Σάββατο 29 Γενάρη 2000
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 19
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ
Κοντά το νέο θεσμικό πλαίσιο

Σύντομα αναμένεται το νέο πλαίσιο με σημαντικές αντιναυτεργατικές κατευθύνσεις

Μια «ανάσα» πριν την εισβολή των πολυεθνικών στις ελληνικές θάλασσες βρίσκεται η χώρα, καθώς την ερχόμενη βδομάδα η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ αναμένεται, όπως διαρρέεται, να παρουσιάσει το νέο θεσμικό πλαίσιο που θα ισχύσει στην ακτοπλοΐα. Το νέο θεσμικό πλαίσιο, το οποίο συντάσσεται για να εναρμονίσει την ελληνική νομοθεσία με την κοινοτική, χτυπά τις 20.000 περίπου θέσεις εργασίας των Ελλήνων ναυτεργατών, που είναι ναυτολογημένοι στα ακτοπλοϊκά πλοία και αποδυναμώνει δραστικά την εδαφική συνοχή, τα κυριαρχικά δικαιώματα και την εθνική άμυνα της χώρας! Πιο συγκεκριμένα, οι αλλαγές αυτές αποτελούν τμήμα των προετοιμασιών της κυβέρνησης για την άρση κάθε είδους προστατευτισμού που ισχύει στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, όπως επιβάλλει ο διαλυτικός κανονισμός - έκτρωμα 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ο οποίος ήδη έχει τεθεί σε ισχύ για τα τουριστικά πλοία και για τα ακτοπλοϊκά θα ισχύσει το 2004.

Τμήμα αυτών των προετοιμασιών αποτελεί και το Προεδρικό Διάταγμα που υπογράφτηκε στις 10 Νοέμβρη 1999, το οποίο προβλέπει ότι πλέον αναγνωρίζονται ως ελληνικά και τα πλοία με κοινοτική σημαία (!), αντικαθιστώντας το άρθρο 5 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου, το οποίο προέβλεπε ότι ως ελληνικά πλοία νοούνται αυτά που ανήκουν σε ποσοστό που υπερβαίνει το 50% σε Ελληνες υπηκόους ή σε ελληνικά νομικά πρόσωπα.

Οι βασικοί άξονες του νέου θεσμικού πλαισίου, που είχαν παρουσιαστεί στις αρχές του περασμένου Νοέμβρη από την ομάδα εργασίας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, προβλέπουν κατ' αρχάς την κατάργηση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, το οποίο, αν και «ανάπηρο», παρέχει έστω και υποτυπώδη προστασία στις λεγόμενες άγονες νησιωτικές γραμμές, προστατεύοντας στο ελάχιστο την εδαφική συνοχή της Ελλάδας.

Ειδικότερα, προβλέπεται η ενεργοποίηση Συστήματος Εσωτερικών Θαλάσσιων Μεταφορών (ΣΕΘΑΜ), το οποίο θα διαχειρίζεται τις εσωτερικές θαλάσσιες μεταφορές και θα καθορίζει τα «αντικειμενικά», όπως αναφέρεται, κριτήρια «στη διαδικασία λήψης αποφάσεων». Τη θέση των αδειών σκοπιμότητας θα πάρουν οι συμβάσεις γραμμών δημοσίου συμφέροντος και η διαδικασία ελεύθερης δρομολόγησης. Από το ΣΕΘΑΜ θα αποφασιστεί ποιες γραμμές θα χαρακτηριστούν «δημοσίου συμφέροντος» και θα αναληφθούν με τη διαδικασία της δημόσιας προκήρυξης διενέργειας διαγωνισμού και σύναψης συμβάσεων μεταξύ δημοσίου και πλοιοκτήτριας ή διαχειρίστριας εταιρίας, η οποία βέβαια μπορεί να είναι και αλλοδαπή.

Στα θέματα στελέχωσης του πλοίου «ισχύει - όπως αναφέρεται - η νομοθεσία του κράτους υποδοχής». Βέβαια, να σημειώσουμε ότι οι ξένες πλοιοκτήτριες εταιρίες, που δρομολόγησαν τουριστικά πλοία τους στις ελληνικές κρουαζιέρες το καλοκαίρι, έγραψαν στα παλιά τους τα παπούτσια τη νομοθεσία του κράτους υποδοχής, δηλαδή της Ελλάδας. Επιπλέον, η λεγόμενη νομοθεσία του κράτους υποδοχής αφορά, όχι αποκλειστικά τους Ελληνες ναυτεργάτες, αλλά τον αριθμό των ...Κοινοτικών ναυτεργατών, έναντι των υπολοίπων αλλοδαπών!


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ