ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 17 Νοέμβρη 2005
Σελ. /40
Μελκιάδες Εστράδα και Rakushka η απάντηση

Βοήθεια! Οκτώ οι νέες ταινίες της βδομάδας! Για την πολύ καλή «Rakushka», της Φωτεινή Σισκοπούλου, γράψαμε, από κεκτημένη ταχύτητα, στο περασμένο φύλλο τη θετική κριτική μας. Σήμερα πολύ θετικά αντιμετωπίζουμε την πολύ καλή ταινία του Τόμι Λι Τζόουνς, που είναι και ο πρωταγωνιστής, «Οι Τρεις Ταφές Του Μελκιάδες Εστράδα». Θετική γνώμη, με λιγότερο ενθουσιασμό, έχουμε και για την ταινία της Ιθιάρ Μπολέιν, «Μέσα Από Τα Μάτια Σου». Από εδώ και κάτω αρχίζουν οι εκπτώσεις: Οι «Αγεφύρωτες Σχέσεις», του Λάσε Χάλστρομ, προσπαθούν απλώς τίμια να ερευνήσουν το εσωτερικό των ηρώων τους. «Ο Χτύπος που Εχασε η Καρδιά μου», του Ζακ Οντιάρ, είναι μια προσπάθεια - χωρίς ιδιαίτερο λόγο - επανέκδοσης της αμερικανικής ταινίας του Τζέιμς Τόμπακ, «Fingers». Ακολουθεί η περιπετειώδης - και γεμάτη φασαρία - ταινία του Τόνι Σκοτ, «Domino». Η έβδομη ταινία της βδομάδας είναι το καλογυρισμένο αλλά χωρίς καλή δικαιολογία, γιατί γυρίστηκε - θρίλερ του Ρόμπερτ Σβέντκε, «Σχέδιο Πτήσης». Και τέλος το απαραίτητο, για να χαλάσουν τα νεύρα μας, μεταφυσικό θρίλερ, που για να εντυπωσιάσει διατηρεί τον εγγλέζικο τίτλο του: «Alone in the Dark». Alone, γιατί όχι!

ΤΟΜΙ ΛΙ ΤΖΟΟΥΝΣ
Οι τρεις ταφές του Μελκιάδες Εστράδα

Τόμι Λι Τζόουνς και Μπάρι Πέπερ
Τόμι Λι Τζόουνς και Μπάρι Πέπερ

Σκεφτείτε την ταινία σαν ένα χρήσιμο κοινωνικοπολιτικό ταξίδι! Ο σεναριογράφος Γκιγιέρμο Αριάγκα σημειώνει, με ανεξίτηλη μελάνη, όλα τα σημαντικά σημεία της διαδρομής. Και τα σημειώνει με τρομερή οικονομία αλλά, την ίδια στιγμή, με απόλυτη σαφήνεια! Σημειώνει την άθλια και καταθλιπτική αμερικάνικη πόλη στα σύνορα με το Μεξικό. Μια πόλη σκέτη απελπισία! Μακριά από Νέες Υόρκες και άλλα παρεμφερή. Σημειώνει την άφιξη του φασίστα συνοροφύλακα, με την όμορφη και υποταγμένη γυναίκα του, που θα την εγκλωβίσει σε αυτό το Νταχάου. Τη λαθραία είσοδο πεινασμένων Mεξικάνων μεταναστών στο αμερικανικό έδαφος. Το άγριο και εξοντωτικό κυνήγι τους από το φασίστα φύλακα.

Από τις πρώτες κιόλας εικόνες της ταινίας όλοι καταλαβαίνουμε πως εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με εμπορική αναπαράσταση. Εδώ έχουμε να κάνουμε με την αλήθεια. Ενας πεινασμένος Μεξικάνος κατορθώνει, τελικά, να χωθεί στη γη της «επαγγελίας». Πιάνει δουλιά. Και, κυρίως, αναπτύσσει μια εξαιρετική φιλία, με τον ιδιοκτήτη του ράντζο, στο οποίο δουλεύει. (Δεν πρόκειται για μεγαλογαιοκτήμονα).

Ο φασίστας, όμως, είναι πάντα φασίστας. Μια μέρα σηκώνει το όπλο του και σκοτώνει τον πεινασμένο μετανάστη, που στο πρώτο κυνήγι κατόρθωσε να διαφύγει! Σα φασίστας, βέβαια, προσπαθεί να κρύψει το έγκλημα. Ομως, ο φίλος του νεκρού, δε ζητάει μόνο το πτώμα του φίλου του, για να το μεταφέρει στο μεξικάνικο χωριό του και να το θάψει, όπως του είχε υποσχεθεί, ζητάει και τον ένοχο. Και, τελικά, τον ανακαλύπτει.

Από το σημείο αυτό αρχίζει το δεύτερο μέρος του ταξιδιού, με περισσότερο, πια, ενδιαφέρον! Ο φίλος αιχμαλωτίζει το δολοφόνο και τον παίρνει μαζί του στο ταξίδι της επιστροφής. Και τον αναγκάζει ή μάλλον του «δείχνει» στην πράξη όλα τα βάσανα και όλες τις κακουχίες, που τραβάνε τα πεινασμένα άτομα από το Μεξικό, για να μπούνε στην πλούσια - για τους πλούσιους - Αμερική. Που περπατάνε ξυπόλυτοι μερόνυχτα ολόκληρα, πεινασμένοι και διψασμένοι. Που μεταβάλλονται σε θύματα εκβιασμών. Που κρύβονται στα λαγούμια και στις τρύπες με τα φίδια. Που γίνονται κινούμενοι στόχοι βολής και άσκησης, για τα όπλα των φασιστοειδών συνοροφυλάκων!

Θεωρώ ότι η τιμωρία - μάθημα, που επιβάλλει ο φίλος του νεκρού στο φασίστα συνοροφύλακα, είναι ένα εξαιρετικό κινηματογραφικό εύρημα! Εύρημα που αξίζει τον κόπο να βρει μιμητές στην ίδια τη ζωή! Και παρατηρούμε ότι σε καμία στιγμή του «μαθήματος», δεν υπάρχει η εκδίκηση, που θα φτήνυνε την προσπάθεια και θα αλλοίωνε το περιεχόμενο της ίδιας της πράξης! Αντίθετα, υπάρχει η σύνεση και η ηρεμία του λογικού ανθρώπου, που θέλει να εξηγήσει, λογικά, την κατάσταση! Υπάρχει η ανάγκη να μάθει - και να πάθει - ο φασίστας και κατ' επέκταση το σύστημα, που γεννάει τους φασίστες, όχι ότι δεν ξέρουν!, τι παθαίνουν τα θύματα από τους θύτες. Για να μην υπάρχει καμία δικαιολογία, πια, για το μέλλον. Για το ίδιο το σύστημα, αλλά και για τους εκτελεστές του!

Μετά το σεναριογράφο, που με αδρές γραμμές και γεμάτα ουσία γράμματα, αποκαλύπτει και εξηγεί την πολυπλοκότητα της συγκεκριμένης περίπτωσης, έρχεται ο σκηνοθέτης (και πρωταγωνιστής) Τόμι Λι Τζόουνς, με τη λιτή και δωρική ερμηνεία και σκηνοθεσία του, να ξεκαθαρίσει κάθε τυχόν αμφιβολία. Να αποσαφηνίσει όλα τα σημεία της διαδρομής! Ο χώρος, η γη, η ζωή, δεν οριοθετείται! Τα σύνορα είναι απλώς - και πονηρά - μια εφεύρεση! Ο αγέρας, το τοπίο, οι άνθρωποι, είναι όλα ίδια. Οι διαχωρισμοί είναι επίκτητοι και εκ του πονηρού!

«Οι τρεις ταφές του Μελκιάδες Εστράδα» είναι δική μας ταινία. Ταινία για τους φίλους του κινηματογράφου, για τους προλετάριους, για τους μετανάστες! Ταινία για τον άνθρωπο!

Παίζουν: Τόμι Λι Τζόουνς, Μπάρι Πέτερ, Τζανιουάρι Τζόουνς, Νταάιτ Γιοακάμ.

«Rakushka» της Φωτεινής Σισκοπούλου

Φωτογραφία: Μιλάνα Γιουσούποβα

Ελεύθερη μεταφορά της νουβέλας του Ντοστογιέφκι

«Krotkaya».

Εξαιρετική αισθητική. Ενδιαφέρουσα κινηματογραφική

αντιμετώπιση.

Η εφημερίδα μας αναφέρθηκε αναλυτικά στο φύλλο της

περασμένης Πέμπτης (10-11-05).

Στο φύλλο της Κυριακής θα υπάρξει αναλυτική υπενθύμιση!

(Στη φωτ. ο Κώστας Καλοκαιρινός και η Μιλάνα Γιουσούποβα).

ΙΘΙΑΡ ΜΠΟΛΕΪΝ
Μέσα από τα μάτια σου

Λάια Μαρούλ και Λουίς Τοσάρ
Λάια Μαρούλ και Λουίς Τοσάρ

Οποιος πει, δε γνωρίζω το πρόβλημα, είναι ψεύτης! Οποιος πει πως ποτέ ο ίδιος δεν ξεπέρασε τα όρια ή, τέλος πάντων, δεν έφτασε στα όρια, πάλι είναι ψεύτης! Το ζήτημα της κακοποίησης, με τον άλφα ή βήτα τρόπο, των γυναικών από τους άντρες, είναι ένα υπαρκτό κοινωνικό - πολιτικό πρόβλημα. Υπαρκτό κοινωνικό - πολιτικό πρόβλημα το οποίο συνδέεται, ανάμεσα στα άλλα, και κυρίως, με το ίδιο το κοινωνικό - πολιτικό σύστημα που ζούμε! Ενα σύστημα που δίνει σε κάποιους (άντρες, στη συγκεκριμένη περίπτωση -αφεντικά, δηλαδή) προνόμια σε βάρος κάποιων άλλων (γυναικών - σκλάβων)!

Η ταινία της Ιθιάρ Μπολέιν, με πολύ διακριτικό τρόπο, αλλά και αρκετά ικανοποιητική κινηματογραφική γραφή, προσπαθεί να «φωτίσει» το ζήτημα! Και δε στέκεται στο πρώτο ευκολοδιάβαστο επίπεδο. Εκεί που τα πράγματα είναι απλά, έως απλοϊκά! Κάποιος, δηλαδή, σωματικά ισχυρότερος, χτυπάει κάποιον άλλον σωματικά ασθενέστερο!

Η ισπανική ταινία προσπαθεί να προχωρήσει ένα βήμα παραπέρα. Να δει, πέρα από τις πολιτικοκοινωνικές αιτίες, και τις ψυχολογικές. Που, και αυτές, σε τελευταία ανάλυση, κοινωνικοπολιτικές είναι. Να δει, γιατί η γυναίκα δέχεται να υφίσταται αυτή την υποτιμητική - για την ίδια - κατάσταση. Προσπαθεί, με ήπιο τρόπο, να ερμηνεύσει την «υπομονή», εθισμό καλύτερα, της γυναίκας στη ...«μοίρα» της! Μια «μοίρα», η οποία προέκυψε από τα εκατοντάδες χρόνια άνισης φυλετικής μεταχείρισης. (Ο καθένας, που θα ήθελε, μπορεί να κάνει αναγωγές και σε άλλες, πιο πλατιές, περιπτώσεις).

Είναι ενδιαφέρουσα η ερμηνεία, που προσπαθεί η ταινία να δώσει, πως το θύμα, με τον καιρό, μπορεί να εθιστεί στο ξυλοκόπημα και στην καταπίεση! Ή, τέλος πάντων, στην αποδοχή αυτής της υποτιμητικής κατάστασης! Ομως, περισσότερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το αισιόδοξο και ρεαλιστικό τέλος της ταινίας. Η γυναίκα, και όχι μόνον, τελικά, βρίσκει τη δύναμη να αντιδράσει. Να διεκδικήσει, και τελικά, να πετύχει, την αξιοπρέπεια, που είναι το ζητούμενο!

Η ταινία, «Μέσα από τα μάτια σου», είναι μια ταινία (πρώτο βήμα), για τη γυναικεία χειραφέτηση! Διαθέτει καλή αισθητική, εξαιρετική ερμηνεία και ρεαλιστική γραφή. Δεν είναι μεγαλόστομη και κάνει πολύ θετικά τη δουλιά της!

Παίζουν: Λάια Μαρούλ, Λουίς Τοσάρ, Καντέλα Πένια, Ρόζα Μαρία Σαρδά, Σέρζι Καγιέχα.

ΛΑΣΕ ΧΑΛΣΤΡΟΜ
Αγεφύρωτες σχέσεις

Ρόμπερτ Ρέντφορντ και Τζένιφερ Λόπεζ
Ρόμπερτ Ρέντφορντ και Τζένιφερ Λόπεζ

Η ταινία δεν είναι εναντίον του ανθρώπου, γενικά! Αντίθετα, είναι μια ταινία που πονάει τον άνθρωπο! Ομως, αυτό στην τέχνη, και στη ζωή, δε φτάνει! Η τέχνη και η ζωή απαιτούν περισσότερες εξηγήσεις. Ζητάνε επιστημονικές ερμηνείες των φαινομένων!

Η ταινία του Λάσε Χάλστρομ μοιάζει με μια ελληνική τραγωδία, αλλά δεν είναι τέτοια! Ο κεντρικός ήρωας, όπως ο Κρέοντας ας πούμε, κατατρώγεται από τις εγωιστικές και εξουσιαστικές αντιφάσεις του. Ομως, ετούτος ο Αμερικανός «φίλος» είναι η σκιά του Κρέοντα! Τα ζητήματα που τον απασχολούν είναι πολύ μικρής εμβέλειας. Είναι τελείως προσωπικά και, επομένως, πολύ μερικά.

Με «μερικά» προβλήματα, βέβαια, δεν προκύπτει ανθρώπινη τραγωδία! Αυτό που προκύπτει είναι, στην καλύτερη περίπτωση, όπως στη συγκεκριμένη, ένα οικογενειακό μελό. Ενα οικογενειακό μελό, το οποίο αποζητά φιλική κατανόηση. Κυρίως γιατί εμφορείται από «αγνές» προθέσεις!

Δεν μπορούμε, πάντως, να μη σημειώσουμε τις παρουσίες του Ρόμπερτ Ρέντφορντ, του Μόργκαν Φρίμαν και, γιατί όχι, της Τζένιφερ Λόπεζ και του Ντέιμιαν Λιούις! Αλλά και την αντιτουριστική - και αντιπροπαγανδιστική - επαρχιακή Αμερική. Την Αμερική των απλών, και αρρωστημένα απλοϊκών, ανθρώπων!

Παίζουν: Ρόμπερτ Ρέντφορντ, Μόργκαν Φρίμαν, Τζένιφερ Λόπεζ, Ντέιμιαν Λιούις και η μικρή Τζος Λούκας.

ΖΑΚ ΟΝΤΡΙΑΝ
Ο χτύπος που έχασε η καρδιά μου

Είναι άνευ λόγου και σημασίας να «ξαναγυρίσει» κάποιος μια ταινία, η οποία, σε καμία περίπτωση, δεν αποτέλεσε σταθμό στον παγκόσμιο κινηματογράφο! Δε βλέπω το λόγο, γιατί να το κάνει! Και, επίσης, δε βλέπω το λόγο, γιατί ο θεατής να μπει στην αίθουσα!

«Ο χτύπος που έχασε η καρδιά μου», του Ζακ Οντριάν, δεν εξήγησε γιατί ξανα-γυρίστηκε. Ούτε, πολύ περισσότερο, τι καινούριο συνεισέφερε στην τέχνη και τον πολιτισμό, απ' ό,τι η ταινία του Τζέιμς Τόμπακ, «Fingers», με πρωταγωνιστή τον καλό ηθοποιό Χάρβεϊ Καϊτέλ! Αυτό, βέβαια, δε σημαίνει, πως η ίδια η ταινία δεν αξίζει κάποιας προσοχής! Κυρίως, για την ερμηνεία του σημερινού κεντρικού ήρωα! Του Ρομέν Ντουρί! Αλλά, και ιδιαίτερα, για τα πιανιστικά μουσικά κομμάτια που ακούγονται!

Ομως, σε καμία περίπτωση, δεν πρέπει να μας διαφεύγει πως η ζωή έχει γίνει πολύ πιο ενδιαφέρουσα σήμερα! Οι ήρωες πρέπει να είναι πιο σύνθετα άτομα. Δε γίνεται πια πιστευτό πως ένας επιπόλαιος τυχοδιώκτης, ένας κυνικός κομπιναδόρος μπορεί να πάσχει για την κλασική μουσική και τη δημιουργία! Τα πράγματα, πια, έχουν μορφοποιηθεί! Και σχηματοποιηθεί. Ο κτηματομεσίτης έχει εθιστεί στην αγοραπωλησία! Για να γίνει κάτι άλλο, πράγμα που είναι μπορετό, θέλει ιδιαίτερη μεταχείριση. Κάτι που δε γίνεται στην ταινία!

Παίζουν: Ρομέν Ντουρί, Νιλς Αρεστρούπ, Λιν Νταν Φαμ, Εμανουέλμ Ντεβός.

ΤΟΝΙ ΣΚΟΤ
Domino

Μια νεαρή μοντέλα αφήνει την πασαρέλα και τη δόξα και γίνεται κυνηγός επικηρυγμένων προσώπων! Χάρη στα σωματικά και «πνευματικά» προσόντα της μπαίνει σε μια σχετική ομάδα και γίνεται το «έλα να δεις»! Οι πάσης φύσης εγκληματίες τρέπονται σε άτακτη φυγή! Μια ακόμα χαζή ταινία, για χαζούς θεατές!

Η ταινία υποτίθεται πως πραγματεύεται την αληθινή ιστορία της κόρης του γνωστού ηθοποιού Λόρενς Χάρβεϊ, η οποία παράτησε την πασαρέλα και βρέθηκε άγρια δολοφονημένη. Και μπορεί, πράγματι, να τη «διαπραγματεύεται». Ομως, αν αυτό είναι αλήθεια, το κάνει με έναν επιπόλαιο και ευκαιριακό τρόπο! Χωρίς τις αναγκαίες κοινωνικές και ψυχολογικές εξηγήσεις! Τους λόγους και τις αιτίες, που οδήγησαν αυτό το «αστραφτερό» πλάσμα στο να παριστάνει τον αιμοχαρή «Ράμπο»!

Η κυρία Κίρα Νάιτλι, η κεντρική ηρωίδα της ταινίας, κάνει ό,τι μπορεί να μας αναστατώσει! Είναι πολύ όμορφη και πολύ ευκίνητη! Ομως, δεν ξέρω, αν αυτά και μόνον τα προσόντα φτάνουν για να αποσπάσει - ουσιαστικά - την προσοχή μας!

Παίζουν: Κίρα Νάιτλι, Μίκι Ρουκ, Εντγκαρ Ραμίρεζ, Κρίστοφερ Ουόλκεν, Λούσι Λίου, Ζακλίν Μισέ, Μίνα Σουβάρι, Ντελρόι Λίντο.

ΡΟΜΠΕΡΤ ΣΒΕΝΤΚΕ
Σχέδιο πτήσης

Εάν υποτεθεί πως δεν έχεις τι άλλο να κάνεις, και σε ενδιαφέρουν τα θρίλερ (δεν καταλαβαίνω, βέβαια, το λόγο γιατί!), τότε το «Σχέδιο Πτήσης», είναι από τις πιο αξιοπρεπείς απόπειρες! Δεν είναι βίαιο, δεν είναι χυδαίο και, επίσης, διαθέτει και αρκετή αληθοφάνεια! Αλλά και αξιοπρόσεχτη κινηματογράφηση!

Κάποιοι τύποι, θέλοντας να αποσπάσουν χρήματα από κάποια αεροπορική εταιρία, σχεδιάζουν μια αεροπειρατεία! Σκοτώνουν κάποιον, και μέσα στο φέρετρό του, το οποίο μεταφέρεται από τη Γερμανία στην Αμερική, τοποθετούν βόμβες. Το φέρετρο κλείνεται στα «σωθικά» του αεροπλάνου, (οι αρχές δεν ψάχνουν, λένε οι δημιουργοί, τα φέρετρα! Εμείς, βέβαια, ξέρουμε πως ψάχνουν και τις κάλτσες μας)! Σε κάποια δεδομένη στιγμή, όταν αυτοί κρίνουν, θα απειλήσουν!

Οι αεροπειρατές, λοιπόν, ενοχοποιούν τη γυναίκα του δολοφονημένου! Η οποία, γυναίκα, έχει γνώσεις για τη διαρρύθμιση του αεροπλάνου. Πράγμα που την καθιστά αρκετά ένοχη! Το σασπένς είναι έντονο, παρότι η ταινία γυρίστηκε σχεδόν ολόκληρη στο εσωτερικό ενός αεροπλάνου! Με την εξέλιξή της η αγωνία απλώνεται και κατά συνέπεια κορυφώνεται! Ο καλοπροαίρετος, και λίγο λάσκος, βέβαια, θεατής, αποδέχεται άκριτα τα δρώμενα και αναδεύεται ανήσυχος στην καρέκλα του.

Στο τέλος, όπως γίνεται σε παρόμοιες περιπτώσεις, όλα μπαίνουν στη θέση τους! Οι θεατές, αφού φάνε και μια μακαρονάδα στη γειτονική πιτσαρία, γυρίζουν «ευχαριστημένοι» στην εστία τους και όλα μοιάζουν σαν να μην έφυγαν ποτέ από το σπίτι τους! Σα να είδαν ένα μικρό ακίνδυνο και άσφαιρο εφιάλτη.

Παίζουν: Τζούντι Φόστερ, Πίτερ Σαρσγκάαρντ, Σον Μπιν, Ερικα Κρίστενσεν.

ΟΥΒΕ ΜΠΟΛ
Alone in the dark

Είναι αναγκαίο, φαίνεται πια, κάθε βδομάδα να παίρνουμε τη μεταφυσική «δόση» μας! Να ανοίγουμε την αγκαλιά μας και να κλείνουμε μέσα της όλες τις μεταφυσικές ανησυχίες του Alter!

Αυτή τη βδομάδα η δόση ακούει στο όνομα, «Alone in the Dark». Ο τίτλος στα Αγγλικά, παρακαλώ! Στα αγγλικά, που επιβάλλεται να γνωρίζετε! Γιατί η χώρα μας, για κάποιους, φαίνεται, είναι πολιτικό και πολιτιστικό προτεκτοράτο! Και είναι απαραίτητη η «μητρική» γλώσσα! Alone in the Dark, λοιπόν, και άγιος ο «θεός»!

Δημιουργός της ταινίας είναι ο κ. Ούβε Μπολ! Ο οποίος, λέει, ότι η φυλή των Αμπάτσι (καμιά σχέση με τους Απάτσι), «σχεδιάζουν να αναστηθούν μέσα στον 21ο αιώνα! Και καλό θα είναι εμείς να πάρουμε τα μέτρα μας ή να του δίνουμε»!

Λυπάσαι, πραγματικά, τον ανθρώπινο κόπο! Λες τι κρίμα, τόσοι πολλοί άνθρωποι, και τόσο πολύ χρήμα, να σπαταλιέται για πλάκα! Γιατί, κατά τη γνώμη μου, τελικά, δε θα υπάρξει ούτε εμπορική ανταπόκριση! Αφού, αυτού του είδους οι ταινίες είναι τόσες πολλές, που έχουν χάσει κάθε πρωτοτυπία. Μοιάζουν όλες σαν μια σταγόνα νερό. Είναι ίδιες και ανυπόφορες!

Παίζουν: Κρίστιαν Σλέιτερ, Τάρα Ριντ, Στίβεν Ντροφ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ