ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 22 Φλεβάρη 1995
Σελ. /32
ΔΙΕΘΝΗ
ΝΕΟΙ ΜΝΗΣΤΗΡΕΣ ΔΙΠΛΑ ΣΤΟΝ ΠΕΡΑΤΙΚΟ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΠΡΟΙΚΑ
Ξεπούλημα με χρηματοδότηση του γερμανικού πολεμικού ναυτικού;

Ενώ μαραζώνει η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία, συνεχίζονται, με την ανοχή, τουλάχιστον, της κυβέρνησης, αθρόες οι παραγγελίες πλοίων σε ξένα ναυπηγεία από τους Ελληνες εφοπλιστές

Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, υπακούοντας στις εντολές των Βρυξελλών, προχωρεί ολοταχώς στο ξεπούλημα των μεγαλύτερων ναυπηγείων της Μεσογείου, όπως είναι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά.

Η προθεσμία υποβολής των προσφορών απ' τους υποψήφιους αγοραστές λήγει στις 20 Μάρτη 1995, ενώ η ολοκλήρωση των διαδικασιών του ξεπουλήματος θα έχει γίνει μέχρι 30 Δεκέμβρη 1995.

Παρά το γεγονός ότι ο υποψήφιος αγοραστής έχει ήδη επιλεγεί - πρόκειται για τον εφοπλιστή Περατικό, που εκμεταλλεύεται και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας - τα διαπλεκόμενα συμφέροντα βγάζουν στην επιφάνεια και άλλους ντόπιους και ξένους μνηστήρες, που μυρίστηκαν τη λεία και μπήκαν στο παιχνίδι.

Παρασκηνιακά, λοιπόν, έχουν εμφανιστεί ορισμένοι επιχειρηματίες, που, λίγο ή πολύ, εκδήλωσαν ενδιαφέρον να είναι αυτοί οι τυχεροί. Βέβαια, αυτό το ενδιαφέρον, όπως συμβαίνει πολλές φορές σε τέτοιες περιπτώσεις, δεν είναι αληθινό, αλλά αποβλέπει αλλού.

Υποψήφιοι μνηστήρες

Παρά την αδιαφάνεια από πλευράς ΕΤΒΑ, υπάρχει η πληροφορία ότι ανάμεσα σ' αυτούς, που βολιδοσκοπούν να πάρουν τα Ναυπηγεία του Σκαραμαγκά, είναι και οι πιο κάτω:

Η AUSTRAL SHIPS PTY LTD με έδρα την Αυστραλία. Η PENAG SHIPBULLDING & CONSTRUCTION SBN. BHD,από τη Μαλαισία. Η KOCKUMS SUBMARINE SYSTEMS AB,με έδρα τη Σουηδία. Η παναμαϊκή QUALLITY ASSOCIATES INC,η ICEBERG SHIPING CO,ο κ. Τζον Φαράκλας,η NAVAMAR LTD,η εταιρία με την επωνυμία INFORMER, η APAX PARTNERS & CO,η κορεάτικη HYUNDAI.

Ακόμη ενδιαφέρον - σοβαρό ή όχι, αυτό είναι ένα θέμα - για την αγορά των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, εκδήλωσαν η ελληνική εταιρία KOYRI CAPITAL CREECE,η εφοπλιστική οικογένεια Καρρά, η Τράπεζα Πειραιώς και μια ομάδα επιχειρηματιών, που αγόρασε πριν λίγους μήνες το Νεώριο Σύρου και έχει επικεφαλής της τον Ν. Ταβουλάρη. Στον κατάλογο των υποψηφίων, μέχρι τις αρχές του Φλεβάρη, για την αγορά των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, υπάρχει, όπως αναφέραμε, και το όνομα του Τζον Φαράκλα, ναυλομεσίτη στο Λονδίνο, ο οποίος, όπως μας δήλωσε στέλεχος της ΕΤΒΑ, ενδιαφέρεται για το 51% και προσφέρει 150 εκατομμύρια δολάρια. Μάλιστα, ο ίδιος ζήτησε πληροφορίες, προκειμένου να παραγγείλει για λογαριασμό εφοπλιστών, ξένων κυρίως, μια σειρά πλοία - ψυγεία 450.000 κυβικών ποδών.

Εδώ υπάρχει μια αντίφαση, που δικαιολογημένα δημιουργεί ερωτηματικά. Πώς συμβαίνει απ' τη μια οι Ελληνες εφοπλιστές να προτιμάνε τα ξένα ναυπηγεία για τις παραγγελίες τους κι απ' την άλλη οι ξένοι να θέλουν να "κτίσουν" πλοία στην Ελλάδα;

Η παράθεση των στοιχείων που ακολουθεί, θα βοηθήσει τους αναγνώστες μας να βγάλουν τα συμπεράσματά τους.

Απ' το 1985 μέχρι τώρα, στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά οι κυβερνήσεις του δικομματισμού έχουν αλλάξει 13 φορές διοικήσεις. Η κάθε μια απ' αυτές, διοχετεύοντας την κυβερνητική πολιτική, έδινε τη δική της κατεύθυνση και ακολουθούσε τις δικές της επιλογές ως προς τον τρόπο λειτουργίας και εκμετάλλευσης των ναυπηγείων.

Αποτέλεσμα της ταχτικής αυτής ήταν τα Ναυπηγεία να χάσουν την καλή τους φήμη, να γίνουν μη ανταγωνιστικά, παρά τις δυο βασικές θετικές προϋποθέσεις: Καλές καιρικές συνθήκες και χαμηλότερο κόστος εργατοώρας σε σύγκριση με Ναυπηγεία των χωρών - μελών της ΕΟΚ.

Ετσι, οι Ελληνες εφοπλιστές, που είναι απαλλαγμένοι από συναισθηματισμούς και έχοντας μοναδικό τους μέλημα το κέρδος, προχωρούν σε αθρόες παραγγελίες στα ξένα ναυπηγεία, κυρίως των τέως σοσιαλιστικών χωρών, που η μεγάλη οικονομική κρίση που αντιμετωπίζουν υποχρεώνει τη μείωση, τώρα με την"ελεύθερη αγορά", των αμοιβών του εξειδικευμένου προσωπικού των ναυπηγείων σε φοβερά χαμηλά επίπεδα. Π.χ., ο μηνιαίος μισθός του ηλεκτροσυγκολλητή των ουκρανικών ναυπηγείων φτάνει τα 6-7 δολάρια, του αρχιτεχνίτη τα 12 δολάρια.

Η οικονομική κατάσταση, γενικά, της Ουκρανίας οδήγησε τον Ομιλο Βαρδινογιάννη στην παραγγελία, στα ναυπηγεία "CHERNOMORSKY" του Νικολάγεφ, 9 πλοίων προντάκτ Κάριερ των 45.000 τόνων, ενώ μέχρι το 2010 τα ουκρανικά ναυπηγεία θα απασχολούνται με το "κτίσιμο" 15 ακόμη πλοίων διαφόρων τύπων.Στα ίδια ναυπηγεία έχουν παραγγελθεί: Απ' την εταιρία LAVINIA (οικογένεια Λασκαρίδη) 16 πλοία - ψυγεία 45.000 κ. ποδών, απ' την εταιρία ELESTON 8 τάνκερ οικολογικών προδιαγραφών (τα 4 ήδη παρελήφθησαν). Την ίδια κατεύθυνση ακολουθούν κι άλλοι Ελληνες εφοπλιστές, όπως ο εφοπλιστής Αγαπητός, με παραγγελία στα γερμανικά ναυπηγεία 3 επιβατηγών πλοίων που το κόστος ξεπερνάει τα 50 δισεκατομμύρια δρχ. Κι ακόμη η εταιρία Λαϊκής Βάσης "Μινωικές Γραμμές" ΑΝΕ με τη ναυπήγηση σε σκανδιναβικό ναυπηγείο 2 επιβατηγών - οχηματαγωγών πλοίων αξίας 35 δισεκατομμυρίων δραχμών. Η ανάθεση ναυπήγησης ελληνικών πλοίων σε ξένα ναυπηγεία με κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ από μια εταιρία Λαϊκής Βάσης, έρχεται να προστεθεί σε μια ίδια σχεδόν περίπτωση, όταν το 1993 το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας (κυβέρνηση ΝΔ) είχε παραγγείλει στα Ισπανικά Ναυπηγεία 3 κρατικά πλοία καταπολέμησης της θαλάσσιας ρύπανσης.

Αυθαίρετα και ΝΑΤΟ

Πληροφορίες από πηγή της ΕΤΒΑ αναφέρουν ότι οι προσφορές για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά κυμαίνονται στο ποσό των 8-9 δισεκατομμυρίων δραχμών. Απ' αυτά, το 80% θα καταβληθεί σε δόσεις κι ο αγοραστής θα γίνει, εκτός των άλλων, κύριος περιουσίας, εμπορικής αξίας άνω των 50 δισ. δραχμών. Μάλιστα προβλέπεται κι η "ελεύθερη χρήση γης" του χώρου των ναυπηγείων, που θα γίνει απ' τον ίδιο τον αγοραστή ή με παραχώρηση σε άλλο επιχειρηματία. Αυτό σημαίνει ότι εφόσον ο αγοραστής κρίνει σκόπιμο, θα μπορέσει μελλοντικά να δημιουργήσει εκεί οποιαδήποτε αυτός νομίζει επιχείρηση άσχετη με τη ναυπήγηση πλοίων!

Αλλωστε, η μεγάλη ακίνητη παραθαλάσσια περιουσία της εταιρίας, που φτάνει τα 737.000 τ.μ. (απ' τα οποία μάλιστα τα 254.000 τ.μ. είναι αυθαίρετα μπαζώματα της θάλασσας) και είναι της τάξης των 35 δισ. δρχ., δίνει πολλές τέτοιες δυνατότητες.

Αυτή τη στιγμή στα σχέδια εκμετάλλευσης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, εφόσον τα πάρει ο Ομιλος Περατικού, συμμετέχει ενεργά το γερμανικό Πολεμικό Ναυτικό και κατ' επέκταση το ΝΑΤΟ.

Στις διαπραγματεύσεις στα παρασκήνια, προβάλλεται σαν επιχείρημα για την παραχώρηση των ναυπηγείων στον Περατικό, η χρηματοδότηση απ' τη Γερμανία 1 δισ. δολαρίων για τη ναυπήγηση υποβρυχίων με διασφαλίσεις των γερμανικών Ναυπηγείων "Χοβαλντσβέρκε Ντόιτσε Βερφτ" και "Φέροσταλ".

Το δεύτερο σκέλος του σχεδίου αυτού προβλέπει την εξαγορά απ' τα Ναυπηγεία Ελευσίνας του Περατικού ολόκληρης της ναυπηγικής δραστηριότητας που ασχολείται με παραγγελίες ιδιωτών εφοπλιστών. Τα δε Ναυπηγεία Σκαραμαγκά θ' ασχολούνται μόνο με τη ναυπήγηση πολεμικών πλοίων για λογαριασμό, φυσικά, του ΝΑΤΟ.

Οι απόψεις των ναυπηγών

Προκειμένου να υπάρχει κι άλλη άποψη για το ξεπούλημα των Κρατικών Ναυπηγείων, ζητήσαμε απόψεις ενός απ' τους πλέον αρμοδίους. Είναι ο κ. Αντώνης Φίλιππας, πρόεδρος του Συλλόγου Διπλωματούχων Ναυπηγών Μηχανικών Ελλάδας, που εκπροσωπεί 1.000 μέλη και τα οποία θίγονται άμεσα μαζί με τους 3.100 εργαζομένους των Ναυπηγείων.

"Είναι γνωστό ότι η ναυπηγική βιομηχανία στη χώρα μας βρίσκεται τα τελευταία χρόνια σε πολύ άσχημη κατάσταση. Μια σειρά μονάδες που βρίσκονταν υπό κρατικό έλεγχο παρουσίαζαν σημαντικά ελλείμματα κατά τη λειτουργία τους. Οι μονάδες αυτές, που συγκεντρώνουν το σημαντικότερο κομμάτι του κλάδου, είναι τα Ελληνικά Ναυπηγεία (Σκαραμαγκά), το Νεώριο Σύρου, τα Ναυπηγεία Χαλκίδας, η ΝΑΥΣΙ και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Τα τέσσερα πρώτα κρατικοποιήθηκαν στη δεκαετία του '80 από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, ενώ το πέμπτο είχε κρατικοποιηθεί στη δεκαετία του '70 από κυβέρνηση της ΝΔ. Σήμερα από τις παραπάνω ναυπηγικές μονάδες, τα Ελληνικά Ναυπηγεία παραμένουν υπό κρατικό έλεγχο, το Νεώριο Σύρου πωλήθηκε πρόσφατα σε Ελληνες εφοπλιστές, το ίδιο έχει γίνει και με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας πριν τρία χρόνια, το Ναυπηγείο Χαλκίδας έχει από χρόνια παραχωρηθεί για τη λειτουργία του, χωρίς να έχει πωληθεί, σε Ελληνα εφοπλιστή, και, τέλος, η ΝΑΥΣΙ έχει πωληθεί σε Ελληνα επιχειρηματία ναυπηγοεπισκευαστή.

Τα αίτια που οδήγησαν τα παραπάνω ναυπηγεία σε κρίση είναι πολλά και έχουν σχέση με την κατάσταση που βρίσκονταν, όταν περιήλθαν στο δημόσιο, με τη διεθνή κακή συγκυρία για τον ευρωπαϊκό γενικότερα χώρο, αλλά και με την απουσία πολιτικής και την κακή διοίκηση και διαχείρισή τους.

Οι διοικήσεις και τα στελέχη των μονάδων αυτών διορίζονταν επί σειρά ετών από τις εκάστοτε κυβερνήσεις με κομματικά κριτήρια και δεν είχαν τα απαιτούμενα προσόντα, ούτε και τη διάθεση να λειτουργήσουν ανταγωνιστικά και κερδοφόρα τα ναυπηγεία. Ετσι, συσσωρεύτηκαν ελλείμματα και σημαντικά χρέη προς τις τράπεζες και τους ασφαλιστικούς οργανισμούς που καθιστούσαν την παραπέρα λειτουργία τους αδύνατη.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες, έγινε η πώληση των Ναυπηγείων Ελευσίνας πριν από τρία χρόνια, αφού πρώτα ανέλαβε το δημόσιο τα χρέη τους και παραγράφηκαν οι ασφαλιστικές τους οφειλές.

Στη συνέχεια εμφανίστηκε και ένα νέο σημαντικό πρόβλημα για τη λειτουργία των υπό κρατικό έλεγχο ναυπηγείων. Το καθεστώς λειτουργίας τους με τις τεράστιες οικονομικές ενισχύσεις από το κράτος δεν ήταν συμβατό με τις συνθήκες της Ευρωπαϊκής Κοινότητας. Ετσι αναγκάστηκε η ελληνική κυβέρνηση να δεσμευτεί απέναντι στην Επιτροπή της Κοινότητας ότι θα προχωρήσει προς την ιδιωτικοποίηση των υπό κρατικό έλεγχο επιχειρήσεων αυτών. Καθορίστηκε μάλιστα και χρονοδιάγραμμα για την πορεία της ιδιωτικοποίησης, που περιελήφθη στην 7η Κοινοτική Οδηγία για τις Ενισχύσεις στη Ναυπηγική Βιομηχανία. Σύμφωνα με αυτήν, επιτρέπεται στην ελληνική κυβέρνηση να αναλάβει όλα τα χρέη και τις άλλες οικονομικές υποχρεώσεις των υπό κρατικό έλεγχο ναυπηγείων, προκειμένου να καταστεί δυνατή η πώλησή τους σε ιδιώτες.

Στα πλαίσια αυτά, πωλήθηκαν το Νεώριο Σύρου και η ΝΑΥΣΙ. Παραμένει ακόμη υπό κρατικό έλεγχο το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά, που είναι και το μεγαλύτερο, για το οποίο όμως έχει προκηρυχτεί η πώλησή του.

Πρέπει να σημειωθεί ότι έχει δοθεί από την Ευρωπαϊκή Ενωση, όπως ονομάζεται πλέον η Ευρωπαϊκή Κοινότητα, η δυνατότητα στην Ελλάδα να διατηρήσει το 51% των μετοχών του ναυπηγείου υπό κρατικό έλεγχο για εθνικούς λόγους και είναι απορίας άξιο, γιατί η κυβέρνηση προχωρεί στην πώληση του 100% των μετοχών.

Οι διαδικασίες και η ολοκλήρωση της πώλησης του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά πρέπει οπωσδήποτε να ολοκληρωθούν μέχρι τέλους του 1995, γιατί όπως προβλέπεται σε συμφωνία μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ενωσης και των χωρών του ΟΟΣΑ, που θα μπει σε εφαρμογή από 1.1.1996, δε θα έχει τη δυνατότητα καμία χώρα να προχωρήσει σε χαριστικές ενέργειες προς ναυπηγικές επιχειρήσεις, όπως είναι η ανάληψη των οικονομικών τους οφειλών, πράγμα που προτίθεται να κάνει η Ελλάδα για το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά.

Η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία έφθασε στη σημερινή δεινή κατάσταση από την κακή πολιτική που ακολουθήθηκε στον κλάδο από τις ελληνικές κυβερνήσεις τα τελευταία χρόνια. Τα μεγάλα ναυπηγεία, που βρίσκονταν υπό κρατικό έλεγχο, δεν μπόρεσαν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της αγοράς, παρά τις ευνοϊκότερες προϋποθέσεις που υπήρχαν στη χώρα μας σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Οι καλές καιρικές συνθήκες και το φθηνότερα αμειβόμενο εργατοτεχνικό προσωπικό στη χώρα μας είναι σημαντικοί παράγοντες, που θα μπορούσαν να συμβάλουν σημαντικά στην ανάπτυξη της ναυπηγικής βιομηχανίας στη χώρα μας. Ωστόσο, οι κακές κομματικές διοικήσεις και η ανυπαρξία σωστής πολιτικής οδήγησαν τον κλάδο στο αντίθετο ακριβώς αποτέλεσμα".

Δημήτρης ΣΕΡΒΟΣ

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Διπλωματούχων Ναυπηγών Ελλάδας Αντ. Φίλιππος

ΒΟΣΝΙΑ
Καταγγελίες του ΟΗΕ για παραδόσεις όπλων

Το παιχνίδι των Αμερικανών στη Βοσνία συνεχίζεται, με όλες τις πλευρές. Πηγές του ΟΗΕ κατήγγειλαν την πραγματοποίηση νυχτερινών πτήσεων κοντά στην Τούζλα και τις συνέδεσαν με παράδοση όπλων προς το μουσουλμανικό στρατό

ΣΕΡΑΓΕΒΟ.-

Τα μαύρα σύννεφα που καλύπτουν τη Βοσνία δε διαλύονται. Οι πληροφορίες για μυστική παράδοση όπλων στο μουσουλμανικό στρατό, πιθανότατα από τους Αμερικανούς, μολονότι διαψεύστηκαν για λόγους σκοπιμότητας, φαίνεται να αληθεύουν και γεννούν ανησυχίες. Η επισημοποίηση της στρατιωτικής συμμαχίας μεταξύ των Σέρβων της Βοσνίας και της Κράινα πείθει, εξάλλου, ότι η ειρήνη βρίσκεται πολύ μακριά.

Το απροσδιόριστο παιχνίδι των Αμερικανών στη Βοσνία συνεχίζεται και, μάλιστα, με όλες τις πλευρές. Πηγές του ΟΗΕ κατήγγειλαν την πραγματοποίηση νυχτερινών πτήσεων κοντά στην Τούζλα της βορειοανατολικής Βοσνίας και τις συνέδεσαν με παράδοση όπλων προς το μουσουλμανικό στρατό.

Οι πτήσεις πραγματοποιήθηκαν τη νύχτα της 10ης και 12ης Φλεβάρη. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ένα C - 130 μεταγωγικό αεροσκάφος, με συνοδεία μαχητικών, πέταξε τις νύχτες πολύ χαμηλά στο έδαφος του αεροδρομίου της Τούζλα, που ένα τμήμα του ελέγχεται από το βοσνιακό στρατό. Οι ίδιοι αξιωματούχοι, που θέλησαν, ωστόσο, να διατηρήσουν την ανωνυμία τους, δήλωσαν πως πιστεύουν ότι οι συγκεκριμένες πτήσεις ήταν παραδόσεις οπλισμού. Πρόσθεσαν, δε, ότι εκτιμούν πως η "δουλιά" ήταν έργο των Αμερικανών, αφού τη συγκεκριμένη στιγμή πάνω από την Τούζλα πετούσαν μόνον αμερικανικά αεροσκάφη.

Η βοσνιακή κυβέρνηση δεν είχε σχολιάσει ως χτες το βράδυ τα καταγγελλόμενα του ΟΗΕ για την Τούζλα. Από χτες το πρωί, μάλιστα, άρχισε να αναπτύσσεται μια συστηματική και συνδυασμένη προσπάθεια για τη διάψευση της καταγγελίας του Οργανισμού. Σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες, το ΝΑΤΟ αποφάσισε να επιβάλει "σιγή" για το συγκεκριμένο ζήτημα, ενώ ακόμη και ο διοικητής των κυανοκράνων στην περιοχή της Τούζλα Γκάρι Κάουαρντ αναίρεσε χτες τις σχετικές καταγγελίες του ΟΗΕ, υποστηρίζοντας ότι μάλλον θα επρόκειτο για λάθος.

Η επισημοποίηση της στρατιωτικής συμμαχίας μεταξύ των Σέρβων της Βοσνίας και της Κράινα, που έδειξε πόσο καλά κρατά στο βάθος ο πόλεμος στη Βοσνία, επισφράγισε απλώς την πολεμική κατάσταση που επικρατεί στο θύλακα του Μπίχατς. Οι δυνάμεις του μουσουλμάνου αυτονομιστή Φίκρετ Αμπντιτς δε δίστασαν, μάλιστα, προχτές να ανοίξουν πυρ και εναντίον εφοδιοπομπής του ΟΗΕ που μετέφερε τρόφιμα και φάρμακα στο θύλακα. Στην περιοχή, έχουν συγκεντρωθεί αρκετές εφοδιοπομπές του ΟΗΕ, που δεν μπορούν να περάσουν προς το Μπίχατς. Ο Γιασούσι Ακάσι επισκέφτηκε, μάλιστα, χτες το Κνιν για να ζητήσει από την ηγεσία των Σέρβων της Κράινα, που, από κοινού με τον Αμπντιτς, ελέγχουν τους δρόμους προς το Μπίχατς, να αφήσει τις εφοδιοπομπές να περάσουν.

Στη Βόννη, αξιωματούχοι του υπουργείου Αμυνας επιβεβαίωσαν πληροφορίες που ανέφεραν ότι η Γερμανία θα συμμετάσχει με στρατιώτες της στο ΝΑΤΟικό σώμα που θα καλύψει την επιχείρηση αποχώρησης των κυανοκράνων από την Κροατία. Η κυβέρνηση εξασφάλισε πριν λίγο καιρό το "πράσινο φως" για μια τέτοια αποστολή από το Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο, αφού έκανε ολόκληρη εκστρατεία για να το πετύχει. Πίσω από την απόφαση της κυβέρνησης Κολ να στείλει για πρώτη φορά μετά το Β Παγκόσμιο Πόλεμο στρατιώτες στο εξωτερικό, κρύβεται η επιθυμία της να αναβαθμίσει και τυπικά το σημαντικό πλέον ρόλο της Γερμανίας στα διεθνή γεωστρατηγικά ζητήματα και να διεκδικήσει μια μόνιμη θέση στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ.

ΗΠΑ - ΜΕΞΙΚΟ
"Δηλητηριασμένο δώρο";

ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ.-

Οι ΗΠΑ και το Μεξικό κατέληξαν χτες σε συμφωνία σχετικά με τους όρους χορήγησης της οικονομικής βοήθειας ύψους 20 δισ. δολαρίων για την πολυπόθητη ανάκαμψη της μεξικανικής οικονομίας, μετά από οικονομικές διαπραγματεύσεις μιας βδομάδας.

Η συγκεκριμένη συμφωνία επήλθε ένα 24ωρο μετά την απόφαση της κυβέρνησης του Προέδρου του Μεξικού, Ερνέστο Ζεντίγιο, να αυξήσει τα βραχυπρόθεσμα επιτόκια κατά 10%, αποσκοπώντας στην προσέλκυση του ξένου κεφαλαίου και στη σταθεροποίηση του μεξικανικού εθνικού νομίσματος (πέσο).

Το ίδιο διάστημα, ανώνυμοι αξιωματούχοι της κυβέρνησης του Προέδρου Ζεντίγιο εξέφραζαν φόβους για τη διόγκωση της δυσαρέσκειας των Μεξικανών που παραπονούνται πως η κυβέρνησή τους έχει παραδώσει σχεδόν ολοκληρωτικά τα κλειδιά ελέγχου της οικονομίας της χώρας στα χέρια της Ουάσιγκτον. Επίσης, ανώτατα επιχειρηματικά στελέχη σημείωναν χτες πως η πολιτική των υψηλών επιτοκίων θα φέρει ως αποτέλεσμα το στραγγαλισμό της οικονομίας και την κατάρρευση χιλιάδων επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα τη δημιουργία εκατοντάδων χιλιάδων νέων άνεργων.

ΠΑΚΙΣΤΑΝ
Σάλος για θανατική καταδίκη ανηλίκου

ΙΣΛΑΜΑΜΠΑΝΤ.-

Τελικά, οι ισλαμιστικές εξτρεμιστικές οργανώσεις δεν ικανοποιήθηκαν πλήρως με την επιβολή της ποινής του απαγχονισμού στον μόλις 14 χρόνων Σαλαμάτ Μασίχ και τον 40χρονο θείο του Ραχμάτα Μασίχ που τιμωρούνται με τον πλέον αυστηρό τρόπο γιατί υποτίθεται ότι πέταξαν χαρτιά με βλάσφημο περιεχόμενο κατά του προφήτη Μωάμεθ μέσα σε ένα τζαμί το Μάη του 1993...

Φανατικές ισλαμιστικές οργανώσεις υποσχέθηκαν χτες να επαναλάβουν τις κινητοποιήσεις διαμαρτυρίας κατά της πρωθυπουργού του Πακιστάν Μπεναζίρ Μπούτο, ώστε να εκφράσουν τη δυσαρέσκειά τους για την απέχθεια που εκδήλωσε η τελευταία όταν έμαθε τη θανατική ποινή που εξέδωσε το δικαστήριο για τον ανήλικο Σαλαμάτ Μασίχ.

"Η Μπεναζίρ Μπούτο τραυμάτισε τα συναισθήματα των μουσουλμάνων όταν δήλωσε πως σοκαρίστηκε από τη δικαστική ποινή", ισχυρίστηκε ο Σαχαμπχάντα Φαζλ ουρ Ρεχμάν, αρχηγός της "Ομάδας των Ισλαμιστών Κληρικών". Ο Σαχαμπχάντα Φαζλ ουρ Ρεχμάν κάλεσε, μάλιστα, όλους τους μουσουλμάνους να κάνουν διαδηλώσεις διαμαρτυρίας και να γίνουν μάρτυρες της πίστης τους με το να καταφερθούν κατά της Μπεναζίρ Μπούτο.

Στο μεταξύ, το ίδιο 24ωρο ο Σ.Μ. Ζαφέρ, πρώην υπουργός Δικαιοσύνης, κάλεσε το Ανώτατο Δικαστήριο της Λαχόρης να αθωώσει τους δύο χριστιανούς καταδικασθέντες σε απαγχονισμό, υποστηρίζοντας πως "η αθώωσή τους δε θα αποτελέσει νίκη της υπεράσπισης, ούτε ήττα της πολιτικής αγωγής, αλλά θρίαμβο του Ισλαμικού Δικαίου".

ΝΟΤΙΑ ΑΦΡΙΚΗ
Απειλή διάσπασης της κυβέρνησης

ΚΕΙΠ ΤΑΟΥΝ.-

Σε κίνηση αιφνιδιασμού προχώρησε χτες το απόγευμα ο αρχηγός του κόμματος των Ζουλού "Ινκάθα", Μανγκοσούθου Μπουτελέζι, κάνοντας ένα βήμα πριν την αποχώρηση της παράταξής του από το σημερινό κυβερνητικό σχήμα εθνικής ενότητας. Με αφορμή το γνωστό αίτημα των Ζουλού για αυτονόμηση της περιοχής τους στην ανατολική επαρχία Νατάλ, ο Μπουτελέζι ανακοίνωσε ότι για δύο βδομάδες τα μέλη της παράταξής του θα απόσχουν από τις εργασίες του πολυφυλετικού νοτιοαφρικανικού Κοινοβουλίου.

"Ο λόγος της τιμής προδόθηκε. Βρισκόμαστε σε μία κατάσταση πλήρους αδιεξόδου και το "Ινκάθα" πρέπει να επιδιώξει μία νέα εντολή από την εκλογική του περιφέρεια αλλά, μέχρι να γίνει αυτό, έχουμε καθήκον να διακόψουμε την ενεργό συμμετοχή μας στις κοινοβουλευτικές εργασίες", υπογράμμισε ο Μπουτελέζι, που διατελεί ταυτόχρονα υπουργός Εσωτερικών στην κυβέρνηση Εθνικής Ενότητας του Νοτιοαφρικανού Προέδρου Νέλσονα Μαντέλα. Ο Μπουτελέζι ισχυρίστηκε ότι η συμφωνία, που είχε υπογραφεί μεταξύ του ηγέτη του ΑΕΚ Ν. Μαντέλα και του πρώην προέδρου της Ν. Αφρικής Φρεντερίκ Ντε Κλερκ σχετικά με την παραπομπή του τρόπου επίλυσης των αυτονομιστικών αιτημάτων των Ζουλού σε διεθνή διαιτησία, παραμένει μέχρι σήμερα μόνο στα χαρτιά...

Ο αρχηγός του "Ινκάθα" διευκρίνισε, ωστόσο, ότι οι τρεις υπουργοί - στελέχη αυτής της παράταξης θα συνεχίζουν να ασκούν κανονικά τα καθήκοντά τους.

ΡΟΥΜΑΝΙΑ
Δικαστική εμπλοκή για το Ε+ΔΚIΤΖ

ΒΟΥΚΟΥΡΕΣΤΙ.-

Η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας ζήτησε χτες από το υπουργείο Υγείας της Ρουμανίας να αποζημιώσει όλους τους ανθρώπους, που μολύνθηκαν από το ιό του Ε+ΔΚIΤΖ στα νοσοκομεία της χώρας. Αλλά το υπουργείο Υγείας αρνήθηκε να το κάνει.

Ο εκπρόσωπος της Οργάνωσης Γ. Χαλάουερ επισκέφτηκε χτες τη Ρουμανία, στα πλαίσια ενός σεμιναρίου για την πρόληψη του Ε+ΔΚΙΤΖ και τόνισε ότι το υπουργείο Υγείας πρέπει να υιοθετήσει "ένα σύστημα αποζημιώσεων για τα άτομα που προσβλήθηκαν από τον ιό σε κάποιο ιατρικό ίδρυμα, είτε από μεταγγίσεις αίματος, είτε από τη χρήση μη αποστειρωμένων ιατρικών εργαλείων".

Η έκκληση έγινε με την ευκαιρία της έναρξης της πρώτης δίκης στη Ρουμανία, με αφορμή το θέμα του Ε+ΔΚΙΤΖ, και εκδικάζει αγωγή που κατέθεσαν οι γονείς ενός 6χρονου κοριτσιού εναντίον του ρουμανικού υπουργείου Υγείας για αμέλεια. Το κοριτσάκι φαίνεται πως είχε προσβληθεί από το θανατηφόρο ιό σε ένα νοσοκομείο της χώρας το 1992.

Το υπουργείο Υγείας αποποιήθηκε κάθε ευθύνης για το ζήτημα, υποστηρίζοντας ότι το παιδί είχε προσβληθεί από τον ιό του Ε+ΔΚΙΤΖ στο σπίτι του.

ΝΑΤΟ
"Καθαρά χέρια";

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ.-

Δύο ανωτάτους αξιωματούχους του ΝΑΤΟ και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής "αγγίζει" η δικαστική έρευνα στο σκάνδαλο δωροδοκιών που ξέσπασε πριν από ένα χρόνο γύρω από την αγορά 46 ελικοπτέρων ιταλικής κατασκευής από το Βελγικό δημόσιο το 1988.

Μετά από έρευνα άνευ προηγουμένου στα γραφεία της Επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ενωσης για τυχόν στοιχεία που να αφορούν το σκάνδαλο διαφθοράς, ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζακ Σαντέρ υποστήριξε πως "δεν υπάρχει λόγος να μην έχει εμπιστοσύνη" στον κοινοτικό επίτροπο Κάρελ Βαν Μιρτ που ενδεχόμενα κατηγορείται. Επισήμανε, μάλιστα, πως η όλη υπόθεση "είναι αποκλειστικά εσωτερικό θέμα του Βελγίου" και δεν έκανε άλλες δηλώσεις.

Ο γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ Βίλι Κλας και ο Βέλγος Κάρελ Βαν Μιρτ που, την εποχή που έκλεισε η αγορά, κατείχαν αντίστοιχα τις θέσεις του υπουργού Οικονομικών του Βελγίου και του προέδρου του φλαμανδικού Σοσιαλιστικού Κόμματος, αρνήθηκαν σε δηλώσεις τους οποιαδήποτε ανάμειξη στο εν λόγω σκάνδαλο.

Ταυτόχρονα, υποστήριξαν ότι δεν προτίθενται να κάνουν χρήση της ασυλίας που τους προσφέρει η σημερινή τους θέση και είναι έτοιμοι να απαντήσουν στις ερωτήσεις των δικαστικών αρχών που προσπαθούν να ρίξουν φως στην υπόθεση και να εξακριβώσουν πώς κατέληξαν στο ταμείο του φλαμανδικού Σοσιαλιστικού Κόμματος 50.000.000 βελγικά φράγκα (περίπου 390.000.000 δραχμές).

Ο Βαν Μιρτ τόνισε πως είχε ζητήσει από τις δικαστικές αρχές να κάνουν έρευνα στα γραφεία του αμέσως.

Πάντως, πολιτικοί αναλυτές στις Βρυξέλλες συνδέουν άμεσα την πρόσφατη αναζωπύρωση του σκανδάλου με την απόφαση του Βέλγου πρωθυπουργού Ζαν Λικ Ντεάν να προσφύγει σε πρόωρες βουλευτικές εκλογές τον ερχόμενο Μάη.

Οι δυο κατηγορούμενοι ενώ ακούν την ετυμηγορία

Σε συνθήκες πολύ αυστηρών μέτρων ασφαλείας και αναταραχής, έφτασε στο λιμάνι του Χερβούργου της Δυτικής Γαλλίας ένα φορτίο τοξικών πυρηνικών αποβλήτων με προορισμό την Ιαπωνία



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ