«Στο χώρο της τέχνης υπάρχει ακόμα δυστυχώς η ιδεολογία του αυθορμητισμού ή των έμφυτων ικανοτήτων, τόσο για το κοινό της τέχνης, όσο και για τους καλλιτέχνες», λέει ο Βαγγέλης Δημητρέας, αναφερόμενος στο θεμελιακό ρόλο του σχεδίου για τις εικαστικές τέχνες.
«Σύμφωνα με τον ανερεύνητο αυτόν ισχυρισμό, όποιος δε διαθέτει την ανεξήγητη ευαισθησία, δεν μπορεί να προσεγγίσει και να απολαύσει τα έργα τέχνης. Ακόμα κι αν το επιχειρήσει με επιμονή, τα αποτελέσματα θα είναι πενιχρά. Το ίδιο ισχυρίζονται και για τους καλλιτέχνες. Οποιος δεν έχει "ταλέντο", όσο και να προσπαθήσει, δε γίνεται καλλιτέχνης. Ετσι διογκώνοντας υπερβολικά τις προσωπικές ιδιαιτερότητες των καλλιτεχνών και υπερτονίζοντας μερικά δυσεξήγητα στοιχεία της καλλιτεχνικής παραγωγής, υποβαθμίζουν την αξία της αισθητικής αγωγής για το ευρύ κοινό, αλλά και την αποτελεσματικότητα της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης για τους καλλιτέχνες».
«Διάφορες έρευνες, κυρίως από κοινωνιολόγους της τέχνης (Pierre Bourdieu, R. Moulin και άλλοι), έχουν δείξει το θετικό ρόλο της αισθητικής αγωγής και της καλλιτεχνικής παιδείας. Προσεγγίζοντας το πρόβλημα της εκπαίδευσης και της διαμόρφωσης των καλλιτεχνών και σε εξωσχολικό επίπεδο, πρέπει να δούμε προσεκτικά τους διάφορους τρόπους εκμάθησης της καλλιτεχνικής "γλώσσας". Μπορούμε βέβαια να συμφωνήσουμε ότι η εκμάθηση της καλλιτεχνικής "γλώσσας" δεν οδηγεί οπωσδήποτε στην επιτυχία της καλλιτεχνικής εργασίας. Αλλά η επαρκής γνώση αυτής της "γλώσσας" δεν εμποδίζει την καλλιτεχνική εργασία. Απεναντίας μπορεί να διευρύνει το φάσμα των επιλογών, χωρίς να αναχαιτίζει τις καλλιτεχνικές ιδιοτυπίες. Το σχέδιο, με τη διευρυμένη έννοια, είναι από τα βασικά στοιχεία, θεμελιακό θα λέγαμε των εικαστικών τεχνών».
Επίσης, για το σχέδιο*:
* Αποσπάσματα από την εισήγηση του Βαγγέλη Δημητρέα στο στρογγυλό τραπέζι με θεματικό άξονα το «Ρόλο του σχεδίου στη μεταμοντέρνα εικαστική δημιουργία», που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της έκθεσης.