Πέμπτη 12 Γενάρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 40
ΤΗΛΕ ...ΠΑΘΗ
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Μισές αλήθειες

Οι ιστορικές μου γνώσεις είναι πολύ περιορισμένες. Ακόμα και τώρα η εντρύφησή μου στην Ιστορία είναι το ίδιο. Τα λίγα ιστορικά που νομίζω ότι ξέρω ή θυμάμαι, τα έμαθα μέσα από τη λογοτεχνία. Μερικές φορές τη θεωρούσα πιο αξιόπιστη.

Δεκαετίες πριν, όταν ήμουν μαθήτρια στις πρώτες τάξεις του Γυμνασίου, ένας συγγενής της μαμάς μου - και οι δυο δε ζουν πια - βλέποντας την αναγνωστική μου διάθεση μου προμήθευε βιβλία. Ο ίδιος συγγενής, κομμουνιστής και παραδόξως δικαστικός επί έδρας, μου προμήθευε βιβλία που αρκετά από αυτά δεν πουλιούνταν στα βιβλιοπωλεία. Φαντάζομαι ότι η προθυμία του αυτή βασιζόταν στην επιλεγμένη άποψη της Ιστορίας που διδασκόμαστε στο σχολείο, που δεν ήταν παρά μισές αλήθειες.

Η δική μου αλήθεια ήταν ότι διάβαζα και δεν τα καταλάβαινα όλα. Το ονόματα ήταν δύσκολα, δεν ακούγονταν πελοποννησιακά όπως των συγγενών μας, και ούτε οι πόλεις και τα χωριά είχαν εύκολα ονόματα, παρόλο που διάφοροι Πελοποννήσιοι κατάγονταν από χωριά με σλάβικα ονόματα. Ομως ο θείος μου, με παρακινούσε και μου εξηγούσε και για να κρατάει κάποια ισορροπία, μου έφερε την «Αληθινή Απολογία του Σωκράτη», γραμμένη από τον Κώστα Βάρναλη, βιβλία του Σοπενχάουερ, θυμάμαι κάποια παράγραφο που είχε συμπέσει με την ηλικιακή μου μεταμόρφωση, που έλεγε ότι τότε γινόμαστε λίγο άσχημοι επειδή «η φύση ψάχνει να βρει τον εαυτό της» - απέφευγα τον καθρέφτη - και βιβλία του Νίτσε για συγκρίσεις που δεν μπορούσα να κάνω.

Παρόλο που υπήρχε ο αντίλογος του πατέρα μου, που είχε τον τίτλο Σπουδαστής των Γραφών, τον είχε αποκτήσει στο Σικάγο, και ακουμπούσε, σε διάφορες επιφάνειες επίπλων, τη «Σκοπιά» και το «Ξύπνα», ουδέποτε απέτρεψε τον Διομήδη - δεν του άρεσε ο τίτλος θείος - όχι μόνο να μου φέρνει βιβλία, αλλά να μου μιλάει με όρους που δεν ήταν ούτε σ' εκείνον γνωστοί.

Ο μπαμπάς μου αρνιόταν τον όρο «προσηλυτισμός», αφού όσα υποστήριζαν τα έντυπά του ήταν θεοκρατικά, και ο Διομήδης τη λέξη «προπαγάνδα», αφού επρόκειτο για κοσμοθεωρία που δεν εξαιρούσε ούτε εκείνους που δεν την ήξεραν, δεν τη διάβαζαν, ή δεν τους είχε φτάσει ακόμα εξαιτίας του μεγάλου ύψους αναλφαβητισμού, παγκοσμίως.

Τώρα, ακούω πως τα μαθήματα της ιστορίας - έστω και με μισές αλήθειες - και της γεωγραφίας - με σύνορα που μετακινούνται διαρκώς εξαιτίας της ιστορίας - όχι μόνο περιορίζονται, αλλά δεν είναι αρεστά στους μαθητές ή τους γονείς τους γιατί είναι αναποτελεσματικά ή αλλιώς επειδή δεν έχει άμεση επιστροφή - σε χρήμα - η γνώση τους.

Με την αλλαγή του χρόνου θυμάμαι κάποια περασμένα. Στην τελευταία τάξη του Γυμνασίου, ή και την προτελευταία, όταν τα αγόρια της Καλλιθέας μου έκαναν κάποια νεανική πρόταση για έξοδο ή σινεμά - στο «Ετουάλ» - τους έβαζα σε δοκιμασία για να δω πόσο ιστορία ήξεραν. Τους απέρριπτα, χωρίς να τους ρωτήσω ποτέ αν είχαν ένα συγγενή σαν τον Διομήδη.

Μήπως είναι καλύτερη η μοναξιά από τη συντροφιά των ανίδεων; Μάλλον όχι. Μας περιμένει όλους η άλλη μισή αλήθεια.


Ιωάννα ΚΑΡΑΤΖΑΦΕΡΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ