Τετάρτη 9 Οχτώβρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 2
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΣΤΑ ΑΝΤΙΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ

Εχουν ενταθεί τον τελευταίο χρόνο οι παρεμβάσεις φορέων της Δικαιοσύνης σχετικά με την τύχη της τριτοβάθμιας δημόσιας παιδείας και μάλιστα όλες ή σχεδόν όλες οι εισηγήσεις που γίνονται στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) κατατείνουν στο να "σπάσουν" τη συνταγματική απαγόρευση της ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικών πανεπιστημίων στη χώρα μας.

Αυτή η απαγόρευση, που είναι ρητή στο άρθρο 16 του Καταστατικού Χάρτη της χώρας, έχει μπει από πολύ καιρό στο μάτι των διάφορων σχολαρχών που λειτουργούν τα "κολέγια", ενώ η ακολουθούμενη εδώ και χρόνια πολιτική από τις κυβερνήσεις των δικομματικών εταίρων και οι διεθνείς συμφωνίες που αυτοί υπέγραψαν, κατατείνουν στη - με κάθε τρόπο - υπονόμευση των όσων προβλέπει το άρθρο 16 του Συντάγματος.

Νέο επεισόδιο στην ολοένα και εντεινόμενη προσπάθεια χτυπήματος της δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, είχαμε με την προχτεσινή συζήτηση στο ΣτΕ, όπου ακόμα μία φορά ζητήθηκε η αναγνώριση ως πανεπιστημιακών, πτυχίων που αποκτήθηκαν από νέους, μετά από φοίτηση στα μη αναγνωρισμένα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών. Μάλιστα, ο εισηγητής φρονεί ότι το άρθρο 16 του Συντάγματος έρχεται σε αντίθεση με τους κοινοτικούς κανόνες Δικαίου και προτείνει να ερωτηθεί το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων για το εάν υπερισχύει ή όχι το ευρωπαϊκό Δίκαιο.

Καταρχήν, το όλο ζήτημα αφορά κυρίως θέμα εθνικής ανεξαρτησίας, την οποία και στο θέμα της παιδείας έχουν υποθηκεύσει όλοι αυτοί που αποδέχτηκαν και στηρίζουν τη Συνθήκη του Μάαστριχτ, μέσω της οποίας επιχειρείται η άλωση και της παιδείας από την "ιδιωτική πρωτοβουλία".

Γι' αυτό ακριβώς η όλη συζήτηση για τις προτάσεις στο ΣτΕ δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται με νομικούς απλά όρους, αλλά με πολιτικούς. Η συζήτηση πρέπει να συμπεριλάβει όλους αυτούς που πειθήνια υποτάσσονται στο Μάαστριχτ και τις άλλες προγενέστερες συμφωνίες και να καταλογιστούν οι ευθύνες που τους αναλογούν. Ευθύνες που είναι τεράστιες, επειδή ακριβώς τεράστιες και ανυπολόγιστες θα είναι οι επιπτώσεις από την άλωσητης τριτοβάθμιας εκπαίδευσης από τους κάθε λογής σχολάρχες.

***

Δεν έχει κάνει και λίγα η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, για να προωθήσει αυτές τις επιδιώξεις. Καταρχήν ο μέχρι τις εκλογές υπουργός Παιδείας Γ. Παπανδρέου, με κάθε ευκαιρία διαλαλούσε προς κάθε ενδιαφερόμενο ότι ο ίδιος δεν έχει ιδεολογικό πρόβλημα με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, ενώ με την κουτοπονηριά της ίδρυσης "μη κρατικών τριτοβάθμιων ιδρυμάτων", που θα χρηματοδοτούνταν από ιδιώτες, προσπάθησε να επιβάλλει "ντεφάκτο" την ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων. Μάλιστα, για να περάσουν πιο εύκολα αυτά τα σχέδια, το υπουργείο Παιδείας προχώρησε στην κατάργηση του Διεπιστημονικού Κέντρου Αναγνώρισης Τίτλων Σπουδών Αλλοδαπής (το γνωστό ΔΙΚΑΤΣΑ), το οποίο ήταν ένα εμπόδιο στα σχέδια των σχολαρχών για μαζική (και άρα χρυσοφόρα) αναγνώριση των τίτλων που παρέχουν τα "κολέγιά τους".

Σε αντίθεση με το ζήλο που δείχνουν για την προώθηση τέτοιων σχεδίων, όλοι οι μέχρι τώρα κυβερνώντες έχουν φροντίσει να στραγγαλίσουν οικονομικά τα πανεπιστήμια, να τα δυσφημίσουν και έτσι να περάσουν πιο εύκολα την ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων.

***

Ολοι ξέρουν τι θα σημάνει στην πράξη η υλοποίηση αυτών των επιδιώξεων. Εάν, ακόμα και σήμερα, που τυπικά είναι δημόσια η τριτοβάθμια εκπαίδευση, ο γονιός ξοδεύει όχι και λίγα χρήματα για την πανεπιστημιακή εκπαίδευση του παιδιού του, μπορεί ο καθένας να αντιληφθεί πώς θα είναι η κατάσταση, όταν ο φοιτητής θα είναι υποχρεωμένος να καταβάλει δίδακτρα ή να πληρώνει τα βιβλία του.

Οι φορείς της εκπαίδευσης έχουν εμπειρία από προσπάθειες που έγιναν κατά το παρελθόν να υπονομευτεί η δημόσια εκπαίδευση και ξέρουν ότι με την αγωνιστική τους παρέμβαση μπορούν να αποτρέψουν τέτοιες προσπάθειες. Απλώς η διαφορά της σημερινής επίθεσης στη δημόσια παιδεία, από ανάλογες στο παρελθόν, είναι ότι τώρα η επίθεση είναι πιο οργανωμένη, πιο μεθοδευμένη και διόλου αποσπασματική.

Τέτοια ακριβώς πρέπει να είναι και η απάντηση. Οι φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας, που βιώνουν καθημερινά την κατάσταση της παιδείας και γνωρίζουν τι σημαίνει η περαιτέρω υποβάθμισή της ή η πλήρης ιδιωτικοποίησή της, πρέπει να αντιτάξουν ενιαία αντίσταση. Να αντιτάξουν ένα μέτωπο παιδείας που και θα ακυρώνει αυτά τα σχέδια αλλά και θα διεκδικεί μαχητικά την αναβάθμιση της δημόσιας δωρεάν παιδείας.

Γιάννης ΦΩΤΟΥΛΑΣ

Οι φορείς της εκπαίδευσης έχουν εμπειρία από προσπάθειες που έγιναν κατά το παρελθόν να υπονομευτεί η δημόσια εκπαίδευση και ξέρουν ότι με την αγωνιστική τους παρέμβαση μπορούν να αποτρέψουν τέτοιες προσπάθειες. Απλώς η διαφορά της σημερινής επίθεσης στη δημόσια παιδεία, από ανάλογες στο παρελθόν, είναι ότι τώρα η επίθεση είναι πιο οργανωμένη, πιο μεθοδευμένη και διόλου αποσπασματική


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ