ασκήσεις που από πολλές πλευρές κρίνονται ως «λάθη» των νέων βιβλίων. Που όμως είναι αναπόσπαστα κομμάτια της «νέας λογικής» για τα Μαθηματικά. Είναι «κατεύθυνση».

Ακόμα και η εξοικείωση με τις τέσσερις πράξεις είναι αμφίβολη. Γιατί οι πράξεις διδάσκονται με τους πιο απίθανους και εξεζητημένους τρόπους. Αλλά και γιατί στις πιο κρίσιμες τάξεις (Γ΄ - Δ΄), ο μαθητής καλείται διαρκώς μέσα απ' το βιβλίο «να εκτιμήσει» το αποτέλεσμα και στη συνέχεια να το υπολογίσει με «ακρίβεια με τη χρήση υπολογιστή τσέπης». Η διάταξη της ύλης είναι αναπόσπαστο τμήμα αυτής της «νέας αντίληψης». Η «παλιά» διάταξη βοηθούσε να έχει τις έννοιες σε μια σειρά. Σε μια αλληλουχία. Τώρα είναι όλα διάσπαρτες πληροφορίες. «Πλίνθοι και κέραμοι ατάκτως ερριμμένοι». Η διατύπωση είναι κι αυτή στην κατεύθυνση της σύγχυσης.

Τα διάφορα θεωρήματα εμφανίζονται χωρίς αιτιολόγηση. Ο μαθητής δε θα σκεφτεί ποτέ ότι τα ύψη των τριγώνων θα περνούσαν απ' το ίδιο σημείο ακόμα κι αν εμείς δεν το ξέραμε! Και ποτέ δε θα μπει στην ουσία της συζήτησης για θέματα που όταν δίνονται σωστά οδηγούν το μαθητή να αισθανθεί τη νομοτέλεια που ξεκινά από τις προτάσεις των Μαθηματικών και έχει προεκτάσεις στα φαινόμενα της φύσης και της κοινωνίας. Από αυτά τα βιβλία αυτό δε θα προκύψει ποτέ.

Σχεδόν ομολογείται αυτό από τη «νέα διδακτική μέθοδο»: Μέσα απ' την ενασχόληση του μαθητή με το πρόβλημα, αυτός θα αποκτήσει τη «δική του γνώση». Ο καθένας τη δική του. Λες και δεν υπάρχει αντικειμενικά δεδομένη γνώση. Λες και υπάρχουν στα Μαθηματικά «εκδοχές της αλήθειας». Η ανθρώπινη γνώση 3.000 χρόνων πετιέται στα σκουπίδια. Ο δάσκαλος θα έχει πια απλώς το ρόλο του συντονιστή της τάξης. Κι ο μαθητής αφήνεται έτσι στην καλλιέργεια της όποιας άποψης, που όμως εκείνος θα τη θεωρεί «γνώση». Με αποτέλεσμα να οδηγείται μ' αυτό τον τρόπο στην υιοθέτηση της «κοινής γνώμης», που πάντα ήταν ελεγχόμενη και καθοδηγούμενη απ' το σύστημα. Και τότε που υποστήριζε ότι «η Γη είναι επίπεδη», καταδικάζοντας το Γαλιλαίο. Και τώρα που ισχυρίζεται πως η θεωρία της σχετικότητας λέει ότι «όλα είναι σχετικά» ξεφτιλίζοντας τον Αϊνστάιν όσο μπορεί. Ομως η Γη γύριζε και θα γυρίζει πάντα.


Μάνος ΔΟΥΚΑΣ
Μαθηματικός - Μέλος της Γραμματείας του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών

Εκδήλωση στο Περιστέρι

Εκδήλωση με θέμα: «Οι αγώνες του ΚΚΕ για μια λαϊκή Παιδεία», διοργανώνει η Αχτιδική Επιτροπή Νοτιοδυτικών Συνοικιών της ΚΟΑ του ΚΚΕ, στο πλαίσιο της τρίμηνης καμπάνιας για την Παιδεία.

Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή, 11 Μάρτη, στις 11 π.μ., στην αίθουσα ΚΥΒΕ (Εθνάρχου Μακαρίου 1, Περιστέρι).

ΤΕΙ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
«Διά βίου» καταρτίσεις και μπίζνες

Αποφασίστηκε και ιδρύεται Ινστιτούτο Διά Βίου Εκπαίδευσης

«Μέσω των ΙΔΒΕ θα προωθηθεί η διευκόλυνση της προσαρμοστικότητας των πτυχιούχων κι άλλων εργαζομένων, η βελτίωση της κινητικότητας στον εργασιακό χώρο κι η εναρμόνιση του συστήματος ανώτατης εκπαίδευσης σε σχέση με τις εξελίξεις και τις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας και των νέων τεχνολογιών»...

Οι καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις στην ανώτατη εκπαίδευση, που επιβάλλουν υποβάθμιση των σπουδών και «ιδιωτικοποίηση» των ιδρυμάτων, προχωρούν με την εφαρμογή των νόμων που έχουν ήδη ψηφιστεί, όπως ο νόμος για τη «διά βίου» κατάρτιση. Με βάση αυτό το νόμο, το Αλεξάνδρειο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης αποφάσισε την ίδρυση Ινστιτούτου Διά Βίου Εκπαίδευσης (ΙΔΒΕ) και το παραπάνω απόσπασμα προέρχεται από το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την ίδρυση του εν λόγω ΙΔΒΕ.

Η απόφαση για ίδρυση ΙΔΒΕ αντίκειται σε πρόσφατες και παλαιότερες αποφάσεις των γενικών συνελεύσεων του ΤΕΙ, που έχουν εκφράσει την κάθετη αντίθεσή τους σε μια τέτοια προοπτική. Οι συνελεύσεις του ΤΕΙ έχουν εκφράσει γενικότερα την αντίθεσή τους στο φαύλο κύκλο της «διά βίου κατάρτισης», που εξυπηρετεί τις ανάγκες του κεφαλαίου για εργατικό δυναμικό μισομορφωμένο, διαρκώς καταρτιζόμενο και επανακαταρτιζόμενο, διαθέσιμο για όταν κι όποτε θα χρειαστεί το κεφάλαιο. Το νόμο για τα ΙΔΒΕ, αλλά και τις όποιες δράσεις αναπτύχθηκαν από ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα για τη δημιουργία τους, έχει καταδικάσει το σύνολο του σπουδαστικού και φοιτητικού κινήματος στο πλαίσιο του αγώνα κατά των αναδιαρθρώσεων στην εκπαίδευση από ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΕΕ.

Η ίδρυση του ΙΔΒΕ στο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης χρηματοδοτήθηκε από πρόγραμμα της ΕΕ (ΕΠΕΑΕΚ). Μετά τη λήξη της χρηματοδότησης από το ΕΠΕΑΕΚ, οι λειτουργικές δαπάνες των ΙΔΒΕ θα καλύπτονται από τον τακτικό προϋπολογισμό του ΤΕΙ και οι επενδυτικές και αναπτυξιακές δαπάνες από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του ιδρύματος. Ομως, βαθιά το χέρι στην τσέπη θα βάλουν κι οι σπουδαστές, ενώ το ΤΕΙ υπολογίζει να κάνει μέσω του ΙΔΒΕ μπίζνες με ιδιώτες:

«...οι εκπαιδευόμενοι καταβάλλουν πριν την έναρξη του προγράμματος χρηματικό ποσό για την εγγραφή τους και τη μερική κάλυψη των λειτουργικών εξόδων σύμφωνα με απόφαση του συμβουλίου του ΙΔΒΕ. Μετά την περίοδο αυτή, τα έσοδα του ΙΔΒΕ προβλέπεται να προέρχονται από χορηγίες φορέων, οργανισμών και ιδιωτικών χορηγών, από κοινοτικά προγράμματα (...) ή από δίδακτρα», αναφέρει το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος...

Μπίζνες δε θα γίνουν μόνο μέσω της χρηματοδότησης, π.χ. με χορηγίες, αλλά και με συμμετοχή στη διδασκαλία και τα όργανα διοίκησης κορυφαίων στελεχών επιχειρήσεων, που θα έχουν λόγο και στην «αξιολόγηση» του ΙΔΒΕ. Στους όρους εργασίας των διδασκόντων θα σημειωθεί πιθανότατα ανατροπή των εργασιακών σχέσεων, αφού το διδακτικό προσωπικό θα δουλεύει «νυχτερινές ώρες», «Σαββατοκύριακα», «αργίες», «κατά την περίοδο των θερινών διακοπών». Το εν λόγω ΙΔΒΕ θα δίνει πιστοποιητικά επιμόρφωσης και διά βίου εκπαίδευσης σε πτυχιούχους πανεπιστημίων και ΤΕΙ της ημεδαπής κι αλλοδαπής (εφόσον έχουν αναγνωριστεί για τους τελευταίους οι τίτλοι σπουδών).

ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΗΚΕ Ο ΑΡΙΘΜΟΣ ΤΩΝ ΕΙΣΑΚΤΕΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΑΕΙ
Αυξομειώσεις μακριά από την ουσία

Οι αυξομειώσεις του αριθμού των θέσεων των εισακτέων αποτελούν απλά παιχνίδια με την αγωνία των παιδιών που δίνουν εξετάσεις και δεν επηρεάζουν το επίπεδο των σπουδών

Eurokinissi

Οι αυξομειώσεις του αριθμού των θέσεων των εισακτέων αποτελούν απλά παιχνίδια με την αγωνία των παιδιών που δίνουν εξετάσεις και δεν επηρεάζουν το επίπεδο των σπουδών
Ελαφριές αυξομειώσεις παρουσιάζουν οι θέσεις που θα υπάρξουν φέτος στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ για τους πρωτοετείς φοιτητές, σύμφωνα με τις χτεσινές ανακοινώσεις του υπουργείου Παιδείας. Ο συνολικός αριθμός των θέσεων που προβλέπονται για τους εισακτέους στις σχολές ανώτατης εκπαίδευσης και γενικότερα στις σχολές που περιλαμβάνονται στο μηχανογραφικό δελτίο των πανελλαδικών εξετάσεων είναι φέτος 82.394 (δηλαδή, 874 θέσεις λιγότερες από πέρσι που ο συνολικός αριθμός ήταν 83.268).

Από αυτού του τύπου τις αυξομειώσεις δεν επηρεάζεται, δηλαδή δε βελτιώνεται το επίπεδο των σπουδών, ούτε και το μέλλον των αυριανών αποφοίτων που στο μεγαλύτερό τους ποσοστό θα ενταχθούν στις μακροσκελείς λίστες των ανέργων.

Εξάλλου, όπως φάνηκε πέρσι, με την εφαρμογή του μέτρου της «βάσης του 10», ο αριθμός των θέσεων δεν αντιστοιχεί στον πραγματικό αριθμό των εισακτέων, που καταλήγει να είναι πολύ μικρότερος. Ανεξάρτητα από τον τελικό αριθμό αυτών που θα εισαχθούν στα ΑΕΙ, από τον αριθμό των θέσεων και μόνο φαίνεται ήδη ότι ένα ποσοστό των υποψηφίων της τάξης του 28% θα μείνει εκτός της ανώτατης εκπαίδευσης. Αναδεικνύεται έτσι για άλλη μια φορά το πρόβλημα της ανυπαρξίας επαγγελματικής εκπαίδευσης αποκλειστικά δημόσιας και δωρεάν μετά το σχολείο, που οδηγεί όλους αυτούς που δεν εισάγονται στα ΑΕΙ, στην αγκαλιά των ιδιωτικών κολεγίων, ΙΕΚ κ.τ.λ.

Για άλλη μια χρονιά, επίσης, ο αριθμός των θέσεων που καθορίζει το υπουργείο Παιδείας απέχει πολύ από τον αριθμό που ζητούν τα ΑΕΙ, με δεδομένες τις υποδομές τους και τη χρηματοδότηση που λαμβάνουν από το κράτος (η οποία συνεχίζει να υπολείπεται κατά πολύ από τις πραγματικές ανάγκες). Συγκεκριμένα, τα πανεπιστήμια ζητούν περίπου 13.000 λιγότερους εισακτέους από όσους ορίζει το υπουργείο και αντίστοιχα τα ΤΕΙ ζητούν περίπου 10.000 λιγότερους εισακτέους. Μάλιστα, η απαίτηση των ιδρυμάτων για λιγότερους εισακτέους εκφράζεται σε αριθμούς ακόμα πιο έντονα σε σχέση με πέρσι κι αυτό δεν είναι τυχαίο: Εχουν μπροστά τους τη διαδικασία της αξιολόγησης γι' αυτό και πιέζουν για λιγότερους και πιο επίλεκτους εισακτέους. Η κυβέρνηση προς το παρόν δεν ακολουθεί το τι ζητούν τα ΑΕΙ, γιατί φοβάται το πολιτικό κόστος της τόσο δραματικής μείωσης των εισακτέων, ωστόσο σε μια πορεία εφαρμογής των αναδιαρθρώσεων, αυτά τα ζητήματα θα τα λύνει η αγορά με τους δικούς της σκληρούς νόμους...

Η κατανομή των θέσεων

Οι θέσεις που θα διατεθούν φέτος στα πανεπιστήμια για τους πρωτοετείς του ακαδημαϊκού έτους 2007 - 2008 είναι 37.200 (515 θέσεις περισσότερες από πέρσι) και στα ΤΕΙ μαζί με τις ανώτερες σχολές τουριστικής εκπαίδευσης, ο αντίστοιχος αριθμός είναι 41.430 θέσεις (960 θέσεις λιγότερες από πέρσι). Δηλαδή, ο συνολικός αριθμός εισακτέων σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ ορίζεται στους 78.630, ενώ πέρσι, ο αντίστοιχος αριθμός ήταν 79.075. Στις στρατιωτικές σχολές, στην αστυνομία, στην πυροσβεστική και τις ακαδημίες εμπορικού ναυτικού διατίθενται φέτος συνολικά 3.254 θέσεις (939 θέσεις λιγότερες από πέρσι) και στις εκκλησιαστικές ακαδημίες 510 θέσεις.

Από το σύνολο των θέσεων που διατίθενται, οι 67.102 αφορούν στους μαθητές της Γ' Λυκείου και τους απόφοιτους προηγούμενων ετών που θα λάβουν μέρος στις εξετάσεις, δηλαδή σ' έναν αριθμό υποψηφίων που αναμένεται να φτάσει τους 93.071 (5.069 λιγότεροι από πέρσι). Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι υπάρχουν θέσεις στα ανώτατα ιδρύματα για το 72% αυτής της κατηγορίας υποψηφίων που είναι και η πολυπληθέστερη (αναλογία που έχει αυξηθεί σε σχέση με πέρσι κατά 6 ποσοστιαίες μονάδες περίπου, λόγω των λιγότερων υποψηφίων, δηλαδή των λιγότερων μαθητών που βρίσκονται φέτος στη Γ' Λυκείου). Οι υπόλοιπες θέσεις θα κατανεμηθούν στους αποφοίτους των ΤΕΕ, των εσπερινών λυκείων και σ' αυτούς που θα ξανακαταθέσουν μηχανογραφικό, διατηρώντας τη βαθμολογία που πέτυχαν στις περσινές εξετάσεις.

Θυμίζουμε ότι οι πανελλαδικές εξετάσεις θα αρχίσουν μέσα στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μάη και θα ολοκληρωθούν στο πρώτο δεκαήμερο του Ιούνη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ