Κυριακή 17 Σεπτέμβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 18
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Οι επιπτώσεις στην οικονομία και τα λαϊκά στρώματα

Μόνο από τις ανατιμήσεις στα υγρά καύσιμα, οι γιωταχήδες ξοδεύουν περίπου 10.000 δραχμές το μήνα για βενζίνη, ενώ με τα πρώτα κρύα η δαπάνη για το φουλάρισμα της δεξαμενής πετρελαίου - άρα και τα κοινόχρηστα - θα διπλασιαστεί

Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προσπαθεί με κάθε τρόπο να υποβαθμίσει τις αρνητικές συνέπειες που έχει και θα συνεχίσει να έχει στην ελληνική οικονομία η ξέφρενη κούρσα ανόδου των τιμών στα πετρέλαια και τις βενζίνες και η εξασθένηση του ευρώ (και της προσδεμένης σ' αυτό δραχμής) απέναντι στο δολάριο και το γιέν. Μέχρι στιγμής, έχουν γίνει αισθητές κυρίως οι ανατιμήσεις στις βενζίνες (σούπερ και αμόλυβδη) και το πετρέλαιο κίνησης από τους γιωταχήδες και τους οδηγούς ταξί, που - προς το παρόν - τις πληρώνουν περίπου ακριβότερα κατά 30% και 50% αντίστοιχα συγκριτικά με πέρσι το Σεπτέμβρη. Στις επόμενες μέρες, θα αρχίσουν να νιώθουν τη δεύτερη δόση των αρνητικών επιπτώσεων το σύνολο του ελληνικού λαού - και κυρίως τα πλατιά λαϊκά στρώματα με τα ισχνά εισοδήματα - όταν αρχίσουν τα πρώτα κρύα και ανάψουν τα καλοριφέρ. Και οι επιπτώσεις θα φανούν, όταν κληθούν να πληρώσουν για να φουλάρουν τη δεξαμενή με πετρέλαιο θέρμανσης στις μονοκατοικίες ή τα κοινόχρηστα στο διαχειριστή της πολυκατοικίας, που θα είναι φουσκωμένα, καθώς η τιμή του πετρελαίου εκτινάχτηκε στις 170 δραχμές το λίτρο από 80 δραχμές πέρσι!

Ανεξάρτητα λοιπόν από το τι λέει η κυβέρνηση και οι καθ' ύλην αρμόδιοι οικονομικοί υπουργοί, η αλήθεια είναι πως η εκρηκτική άνοδος των διεθνών τιμών πετρελαίου(η τιμή του ξεπέρασε τα 35 δολάρια το βαρέλι την περασμένη βδομάδα και οι ειδικοί εκτιμούν πως η τιμή του θα κινηθεί στην καλύτερη περίπτωση 30 δολάρια το βαρέλι και στη χειρότερη των περιπτώσεων θα εκτιναχτεί στα 40 δολάρια το βαρέλι) θα επηρεάσει αρνητικά και την ελληνική οικονομία και το βιοτικό επίπεδο των πλατιών λαϊκών στρωμάτων. Οι αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία γίνονται δυσμενέστερες από την υποτίμηση του ευρώ απέναντι στο δολάριο και το γιέν, καθώς η δραχμή ακολουθεί αναγκαστικά την πτωτική πορεία του ευρώ.

Οι σημαντικότερες επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία, από τις τιμές των καυσίμων και την εξασθένηση ευρώ και δραχμής, θα εκδηλωθούν με:

  • Την αναζωπύρωση του πληθωρισμού, που ήδη είναι ορατή και έχει αρχίσει να γίνεται αισθητή με τις τσουχτερές ανατιμήσεις στα υγρά καύσιμα (βενζίνες και πετρέλαια) και σε διάφορα άλλα - κυρίως εισαγόμενα - εμπορεύματα και πρώτες ύλες από ΗΠΑ και Ιαπωνία. Αποτελεί δε κοινό μυστικό ότι έπεται και συνέχεια στο κύμα ακρίβειας, καθώς ελάχιστες μόνο από τις ανατιμήσεις που ήδη έχουν εμφανιστεί στο χονδρεμπόριο έχουν φτάσει στους καταναλωτές.
  • Τη διόγκωση σταελλείμματα του προϋπολογισμού και την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους. Με δεδομένο ότι περίπου το 50% του δημόσιου χρέους είναι σε δολάρια και γιέν, παράγοντες του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης υπολογίζουν ότι η ανατίμηση αυτών των δύο νομισμάτων κατά περίπου 20% από τις αρχές του έτους 2000, θα επιβαρύνει την εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους (τόκοι και χρεολύσια) με πάνω από 100 δισ. δραχμές. Και επειδή η κυβέρνηση έχει αναλάβει συγκεκριμένες δεσμεύσεις να διατηρήσει τα κρατικά ελλείμματα σε χαμηλά επίπεδα και παράλληλα να μειώνει σταθερά το δημόσιο χρέος, είναι βέβαιο πως θα επιχειρήσει να αντισταθμίσει τις αρνητικές επιπτώσεις από την υποτίμηση της δραχμής σε βάρος των πλατιών λαϊκών στρωμάτων. Και αυτό θα επιδιώξει να το κάνει είτε με την παραπέρα περικοπή των δαπανών κοινωνικού χαρακτήρα, είτε ξεπουλώντας μεγαλύτερα πακέτα μετοχών δημόσιων επιχειρήσεων και οργανισμών (ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΕΛΤΑ κλπ.) σε ιδιώτες, είτε σε συνδυασμό και των δύο.
  • Την κατακόρυφη άνοδο στα ελλείμματα του ισοζυγίου. Αρμόδιοι παράγοντες εκτιμούν ότι η αυξημένη δαπάνη για εισαγωγές πετρελαιοειδών, καταναλωτικών αγαθών (που εισάγονται κυρίως από ΗΠΑ και Ιαπωνία), καθώς και οι ανατιμήσεις που προκάλεσε η άνοδος του «μαύρου χρυσού» σε ορισμένες εισαγόμενες πρώτες ύλες, θα έχουν ως συνέπεια τη διόγκωση των ελλειμμάτων του ισοζυγίου γύρω στο 1 δισ. δολάρια. Το οφέλη για την Ελλάδα από την εξασθένηση της δραχμής (ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων και άρα αύξηση των εξαγωγών) θα είναι μηδαμινά, καθώς η αξία των ελληνικών καλύπτει ποσοστό μικρότερο του 20% της δαπάνης για εισαγωγές.
Οι επιπτώσεις στα λαϊκά στρώματα

Οι πρώτες αρνητικές επιπτώσεις έγιναν ιδιαίτερα αισθητές από τους γιωταχήδες (που κάθε βδομάδα αγόραζαν ακριβότερα τις βενζίνες), τους κατόχους άλλων μέσων μεταφοράς (ταξί, φορτηγά, λεωφορεία, πλοία, αεροπλάνα), που επίσης δαπανούσαν και δαπανούν όλο και μεγαλύτερα ποσά για να προμηθευτούν υγρά καύσιμα για την κίνηση των οχημάτων τους και φυσικά από τις επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν στην παραγωγή πετρέλαιο. Με δεδομένο ότι από πέρσι το Σεπτέμβρη μέχρι σήμερα οι βενζίνες ακρίβυναν περίπου 30% ή περίπου 60 δραχμές το λίτρο, ένας γιωταχής (με μέση κυκλοφορία 2.000 χιλιόμετρα το μήνα και μέση κατανάλωση 8 λίτρα βενζίνη στα 100 χιλιόμετρα) πληρώνει επιπλέον τουλάχιστον ένα δεκαχίλιαρο το μήνα για βενζίνη.

Εκτός από τις άμεσες επιπτώσεις που είχε ή θα έχει στο πορτοφόλι των εργαζόμενων νοικοκυριών η ανοδική πορεία των διεθνών τιμών πετρελαίου, υπάρχουν και οι έμμεσες επιπτώσεις, μερικές από τις οποίες ήδη έχουν γίνει αισθητές, ενώ υπάρχουν και άλλες που έρχονται. Στις έμμεσες επιπτώσεις, που αναμένεται να κλιμακωθούν το επόμενο διάστημα και θα τις βιώσουν οι εργαζόμενοι με νέο κύμα ακρίβειας στην αγορά, περιλαμβάνονται:

  • Οι αυξήσεις στα κοινόχρηστα πολυκατοικιών και μονοκατοικιών , λόγω του ότι θα προμηθεύονται το πετρέλαιο θέρμανσης 90 δραχμές ακριβότερα το λίτρο (από 80 δραχμές που ήταν πέρσι το Σεπτέμβρη φέτος η τιμή του αγγίζει τις 170 δραχμές το λίτρο). Για παράδειγμα, αν πέρσι τους χειμερινούς μήνες ένα νοικοκυριό δαπανούσε για κοινόχρηστα (κάτοικοι πολυκατοικιών) 15.000 δραχμές το μήνα, φέτος το χειμώνα ίσως φτάσει στις 30.000 δραχμές, ενώ μεγαλύτερη θα είναι η δαπάνη που θα πληρώσουν για να ζεσταθούν οι κάτοικοι μονοκατοικιών.
  • Οι νέες αυξήσεις στις μεταφορές(κόμιστρα ταξί, φορτηγών λεωφορείων) που ήδη ζητούν οι εκπρόσωποι των συνδικαλιστικών τους φορέων για να αντισταθμίσουν τις απώλειες από την άνοδο του πετρελαίου κίνησης, ενώ ακόμη είναι νωπές οι πρόσφατες τσουχτερές ανατιμήσεις στα εισιτήρια των αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών, την «Ολυμπιακή» κλπ.
  • Οι αυξήσεις των τιμών διαφόρων εμπορευμάτων, για την παραγωγή των οποίων στα εργοστάσια και άλλες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν πετρέλαιο μαζούτ. Οι μεγαλοεπιχειρηματίες, αξιοποιώντας την ασυδοσία που τους εξασφαλίζει η απελευθερωμένη από ελέγχους αγορά και αρνούμενοι τη συρρίκνωση των κερδών τους, μετακύλησαν και συνεχίζουν να μετακυλίουν τις ανατιμήσεις των υγρών καυσίμων στις τιμές των αγαθών και υπηρεσιών, εν γνώσει τους ότι έτσι ρίχνουν «λάδι στη φωτιά του πληθωρισμού». Τις ανατιμήσεις αυτές που σύντομα θα κληθούν να τις πληρώσουν οι καταναλωτές στο λιανεμπόριο, θα καταγράψει και η Εθνική Στατιστική Υπηρεσία, παράγοντες της οποίας αναμένουν νέα αύξηση του πληθωρισμού το Σεπτέμβρη.
  • Η αύξηση των τιμών εισαγόμενων πρώτων υλών και εμπορευμάτων, λόγω του πετρελαίου, αλλά της υποτίμησης δραχμής και ευρώ, που ακόμη δεν έχουν περάσει στη λαϊκή κατανάλωση, θα εκδηλωθεί σύντομα προκαλώντας παράλληλα με τη μείωση της αγοραστικής δύναμης των εργαζομένων, πρόσθετες ανοδικές πιέσεις στον πληθωρισμό.
  • Η αύξηση των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού για την κάλυψη των αυξημένων κονδυλίων που θα απαιτηθούν για τη θέρμανση και την κίνηση των οχημάτων των δημόσιων υπηρεσιών, θα επιχειρηθεί να αντισταθμιστεί με συμπίεση των κονδυλίων του κράτους που θα διατεθούν για μισθούς, συντάξεις και άλλους κοινωνικούς σκοπούς και άλλα αντιλαϊκά μέτρα, δεδομένου ότι η κυβέρνηση Σημίτη έχει δεσμευτεί στις Βρυξέλλες να διατηρήσει τα επιτεύγματα της πολιτικής που οδήγησαν τη χώρα στη λέσχη των πλουσίων της ΟΝΕ.

Η κυβέρνηση Σημίτη - όπως και οι άλλοι κυβερνήτες της Ευρωπαϊκής Ενωσης που έχουν ταχθεί να υπηρετούν με ευλαβική συνέπεια τα συμφέροντα των ευρωπαϊκών πολυεθνικών και των συνεταίρων τους - αρνείται το ενδεχόμενο να μειώσει τη φορολογία στα καύσιμα και περιορίστηκε να μοιράσει υποσχέσεις ότι θα επιδιώξει να συγκρατήσει την άνοδο των τιμών στα καύσιμα και τον πληθωρισμό με... ένταση των ελέγχων στην αγορά.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Πάνω από 300 δρχ. το λίτρο οι βενζίνες (2001-05-16 00:00:00.0)
Στις 5,5 δραχμές οι νέες ανατιμήσεις (2000-06-29 00:00:00.0)
Νέες ανατιμήσεις στα υγρά καύσιμα (1999-04-08 00:00:00.0)
Νέες αυξήσεις αναμένεται να ανακοινώσει σήμερα η ΔΕΠ (1996-04-17 00:00:00.0)
Αστήρικτες δικαιολογίες για τις ανατιμήσεις στα καύσιμα (1996-03-29 00:00:00.0)
ΑΙΣΧΡΟΚΕΡΔΕΙΑΣ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ (1996-03-22 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ