Πέμπτη 3 Απρίλη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 7
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΕΣ
Απογείωση για τους "μεγάλους", ελεύθερη πτώση για τους "μικρούς"

Από την 1η Απρίλη ισχύει η πλήρης "απελευθέρωση"

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρέδωσε προχτές και επισήμως το μεγάλο "δώρο" στις μεγάλες ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρίες. Από την 1η Απρίλη άρχισε να λειτουργεί πλήρως "απελευθερωμένη" η αγορά των αερομεταφορών στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Η "Λουφτχάνσα", η "Μπρίτις Αιργουέις", τα μεγαθήρια (ιδιωτικά και δημόσια) τρίβουν φυσικά τα χέρια τους. Μπορούν πλέον χωρίς κανένα εμπόδιο να πετάξουν όπου θέλουν, εκτοπίζοντας ή απορροφώντας τις μικρότερες εταιρίες που δεν έχουν καμιά τύχη σ' αυτόν τον άνισο ανταγωνισμό.

Τι σημαίνει "απελευθέρωση"

Από την 1η Απρίλη, λοιπόν, μια αεροπορική εταιρία χώρας - μέλους της Ευρωπαϊκής Ενωσης έχει δικαίωμα να εκτελεί δρομολόγια εσωτερικού σε όποια άλλη χώρα - μέλος θελήσει. Από προχτές, εξάλλου, καταργήθηκαν και όσα αποκλειστικά προνόμια διατηρούσαν οι εθνικοί αερομεταφορείς. Τα παραπάνω σημαίνουν ότι οποιαδήποτε αεροπορική εταιρία απ' την Ευρωπαϊκή Ενωση, γαλλική, γερμανική, βρετανική, ισπανική ή άλλη θα μπορεί να κάνει τακτικές πτήσεις σε όποια εσωτερική γραμμή στην Ελλάδα επιθυμεί. Δηλαδή η "Λουφτχάνσα" ή η "Αιρ Φρανς" μπορεί να κάνει τακτικές πτήσεις Αθήνα - Θεσσαλονίκη ή Αθήνα - Ιωάννινα. Μπορεί ακόμα, αν θέλει, να συνδυάζει αυτές τις πτήσεις με πτήσεις από και προς το εξωτερικό. Παραδείγματος χάριν μπορεί να κάνει την πτήση Παρίσι - Αθήνα, μετά την πτήση Αθήνα - Θεσσαλονίκη και μετά την πτήση Θεσσαλονίκη - Βιέννη.

Ο "ανταγωνισμός"

Οι εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αλλά και των μεγάλων εταιριών, ισχυρίζονται ότι η πλήρης απελευθέρωση θα οδηγήσει σε μεγάλο ανταγωνισμό που με τη σειρά του θα φέρει μείωση των τιμών, γεγονός που, όπως λένε "θα ωφελήσει τους καταναλωτές. Υπολογίζουν μάλιστα ότι σε γραμμές όπου θα κάνουν πτήσεις τρεις ή τέσσερις εταιρίες, οι τιμές των εισιτηρίων θα μειωθούν μέχρι και 50%. Πάντως, πριν από λίγες μέρες, στην έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που αναφερόταν στις επιπτώσεις της απελευθέρωσης των αερομεταφορών για τα δρομολόγια εξωτερικού, σημειωνόταν ότι τα οφέλη για τους καταναλωτές ήταν μηδαμινά. Ο λόγος ήταν απλός: Στην αρχή οι μεγάλες εταιρίες έκαναν πολύ μεγάλες εκπτώσεις, οι μικρότερες εταιρίες δεν μπόρεσαν να ακολουθήσουν, έτσι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τις συγκεκριμένες γραμμές. Μόνες κυρίαρχες του παιχνιδιού οι μεγάλες εταιρίες άρχισαν να αυξάνουν και πάλι τις τιμές, πλησιάζοντας ήδη τις τιμές που ίσχυαν πριν την απελευθέρωση. Ετσι ακριβώς θα γίνει και με τα δρομολόγια εσωτερικού.

Το "φιλέτο"

Φυσικά η "Λουφτχάνσα", η "Μπρίτις", η "Αιρ Φρανς" θα έρθουν στην Ελλάδα για τις πτήσεις που εμφανίζονται κερδοφόρες, με μεγάλη πληρότητα επιβατών, π.χ. η πτήση Αθήνα - Θεσσαλονίκη. Στις πτήσεις αυτές με την ίδια τακτική θα επιχειρήσουν να βγάλουν έξω απ' το παιχνίδι την "Ολυμπιακή", αφήνοντάς τη μόνο στις πτήσεις που δεν έχουν ενδιαφέρον γι' αυτές. Απ' την άποψη αυτή δεν αναμένεται μεγάλη δραστηριότητα των ξένων εταιριών στα εσωτερικά δρομολόγια της Ελλάδας. Αυτή η δραστηριότητα όμως θα επικεντρωθεί στο "φιλέτο" και έτσι η "Ολυμπιακή", υπερχρεωμένη ήδη, θα δεχτεί τη χαριστική βολή. Το "χαλί" για το ξεπούλημα λοιπόν στρώθηκε για τα καλά...

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν για την Ελλάδα οι πτήσεις που εξυπηρετούν τα πολυάριθμα νησιά και τα οποία έχουν μεγάλη τουριστική κίνηση. Ειδικά γι' αυτές τις πτήσεις η κοινοτική οδηγία αναφέρει ότι θα εκτελούνται αποκλειστικά από την "Ολυμπιακή" μέχρι τον Ιούνη του 1998. Επειτα απ' την ημερομηνία αυτή κάθε εταιρία απ' την Ευρωπαϊκή Ενωση θα μπορεί να κάνει τακτικές πτήσεις προς την Αθήνα και στη συνέχεια προς κάποιο απ' τα ελληνικά νησιά.

Αρχισε ο "χορός"

Βέβαια, οι μεγάλες αεροπορικές εταιρίες δεν περίμεναν την 1η Απρίλη για να κάνουν τις κινήσεις τους. Ηδη η γερμανική "Λουφτχάνσα" ανακοίνωσε δρομολόγια προς τις γαλλικές πόλεις Μασσαλία και Μπορντό με ενδιάμεσο σταθμό το Παρίσι. Απ' την άλλη η "Μπρίτις" εξαγόρασε δυο γαλλικές εταιρίες που κάνουν πτήσεις μέσα στη Γαλλία, με κέντρο το Παρίσι.

Θα πρέπει να αναφερθεί ότι αυτή τη στιγμή κυριαρχούν στην Ευρωπαϊκή Ενωση δέκα αεροπορικές εταιρίες. Σημαντικότερες θεωρούνται η "Μπρίτις Αιργουέις" και η "Λουφτχάνσα" με - αντιστοίχως - 32,5 εκατ. και 31,7 εκατ. επιβάτες ετησίως, ενώ η "Ολυμπιακή" με 6 εκατ. επιβάτες ετησίως βρίσκεται στην όγδοη θέση μεταξύ των ευρωπαϊκών εταιριών. Σε ό,τι αφορά τον αριθμό των αεροσκαφών προηγείται η "Λουφτχάνσα" με 269 έναντι 238 της "Μπρίτις Αιργουέις", ενώ η "Ολυμπιακή" με 56 αεροσκάφη βρίσκεται στην ένατη θέση.

Τέλος, σε ό,τι αφορά τον αριθμό των απασχολουμένων τις τρεις πρώτες θέσεις καταλαμβάνουν η "Μπρίτις" με 51.718 άτομα, η "Αιρ Φρανς" 47.328 άτομα και η "Λουφτχάνσα" με 33.240 άτομα.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
«Τέλος εποχής»; (2001-10-04 00:00:00.0)
Διαπραγματεύσεις με τους Βρετανούς για το ξεπούλημα (2000-05-30 00:00:00.0)
Για την κυβέρνηση είναι μια ιδιωτική εταιρία! (2000-02-18 00:00:00.0)
Δυσφημείται και απαξιώνεται η «Ολυμπιακή» (2000-02-15 00:00:00.0)
"Στο σφυρί" η "Ολυμπιακή" (1998-11-19 00:00:00.0)
Απεργίες στην "Αϊρ Φρανς" (1996-07-04 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ