Τα ποιήματα που περιλαμβάνει το βιβλίο - και τα οποία γράφτηκαν σε διάφορες περιόδους, με διάφορες ιστορικές αφορμές και δημοσιεύτηκαν σε περιοδικά και εφημερίδες - αποδεικνύουν ότι ο Α. Γιαλαμάς «θεράπευσε» όχι μόνο με πολλή αγάπη την τέχνη της ποίησης, αλλά και έχοντας γερή και ασκημένη γνώση των στιχουργικών και προσωδιακών συστημάτων της και συνείδηση του ψυχ-αγωγικού και κοινωνικού χρέους της. Ο Γιαλαμάς ασχολούμενος με την ποίηση διάλεξε το δύσκολο δρόμο της. Την έμμετρη, δεκαπεντασύλλαβη κυρίως, ζευγαρωτή και πλεχτή ομοιοκατάληκτη στιχουργία, κι όχι τη συνήθως αβασάνιστη, ά-μετρη και άμουση ελευθερόστιχη πεζολογία. Κάθε ποίημα του Γιαλαμά, αντλημένο από την ιστορία μας, τους λαϊκούς αγώνες, την κοινωνία, τον πολιτισμό, τον άνθρωπο, την καθημερινότητα, διαθέτει ποιητική και γλωσσική ομορφιά, ιδεολογική ουσία, ανθρώπινη ευαισθησία, θεματικό «κορμό» με αρχή, μέση και τέλος, νοηματική πληρότητα και ευκρίνεια. Τα ποιήματα της συλλογής χωρισμένα σε τρία μέρη («Επη», «Θάμνοι», «Ομιλούν επτά γυναικείες μορφές της ιστορίας και της τέχνης»), καθρεφτίζουν την ιστορία, τον πολιτισμό, τους πόθους και τα πάθη του λαού μας και υμνούν τους επώνυμους κι ανώνυμους αγωνιστές του και τα οράματά τους. Πρώτος στο «εικονοστάσιο» των αγωνιστών ο επώνυμος Κολοκοτρώνης που με την πένα του Γιαλαμά διδάσκει στον αγωνιστή των επόμενων γενεών: «Αν λαχταράς τη λευτεριά, σε άλλον μην ελπίζεις,/ Μόνος σου πάρτην, αν μπορείς... Αλλιώς δεν την αξίζεις».