Παρασκευή 10 Μάη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Προσχέδιο ιδιωτικοποίησης

Προσχέδιο νόμου, που στρώνει το δρόμο για τη μελλοντική ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, παρουσίασε χτες ο υφυπουργός Μεταφορών, Γ. Δασκαλάκης,με την επισήμανση μάλιστα ότι η κυβέρνηση... συνεπής στις δεσμεύσεις της, προχωρά στην υλοποίηση "ολοκληρωμένης και ρεαλιστικής πολιτικής για τις αστικές συγκοινωνίες". Για καλό και για κακό, ξεκαθάρισε, πάντως, ότι επειδή στην κυβέρνηση δεν υπάρχουν... θαυματοποιοί, η νέα παρέμβαση θα έχει ορατά αποτελέσματα σε... πενταετή ορίζοντα!

Στο προσχέδιο νόμου, που προτίθεται να φέρει σύντομα προς έγκριση στην Κυβερνητική Επιτροπή ο υφυπουργός, προβλέπεται ότι οι δήμοι θα μπορούν να κατέχουν μέχρι και το 40% των μετοχών του ΟΑΣΑ και της ΕΘΕΛ και να εκτελούν τοπικό συγκοινωνιακό έργο, μη ανταγωνιστικό προς το έργο του ΟΑΣΑ, εισπράττοντας κόμιστρο που θα καθορίζει η κυβέρνηση. Είναι ολοφάνερο ότι σε πρώτη φάση, η κυβέρνηση επιχειρεί να μεταθέσει στους δήμους την ευθύνη για την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου στα τοπικά - δημοτικά δίκτυα, ενώ για το μέλλον, αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να εκχωρηθεί συγκοινωνιακό έργο και σε ιδιωτικές εταιρίες. Σημειώνεται ότι η πρώτη "εισβολή" ιδιωτών στις αστικές συγκοινωνίες θα γίνει το Σεπτέμβρη, με την εκχώρηση σε ιδιωτική εταιρία της αρμόδιας υπηρεσίας του ΟΑΣΑ για τα εισιτήρια (διακίνηση, έλεγχο μέσα στα λεωφορεία, επιβολή προστίμων κλπ.).

Με αυτό το προσχέδιο νόμου εγκαταλείπεται οριστικά η προεκλογική δέσμευση του ΠΑΣΟΚ για 100% δημόσιο - ενιαίο φορέα αστικών συγκοινωνιών και στον επιτελικό σχεδιασμό και στην εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου. Κι αυτό, γιατί ο ΟΑΣΑ διατηρείται μεν ως διακοσμητικός κρατικός Οργανισμός - κυβερνητικό άλλοθι κοινωνικής πολιτικής, με αρμοδιότητες προγραμματισμού, εποπτείας και ελέγχου - αλλά η εκτέλεση και η εκμετάλλευση του συγκοινωνιακού έργου εκχωρείται σε "εποπτευόμενους από τον ΟΑΣΑ συγκοινωνιακούς φορείς και τις εταιρίες που ιδρύει". Αυτό, σε συνδυασμό με το πολυνομοσχέδιο που έχει καταθέσει η κυβέρνηση στη Βουλή για τις ΔΕΚΟ, σημαίνει απλά ότι ανοίγει ο δρόμος για τη σταδιακή εκχώρηση των αστικών συγκοινωνιών στους ιδιώτες. Επίσης, είναι αυταπόδεικτο ότι με το προσχέδιο αυτό δημιουργούνται συγκοινωνίες τριών επιπέδων, με τρία διαφορετικά κόμιστρα: Δημοτική συγκοινωνία με ξεχωριστό εισιτήριο ή ειδικό τέλος, ιδιωτική συγκοινωνία με άλλο εισιτήριο, όταν θα λειτουργήσει το μετρό, και δημόσια συγκοινωνία στις γραμμές - κορμούς. Ο Γ. Δασκαλάκης είπε ότι θα προτείνει πάγιο τρόπο προσδιορισμού της τιμολογιακής πολιτικής για τις αστικές συγκοινωνίες, αλλά δε θέλησε να δώσει άλλες εξηγήσεις. Για τη ρύθμιση των χρεών των συγκοινωνιακών φορέων, που ξεπερνούν τα 600 δισ. δρχ., είπε ότι θα έχει συνεργασία με τους οικονομικούς υπουργούς, για να αναζητήσουν, εκτός των άλλων, και πάγιες πηγές εσόδων για τις συγκοινωνίες. Τέτοιες πηγές κατά τον υφυπουργό είναι ο θεσμοθετημένος ειδικός φόρος κατανάλωσης στα καύσιμα (πέντε δραχμές το λίτρο) και τα τέλη που εισπράττει σήμερα η ΕΛΠΑ (ιδιωτική λέσχη) για την έκδοση - ανανέωση διπλωμάτων οδήγησης, αδειών κυκλοφορίας κλπ. Η πρόταση Δασκαλάκη είναι να καταβάλλονται στον ΟΑΣΑ το 50% από τα έσοδα του φόρου στα καύσιμα και όλα τα έσοδα από τα τέλη που σήμερα εισρέουν στα ταμεία της ιδιωτικής λέσχης αυτοκινητιστών (ΕΛΠΑ).

Κατά τα άλλα, για μια ακόμα φορά δόθηκαν, από άλλον έναν αρμόδιο υπουργό της κυβέρνησης, νέες υποσχέσεις για καλύτερες συγκοινωνίες και καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, καθώς και υποσχέσεις ότι μέσα στον Ιούνη θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία για την πρόσληψη των 422 οδηγών στην ΕΘΕΛ. Ολα αυτά, βέβαια, στα λόγια. Στην πράξη, το επιβατικό κοινό της πρωτεύουσας θα βιώνει επ' αόριστον το καθημερινό μαρτύριο στα λεωφορεία, τα τρόλεϊ και τον "ηλεκτρικό", αφού, ακόμα και αν τηρηθούν τα όσα εξήγγειλε ο υφυπουργός, μέχρι το 1997 όποιες παρεμβάσεις γίνουν στις αστικές συγκοινωνίες, θα είναι παρεμβάσεις... βιτρίνας. Για αγορά λεωφορείων, τρόλεϊ και βαγονιών, από το 1997 και βλέπουμε!


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ