Κυριακή 13 Ιούνη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 5
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Πώς ν' «ανθίσουν τα χίλια λουλούδια»;

Αίτια της κρίσης του θεάτρου

Γρηγοριάδης Κώστας

Ο χειμώνας του 2004 ήταν για το θέατρο ένας χειμώνας πολύ δύσκολος. Υπήρξαν σε όλα τα θέατρα στοιχεία μιας τεράστιας οικονομικής, και όχι μόνο, κρίσης, η οποία πυροδότησε συζητήσεις γύρω από τα αίτια, αφ' ενός, και γύρω από τα προβλήματα, αφ' ετέρου, που αυτή δημιούργησε. Είναι προφανές, επίσης, ότι η ίδια με τη σειρά της έθεσε και θέτει μια σειρά ερωτημάτων.

Νομίζω ότι αν είμαστε τίμιοι και τολμηροί θα μπορέσουμε να κοιτάξουμε το θέμα μας κατάματα.

Τα ερωτήματα θα μπορούσε κάποιος να τα διαχωρίσει σε ερωτήματα πολλών ειδών. Θα τα διέκρινα, κατά κύριο λόγο, σε ερωτήματα εσωτερικής λειτουργίας του θεάτρου και σε ερωτήματα εξωτερικής λειτουργίας. Ερωτήματα που στρέφονται και αντιμετωπίζουν το εσωτερικό της θεατρικής παραγωγής, την εσωτερική λειτουργία του θεάτρου, και ερωτήματα που αναδεικνύουν και προκρίνουν λύσεις εύκολες, κυρίως αντιμετωπίζοντας το πρόβλημα σαν ένα πρόβλημα οικονομικής φύσης, σχεδόν σαν ένα πρόβλημα λογιστικής λειτουργίας και αποτίμησης της καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Πιστεύω ότι το μεγαλύτερο ενδιαφέρον βρίσκεται στην ανάδειξη μιας σειράς ερωτημάτων, που, ενδοσκοπώντας, βρίσκουν τον τρόπο να μας παρουσιάσουν τα εσωτερικά «τοπία», τη φύση της θεατρικής δημιουργίας, το ευαίσθητο στοιχείο της, σε συνδυασμό με την ανυπαρξία υποδομής, υποδοχής και αποτίμησης. Ενας πολύπλοκος και ενθουσιώδης μηχανισμός καλλιτεχνικής δημιουργίας, ο οποίος περιβάλλεται από ένα σώμα θεσμών που πριμοδοτούν, στην πραγματικότητα, το στραγγαλισμό του.

Αρρηκτα συνδεδεμένο με την εποχή του, το θέατρο, σε ένα μεγάλο βαθμό, είναι δέσμιο της επικαιρότητας. Είναι δέσμιο της επίκαιρης φύσης του, συνομιλώντας με τα εφήμερα στοιχεία της κοινωνίας. Η αντίφαση ανάμεσα στο προσωπικό όραμα του δημιουργού, στην ποιητική και ταυτόχρονα τολμηρή, ανανεωτική και ρηξικέλευθη ματιά του, στο ελεύθερο πνεύμα που υπάρχει μέσα του και στην επικαιροποίησή του. Στην εφήμερη ανάγκη του για επιβίωση, στη λειτουργία του μέσα στη θεαματική και ουσιαστικά αντεστραμμένη κοινωνία, στην επιβίωσή του μέσα σ' ένα «στρατό» από καταναλωτές ζωής, «στρατό» από θεατές ζωής, δέσμιος και κρινόμενος ανά πάσα στιγμή δίπλα σε σκουπίδια κατανάλωσης. Αυτή η αντίφαση του καλλιτέχνη λειτουργεί αντιφατικά στο χώρο πρόσληψης της θεατρικής δημιουργίας.

Η απλοποίηση, η αφέλεια, η έλλειψη χρόνου, η έλλειψη δυνατότητας για σπατάλη χρόνου και βλέμματος και αισθήσεων, η έλλειψη επένδυσης ψυχής στην προσωπική ζωή μας, δημιουργούν παθητικούς καταναλωτές ζωής. Δημιουργούν θεατές ζωής, και όχι μικρούς προσωπικούς δημιουργούς. Η έλλειψη υποκειμενισμού και η ομαδοποίηση των αισθήσεων, των αντιδράσεων, του ψυχισμού, δημιουργούν έναν εσωτερικό μαρασμό, σε μία τέχνη που η εφήμερη πλευρά της είναι το ζωντανό στοιχείο του χαρακτήρα της. Αυτό που ανανεώνει και κάνει ζωντανό το θέατρο είναι, ακριβώς, η εφήμερη πλευρά του, αυτή που δημιουργεί συνθήκες συνομιλίας. Αναγνωρίζουμε την αντίφαση επικαιρικότητας και πρωτοπορίας στη δημιουργία του θεάτρου.

Η έλλειψη, λοιπόν, συνομιλητών, ποιοτικά και ποσοτικά, ανθρώπων διαθέσιμων, ανοιχτών στο καινούριο, συνομιλητών και όχι θεατών, είναι εμπόδιο για τη διαφωνία, την πνευματικότητα, τη διαμάχη ιδεών που ανανεώνει τη μορφή του θεάτρου.

Αντίθετα, η οριζόντια ανάπτυξη των συνειδήσεων εμποδίζει και δημιουργεί φόβο για το καινούριο και εξάρτηση από το συνηθισμένο. Η ποιότητα, λοιπόν, των συνοδοιπόρων, η έλλειψη υποκειμενικότητας, δημιουργούν καταναλωτές παθητικούς, οι οποίοι υποκαθιστούν το εσωτερικό ταξίδι με την εφησυχασμένη αναπαραγωγή στερεοτύπων.

Ελλειψη παιδείας, που δημιουργεί δυσπιστία και ταυτόχρονα υποκαθιστά την πραγματική δημιουργία και την αγωνία για πραγματική δημιουργία, με την άγρα θεατών, με την προσπάθεια να είσαι αρεστός σύμφωνα με τα πρότυπα που σε πλημμυρίζουν. Η εξάρτηση, η κολακεία, το συμφέρον και ο φόβος σε μια κοινωνία στερεοτύπων μάς βυθίζουν στην πληκτική επανάληψη.

Τα φαινόμενα αυτά κουράζουν τον κόσμο, λειτουργούν σχεδόν ευνουχιστικά και τελείως καθησυχαστικά. Οταν όλα είναι ίδια, όταν όλα φαίνονται, μοιάζουν ίδια, με ποιον τρόπο, ποια κριτήρια και ποιες θέσεις μπορείς να διαπραγματευτείς το αόρατο.

Και το αόρατο στην περίπτωσή μας είναι το καινούριο σημαντικό κείμενο, η καινούρια αισθητική και ηθική, η νέα υποκριτική, η έκπληξη και η ορμή στον τρόπο που τίθενται τα ερωτήματα και δίνονται οι απαντήσεις, τα στοιχεία που θα συγκρουστούν με το παλαιό σώμα του θεάτρου. Τα στοιχεία που θα δώσουν τη δυνατότητα να εμφανιστούν και να αποκτήσουν θέση στο θεατρικό χώρο οι νέες φωνές. Μια γερασμένη, φοβισμένη κοινωνία αντιδρά σπασμωδικά στα φαινόμενα που η ίδια εξέθρεψε. Εκπληκτοι αντιλαμβανόμαστε μπροστά στον καθρέφτη το πρόσωπο των γηρατειών. Γιατί η κρίση θεάτρου, η έλλειψη θεατών, η έλλειψη κειμένων, η έλλειψη πνευματικού θεάτρου δεν είναι παρά το αποτέλεσμα της δικής μας ατολμίας. Εκεί προσπαθήσαμε να εντάξουμε και να ελέγξουμε τους καλλιτέχνες του θεάτρου, προβάλλοντας δομές λειτουργίας και πριμοδοτώντας τες μέσα από μηχανισμούς ελέγχου και όχι στήριξης. Μηχανισμούς, που το μόνο ενδιαφέρον τους ήταν η νομή εξουσίας. Εκεί αποξηράναμε το πρωτότυπο και αφυδατώσαμε την πρωτογενή και τολμηρή δημιουργία.

Ουσιαστικά η κρίση του θεάτρου αντανακλά τη συνολική κρίση του σύγχρονου πολιτισμού, η οποία διακρίνει μια κλειστοφοβική και βαθύτατα συντηρητική κοινωνία.

Αυτή διαπραγματεύεται με τους καλλιτέχνες, σαν να είναι οι παρίες ενός κοινωνικού ιστού. Ενδιαφέρεται μόνο για το κέρδος και για οτιδήποτε προσμετρήσιμο, ωσάν η καλλιτεχνική δημιουργία να είναι ένα μέγεθος που μπορείς να το διαπραγματευτείς με όρους οικονομικής συναλλαγής.

Αυτή αποκλείει το λάθος και το διαφορετικό.

Η κρίση του θεάτρου, για την οποία συζητάμε, μοιάζει καθησυχαστικά να είναι κρίση εισιτηρίου και όχι κρίση ιδεών, στην οποία αντιπροτείνουμε διεξόδους, όπως συσπείρωση των θεατρικών δυνάμεων, μείωση των θεάτρων, στη θέση του πλουραλισμού και της πολυφωνίας, επιστροφή δηλαδή σε μια παραδοσιακή λογική θεατρικής δημιουργίας.

Η ειρωνεία στην περίπτωσή μας είναι ότι μία χώρα, στην οποία οι θεατρικές σπουδές είναι απαξιωμένες και κινούνται σε χαμηλό και αυτοσχεδιαστικό επίπεδο, θεωρεί ότι οι δυνάμει συνομιλητές της θα έπρεπε να ήταν περισσότεροι. Η έλλειψη θεατρικών σπουδών ανωτάτου επιπέδου παραμένει ένα τεράστιο πρόβλημα.

Περισσότερο από όλους αυτή η κρίση ενδιαφέρει τους ίδιους τους ανθρώπους του θεάτρου. Εμάς τους ίδιους, που βλέπουμε τη δημιουργία μας να ταξιδεύει χωρίς τους απαραίτητους όρους συνάντησης. Κάθε δημιουργία κρύβει μέσα της τον ίδιο τον κανόνα, τη ρήξη και τη σκέψη, με την οποία προσμετράται. Αυτό είναι που επιδιώκει κάθε δημιουργός, τη συνάντηση και τη ρήξη. Η πλήρης ισοπέδωση και απαξία των συστατικών της τέχνης μας, το κείμενο και οι κανόνες λειτουργίας της, δημιουργούν ένα χώρο ατελή, που κινείται με βάση το εφήμερο, το τυχαίο, το εντυπωσιακό.

Ο τρόπος που η επικαιρότητα αλιεύει καινούρια πρόσωπα για να τα φέρει στο προσκήνιο για ένα διάστημα, σε ένα σύστημα χαοτικό και ουσιαστικά δέσμιο άλλων-συντηρητικών προτύπων, που αλέθει το αίμα των νέων ανθρώπων χωρίς κριτήρια, απορρίπτοντας το παλαιό, χωρίς ποτέ να δημιουργεί τις γέφυρες από το παλαιό στο νέο, χωρίς ποτέ να στηρίζεται στη μνήμη και στη συνέχεια για να ακολουθήσει η αρμονική ενότητα της αντίθεσης, δημιουργούν ένα σύστημα απαξίωσης της καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Δυστυχώς, πολλά γίνονται τυχαία και αυτοσχεδιαστικά.

Το ελληνικό θέατρο προχωράει γενναία, μόνο του, στην πραγματικότητα.

Προσπαθεί χωρίς να υπάρχει χάραξη εθνικής πολιτικής, η οποία να αφορά στο ελληνικό κείμενο, στην αρχαία τραγωδία, στις μεταφράσεις, στην προβολή του θεάτρου μας στο εξωτερικό, στην κίνηση και στη δημιουργία θεσμών στο χώρο της επαρχίας, η οποία χάραξη πολιτικής να αφορά και στο κράτος μέσω του υπουργείου Πολιτισμού και στους χορηγικούς ιδιωτικούς φορείς, που επενδύουν στο θέατρο και στο χώρο των υπηρεσιών που κινούνται γύρω από αυτό.

Η πραγματικότητα είναι λίγο διαφορετική.

Αντί να συζητάμε για την κρίση του θεάτρου, στην πραγματικότητα είναι προτιμότερο να συζητάμε για την κρίση ιδεών, για την αυτοσχεδιαστική λογική που περιβάλλει το θέατρο και για τον τρόπο, που, παρ' όλα αυτά, οι παραστάσεις, εξορισμένες άλλοτε από ανάγκη, άλλοτε από επιλογή, σε χίλιους δυο αντιθεατρικούς χώρους, δημιουργούν ένα ζωντανό πολύχρωμο σώμα.

Η δυναμική του θεάτρου αυτή τη στιγμή, τα χίλια λουλούδια που ανθίζουν, χρειάζονται φροντίδα. Χρειάζονται θεσμούς και συνθήκες περιποίησης, γιατί αλλιώς καταδικάζονται στη σιωπή και στη μοναξιά.


Του
Νίκου ΔΙΑΜΑΝΤΗ*
*Ο Νίκος Διαμαντής είναι ηθοποιός - σκηνοθέτης και δημιουργός του θεάτρου «Σημείο»


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ