Κυριακή 5 Μάη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΓΟΡΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΕΙΔΩΝ
H "ελεύθερη" αγορά και ο "ανταγωνισμός" δε λειτουργούν

Μιλάει στο "Ρ" ο γγ της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας Α. Τούντας, ο οποίος αναφέρεται στα προβλήματα που δημιουργούν τα συμβόλαια αποκλειστικής συνεργασίας πρατηρίων - εταιριών, και τονίζει ότι το πλαφόν πρέπει να επεκταθεί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Τα προβλήματα που δημιουργούν στην αγορά των υγρών καυσίμων τα συμβόλαια αποκλειστικής συνεργασίας μεταξύ πρατηρίων και εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών έθιξε σε συνέντευξή του στο "Ρ" ο γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας Αγγ. Τούντας.Ο ίδιος, απαντώντας στα επιχειρήματα των υπέρμαχων του ελεύθερου ωραρίου λειτουργίας των πρατηρίων δηλώνει ότι η όποια απόλυση εργαζόμενου πραγματοποιηθεί στα πλαίσια της επαναφοράς του συγκεκριμένου ωραρίου, θα αποκατασταθεί από την Ομοσπονδία με επαναπρόσληψή του, και ότι δεν τίθεται θέμα αύξησης των λιανικών τιμών κατά τη διάρκεια των διανυκτερεύσεων.

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης έχει ως εξής:

- Κατά πόσο η επιβολή πλαφόν στις τιμές των καυσίμων στα πλαίσια του ανταγωνισμού αντιμετωπίζει ουσιαστικά τις αλυσιδωτές αυξήσεις στα καύσιμα και την κερδοσκοπία που υποθάλπει η "ελεύθερη" αγορά και στο χώρο αυτό;

"Κατ' αρχήν σε μια απελευθερωμένη αγορά, ουσιαστικά δε χρειάζεται η παρέμβαση του κράτους εφόσον δουλεύει ο ανταγωνισμός. Αυτό δείχνει ότι η αγορά δεν έχει απελευθερωθεί και δε δουλεύει ο ανταγωνισμός. Οι συνθήκες που επικρατούν στην επαρχία επικρατούν και στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη. Πολύ περισσότερο που διακινείται εδώ το 60% του καυσίμου. Η κυβέρνηση, λοιπόν, αναγνωρίζοντας ότι δεν υπάρχει απελευθερωμένη αγορά θα πρέπει να βάλει το πλαφόν και στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη για το διάστημα που της επιτρέπει ο νόμος και επιπλέον θα πρέπει να βοηθήσει να σπάσουν τα συμβόλαια αποκλειστικής συνεργασίας, όσον αφορά το σκέλος των διαφυγόντων κερδών από τις εταιρίες προς τους πρατηριούχους. Απελευθερωμένη αγορά και συμβάσεις αποκλειστικής συνεργασίας δεκαετούς διάρκειας σε εμπορικό επίπεδο δεν μπορεί να συμβαδίσουν. Η κυβέρνηση, αν έχει το σθένος πραγματικά να βοηθήσει τον καταναλωτή, την εθνική οικονομία και τον Ελληνα πρατηριούχο θα πρέπει να δει πολύ σοβαρά αυτές τις δύο κατευθύνσεις.

Εμείς θα εξαντλήσουμε τις παραστάσεις μας στα αρμόδια υπουργεία και τις προσπάθειες να ενημερωθεί το καταναλωτικό κοινό ποιος κερδίζει και τι από κάθε λίτρο του καυσίμου. Αυτό το είχαμε κάνει εμείς πριν από δύο χρόνια, θα επανέλθουμε γιατί θεωρούμε ότι πρέπει ο καταναλωτής να είναι ενημερωμένος για να πάρει μέρος σ' αυτή τη διαμάχη".

- Οι υπέρμαχοι του ελεύθερου ωραρίου υποστηρίζουν ότι με την επαναφορά του συγκεκριμένου ωραρίου έναρξης και λήξης των πρατηρίων, παρατηρούνται κρούσματα υπερβολικών αυξήσεων στις λιανικές τιμές από διανυκτερεύοντα πρατήρια; Πώς το σχολιάζετε;

"Κατ' αρχήν το ελεύθερο ωράριο μακροπρόθεσμα οδηγεί σε ολιγοπωλιακό έλεγχο της αγοράς των υγρών καυσίμων. Τα μικρομεσαία βενζινάδικα θα έκλειναν και θα έμεναν τα μεγάλα πρατήρια των εταιριών που θα έλεγχαν την αγορά. Το μέτρο του ωραρίου κρατάει στην αγορά τα μικρομεσαία βενζινάδικα και βοηθάει τον ελεύθερο ανταγωνισμό. Δεν είναι τυχαίο ότι οι εταιρίες σταμάτησαν να σκέφτονται τη δημιουργία μεγάλων πρατηρίων. Οι πρατηριούχοι έχοντας γνωρίσει τι σημαίνει απελευθερωμένο ωράριο δεν πρόκειται σε καμία περίπτωση να ανεβάσουν τις τιμές τις νυχτερινές ώρες στα διανυκτερεύοντα πρατήρια. Είμαστε σίγουροι και το έχουμε καταγγείλει ότι θα υπάρξουν προβοκάτσιες, αλλά είμαστε έτοιμοι με επιπλέον διανυκτερεύοντα πρατήρια να το λύσουμε όπου δημιουργηθεί τέτοιο κρούσμα. Ο υπουργός Εργασίας βλέποντας το πρόβλημα της ανεργίας και το ωράριο λειτουργίας από άλλη κατεύθυνση απ' ό,τι οι"εκσυγχρονιστές" οπαδοί της φιλελευθεροποίησης της αγοράς προχώρησε στο μέτρο για να μην υπάρξουν απολύσεις, κλείσιμο καταστημάτων και κύμα ανεργίας. Δεν είναι τυχαίο ότι οι εταιρίες από τα τέλη του '94 ως τι αρχές του '96 έχουν αυξήσει τα κέρδη τους σε επίπεδο χονδρεμπορίου κατά 40%, πόσο μάλλον, αν πάρουν στα χέρια τους και το λιανεμπόριο. Πουθενά δεν υπήρξε, από την εφαρμογή του ωραρίου, αύξηση τιμών. Πολύ περισσότερο απολύσεις εργαζομένων. Βέβαια, υπήρξε από τους λεγόμενους ελεύθερους πρατηριούχους ένας κατάλογος δήθεν απολύσεων που σε έρευνα που έκανε το σωματείο μας μαζί με την Επιθεώρηση Ωρών Εργασίας του υπουργείου Εμπορίου, εργαζόμενη που θεωρούνταν απολυμένη το πρωί της Παρασκευής στις 11.00 σε αναζήτησή μας στο σπίτι της, μας δήλωσε η μητέρα της πως βρίσκεται στη δουλιά της. Εμείς έχουμε δηλώσει πως εργαζόμενος που θα απολυθεί έχοντας πάρει τη νόμιμη αποζημίωσή του και έχοντας όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά της απόλυσης θα προσληφθεί από την Ομοσπονδία".

- Πρόσφατα επιτράπηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης η χρησιμοποίηση από τα πρατήρια αυτόματων πωλητών. Ποια είναι η θέση της Ομοσπονδίας σχετικά με το θέμα αυτό;

"Το μέτρο αυτό στην Ευρώπη υπάρχει. Δεν είναι καινούριο. Το θέμα κινήθηκε από την εταιρία που εισάγει τα προϊόντα αυτά. Και το υπουργείο Εμπορίου απαντά ότι την ευθύνη για την ασφάλεια, την ποιότητα και την ποσότητα της βενζίνης συνεχίζει να την έχει ο πρατηριούχος. Εμείς είμαστε αντίθετοι στην εφαρμογή αυτών των μηχανημάτων γιατί τα προβλήματα της ασφάλειας που θα δημιουργηθούν είναι τεράστια καθώς και το πρόβλημα της ανεργίας. Πολύ περισσότερο που αυτά τα μηχανήματα θα λειτουργούν στις ώρες που θα λειτουργεί το πρατήριο μέσα στο συγκεκριμένο ωράριο".

Μ. Ζ.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Καταγγέλλει κατάργηση του Επικουρικού Ταμείου των πρατηριούχων (2012-10-10 00:00:00.0)
Πλήγμα για το λαό και τις μικρές επιχειρήσεις (2008-02-15 00:00:00.0)
«Αυτόματοι πωλητές» στα βενζινάδικα (2007-03-03 00:00:00.0)
Αφήνουν στο απυρόβλητο την αισχροκέρδεια (2007-01-04 00:00:00.0)
Πάγωμα τιμών στο ψωμί υπό προϋποθέσεις (1998-10-02 00:00:00.0)
Οι ληστείες επαναφέρουν το θέμα του ωραρίου (1998-01-08 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ