Κυριακή 18 Αυγούστου 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 38
ΔΙΕΘΝΗ
ΒΡΕΤΑΝΙΑ
Τρομοκρατία στα συνδικάτα

Οι πρόσφατες απεργίες των εργαζομένων στις δημόσιες υπηρεσίες της Βρετανίας έχουν ταρακουνήσει την κυβέρνηση η οποία φαίνεται να ετοιμάζει αντιδραστικό νομοσχέδιο το οποίο θα απαιτεί από τα συνδικάτα να πληρώνουν τις "ζημιές" που προκαλούν οι απεργίες στις δημόσιες υπηρεσίες, ενώ ήδη ανοίγει το δρόμο στις ιδιωτικοποιήσεις των κρατικών επιχειρήσεων.

Οι εργαζόμενοι στα ταχυδρομεία, στον υπόγειο σιδηρόδρομο και στην πυροσβεστική υπηρεσία έχουν κατέβει μαζικά σε 24ωρες επιτυχημένες απεργιακές κινητοποιήσεις το τελευταίο διάστημα, ζητώντας από την κυβέρνηση να εκπληρώσει τα αιτήματά τους για αυξήσεις στους μισθούς και για καλύτερες συνθήκες εργασίας.

Η 24ωρη απεργία της 6ης Αυγούστου των εργαζομένων στα ταχυδρομεία και η απόφαση να πραγματοποιηθούν άλλες 4 παρόμοιες απεργίες για το επόμενο διάστημα, ώθησε τη βρετανική κυβέρνηση να αναστείλει για ένα μήνα το μονοπώλιο διανομής των γραμμάτων και των πακέτων της κρατικής "Ρόγιαλ Μέιλς". Ετσι, για ένα μήνα "ανοίγει" ο δρόμος για τις ιδιωτικές επιχειρήσεις να παραδίνουν τα γράμματα σε όλη τη Βρετανία.

Σύμφωνα με άρθρο της βρετανικής εφημερίδας "Σάντεϊ Τάιμς" (28/7/96), η κυβέρνηση της Βρετανίας σχεδιάζει να καταθέσει νομοσχέδιο που θα τάσσεται ενάντια στις 24ωρες απεργίες των εργαζομένων. Το νομοσχέδιο αυτό θα υποχρεώνει τα συνδικάτα να πληρώνουν τις "ζημιές" που προκαλούνται από τις απεργίες στις δημόσιες υπηρεσίες. Τα συνδικάτα δηλαδή θα χάσουν την "ασυλία" τους για την κήρυξη 24ωρης και 48ωρης απεργίας. Αυτό σημαίνει ότι επιχειρηματίες και κοινό θα μπορούν να απευθύνονται στη Δικαιοσύνη ώστε τα διαφυγόντα κέρδη από την απεργία να τα πληρώσουν τα σωματεία.

Ο αριθμός των απεργιών σχετικά έχει περιοριστεί ύστερα από τα εργατικά νομοσχέδια που προώθησε η κυβέρνηση της Μάργκαρετ Θάτσερ τη δεκαετία του 1980. Οι νόμοι αυτοί είχαν σκοπό να "γονατίσουν" τις απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων και να μειώσουν τη δράση των σωματείων. Ομως, τα συνδικάτα βρήκαν έναν άλλο τρόπο να διεκδικούν τα δικαιώματά τους, τις 24ωρες και 48ωρες απεργίες.

Επειδή υπάρχουν ελάχιστες διενέξεις και απεργιακές κινητοποιήσεις στον ιδιωτικό τομέα, ορισμένοι υπουργοί εξέφρασαν τη γνώμη πως πρέπει να ιδιωτικοποιηθούν ορισμένες κρατικές επιχειρήσεις, όπως το ταχυδρομείο και ο υπόγειος σιδηρόδρομος.

Ο πρόεδρος του υπουργείου Εμπορίου, Ιαν Λανγκ, θα δημοσιεύσει το φθινόπωρο ορισμένες προτάσεις του για νέους αντεργατικούς νόμους. Αυτές, είτε θα παρουσιαστούν στη συζήτηση της Βουλής στις αρχές του Οκτώβρη, λίγο πριν τις εκλογές, είτε θα συμπεριληφθούν στο μανιφέστο των Συντηρητικών. Ο Λανγκ φέρεται απρόθυμος να απαγορεύσει συνολικά τις απεργιακές κινητοποιήσεις, επειδή θα βρεθεί σε δυσκολία μπροστά στις διεθνείς νομοθεσίες. Ωστόσο, φαίνεται ικανοποιημένος με τη σκέψη να αναγκάσει τα συνδικάτα να πληρώσουν για τις απώλειες που επιφέρουν οι απεργίες τους.

Από μια άποψη, τα συνδικάτα θα χρεοκοπήσουν αν εφαρμοστεί ένας τέτοιος νόμος. Για παράδειγμα, οι χρηματικές απώλειες από μια 24ωρη απεργία στον υπόγειο σιδηρόδρομο υπολογίζονται στα 30 εκατομμύρια λίρες. Πρακτικά, με ένα τέτοιο μέτρο, οι υπουργοί πιστεύουν ότι τα συνδικάτα δε θα καλούν τους εργάτες σε απεργία. Ας το πιστεύουν...

Κλωντίν ΧΕΣΠΕΡ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ