"Σβήνουν" στις γειτονιές το ένα μετά το άλλο τα κρεοπωλεία, τα ιχθυοπωλεία και τα μανάβικα
Ολο και περισσότεροι είναι οι καταναλωτές - κυρίως γυναίκες που φαίνεται ότι έχουν τον πρώτο λόγο για τη διατροφή της οικογένειας στην Ελλάδα - που πραγματοποιούν τις αγορές τους από πολυκαταστήματα και σούπερ μάρκετ, παρά το γεγονός ότι στη χώρα μας εξακολουθεί να υπάρχει ευρύ δίκτυο εξειδικευμένων καταστημάτων. Αυτό προκύπτει από σχετική έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 1998, με ερωτήσεις που υποβλήθηκαν σε άνδρες και γυναίκες ευρέως ηλικιακού φάσματος. Από την ίδια έρευνα προκύπτει, επίσης, ότι η ιδέα του σούπερ μάρκετ έχει "κατακτήσει" περισσότερο τις νεότερες γυναίκες - καταναλώτριες, γεγονός που θεωρείται ιδιαίτερα ευνοϊκό από τους εκπροσώπους των αλυσίδων, μια και αυτές ακριβώς οι γυναίκες είναι καταναλωτές με... προοπτική.
Η κατάσταση βέβαια είναι ακόμα χειρότερη για τα εξειδικευμένα καταστήματα, αφού και για τα είδη που οι καταναλωτές φαίνεται ότι προς το παρόν προτιμούν ακόμη τα καταστήματα αυτά - ιχθυοπωλεία, κρεοπωλεία, οπωροπωλεία κλπ. - είναι φανερή η διαχρονική στροφή προς τα σούπερ μάρκετ. Η τάση αυτή για πραγματοποίηση όλο και περισσότερων αγορών από ένα σημείο πώλησης - το λεγόμενο one stop shopping - οφείλεται σε μια σειρά παράγοντες. Τέτοιοι είναι το καταναλωτικό πρότυπο που καλλιεργούν τα ίδια τα σούπερ μάρκετ μέσω των διαφημίσεων, ο περιορισμένος χρόνος που μπορούν να διαθέσουν οι καταναλωτές για τις αγορές ειδών του σπιτιού. Υπέρ αυτής της τάσης βέβαια λειτουργεί και το ίδιο το γεγονός ότι τα καταστήματα αυτά μειώνονται στις διάφορες γειτονιές, αφού εκτοπίζονται σταδιακά από τα σούπερ μάρκετ. Την ίδια στιγμή ασφαλώς, σημαντικό ρόλο παίζει η συρρίκνωση των λαϊκών εισοδημάτων και οι αυξημένες ανάγκες που πρέπει να ικανοποιούνται με φτηνότερες λύσεις. Και εδώ φαίνεται να παίζει το ρόλο του ότι στα καταστήματα των μεγάλων αλυσίδων είναι δυνατόν να βρει κανείς προϊόντα που στις περισσότερες περιπτώσεις είναι εισαγόμενα και δεύτερης διαλογής, αλλά πάντως φτηνότερα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας (Centrum 1998):
Για την αγορά αυτών των ειδών διατροφής οι καταναλωτές στην Ελλάδα επιμένουν ακόμη μέχρι και το 1998 να εμπιστεύονται τα κρεοπωλεία, τα ψαράδικα και τα μανάβικα ή τις λαϊκές αγορές. Οπως κατέγραψε η ίδια έρευνα:
Ωστόσο, συγκρίνοντας την έρευνα Centrum 1998 και Focus 1990 για τις προτιμήσεις των καταναλωτών κατά την αγορά των τριών αυτών κατηγοριών τροφίμων, προκύπτει ότι σ' αυτή την οκταετία υπάρχει η τάση όλο και περισσότεροι καταναλωτές να αγοράζουν κρέας, ψάρια και λαχανικά από το σούπερ μάρκετ. Συγκεκριμένα, ενώ το 1990 το 12% του δείγματος που έλαβε μέρος στην έρευνα της Focus αγόραζε κρέας από το σούπερ μάρκετ, το 1998 το ποσοστό ανήλθε σε 26%. Το 1990 το 9% των καταναλωτών αγόραζε φρούτα και λαχανικά από το σούπερ μάρκετ και το 1998 έφτασε το 17%, ενώ ψάρια δεν αγόραζαν οι καταναλωτές από το σούπερ μάρκετ το 1990, εξάλλου τότε δεν πωλούσαν ακόμη φρέσκα ψάρια τα σούπερ μάρκετ, ενώ το 1998 το 15% των καταναλωτών τα αγοράζει από αυτά.
Μ. Ζ.