Τετάρτη 13 Αυγούστου 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 15
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ
Το κέρδος πάνω απ' την ασφάλεια επιβατών και πληρωμάτων

Το καμπανάκι του κινδύνου για επιβάτες και ναυτεργάτες στην ελληνική ακτοπλοΐα, ενόψει και της αναμενόμενης μεγάλης εξόδου για το Δεκαπενταύγουστο, χτυπάνε τα στοιχεία του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας σχετικά με τις βλάβες που παρουσιάστηκαν σε πλοία από τις αρχές του 2003 έως και σήμερα. Παρά το γεγονός ότι τα στοιχεία είναι ελλιπή ή και χαλκευμένα προκειμένου να συγκαλύψουν τις τεράστιες ευθύνες του εφοπλιστικού κεφαλαίου αναφορικά με την παράβαση των όρων ασφαλείας πληρώματος και επιβατών, αποδεικνύουν ωστόσο πως στο χρηματιστήριο του εφοπλιστικού κέρδους η ανθρώπινη ζωή τιμάται πολύ χαμηλά.

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που διατηρεί το ΥΕΝ, από την αρχή του έτους έως και τις 13 Ιούλη, 19 οχηματαγωγά - επιβατηγά πλοία παρουσίασαν διαφόρων ειδών βλάβες που ευθύνονται για καθυστερήσεις στα δρομολόγιά τους. Στη σχετική κατάσταση δε συμπεριλαμβάνονται οι ζημιές που αποκαταστάθηκαν αυθημερόν αλλά ούτε και οι βλάβες που προκλήθηκαν σε άλλους τύπους πλοίων πέρα από τα επιβατηγά και έγιναν αιτία να βρεθούν σε άμεσο κίνδυνο εκατοντάδες επιβάτες και μέλη του πληρώματος. Συνολικά καταγράφτηκαν 32 περιπτώσεις βλαβών κάθε είδους σε επιβατηγά από την αρχή του έτους και ως τις 21 Ιούλη, ενώ στο αντίστοιχο διάστημα, βλάβες παρουσιάστηκαν και σε 16 δελφίνια.

Μόνο την τελευταία εβδομάδα, καταγράφηκαν τρία νέα περιστατικά, με σοβαρότερο τη μηχανική βλάβη που παρουσίασε μεσοπέλαγα το «ΧΑΪΣΠΙΝΤ 1» με 601 επιβάτες, το οποίο προχτές παρουσίασε νέα βλάβη, με αποτέλεσμα να αποσυρθεί από τα δρομολόγια και να μεταφερθεί για επισκευή. Σοβαρό επίσης ήταν το περιστατικό με τη φωτιά που ξέσπασε στο τουριστικό «ΚΕLΥ CRUISE» που παραλίγο να αποβεί μοιραία για τους 159 επιβάτες του και το μόλις 3μελές πλήρωμά του. Τέλος, από διαρροή διοξειδίου του άνθρακα από το σύστημα πυρόσβεσης στο κρουαζιερόπλοιο «ΑΤΛΑΝΤΙΣ» στη Σαντορίνη, ένας ναυτεργάτης έχασε τη ζωή του ενώ κινδύνευσαν άλλοι 19.

Από τα περιστατικά που αναφέρονται στην κατάσταση του ΥΕΝ, ξεχωρίζει το «ΕΞΠΡΕΣ ΟΛΥΜΠΙΑ», το οποίο στις 24 Απρίλη, γεμάτο επιβάτες και αυτοκίνητα έμεινε μεσοπέλαγα από μηχανή, ξυπνώντας μνήμες από το τραγικό «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ». Το 30χρονο κουφάρι του είχε μόλις πριν από ένα 24ωρο βγει από το Μόλο Δραπετσώνας, όπου «επισκευαζόταν». Ηταν η δεύτερη φορά που το «σαπάκι» παρουσίαζε την ίδια ακριβώς βλάβη, αφού στις 4 Φλεβάρη είχε μείνει πάλι από αριστερή κύρια μηχανή.

Οι συχνότερες βλάβες παρουσιάζονται σε πλοία που τα δρομολόγιά τους είναι αδιάκοπα και εξαντλητικά και κατά συνέπεια δε συντηρούνται επαρκώς. Καταφέρνουν ωστόσο, με τη συνεργασία των αρμόδιων αρχών του υπουργείου να παίρνουν άδεια απόπλου και να εκτελούν κανονικά τα δρομολόγιά τους, αφού το κυνήγι του κέρδους από τους εφοπλιστές δεν επιτρέπει καθυστερήσεις για εργασίες συντήρησης.

Πολλά από τα πλοία ταξιδεύουν με ειδική σύνθεση, κατά παράβαση του νόμου, με την έγκριση όμως του ΥΕΝ. Οι ελλείψεις σε προσωπικό εντατικοποιούν τη δουλιά στο καράβι και δυσχεραίνουν την πλήρη συντήρησή του, ιδιαίτερα στα γερασμένα πλοία, τα οποία, παρά το ότι έχουν φάει τα ψωμιά τους, οι πλοιοκτήτες τα κρατάνε στη θάλασσα, μετατρέποντας το ταξίδι σε ρώσικη ρουλέτα για τους επιβάτες και το πλήρωμα.

Οι έλεγχοι του ΥΕΝ είναι πλημμελείς έως και ανύπαρκτοι, ενώ μέσα σε μια νύχτα επιβατηγά πλοία βαφτίζονται φορτηγά και παίρνουν άδεια απόπλου ανεξάρτητα από το αν ο καιρός το επιτρέπει ή όχι. Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το «ΚΡΗΤΗ 2», που στις 30 Γενάρη ταξίδεψε ως... φορτηγό με 9 μποφόρ θάλασσα, μεταφέροντας 180 άτομα. Ανάλογη περίπτωση αποτελεί και το «ΜΥΡΤΙΔΙΩΤΙΣΣΑ» που η πλοιοκτήτρια εταιρία το έβγαλε με το «έτσι θέλω» στη θάλασσα από το λιμάνι του Γυθείου στις 23 Φλεβάρη, με αποτέλεσμα το 30χρονο σαπάκι να θαλασσοδέρνεται για 12 ώρες και να μπάζει νερά, μέχρι να «κρυφτεί» στο λιμάνι της Σούδας.

Τα πολλαπλά «ατυχήματα» μικρή σημασία έχουν για τις πλοιοκτήτριες εταιρίες, οι οποίες επιδοτούνται αδρά από τον κρατικό προϋπολογισμό και πρόσφατα πέτυχαν την αύξηση στα εισιτήρια των πλοίων. Με την ολόπλευρη στήριξη του ΥΕΝ, που δε χάνει ευκαιρία να πιστοποιήσει τη νομιμοφροσύνη του στα εφοπλιστικά συμφέροντα, οι εφοπλιστές της ελληνικής ακτοπλοΐας αυγατίζουν τα κέρδη τους σε βάρος της ασφάλειας πληρώματος και επιβατών, προσθέτοντας καθημερινά νέα περιστατικά στη μαύρη λίστα των «ατυχημάτων» στις ελληνικές θάλασσες.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ