Πέμπτη 28 Σεπτέμβρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 32
ΤΗΛΕ ...ΠΑΘΗ
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Το Φαινόμενο

Το 1940ο κινηματογράφος, κινητή φωτογραφία, ήταν μόλις σαράντα πέντε χρόνων.

Πολύ νέος για μια τέχνη, την έβδομη, που θα άλλαζε πολλά στον οπτικοακουστικό κόσμο, στην τεχνική, την τέχνη, τη διαφήμιση, την προπαγάνδα, την ψυχαγωγία, και αργότερα με την εξέλιξη της τεχνολογίας, θα εγκολπωνόταν την ενημέρωση και όλα όσα παρακολουθούμε τώρα στη μεγάλη και κατ' επέκταση τη μικρή οθόνη.

Η Ελλάδα, μια χώρα καθυστερημένη, με όσα της είχαν συμβεί μέχρι τότε, στρατιωτικά πραξικοπήματα, Βαλκανικοί Πόλεμοι, Μικρά Ασία, δικτατορία Μεταξά 1936 - 1940, θα έμενε, για κάποια χρόνια πίσω, τουλάχιστον, στην παραγωγή.

Παρακολουθώντας κινηματογραφημένες σκηνές από την Ιστορία μας 1900 - 1940, ακόμα και από τον πόλεμο του '40 στην Αλβανία, στην Εθνική Αντίσταση, στον Εμφύλιο, παρατηρούμε ότι οι σκηνές επαναλαμβάνονται, όπως και αυτές του Αρη με τα παλικάρια του στα άλογα, να τρέχουν στα χιόνια.

Γνήσιες κινηματογραφήσεις των ανταρτών, με τα ναζιστικά στρατεύματα κατοχής, τις ανατινάξεις των γεφυριών, πιθανόν και του Γοργοπόταμου, προσωπικά νομίζω ότι δεν έχω δει.

Μόνο σε κάποιες ελληνικές ταινίες, με τα περιορισμένα μέσα των δεκαετιών που επακολούθησαν, είδα τέτοιες σκηνές.

Είχε προϋπάρξει η ακίνητη φωτογραφία, μια εφεύρεση Γάλλων, του εφευρέτη Νικηφόρου Νιεπς (1765 - 1833) και του ζωγράφου Ζακ Νταγκέρ (1789 - 1851), που τους χρωστάμε τις φωτογραφίες που απεικονίζουν το πρώτο μισό του 20ού αιώνα, που υπήρξε για εμάς συνταρακτικό.

Τις πρώτες δυο δεκαετίες του 20ού αιώνα υπήρξε το φαινόμενο του Νιζίνσκι, (1890 - 1950), που η ανεπανάληπτη χορευτική του δεινότητα σταμάτησε πολύ νωρίς, για λόγους ψυχικής υγείας.

Δέκα χρόνια χορού, πέντε στην τότε Ρωσία και πέντε στην Ευρώπη και τη Βόρεια και Νότια Αμερική.

Ενας χορευτής, με το απίστευτο δώρο, να υψώνεται, να μένει στον αέρα και να προσγειώνεται δυο φορές πιο αργά απ' ό,τι είχε υψωθεί. Ο χορευτής που είχε νικήσει τη βαρύτητα και οι φωτογραφίες εκείνης της εποχής να είναι ελάχιστες και οι κινηματογραφήσεις σπάνιες.

Στις αρχές αυτής της δεκαετίας το Μουσείο Κε Ντ' Ορσέ, στο Παρίσι, φιλοξενούσε μια έκθεση για τον Νιζίνσκι.

Τα εκθέματα λιγοστά και συγκλονιστικά.

Ταυτόχρονα, προβαλλόταν ένα μικρό φιλμ δυο νέων Γάλλων που το είχαν δημιουργήσει από τις ακίνητες φωτογραφίες και τα αποκόμματα των εφημερίδων ή άλλα έγγραφα ντοκουμέντα.

Οι δημιουργοί του είχαν χρησιμοποιήσει, επ' αγαθώ, τη σύγχρονη τεχνολογία, είχαν προσθέσει την αγάπη και το πάθος τους για το φαινόμενο Νιζίνσκι, και το είχαν παραδώσει στο κοινό.

Διαβάζοντας τη δική μας λογοτεχνία των χρόνων 1940 - 1950, με τον ελάχιστο κινηματογράφο και το ανύπαρκτο βίντεο, χρωστάμε απέραντη χάρη σε όσους φωτογράφισαν και όσους έγραψαν.

Οσοι από εμάς δε ζούμε μέσα σε κινηματογραφικά ή τηλεοπτικά στούντιο, δε χρησιμοποιούμε την τεχνολογία σε αυτή την κατεύθυνση, είναι δύσκολο να καταλάβουμε τις δυνατότητες που παρέχονται.

Αναρωτιέμαι πόσο μακριά στο παρελθόν θα μπορέσει να φτάσει η μελλοντική κινηματογραφία.


Ιωάννα ΚΑΡΑΤΖΑΦΕΡΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ