Τρίτη 23 Ιούλη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΒΟΡΕΙΕΣ ΣΠΟΡΑΔΕΣ
Εχει και ο παράδεισος προβλήματα...

Από τη μια, η παραδεισένια ομορφιά του τοπίου: Αστραφτερές παραλίες, ατέλειωτο πράσινο, παραδοσιακοί οικισμοί. Από την άλλη, το σκοτεινό έρεβος των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι, οι ντόπιοι όλο το χρόνο και οι τουρίστες στους καλοκαιρινούς μήνες.

Αυτή η αντίθεση ήταν φανερή στα μάτια της αντιπροσωπείας του ΚΚΕ, που, με επικεφαλής τον Γ. Θεωνά,ευρωβουλευτή και τη συμμετοχή τοπικών στελεχών του Κόμματος, περιόδευσε το Σαββατοκύριακο στα νησιά των Βόρειων Σποράδων.

Κι αν για το τοπίο φρόντισε η φύση να το προικίσει με απαράμιλλη ομορφιά, για τη δημιουργία, την έκταση και το βάθος των προβλημάτων φρόντισαν και φροντίζουν οι ελληνικές κυβερνήσεις. Οι κυβερνήσεις που εφαρμόζουν μια πολιτική, η οποία εμφανίζεται σα να θέλει να εκδικηθεί τη φύση που δώρισε την ομορφιά στις Βόρειες Σποράδες και να τιμωρήσει τους κατοίκους που ευτύχησαν να ζουν ή να επισκέπτονται αυτά τα νησιά.

Τα μέλη της αντιπροσωπείας του ΚΚΕ ακριβώς γι' αυτά τα προβλήματα συνομίλησαν με εκπροσώπους των μαζικών φορέων και τους κατοίκους των νησιών. Με τους δημάρχους Αλόννησου Γιάννη Δροσάκη,Σκιάθου Γιάννη Πρεβεζιάνο και Σκοπέλου Σταμάτη Περίσση,τους κοινοτάρχες Γλώσσας Χρήστο Παπαϊωάννου και Νέου Κλήματος Γιάννη Υδραίο,δημοτικούς και κοινοτικούς συμβούλους, με εκπροσώπους αγροτικών συνεταιρισμών, εργατικών σωματείων, περιβαλλοντικών και πολιτιστικών συλλόγων, με απλούς πολίτες σε καφενεία των παραλιών.

Προβλήματα υποδομής

Ως κύρια προβλήματα μπορούμε να αναφέρουμε συνοπτικά (ο "Ρ" θα επανέλθει στις επόμενες μέρες με αναλυτικό ρεπορτάζ) τα εξής:

  • Ο τουρισμός, εκ των πραγμάτων και εξ ανάγκης, αποτελεί πλέον σχεδόν "μονοκαλλιέργεια" και στα τρία νησιά, αφού ο πρωτογενής τομέας (γεωργία, κτηνοτροφία, αλιεία), αλλά και ο δευτερογενής (ναυπηγοκατασκευή, οικοδομή, ναυτεργάτες, χτίστες, οικοδόμοι) έχουν υποβαθμιστεί μέχρι εξαφανίσεως. Αυτή η "μονοκαλλιέργεια", όμως, μπορεί σήμερα να δίνει ένα εισόδημα στους κατοίκους, αλλά ενέχει πολλούς και μεγάλους κινδύνους, αφού είναι πολύ ευαίσθητη οικονομική δραστηριότητα και ανά πάσα στιγμή μπορεί να πληγεί καίρια, όπως, π.χ., λόγω ενός "θερμού" επεισοδίου στο Αιγαίο, μιας ταξιδιωτικής οδηγίας κι άλλων αστάθμητων και εξωγενών παραγόντων.
  • Λείπουν πολλά και μεγάλα έργα υποδομής, τα οποία θα διευκόλυναν την τουριστική ανάπτυξη, όπως σύγχρονα και παραγωγικά λιμάνια, αεροδρόμια, αποδοτικοί χώροι εναπόθεσης σκουπιδιών και άλλα έργα, για τα οποία απαιτούνται κονδύλια που το ελληνικό κράτος και η ΕΕ δεν παρέχει.
  • Τεράστιες ελλείψεις - θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν εγκληματικές - υπάρχουν στον τομέα της δασοπροστασίας, με αποτέλεσμα να απειλούνται πανέμορφα δάση που καλύπτουν σχεδόν ολόκληρα τα νησιά.
  • Ελλιπής, έως ανύπαρκτη, είναι η υποδομή στον τομέα της υγείας - Κέντρο Υγείας λειτουργεί μόνο στη Σκόπελο, από το οποίο, όμως, λείπουν γιατροί, νοσηλευτικό προσωπικό και τεχνολογικός εξοπλισμός, ενώ στη Σκιάθο και την Αλόννησο λειτουργούν μόνο περιφερειακά ιατρεία - με αποτέλεσμα αυτή η κατάσταση να αποτελεί αντικίνητρο για την ανάπτυξη του τουρισμού και να ταλαιπωρεί αφάνταστα τους ντόπιους κατοίκους και τους τουρίστες.
  • Ως αντικίνητρο - και μάλιστα καθοριστικό - λειτουργεί το υψηλό κόστος των εισιτηρίων στα πλοία. Δυο ιδιωτικές εταιρίες των εφοπλιστών Νομικού και Λιβανού μονοπωλούν τις συγκοινωνίες, κερδοσκοπούν ασύστολα και καθορίζουν ακόμα και τα δρομολόγια. Υπολογίζεται ότι μια τετραμελής οικογένεια, για να επισκεφθεί τα νησιά μαζί με το αυτοκίνητό της, θέλει να διαθέσει μόνο για τα εισιτήρια 100.000 δραχμές περίπου!

Υπάρχουν, βεβαίως, και άλλα προβλήματα, όπως αυτά που αφορούν την ύδρευση, την αποχέτευση, την οδοποιία κ.ά.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ