Τετάρτη 25 Οχτώβρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
2ο ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
Το φάντασμα της τεχνολογίας

(Του απεσταλμένου μας ΑΓΗ ΜΑΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗ).-

Εντονη πια η επιρροή της νέας τεχνολογίας στην κοινωνική ζωή και ταυτόχρονα, πλήθος τα ερωτήματα και οι αρχικές προσεγγίσεις που προξενεί. Για παράδειγμα, πώς θα επηρεάσουν οι νέες τεχνολογίες, συγκεκριμένα το διαδίκτυο και η ψηφιακή λήψη - επεξεργασία - προβολή (και ταμείο ως μη καθαρά ψηφιακή λειτουργία...), την κινηματογραφική εικόνα και γενικότερα το «οπτικοακουστικό»; Θα μπορούσε να νοηθεί ποτέ ο κινηματογράφος χωρίς την αίθουσα προβολής; `Η, σαν συστατικό στοιχείο του επικοινωνιακού μέσου, η αίθουσα προσδιορίζει την έννοια του κινηματογράφου σαν ειδοποιός όρος; Επομένως, πόσο αφορούν κατ' αρχήν οι νέες τεχνολογίες τον κινηματογράφο καθεαυτό; Η ενδεχόμενη αντικατάσταση του κινηματογραφικού φιλμ ως υλικό καταγραφής από μια, πιθανά, τελειοποιημένη ψηφιακή τεχνολογία - μιλώντας πάντοτε με το δεδομένο της προβολής στην κινηματογραφική αίθουσα - σημαίνει κάτι περισσότερο από την καθιέρωση μιας εύχρηστης τρικέζας με «απεριόριστες» δυνατότητες τεχνικών εφέ; Επομένως, σε ποια αισθητική κατεύθυνση οδηγείται έτσι, η εγγενής αναπαραστατική φύση του κινηματογραφικού μέσου; Η ίδια η πιθανή τελειοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας, μήπως αναιρεί αρετές του κινηματογραφικού φιλμ και «τελειοποιεί» την εικόνα υπό ένα πρίσμα κριτηρίων διαφορετικής ποιότητας από τα «φιλμικά»; Και προσεγγίζοντας το θέμα από «μαρξιστική» σκοπιά, τι θα σήμαινε για τον κινηματογράφο, η δυνατότητα ταυτόχρονης δορυφορικής μετάδοσης - προβολής μιας ψηφιακής «ταινίας» σε εκατοντάδες ή χιλιάδες αίθουσες προβολής πάνω στη Γη, από την άποψη της αναπαραγωγής και της συγκέντρωσης κεφαλαίου, με ό,τι σημαίνει «κεφάλαιο» στα μέσα επικοινωνίας;

Μπορούμε να συγχέουμε τον κινηματογράφο με το διαδίκτυο ή πρέπει να το αντιμετωπίζουμε σαν νέο, διακριτό επικοινωνιακό μέσο, που επέφερε η νέα τεχνολογία; Από εκεί και πέρα, τι πραγματικούς όρους παραγωγής - διανομής δημιουργεί το νέο επικοινωνιακό μέσο, η αντίφαση ανάμεσα στη δυνατότητα εκδημοκρατισμού της επικοινωνίας που παρέχει και στην τάση μονοπώλησής του στο πλαίσιο των «νόμων της αγοράς»; Μπορεί η συγκεκριμένη νέα τεχνολογία, να επιφέρει μια ριζική τομή στην αισθητική του οπτικοακουστικού; Να σημάνει ό,τι σήμανε η εφεύρεση της φωτογραφίας σε σχέση με τη ζωγραφική, του κινηματογράφου σε σχέση με το θέατρο; `Η η διακριτή φύση της ζωγραφικής/θεατρικής από τη μια και της μηχανικής αναπαραστατικότητας διατηρεί την ισχύ της στο πλαίσιο της νέας τεχνολογίας και των νέων επικοινωνιακών μέσων της; Αυτά και άλλα ερωτήματα έθεσε με τον τρόπο της η συζήτηση που διοργανώθηκε χτες στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Καλαμάτας με θέμα «Νέες τεχνολογίες και ντοκιμαντέρ» και ίσως το «ξαφνικό» στην εμφάνιση της νέας τεχνολογίας και το μέγεθος τέτοιων ερωτημάτων που προκαλεί, κατέστησε πρώιμη τη δυνατότητα «περιορισμού» της συζήτησης στο θέμα της.

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
Ανθρωπος και κινηματογραφική μηχανή!(2012-04-19 00:00:00.0)
Το κερδοσκοπικό «πανηγύρι» μόλις άρχισε...(2010-11-28 00:00:00.0)
Για τα υπερκέρδη των μονοπωλίων(2008-06-13 00:00:00.0)
Ψηφιοποίηση του αρχείου Επικαίρων(2008-04-11 00:00:00.0)
Το Φαινόμενο(2006-09-28 00:00:00.0)
«Η ομορφιά είναι στην απλότητα...»(2001-09-20 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ