Παρασκευή 2 Νοέμβρη 2012
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 14
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΕΣΟΔΑ
Νέα επίθεση στη μικρή και μεσαία ακίνητη περιουσία

Μειωμένα κατά 5,6% εμφανίζονται τα έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού για το 2013 - όσο και η μείωση του ονομαστικού ΑΕΠ - αλλά, μια προσεκτικότερη ματιά, οδηγεί στο συμπέρασμα, ότι η εικόνα αυτή είναι παραπλανητική.

Και αυτό γιατί το κύριο βάρος για το 2013, η συγκυβέρνηση ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΔΗΜΑΡ, από κοινού με την τρόικα, το έχουν ρίξει στο σφαγιασμό των δαπανών κοινωνικού χαρακτήρα, ενώ, στη φάση αυτή, τα φορολογικά έσοδα, παίζουν συμπληρωματικό ρόλο στην επιχειρούμενη «δημοσιονομική προσαρμογή». Αυτό δεν σημαίνει, ότι δεν θα ακολουθήσει και νέος κύκλος φορολογικής λεηλασίας και μάλιστα άμεσα. Η προώθηση του νέου φορολογικού νομοσχεδίου, μέσα στο 2012, θεωρείται ως προαπαιτούμενο για τη λήψη της δόσης των 31,5 δισ. ευρώ. Με το νομοσχέδιο αυτό, η συγκυβέρνηση, επιχειρεί να τελειώσει μία και καλή με τις βασικές φορολογικές απαλλαγές (ιατρικά έξοδα, τόκοι στεγαστικών δανείων, ενοίκια κατοικιών, δίδακτρα για φροντιστηριακά μαθήματα κλπ), καταργείται το τεκμήριο των τέκνων (που αυξάνει το αφορολόγητο εισόδημα), ενώ νέες αντιλαϊκές ανατροπές έρχονται και με τη νέα φορολογική κλίμακα, η εφαρμογή της οποίας θα επιβαρύνει τα μικρά και μεσαία εισοδήματα, ενώ θα ελαφρύνει τα μεγάλα (άνω των 75.000 ή των 100.000 ευρώ). Σε αυτά ακριβώς τα πλαίσια οι κυβερνώντες εξακολουθούν να εξετάζουν τα διάφορα σενάρια που έχουν στη διάθεσή τους, με άμεσο στόχο την αύξηση της φορολογικής επιβάρυνσης των αυτοαπασχολούμενων και μικρών ΕΒΕ, ένα κοινωνικό στρώμα που έχει κατασυκοφαντηθεί, προκειμένου να πέσει στα μαλακά η φοροεπιδρομή που σχεδιάζεται σε βάρος τους. Λόγος γίνεται για μια επιλογή στρατηγικού χαρακτήρα για το κεφάλαιο και τη συγκυβέρνηση, αφού η διαχείριση της κρίσης προς όφελος του κεφαλαίου απαιτεί να διευκολυνθούν οι παραπέρα διαδικασίες συγκέντρωσης κεφαλαίων και παραγωγής, κάτι που μπορεί να εξασφαλιστεί και με τη φορολογική εξουθένωση των αυτοαπασχολούμενων μικρών επιχειρηματιών.

Πάντως, νέος φόρος αναμένεται να επιβληθεί στα ακίνητα, σε διευρυμένα μάλιστα πεδία, αφού αναμένεται να μπουν φόροι ακόμα και για την αγροτική γη, με αποτέλεσμα τα προσδοκώμενα έσοδα για το 2013, από το συγκεκριμένο φόρο, να εμφανίζονται αυξημένα κατά 15,5%, μετά την αύξηση κατά 134,6% (!) το 2012, σε σχέση με το 2011 (λόγω της επιβολής του χαρατσιού από την τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ). Χαρακτηριστικό των νέων ανατροπών που έρχονται στα φορολογικά, είναι, ότι οι επιστροφές φόρων για το 2013, εμφανίζονται μειωμένες κατά 45,1% (!), σε σχέση με το 2011.

Το «μυστικό» πάντως, που οδηγεί σε μια σχετική ωραιοποίηση του Προϋπολογισμού Τακτικών εσόδων για το 2013, είναι, ότι τα μέτρα του φορολογικού νομοσχεδίου, θα εφαρμοστούν τον επόμενο χρόνο, αλλά οι επιπτώσεις τους θα γίνουν αντιληπτές στους εργαζόμενους, με την υποβολή της φορολογικής δήλωσης το 2014 (φορολόγηση των εισοδημάτων που αποκτήθηκαν το 2013).

Ως ποσοστό του ΑΕΠ, τα φορολογικά έσοδα το 2013, διατηρούνται στα ίδια επίπεδα με αυτά του 2012 (24,2%). Αν όμως λάβουμε υπόψη, ότι η επίσημα καταγεγραμμένη ανεργία τον Ιούλη ξεπέρασε το 25% (και η πραγματική ερωτοτροπεί με το 30%), το επίπεδο αυτό των φορολογικών βαρών, είναι από μόνο του δυσβάστακτο και εξοντωτικό για τα λαϊκά στρώματα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2013, τα Τακτικά έσοδα εμφανίζονται μειωμένα κατά 5,6% σε σχέση με το 2012, έναντι μείωσης 5,4% το 2012 σε σχέση με το 2011.

Σε απόλυτα μεγέθη τα Τακτικά έσοδα τον επόμενο χρόνο προβλέπεται να ανέλθουν στα 46,7 δισ. ευρώ, έναντι 49,5 δισ. ευρώ το 2012 και 52,3 δισ. ευρώ το 2011.

Οι Αμεσοι φόροι προβλέπονται μειωμένοι κατά 4,6% (από 20,8 σε 19,9 δισ. ευρώ), με τη φορολογία εισοδήματος Φυσικών Προσώπων να εμφανίζεται μειωμένη κατά 20,6% και αυτή των Νομικών Προσώπων (επιχειρήσεις) κατά 10,1%. Η φορολογική αντιμετώπιση των επιχειρήσεων, είναι από μόνη της ένα διαρκές σκάνδαλο. Τη στιγμή που η φορολογική επιβάρυνση των Φυσικών Προσώπων (λόγω της λεγόμενης εισφοράς αλληλεγγύης) αυξήθηκε το 2012 (σε σχέση με το 2011) κατά 19,9%, στις επιχειρήσεις την ίδια περίοδο μειώθηκε κατά 40,4%!

Το 2013, ξεκινά μία νέα επίθεση στη μικρή ακίνητη περιουσία, η οποία κινδυνεύει πλέον από μια ιδιότυπη απαλλοτρίωση. Ειδικότερα τα έσοδα από φόρους στην περιουσία, από 1,2 δισ. ευρώ το 2011, αυξήθηκαν στα 2,75 δισ. ευρώ το 2012 (+134,6%), ενώ για το 2013 προβλέπεται νέα αύξηση στα 3,2 δισ. ευρώ (+15,5%).

Πολύ μεγάλη αύξηση εσόδων (57,5%!) προβλέπεται στο κονδύλι Αμεσοι φόροι προηγούμενων οικονομικών ετών (από 2,1 δισ. ευρώ το 2012, σε 3,3 δισ. ευρώ το 2013), στοιχείο το οποίο προοιωνίζεται νέα ένταση των φορολογικών ελέγχων για τα προηγούμενα έτη.

Οι Εμμεσοι φόροι προβλέπεται να μειωθούν κατά 6,8%, από 26,2 δισ. ευρώ το 2012, σε 24,3 δισ. ευρώ το 2013, ενώ το 2012 είχαν υποχωρήσει κατά -8,5% σε σχέση με το 2011.

Ειδικότερα, οι Φόροι Συναλλαγών προβλέπεται να μειωθούν κατά -8,8% ( από 15,8 δισ. ευρώ, σε 14,4 δισ. ευρώ), με τα έσοδα από ΦΠΑ να μειώνονται κατά -9,1% (μετά τη μείωση κατά - 10,6 το 2012 σε σχέση με το 2011).

Μειωμένοι κατά 3,5% εμφανίζονται και οι Φόροι Κατανάλωσης (από 9,7 δισ. ευρώ, σε 9,3 δισ. ευρώ). Ενδεικτικό πάντως είναι ότι ο Ειδικός Φόρος Ενεργειακών προϊόντων προβλέπεται να μειωθεί μόλις 0,7% (προβλέπεται να εισπράξουν περί τα 4,5 δισ. ευρώ), προφανώς, λόγω της κατάργησης της επιδότησης του πετρελαίου θέρμανσης για τη συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων. Στα ίδια επίσης επίπεδα, διατηρείται και η φορολογία από τα Τέλη Κυκλοφορίας οχημάτων (1,2 δισ. ευρώ), και αν λάβουμε υπόψη μας ότι τα τελευταία 2,5 χρόνια μειώνεται σταθερά η κυκλοφορία των οχημάτων, τα έσοδα αυτά θα προέλθουν από το νέο τρόπο υπολογισμού των Τελών Κυκλοφορίας.

Οι Επιστροφές φόρων, προβλέπεται να μειωθούν στα 2,9 δισ. ευρώ, έναντι 3,7 δισ. ευρώ το 2012 (-21,4%) και 5,3 δισ. ευρώ το 2011 (-30,2%).


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ