Πέμπτη 24 Δεκέμβρη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 16
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ "ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ"
Μερικές απλές αλήθειες για την κυβερνητική "παραπληροφόρηση"

4ο μέρος

Συχνά πυκνά, τον τελευταίο καιρό ο υπουργός Παιδείας και άλλοι κυβερνητικοί παράγοντες επιχειρούν να εμφανίσουν ως βασική αιτία των κινητοποιήσεων της εκπαιδευτικής κοινότητας, τη λειψή ενημέρωση και την παραπληροφόρηση. Η αλήθεια, βέβαια, είναι ριζικά διαφορετική. Οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς, οι εργαζόμενοι έχουν σωστά συλλάβει τις βασικές πλευρές της λεγόμενης μεταρρύθμισης. Εχουν σωστά καταλάβει το αντιεκπαιδευτικό και βαθιά ταξικό περιεχόμενο και στόχους της. Και το 'χουν κατορθώσει αυτό, παρά την πολύμορφη και τεράστια επιχείρηση παραπληροφόρησης και αποπροσανατολισμού, που έχει εξαπολύσει το υπουργείο Παιδείας. Μια επιχείρηση, που στηρίζεται σε ανέξοδες, αλλά ψεύτικες υποσχέσεις και στη δημιουργία μιας ονειρικής, αλλά τεχνητής και ανύπαρκτης εικόνας για τη δημόσια εκπαίδευση. Μια επιχείρηση, που αποσκοπεί στην απόκρυψη του πραγματικού περιεχόμενου και στόχων της κυβερνητικής μεταρρύθμισης.

Ο "Ρ" ξεχώρισε τα δώδεκα "ατού" της κυβερνητικής διαφήμισης και με τη βοήθεια συνεργατών του, παρουσιάζει την πραγματικότητα, που επιχειρούν να κρύψουν. Σήμερα το 4ο μέρος.

*****

Λέει το υπουργείο: Ιδρύθηκαν και λειτουργούν 405 Τεχνικά και Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια (ΤΕΕ) με αναβαθμισμένο πρόγραμμα σπουδών και νέες ειδικότητες.

Η αλήθεια είναι πως: Η μόνη διέξοδος μετά την αποφοίτηση από τους δύο κύκλους και τα δυο πτυχία των ΤΕΕ (που, αν και χωρίς αντίκρισμα στην αγορά εργασίας, κι αυτά δύσκολα, μετά από πολλαπλές εξετάσεις, θα αποκτώνται), είναι η φοίτηση σε κάποιο ΙΕΚ ή η εγγραφή στη Β τάξη του Λυκείου. Τρία δηλαδή χρόνια στα ΤΕΕ ισοδυναμούν με ένα χρόνο του Λυκείου. Και ούτε λόγος φυσικά να γίνεται για τη διατήρηση της ευνοϊκής ρύθμισης που υπήρχε για τους απόφοιτους των ΤΕΛ σε σχέση με την εισαγωγή τους στα ΤΕΙ ή και στα ΑΕΙ, αφού η είσοδος των αποφοίτων των ΤΕΕ στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι στην ουσία απαγορευμένη.

Τα ΤΕΕ είναι σχολεία που στο πρόγραμμά τους χωρούν τα Θρησκευτικά όχι όμως η Ιστορία, και η όποια εκπαίδευση θα γίνεται κυρίως με μαθητεία στις επιχειρήσεις. Γι' αυτό ούτε βιβλία, ούτε εργαστήρια, ούτε αναλυτικά προγράμματα, ούτε καθηγητές δεν έχει ακόμα φροντίσει η κυβέρνηση να εξασφαλίσει για τους μαθητές τους.

Αποστολή τους δεν είναι να μορφώσουν, αλλά να εμφυσήσουν στα 15χρονα παιδιά των φτωχότερων λαϊκών στρωμάτων, για τα οποία αποτελούν μοναδική διέξοδο, την υποταγή στην "επίγεια" κοινωνική αδικία και εκμετάλλευση μέσα από την εγκαρτέρηση της δικαίωσης στην "άλλη ζωή". Να προετοιμάσουν δηλαδή μια στρατιά φτηνών και μισοαγράμματων εργατών που η υλική τους εκμετάλλευση θα συναγωνίζεται την πνευματική, για να εξασφαλίζεται έτσι η αντοχή του συστήματος σε μελλοντικούς κοινωνικούς κραδασμούς.

Για τη μαζικοποίησή τους λοιπόν μοχθεί η κυβέρνηση και όχι για την αναβάθμισή τους.

*****

Λέει το υπουργείο: Οι παρακάτω αριθμοί δείχνουν το κοινωνικό πρόσωπο της μεταρρύθμισης. Για πρώτη φορά λειτουργούν: 1.000 ολοήμερα δημοτικά, 20 διαπολιτισμικά σχολεία, 430 τάξεις υποδοχής αλλοδαπών μαθητών, 864 σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής.

Η αλήθεια είναι πως: Η κυβέρνηση έρχεται να παρουσιάσει σαν τεκμήριο προόδου ρυθμίσεις, όπως το "ολοήμερο σχολείο", που στην ουσία επιβάλλονται από την κατάργηση του 8ώρου και τις νέες εργασιακές συνθήκες που απαιτούν 12ωρη απασχόληση των γονιών για να εξασφαλιστεί ένας ολόκληρος μισθός. Παρ' όλα αυτά και τα "ολοήμερα σχολεία" στην πλάτη των εργαζομένων φορτώνονται, γιατί ούτε σχολεία είναι, αλλά παιδοφυλακτήρια και με έξοδα των γονιών και των ΟΤΑ προβλέπει ο ν. 2525 να λειτουργήσουν, ανοίγοντας το δρόμο στην ιδιωτικοποίηση του δημόσιου σχολείου.

Οσο για τα παιδιά των Τσιγγάνων, των μεταναστών, τα παιδιά με ειδικές ανάγκες, σ' ένα σχολείο που στόχο του έχει την απόρριψη και τον αποκλεισμό κάθε καταπιεσμένου και κοινωνικά αδύναμου, τι τύχη μπορεί να έχουν; Γι' αυτό άλλωστε τα παιδιά των Τσιγγάνων και των μεταναστών αντί για το σχολείο βρίσκονται στα φανάρια και τα σταυροδρόμια. Οσο για τα παιδιά με ειδικές ανάγκες, φροντίζει η φτώχεια των κονδυλίων που διατίθενται για τη μόρφωσή τους και το επικείμενο νομοσχέδιο για την ειδική αγωγή, να τα μετατρέψει και πάλι σε επαίτες. Αντί για την επέκταση και τη θεσμοθέτησή της ως υποχρεωτική, ανοίγεται ο δρόμος για τη μείωση των ειδικών τάξεων και το κλείσιμο των ειδικών σχολείων, προκειμένου να παραδοθεί ολοσχερώς ο τομέας στην ιδιωτική κερδοσκοπία και τη φιλανθρωπία της εκκλησίας και των λογήςλογής ελεημόνων.

Στο κάτω κάτω της γραφής το "κοινωνικό πρόσωπο της μεταρρύθμισης" φαίνεται από τις μαζικές, δυναμικές και αποφασιστικές αντιδράσεις που προκαλεί αδιάκοπα από την πρώτη στιγμή της εφαρμογής της.

*****

Λέει το υπουργείο: Με τα Προγράμματα Σπουδών Επιλογής (ΠΣΕ) και το Ανοικτό Πανεπιστήμιο καλύπτεται μια έλλειψη του Ελληνικού Εκπαιδευτικού Συστήματος: η διά βίου εκπαίδευση. Με τους νέους αυτούς θεσμούς, ο πολίτης κάθε ηλικίας έχει πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Η αλήθεια είναι πως: Οσοι πίστεψαν ότι ακόμη και αν δεν εξασφαλίσουν μια θέση στο Πανεπιστήμιο, θα έχουν τουλάχιστον τη δυνατότητα ελεύθερης εγγραφής στα ΠΣΕ, που θα χορηγούν τάχα ισότιμους πανεπιστημιακούς τίτλους, έχουν... ατυχήσει. Παραθέτουμε ορισμένες από τις "επιστημονικές" ειδικότητες που προσφέρουν, για να μπορέσει καθένας ελεύθερα να κρίνει την ποιότητα, το επίπεδο και το αντίκρισμα των τίτλων και των σπουδών σ' αυτά:"Εφαρμογή της γαλλικής γλώσσας σε νομική ορολογία", "Οικιακή Οικονομία","Μουσειοπαιδαγωγική Εκπαίδευση", "Διαχείριση του ελεύθερου χρόνου" (πρόκειται για το επάγγελμα του διασκεδαστή τουριστών), "Ανθρώπινη Απόδοση και Υγεία", "Τεχνολογίες υλικών και κατασκευών", "Οργάνωση και διαχείριση αγροτικών εκμεταλλεύσεων".

Να και ορισμένα προγράμματα σπουδών του Ανοιχτού Πανεπιστήμιου:

"Ελληνικός πολιτισμός", "Ευρωπαϊκός πολιτισμός", "μαθήματα Αγγλικής - Γαλλικής - Γερμανικής - Ισπανικής - Ιταλικής - Ρωσικής γλώσσας".

Κανένα πρόγραμμα σπουδών δε θα υπάρξει (όπως δείχνει και η διεθνής πρακτική) σε σχολές μεγάλης ζήτησης.

Οσο για την πρόσβαση στα ΠΣΕ, σύμφωνα με το νόμο, ασφαλώς δε θα είναι ελεύθερη, αλλά θα γίνεται με επιλογή και με τις προϋποθέσεις της ηλικίας, του βαθμού του απολυτηρίου του Λυκείου ή των γενικών εξετάσεων, τα χρόνια εκτός αγοράς εργασίας, τα χρόνια επαγγελματικής προϋπηρεσίας και τα χρόνια μεταλυκειακής εκπαίδευσης. Από ένα σημείο και έπειτα, στην περίπτωση βέβαια που θα λειτουργήσουν, δεδομένου ότι συναντούν συντονισμένη την αντίδραση των φοιτητών και των σπουδαστών, αλλά και πολλών πανεπιστημιακών οργάνων που διαθέτουν μια αξιοπρέπεια, η βιωσιμότητά τους θα εξασφαλιστεί με δίδακτρα, που ο νόμος ήδη προβλέπει. Ξεκινά έτσι η κατάργηση της δωρεάν φοίτησης στα Πανεπιστήμια, που με το νομοσχέδιο για την "οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια των Πανεπιστημίων" που βρίσκεται στα σκαριά, προβλέπεται να επεκταθεί και στα συμβατικά προγράμματα σπουδών, ενώ ήδη έχει ξεκινήσει στα μεταπτυχιακά. Πρόκειται δηλαδή για τα πρώτα μέτρα μιας ολόκληρης δέσμης που θα ακολουθήσει στα Πανεπιστήμια, προκειμένου μέσα από νέους φραγμούς, ένα σημαντικό μέρος των νέων που θα φτάσουν στα ΑΕΙ-ΤΕΙ να αναγκαστούν στην πορεία να τα εγκαταλείψουν. Ετσι λίγοι και ακόμα πιο ταξικά επιλεγμένοι, θα είναι τελικά εκείνοι, που κυρίως μέσα από τις μεταπτυχιακές σπουδές, θα αποκτούν ανώτατου επιπέδου γνώσεις.

Αν η κυβέρνηση αποσκοπούσε σοβαρά στην εξασφάλιση της "διά βίου εκπαίδευσης", θα φρόντιζε για τους όρους και τις προϋποθέσεις της, που είναι η απόκτηση ενός υψηλού επιπέδου βασικής εκπαίδευσης για όλο το λαό. θα είχε πρώτο της μέλημα την εξάλειψη του αναλφαβητισμού και της υποεκπαίδευσης, που αγγίζει περίπου το 50% του πληθυσμού της χώρας μας και εξακολουθεί να αναπαράγεται και στις νεότερες ηλικίες, αφού το 10,6% των νέων ηλικίας 15-24 ετών και το 20,6% των νέων ηλικίας 25-34 ετών δεν έχει ολοκληρώσει ούτε την 9χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση. Θα προχωρούσε στην επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Οχι μόνο δε θα στερούσε, αλλά Θα διευκόλυνε τον καθένα σε οποιαδήποτε στιγμή της ζωής του να διεκδικήσει την είσοδό του σε μια ανώτατη σχολή. Θα αντιμετώπιζε προνομιακά τα παιδιά της εργατικής τάξης και κάθε κοινωνικά αδύναμη ομάδα του πληθυσμού, ως προς την πρόσβασή τους στη μόρφωση, αντί να εξαφανίζει τα όσα μέτρα είχαν παρθεί στην κατεύθυνση αυτή, κάτω από την πίεση του λαϊκού κινήματος για τους μαθητές των ΤΕΛ, των νυχτερινών, τα παιδιά των μεταναστών, των Πομάκων κλπ. Την Τρίτη 29/12 το 5ο και τελευταίο μέρος


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ