Με μοναδικό στόχο την επίτευξη του στόχου μείωσης του πληθωρισμού που αποτελεί το κριτήριο εκείνο που δεν έχει ακόμη ικανοποιηθεί για την ένταξη της χώρας στην ΟΝΕ, αποφασίστηκε η μείωση της έμμεσης φορολογίας στο πετρέλαιο θέρμανσης και στα αυτοκίνητα. Μέτρα τα οποία, μια και αναφέρονται σε ειδικούς φόρους, το πιθανότερο είναι να έχουν προσωρινό χαρακτήρα, όπως άλλωστε έχει γίνει και αρκετές φορές στο παρελθόν. Οι σχετικές ρυθμίσεις θα επιφέρουν στον προϋπολογισμό του 2000 ένα κόστος της τάξης των 150 δισ. δρχ. (αν συνυπολογιστούν και οι πρόσφατες μειώσεις στην τιμή της βενζίνης), τα δε μέτρα έχουν ως εξής:
Σύμφωνα με τον Κ. Σημίτη οι τιμές στα ΙΧ θα μειωθούν κατά 10%. Το ποσοστό είναι βέβαια αυθαίρετο, αφού ανά κατηγορία ΙΧ η επίπτωση του φόρου είναι διαφορετική, ωστόσο όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, η όποια μείωση θα μετριαστεί από τις επικείμενες αυξήσεις των εργοστασιακών τιμών τους επόμενους μήνες. Πάντως, όπως προκύπτει από τροπολογία που ήδη κατατέθηκε χτες στη Βουλή:
Για αυτοκίνητα που πληρούν τις προδιαγραφές της κοινοτικής οδηγίας που θεσπίστηκε το 1991 (91/441/ΕΟΚ), οι συντελεστές διαμορφώνονται ως εξής: 16% για αυτοκίνητα μέχρι 900 κ. ε., 30% για αυτοκίνητα από 901-1.400 κ. ε., 50% για αυτοκίνητα από 1.401-1.600 κ. ε., 62% για αυτοκίνητα από 1.601-1.800 κ. ε., 92% για αυτοκίνητα από 1.801-2.000 κ. ε., 158% για αυτοκίνητα από 2.001 κ. ε. και πάνω.
Για αυτοκίνητα που πληρούν τις προδιαγραφές των κοινοτικών οδηγιών που θεσπίστηκαν το '88 και το '89 (89/458/ΕΟΚ και 88/76/ΕΟΚ), οι συντελεστές διαμορφώνονται ως εξής: 27% για αυτοκίνητα μέχρι 900 κ. ε., 55% για αυτοκίνητα από 901-1.400 κ. ε., 106% για αυτοκίνητα από 1.401-1.600 κ. ε., 143% για αυτοκίνητα από 1.601-1.800 κ. ε., 240% για αυτοκίνητα από 1.801-2.000 κ. ε. και 371% για αυτοκίνητα από 2001 κ. ε. και πάνω.