Τετάρτη 4 Δεκέμβρη 2002
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 26
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΟΣΕ
Η εγκατάλειψη του δικτύου η αιτία ατυχήματος

Εκτροχιασμός αμαξοστοιχίας στη γραμμή Καλαμάτα - Αθήνα

Eurokinissi

Τα ακραία καιρικά φαινόμενα που έπληξαν προχτές στη χώρα έφεραν στην επικαιρότητα την εγκατάλειψη του σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. Ενός δικτύου που κατασκευάστηκε τον 19ο αιώνα επί Χαρ. Τρικούπη, χωρίς από τότε να έχει γίνει η παραμικρή παρέμβαση όσον αφορά τη χάραξή του. Και ούτε προβλέπεται κάτι τέτοιο να γίνει στο μέλλον, καθώς, όπως ομολόγησε προκλητικά χτες και ο αρμόδιος υπουργός Μεταφορών -Επικοινωνιών Χ. Βερελής, δεν προβλέπονται κονδύλια για τον εκσυγχρονισμό του συγκεκριμένου δικτύου.

Ο εκτροχιασμός

Χτες στις 1.45 τα ξημερώματα η αμαξοστοιχία 427, που εκτελούσε το δρομολόγιο Καλαμάτα - Αθήνα εκτροχιάστηκε, με αποτέλεσμα να τραυματιστούν 17 άνθρωποι. Στα δυο βαγόνια επέβαιναν 24 επιβάτες, κυρίως αλλοδαποί, καθώς και τέσσερις υπάλληλοι του ΟΣΕ. Σύμφωνα με δηλώσεις του μηχανοδηγού Γ. Τσούκαλη, αναγκάστηκε να φρενάρει απότομα το τρένο όταν αντιλήφθηκε μεγάλο βράχο που είχε πέσει στις γραμμές. Τα βαγόνια τινάχτηκαν έξω από αυτές και σύρθηκαν σε χαράδρα. Το ένα σταμάτησε σε απόσταση 100 μέτρων από τις γραμμές, λίγα μέτρα πριν από γκρεμό βάθους 300 μέτρων. Το άλλο σταμάτησε σε απόσταση 70 μέτρων από το σημείο που έπεσε ο βράχος. Η πυκνή συστάδα των δέντρων και των θάμνων συγκράτησε τα βαγόνια από περαιτέρω πτώση. Το ατύχημα έγινε στη θέση «Γαλαρία», ανάμεσα στο Χράνι και τη Μεγαλόπολη. Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία η πτώση του βράχου οφείλεται στις ισχυρές βροχοπτώσεις.

Στον τόπο έσπευσαν 45 πυροσβέστες με έντεκα οχήματα, αστυνομικοί, ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ, υπάλληλοι του ΟΣΕ και κάτοικοι της περιοχής. Την επιχείρηση διάσωσης και απεγκλωβισμού από τα βαγόνια συντόνισε ο β' υπαρχηγός του Πυροσβεστικού Σώματος, αντιστράτηγος Γ. Γεωργιάκος. Οι πυροσβέστες, λόγω του απόκρημνου της περιοχής, με ειδικά σχοινιά διάσωσης μετέφεραν τους τραυματίες σε ασφαλές σημείο και από εκεί με τζιπ τους μετέφεραν σε προσβάσιμα σημεία όπου ήταν τα ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ. Στη συνέχεια τα τραυματισμένα άτομα μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο της Καλαμάτας. Συνολικά οκτώ άτομα παρέμειναν για νοσηλεία, ενώ δυο από αυτά, που φέρουν κατάγματα, θα χειρουργηθούν.

Μιλώντας σε δημοσιογράφους ο μηχανοδηγός Γ. Τσούκαλης είπε πως το σημείο όπου έγινε το ατύχημα είναι ένα από τα δυσκολότερα του δικτύου. Πρόσθεσε ότι ο βράχος είχε ύψος ένα μέτρο περίπου και κάλυπτε τις σιδηροτροχιές. Ο βοηθός του μηχανοδηγού, Γ. Παναγιωτακόπουλος, απέδωσε τη σωτηρία τους σε θαύμα. «Εγώ βγήκα από τον "ουρανό" του βαγονιού. Στη συνέχεια με τα κινητά μας ειδοποιήσαμε για να έρθουν να μας βοηθήσουν».

Διοίκηση ΟΣΕ: Πήγε να μαζέψει τα... αμάζευτα

Η διοίκηση του ΟΣΕ παραχώρησε χτες συνέντευξη Τύπου, σε μια προσπάθεια να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα. Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ Κ. Γιαννακός απέδωσε το ατύχημα «σε ένα σπάνιο γεγονός», καθώς, όπως είπε, είναι το πρώτο ατύχημα που γίνεται από κατολίσθηση βράχου. Συμπλήρωσε ότι η γραμμή ελέγχεται από επιθεωρητές σε εβδομαδιαία και μηνιαία βάση, με τρεζίνα (μικρά βαγονέτα) και με πεζοπορίες. Ωστόσο... παρέλειψε να πει ότι εδώ και κάποια χρόνια έχουν καταργηθεί το λεγόμενο συνεργείο εκβραχιστών και οι έλεγχοι νύχτα - μέρα από τους φύλακες γραμμής.

Στο σημείο του ατυχήματος μετέβη και ο Χρ. Βερελής, ο οποίος πέρα από την ομολογία ότι το δίκτυο Πελοποννήσου έχει εγκαταλειφθεί στην τύχη του, ανέφερε πως «η προσπάθεια απεγκλωβισμού ήταν απολύτως έγκαιρη και συντονισμένη. Σε τρία τέταρτα πήγε στον τόπο βοήθεια».

Ο ΟΣΕ αποζημίωσε τον κάθε επιβάτη με 500 ευρώ, ενώ λόγω αδυναμίας διέλευσης αμαξοστοιχιών από το σημείο του ατυχήματος, τα δρομολόγια πραγματοποιούνταν μεταξύ Πειραιά και Τρίπολης, ενώ για τη διαδρομή μεταξύ Τρίπολης - Καλαμάτας, οι επιβάτες εξυπηρετούνταν με μετεπιβίβαση σε λεωφορεία του ΟΣΕ. Συνεργεία του οργανισμού κατέβαλλαν κάθε προσπάθεια για την αποκατάσταση της κυκλοφορίας, κάτι που έγινε χτες το μεσημέρι.

Επιλογή της κυβέρνησης η εγκατάλειψη του δικτύου

Ο Σωτ. Ραυτόπουλος, αναπληρωτής πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ), επισημαίνει ότι ουσιαστικά το χτεσινό ατύχημα, ανεξάρτητα από τις συνθήκες που έγινε, είναι αποτέλεσμα της εγκατάλειψης του δικτύου της Πελοποννήσου, αφού συνειδητά δεν υπάρχει πολιτική ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού του και έχουν περικοπεί απαραίτητα κονδύλια για συνεργεία ελέγχου των γραμμών. Επιλογή της κυβέρνησης είναι η κανονικοποίηση της γραμμής Αθήνα - Κόρινθος και Κόρινθος - Πάτρα και η πλήρης εγκατάλειψη του υπόλοιπου μετρικού (πλάτος γραμμής ένα μέτρο) σιδηροδρομικού δικτύου. Σημειώστε, τονίζει ο Σ. Ραυτόπουλος, ότι «έχουν καταργηθεί τα συνεργεία σιδηροδρομικών που έκαναν τακτικούς ελέγχους σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο. Ηταν οι λεγόμενοι εκβραχιστές, οι οποίοι εντόπιζαν τους ετοιμόρροπους βράχους και φρόντιζαν για την αποκόλλησή τους. Επίσης, δεν υπάρχει φύλακας γραμμής τη νύχτα, που υπήρχε στο παρελθόν, με αρμοδιότητα τον έλεγχο της γραμμής ώστε να εντοπίζονται έγκαιρα τυχόν προβλήματα, να ειδοποιούνται οι αρμόδιοι και να αποφεύγονται έτσι παρόμοια ατυχήματα».


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ