Σάββατο 14 Αυγούστου 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κήρυξη των Αγώνων

Μετά το ιστορικό των Ολυμπιάδων, παίρνοντας το λόγο η Γιάννα Αγγελοπούλου - Δασκαλάκη καλωσόρισε τους αθλητές του κόσμου, όπως τους ονόμασε. Τους ζήτησε να αγωνιστούν με πάθος αλλά ειρηνικά και τόνισε πως στον αγώνα τους εξαφανίζονται οι χωρισμοί ανάμεσα στους λαούς τους. Αναφέρθηκε στην Ολυμπιακή φλόγα που χτες βράδυ φώτισε την Ακρόπολη και μέσα σε μία μέρα ταξίδεψε τρεις χιλιάδες χρόνια ιστορίας και έφθασε στο πιο σύγχρονο στάδιο. Τόνισε στους αθλητές πως απόψε γράφουν ιστορία και τους κάλεσε να χαρούν τους αγώνες.

Στη συνέχεια πήρε το λόγο ο Ζακ Ρογκ, ο οποίος στην αρχή της ομιλίας του σημείωσε πως όλος ο κόσμος απόψε αποτείνει φόρο τιμής στην Ελλάδα. Πρόσθεσε πως τιμά την Ελλάδα και για τη συμβολή της στην αναβίωση των Ολυμπιακών Αγώνων, αλλά και για την επιστροφή τους στον τόπο που γεννήθηκαν. Ευχαρίστησε τις ελληνικές αρχές για τις προσπάθειές τους αλλά και όλους όσοι στήριξαν με οποιονδήποτε τρόπο αυτούς τους Αγώνες, καθώς και τους εθελοντές. Απευθυνόμενος στους αθλητές τόνισε πως είναι η στιγμή που αξίζει να χαρούν και τους κάλεσε με τη συμπεριφορά τους να απορρίψουν το ντόπινγκ και να δείξουν πως «ευ αγωνίζονται». Ο κόσμος σήμερα, τόνισε, χρειάζεται αδελφοσύνη. Δείξτε μας, είπε, πως ο αθλητισμός ενώνει τους λαούς, ξεπερνώντας κάθε είδους φραγμούς. Ευχήθηκε να διεξαχθούν οι Αγώνες ειρηνικά και ευχαρίστησε την Αθήνα και την Ελλάδα.

Τέλος, κάλεσε τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κ. Στεφανόπουλο, ο οποίος κήρυξε την έναρξη των Αγώνων.

Η αφή της φλόγας

Associated Press

Η λιτότητα στη σεναριακή σύλληψη, που χαρακτήρισε το πρώτο μέρος της τελετής, εκφράστηκε και στην κορυφαία στιγμή της εκδήλωσης, που ήταν, ως είθισται, η αφή της φλόγας στο στάδιο. Ενα τεράστιο ομοίωμα της γνωστής δάδας «έσκυψε» προς τον Ολυμπιονίκη της ιστιοσανίδας, Νίκο Κακλαμανάκη, που ήταν ο τελευταίος λαμπαδηδρόμος, σε μια προσομοίωση της κίνησης της κανονικής δάδας όταν την κρατά το ανθρώπινο χέρι και μεταδίδει τη φλόγα στον επόμενο δρομέα. Ουσιαστικά έμοιαζε σαν το ίδιο το στάδιο να «κρατούσε» την τελική δάδα.

Πριν τον Κακλαμανάκη έφεραν τη δάδα στο στάδιο ο Νίκος Γκάλης, ο Μίμης Δομάζος, η Βούλα Πατουλίδου, ο Κάχι Καχιασβίλι και ο Γιάννης Μελισσανίδης. Από το τελετουργικό του δεύτερου μέρους, αν εξαιρέσει κανείς τα καθιερωμένα (ομιλίες, ολυμπιακό ύμνο, έπαρση ολυμπιακής σημαίας, όρκους αθλητών) ξεχώρισαν η απευθείας σύνδεση με το διεθνή Διαστημικό Σταθμό και το μήνυμα των κοσμοναυτών, του Ρώσου και του Αμερικανού, καθώς και ο δρομέας που έκοβε το «νήμα» όλων των σύγχρονων Ολυμπιακών διοργανώσεων, «σκοντάφτοντας» συμβολικά στους αγώνες που ποτέ δεν έγιναν, λόγω του Α' και του Β' Παγκόσμιου Πολέμου. Στα σημειολογικά στοιχεία του δεύτερου μέρους περιλαμβάνονται το δέντρο ελιάς και οι καμπάνες. Φυσικά, τα δύο μέρη «ένωσε» η παρέλαση των εθνικών αντιπροσωπειών.

ΤΕΛΕΤΗ ΕΝΑΡΞΗΣ
Προσαρμοσμένη στην κυρίαρχη ιδεολογία

Καλαίσθητο αποτέλεσμα, με περιεχόμενο «πιστό» στην κυρίαρχη αντίληψη για την Ιστορία

Associated Press

Αν η ομορφιά είναι «μετρήσιμο» μέγεθος, τότε το «μέτρο» της είναι ο άνθρωπος. Ο μαχόμενος να δημιουργήσει. Ο αρνούμενος να καταστρέψει. Ο ποιών το μέτρο, την αρμονία, την αυθεντικότητα. Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να εκφραστούν όλα αυτά και ακόμη περισσότερα σε μια τελετή έναρξης μιας διοργάνωσης Ολυμπιακών Αγώνων; Το ερώτημα θα ήταν πολύ λιγότερο ρητορικό, ίσως και καθόλου, αν οι ίδιοι οι Ολυμπιακοί Αγώνες ήταν πραγματικά η κορυφαία γιορτή της ανθρωπότητας. Κάτι το οποίο δε νομίζουν ότι είναι ακόμη και οι λιγότερο σκεπτικιστές.

Από τη στιγμή που το «δάκρυ» του «Μίσα» στους Ολυμπιακούς της Μόσχας θα μείνει για πολύ καιρό στη συλλογική συνείδηση της ανθρωπότητας ως το καταλυτικό σημειολογικό στοιχείο για τον πόνο και τις ελπίδες της, ο «πήχης» για αναλόγου είδους εκδηλώσεις ανέβηκε σε δυσθεώρητα ύψη. Και από τη στιγμή που κάτι τέτοιο συνέβη, τα κριτήρια για τις τελετές που ακολούθησαν είναι ακόμη πιο σκληρά, τουλάχιστον για όσους επιμένουν σε αυτά τα κριτήρια.

Η χτεσινή τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας στο ΟΑΚΑ δε θα μπορούσε παρά να απηχεί την ιστορική συγκυρία στην οποία έλαβε χώρα. Ομως, αυτό το αντικειμενικό δεδομένο απλώς εξηγεί. Δε «μοιράζει» άλλοθι. Αποκαλύπτει επίσης τον τρόπο με τον οποίο ταλαντούχοι δημιουργοί θέτουν στο περιεχόμενο της δημιουργίας τους καθόλου «ρομαντικά» όρια, όπως οι αναγκαιότητες της κυρίαρχης ιδεολογίας. Το γεγονός αυτό αποκαλύπτει με τη σειρά του το πόσο βαθιά αντι-ανθρώπινο είναι το εκμεταλλευτικό σύστημα που ζούμε. Από τη στιγμή που αυτή ήταν η αντικειμενική ιδεολογική βάση της τελετής, μπορεί κανείς να εντυπωσιαστεί, αλλά δε θα φτάσει ποτέ στη λύτρωση που οδηγεί η προοδευτική αντίληψη για την τέχνη.

Σταματώντας στο 1830!


Eurokinissi

Το πρώτο «στίγμα» των παραπάνω ορίων δόθηκε από το βίντεο με εικόνες από την Ελλάδα που «άνοιξε» την τελετή. Εικόνες άψογες τεχνικά και αισθητικά που ικανοποιούσαν την τρέχουσα αντίληψη για την «προβολή» της χώρας. Σαφέστατα, όμως, μια εικόνα από το «Village Park» στου Ρέντη, όπως αυτή που εμφανίστηκε για λίγο στην ταινία, μόνο την κυρίαρχη αντίληψη για το επίπεδο της σύγχρονης «ψυχαγωγίας» στην Ελλάδα μπορεί να ικανοποιήσει.

Το χαρακτηριστικότερο όμως σημείο του περιεχομένου της τελετής, αυτό που απηχεί τον τρόπο που αντιλαμβάνεται το εγχώριο κεφάλαιο την ελληνική Ιστορία, ήταν η επιλογή να αναδειχτούν οι πιο «ανώδυνες», ή, έστω, εντέχνως «επεξεργασμένες» στιγμές της. Πολύ περισσότερο, να αναδειχτούν οι στιγμές που συμβάλλουν στην τεκμηρίωση της «ισχυρής Ελλάδας» των κυρίαρχων εκμεταλλευτών και των «μεγάλων εθνικών ιδεών». Αλλωστε, πάντα σε ανάλογες στιγμές οι ίδιες ιστορικές περίοδοι, με το ίδιο περιεχόμενο, την ίδια στόχευση, προβάλλονται προκειμένου να υπηρετήσουν τις επιδιώξεις της άρχουσας τάξης. Ετσι, μετά την Αρχαιότητα, το Βυζάντιο και την Επανάσταση του '21, επίσης «ρετουσαρισμένη» και έξω από το ουσιαστικό ιστορικό της περιεχόμενο, «παρήλασαν» στοιχεία του λαϊκού πολιτισμού, όπως ο Καραγκιόζης και το Ρεμπέτικο, αφήνοντας να εννοηθεί πως το νεοελληνικό κράτος, από το 1830 και μετά, ήταν κάτι σαν ...«Ελβετία» της Μεσογείου. Λες και δεν είχε άλλες κορυφαίες στιγμές να επιδείξει ο ελληνικός λαός, στον οποίο υποτίθεται πως «ανήκει» αυτή η «γιορτή». Ακριβώς όμως επειδή δεν του ανήκει, γι' αυτό και ήταν απούσα η νεότερη ιστορία του.

Θα περίμενε κανείς μετά από τα παραπάνω, το τελικό συμπέρασμα για τη χτεσινή τελετή να ήταν απογοητευτικό. Κι όμως, κάθε άλλο. Δεν πρόκειται για αντίφαση, αλλά για επιβεβαίωση της ύπαρξης ταλαντούχων, σύγχρονων δημιουργών, όπως σημειώνεται παραπάνω. Γιατί ο Δημήτρης Παπαϊωάννου - ο εμπνευστής του σεναρίου της τελετής - οι συνεργάτες του και οι χιλιάδες των νέων που συμμετείχαν στην υλοποίησή της κατάφεραν, μέσα σε αυτά τα ασφυκτικά ιδεολογικά και πολιτικά όρια, να κάνουν εντυπωσιακές αισθητικές υπερβάσεις.

Αισθητική αλλά μόνο αισθητική


Associated Press

Κατ' αρχάς κατάφεραν να μη φανεί ο όγκος της σύγχρονης τεχνολογίας που «επιστρατεύτηκε». Η τεχνολογία «υπηρέτησε» το καλλιτεχνικό τους όραμα και δεν το καθυπόταξε. Η σκηνοθεσία ευρηματική. Η σκηνογραφία αποτύπωνε με εκπληκτική πιστότητα τα σύμβολα όλων των ιστορικών περιόδων που «παρήλασαν». Τα οποία δεν ήταν απλά αναγνωρίσιμα αλλά αποδόθηκαν με έναν εντυπωσιακό τρόπο: Τα τύμπανα που χτυπούσαν στο ρυθμό της ανθρώπινης καρδιάς. Ο ευφυής «διάλογος» των δύο τυμπανιστών, με τον έναν να βρίσκεται μέσα στο στάδιο και τον άλλο να «συνομιλεί» μουσικά μαζί του από τη γιγαντοοθόνη με φόντο την αρχαία Ολυμπία. Η πιο ανθρώπινη ίσως και βαθιά ελληνική στιγμή της βραδιάς, το «χάρτινο» καραβάκι να διασχίζει τη «θάλασσα» με ένα αγόρι μέσα του υπό τους ήχους της «μαγικής» μουσικής του Χατζιδάκι. Ο «κομήτης» που μετέτρεψε το νερό σε φωτιά διαγράφοντας τους ολυμπιακούς κύκλους. Η αποθέωση του έρωτα με την εκπληκτική χορογραφία του ζευγαριού. Το επίσης ευφυές «ταξίδι» στην αρχαία ελληνική τέχνη με το τεράστιο κυκλαδικό ειδώλιο να «γεννά» από μέσα του μεγάλους «σταθμούς» αυτής της τέχνης.

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κατάφερε να «παντρέψει» τη σύγχρονη τεχνολογία και αισθητική με ένα σενάριο με αναφορές στο παρελθόν (έστω σε αυτό το παρελθόν για το οποίο είπαμε παραπάνω), αλλά καταθέτοντας μια Ολυμπιακή εναρκτήρια τελετή, που, τουλάχιστον στη μορφή της, υπηρέτησε το μέτρο, την αρμονία και την καλή αισθητικά καλλιτεχνική δημιουργία. Αλλά μόνον αυτή.

Επεράσαμε όμορφα - όμορφα - όμορφα

-- Τι μας άρεσε: ο Μίσα στα χέρια μελών της ρώσικης ομάδας.

-- Τι δε μας άρεσε: Η κατακερματισμένη Σοβιετική Ενωση, έτσι όπως εκφράστηκε ως εθνικές ομάδες.

-- Τι μας άρεσε: Το ζεστό χειροκρότημα στους αθλητές της Κούβας και της Παλαιστίνης.

Επίσης το γεγονός ότι τα «πέταλα», τα πιο φτηνά εισιτήρια δηλαδή, αποδοκίμασαν τους Αμερικανούς κι ας στεναχωρήθηκαν διάφορες γραφίδες.

-- Δε μας άρεσε ο Νταλάρας που έσπευσε να πει από τη συχνότητα του «Σκάι» ότι ήταν ωραίο που στην αρένα βρέθηκαν δίπλα δίπλα Ιρακινοί και Αμερικάνοι, «οι ίδιοι που σκοτώνουν ο ένας τον άλλον», όπως είπε. Κάνοντας πως δεν ξέρει ότι αυτοί που παρέλασαν σαν Ιράκ είναι αυτοί ακριβώς που διορίστηκαν από τις αμερικανικές δυνάμεις κατοχής.

-- Πού γελάσαμε: Οταν είδαμε τη Γιάννα να κουνάει ένα αναπτηράκι σαν κι αυτά που είχαν μοιράσει στους θεατές με την εντολή να τα κουνάνε σε συγκεκριμένη στιγμή. Η αποθέωση του αυθορμητισμού.

-- «Τώρα μαθαίνουμε να κουνάμε και τα κουδουνάκια» ακούσαμε να λέει από το κινητό η Ελένη Καλογεροπούλου του «Σκάι». Κι αυτή εκστασιασμένη που της μάθαιναν να κουνάει το κουδουνάκι.

«Σεϊκίτ» που λέει κι ο Σάκης...

-- Μας άρεσε και η ερώτηση του Σόμπολου στο «Μέγκα»: «Πώς συνέβη αυτό το τροχαίο, όταν από τις 10 κυκλοφορούσαν φήμες ότι κάτι θα συμβεί και θα μπουν στο νοσοκομείο;». Ελα ντε.

Μικρά στιγμιότυπα

Ολα καλά, αλλά η κακομοίρα η ελιά πώς φύτρωσε πάνω στη σκαλωσιά που είχε στηθεί για ντεκόρ της κυρίας Αγγελοπούλου και του κυρίου Ρογκ! Μέσα σε όλη αυτή την αισθητική ένα τόσο σημαντικό σύμβολο έμοιαζε σαν τη μύγα μες στο γάλα.

***

Καλή, δε λέω, έως μέτρια, για να λέμε και την αλήθεια, η Ισλανδή Μπγιοργκ που τραγούδησε την «Ωκεανία», ακίνητη από τη μέση και κάτω μέσα στο «σιδερένιο» της φόρεμα σαν άλλη Ουίνι (βλ. «Ευτυχισμένες μέρες» του Μπέκετ, εκείνη χωμένη μέσα στο χώμα), αλλά με μια μεγάλη διαφορά: Χωρίς το «λόγο» του Μπέκετ. Αλλά, κυρίως, έχουμε καλύτερες τραγουδίστριες! Ερμηνεύτριες εννοούμε.

***

Οχι γιατί αγαπάμε την Κούβα, αλλά προσέξαμε ότι κι αυτοί μας αγαπούν ή, τουλάχιστον, μας τιμούν. Εισέπραξαν παρατεταμένο και θερμό χειροκρότημα, αλλά και αυτοί κρατούσαν μαζί με τις δικές τους σημαίες και τις ελληνικές.

***

Κάτι έμεινε ανολοκλήρωτο. Ενα κενό. Κάτι δεν «ειπώθηκε». Η ειρήνη! Το «όχι πόλεμος». Και μη μου πείτε ότι εννοείται! Τίποτε δεν εννοείται. Η τέχνη, αυτή που υπηρέτησε χτες ο Δ. Παπαϊωάννου, έχει τον δικό της τρόπο να μιλάει, για πράγματα που οι λέξεις πια δεν αποδίδουν την ουσία τους! Αλλά δεν το έκανε!

Χειροκρότησαν

Μέσα σε μια πανηγυρική ατμόσφαιρα με 70.000 φίλαθλους που είχαν κατακλύσει το Ολυμπιακό Στάδιο ξεκίνησαν οι 28οι Ολυμπιακοί Αγώνες. Οι χιλιάδες θεατές χειροκρότησαν και τις 202 χώρες που εμφανίστηκαν στο Στάδιο, αλλά ιδιαίτερα -όπως ήταν φυσικό- την Ελληνική ομάδα. Κορυφαία στιγμή ήταν όταν ο Νίκος Κακλαμανάκης άναψε το βωμό.

Ξεχώρισε επίσης το χειροκρότημα στην Κούβα και το Βιετνάμ, αλλά και το Ιράκ, το Αφγανιστάν και την Κύπρο, και το Στάδιο σείστηκε όταν ακούστηκε το όνομα της Παλαιστίνης. Οι αθλητές της, αν και λίγοι σε αριθμό, αποθεώθηκαν κατά τη διάρκεια της παρέλασης της αποστολής. Οσο για την αποστολή των ΗΠΑ, χειροκροτήθηκε με την εμφάνισή της, αλλά κατά τη διάρκεια της παρέλασης μέσα στο χώρο του Σταδίου αποδοκιμάστηκε από πολλούς θεατές.

Αδιευκρίνιστα τα συμβάντα του ατυχήματος

Το τροχαίο, συνέβη στις 23:30 το βράδυ της Πέμπτης, όταν σύμφωνα με τον Κώστα Κεντέρη, η μηχανή που οδηγούσε, πάτησε σε λάδια που ήταν στο οδόστρωμα της οδού Γούναρη στη Γλυφάδα. Από το σημείο εκείνο, τους μετέφερε στο ΚΑΤ ένας αυτόπτης μάρτυρας, ο οποίος δεν έδωσε τα στοιχεία του στην είσοδο του Νοσοκομείου. Υστερα από μία ώρα περίπου, περιπολικό της Τροχαίας, πήγε στο σημείο του τροχαίου ατυχήματος και δε βρήκε σημάδια ούτε από λάδια ούτε από νερά στο δρόμο.

Αργότερα, το περιπολικό, μετέβη στο ΚΑΤ και οι αξιωματικοί πήραν προφορική κατάθεση από τον Ελληνα πρωταθλητή, ενώ του έκαναν και αλκοτέστ που βγήκε αρνητικό. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής που εκδόθηκε τις πρώτες πρωινές ώρες της Παρασκευής για το συμβάν με τους δύο αθλητές, «από τις 00:15 στο ΚΑΤ νοσηλεύονται ελαφρώς τραυματισμένοι συνέπεια τροχαίου ατυχήματος, που έγινε στην περιοχή της Γλυφάδας».

ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ
Δεν ξέρω, δεν απαντώ...

Η υπόθεση Κεντέρη - Θάνου κυριάρχησε και κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών χτες από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο Θ. Ρουσόπουλο, παρότι ο ίδιος εισηγητικά εστίασε στην τελετή έναρξης, σε μια προσπάθεια να δώσει ένα γιορτινό τόνο. Ωστόσο, οι εκπρόσωποι του Τύπου επέμεναν να ζητούν διευκρινίσεις των ερωτημάτων που προκύπτουν από τις τελευταίες εξελίξεις.

Παρά τις επίμονες ερωτήσεις ο Θ. Ρουσόπουλος δεν έδωσε καμία απάντηση που θα μπορούσε να αποσαφηνίσει κάπως το θέμα, καθώς αρκέστηκε να δηλώσει πως η υπόθεση δεν είναι ευχάριστη, ότι έχει επιληφθεί επί του θέματος η Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή και η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή, οι οποίες έχουν προβεί σε σχετικές ανακοινώσεις και πως η κυβέρνηση αναμένει την έκβαση της υπόθεσης.

Συμπλήρωσε ότι για το συμβάν διενεργείται προανάκριση και κατά συνέπεια η κυβέρνηση δεν μπορεί να προβεί σε κανένα σχολιασμό. Ωστόσο, και μέσα σ' αυτό το κλίμα, έκρινε σκόπιμο να συμπληρώσει ότι η Ελλάδα είναι η πατρίδα του Ολυμπισμού και τα Ολυμπιακά ιδεώδη αναδεικνύονται σε όλους τους αγώνες.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος αρνήθηκε να κρίνει τους χειρισμούς που έγιναν και καλύφτηκε πίσω από την ιδιότητά του, δηλώνοντας «εκπροσωπώ την κυβέρνηση και όχι τη ΔΟΕ ή την Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή». Παρέπεμψε στους αρμοδίους, δηλαδή τη ΔΟΕ, για απάντηση σε ερωτήματα που αφορούν το τι μέλλει γενέσθαι με τους δύο αθλητές, αν θα υποβληθούν σε έλεγχο ντόπινγκ και αν θα πάρουν τελικά μέρος στους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Τέλος, προσπάθησε να αμβλύνει τις εντυπώσεις και τον αντίκτυπο του γεγονότος σε ό,τι αφορά καθαρά στο αθλητικό κομμάτι, λέγοντας πως η Ολυμπιακή ομάδα της χώρας μας είναι πολυπληθής και πρέπει να τιμηθεί και να στηριχτεί η προσπάθεια όλων των Ελλήνων αθλητών.

Παραμένουν για νοσηλεία μέχρι τη Δευτέρα

Νωρίς το πρωί απ' το Κέντρο Τύπου στο Ζάππειο -μετά από ενημέρωση απ' το Συντονιστικό Οργανο Τομέα Υγείας (ΣΟΤΥ) - ανακοινώθηκε ότι περίπου 15 λεπτά μετά τα μεσάνυχτα, ξημερώματα της Παρασκευής 13.8.2004, μεταφέρθηκαν στο ΤΕΠ του Νοσοκομείου ΚΑΤ οι αθλητές Κωνσταντίνος Κεντέρης και Κατερίνα Θάνου μετά από τροχαίο ατύχημα. «Μετά από πλήρη κλινικοεργαστηριακό έλεγχο - αναφέρεται στο ανακοινωθέν - ο κ. Κεντέρης ευρέθη πάσχων από κρανιοεγκεφαλική κάκωση, θλάση αυχενικής μοίρας σπονδυλικής στήλης, θλάση γονάτων, εκδορές δεξιάς κνήμης. Η κ. Θάνου ευρέθη πάσχουσα από θλάση κοιλίας, θλάση δεξιού ισχίου, θλάση προσαγωγών μυών δεξιά. Οι ασθενείς παραμένουν νοσηλευόμενοι».

Στο ΚΑΤ βρέθηκε, το πρωί ο υπουργός Υγείας Νικήτας Κακλαμάνης και εξερχόμενος δήλωσε ότι μετέφερε στους αθλητές ευχές για ταχεία ανάρρωση και εξέφρασε την ελπίδα ότι όλα θα πάνε καλά, χωρίς να δώσει περισσότερες πληροφορίες για την κατάσταση της υγείας τους.

Ο προπονητής των Κεντέρη και Θάνου, Χρήστος Τζέκος, βρέθηκε επίσης το πρωί στο ΚΑΤ και δήλωσε αναφορικά με την κατάσταση των δύο αθλητών: «Τι να σας πω... Οι γιατροί θα αποφασίσουν, αλλά τα παιδιά είναι με ορό», χωρίς άλλες διευκρινίσεις και χωρίς να μπορεί να εξηγήσει τι ακριβώς συνέβη.

Περίπου στις 10:15 έφτασε στο ΚΑΤ ο Μανώλης Κολιμπάδης υπαρχηγός της ελληνικής αποστολής, ο οποίος συνοδευόταν απ' τον αρχίατρο της ΔΟΕ Πάτρικ Χαμάς και επέδωσαν την κλήση στους αθλητές με την οποία καλούνταν να παραστούν ενώπιον της πειθαρχικής επιτροπής της ΔΟΕ στις 12:30 και 1:00 το μεσημέρι αντίστοιχα, για να απολογηθούν.

Βγαίνοντας ο Μ. Κολιμπάδης δήλωσε ότι οι δυο αθλητές βρίσκονται σε άσχημη ψυχολογική κατάσταση. Ακόμα ότι τους είδε να έχουν εκδορές στο πρόσωπο και το σώμα και ότι έχουν ορό, αλλά δεν απάντησε στην ερώτηση αν τους χορηγείται φαρμακευτική αγωγή.

Τους δύο αθλητές επισκέφτηκε και ο υφυπουργός αθλητισμού Γ. Ορφανός, ο οποίος όμως δε θέλησε να κάνει κάποια δήλωση.

Αργότερα, στη 1:45 το μεσημέρι εκδόθηκε νέο ιατρικό ανακοινωθέν που διαβάστηκε στους δημοσιογράφους απ' τον διοικητή του ΚΑΤ Χρήστο Αρτινόπουλο. Σύμφωνα με αυτό η κατάσταση των δυο αθλητών παρέμενε σταθερή, αλλά κρίθηκε ότι χρειάζεται να παραμείνουν νοσηλευόμενοι στο νοσοκομείο για 48 ώρες ακόμα τουλάχιστον.

Αργότερα το απόγευμα περίπου στις 4:30 μ.μ επισκέφτηκαν τους Κ. Κεντέρη και Κ. Θάνου ο Π. Χαμάς με τον Γιάννη Σταματόπουλο, αρχηγό της ελληνικής ομάδας στίβου. Οι δυο τους έμειναν στο νοσοκομείο για δέκα λεπτά περίπου και αποχώρησαν χωρίς να κάνουν καμία δήλωση. Σύμφωνα, πάντως, με πληροφορίες επισκέφθηκαν τους δυο αθλητές για να τους ανακοινώσουν ότι έγινε δεκτό το αίτημά τους για 48ωρη προθεσμία, προκειμένου να απολογηθούν.

Ο ΞΕΝΟΣ ΤΥΠΟΣ ΓΙΑ ΚΕΝΤΕΡΗ ΚΑΙ ΘΑΝΟΥ
«Σε κατάσταση σοκ»...

«Η Ελλάδα σε κατάσταση σοκ». «Ο Κεντέρης απειλεί με ναυάγιο την καλύτερη μέρα της Ελλάδας». «Δύο Ελληνες Ολυμπιονίκες εμπλέκονται σε υπόθεση που μπορεί να εξελιχθεί σε εθνικό σκάνδαλο». Ορισμένοι απ' τους τίτλους πρωτοσέλιδων άρθρων ευρωπαϊκών (ως επί το πλείστον) εφημερίδων που προβάλλουν (άλλες «συγκρατημένα», άλλες με αιχμές) την αδυναμία των δύο πρωταθλητών να υποβληθούν σε έλεγχο ντόπινγκ...

Η ισπανική εφημερίδα «Ελ Παΐς» μιλά για το «σκάνδαλο Κεντέρης που συγκλόνισε την Ελλάδα», με λιγότερες αναφορές στην περιπέτεια που κλονίζει και την πρωταθλήτρια Κατερίνα Θάνου. Σημειώνει πως οι δύο αθλητές νοσηλεύονται σε νοσοκομείο μετά από «τροχαίο ατύχημα που συνέβη λίγο μετά την αδυναμία τους να υποβληθούν σε έλεγχο για χρήση ντόπινγκ ουσιών» και θεωρεί πιθανή την επιβολή κυρώσεων και στους δύο.

Η γαλλική «Λε Μοντ» καταγράφει την υπόθεση Κεντέρη-Θάνου με πρωτοσέλιδο άρθρο και τίτλο χωρίς συναισθηματικές εξάρσεις. «Δύο Ελληνες πρωταθλητές απόντες σε έλεγχο για ντόπινγκ». Εξιστορεί αναλυτικά το προχτεσινοβραδινό θρίλερ σχολιάζοντας πως η κινηματογραφική περιπέτεια των δύο πρωταθλητών «προκάλεσε σοκ στην Ελλάδα λίγες ώρες πριν την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων». Η «Λε Μοντ» δεν παραλείπει τις αιχμές ιδιαίτερα κατά του προπονητή των Κεντέρη και Θάνου, Χρήστου Τζέκου...

Οι «Τάιμς του Λονδίνου» αναφέρονται στις «αμφιβολίες για τον Κεντέρη που βυθίζουν την Ελλάδα σε κατάσταση σοκ», σημειώνοντας τις «επιλεκτικές εμφανίσεις του Ελληνα Ολυμπιονίκη» σε διεθνείς αθλητικές διοργανώσεις μετά το χρυσό μετάλλιο που έλαβε στους Αγώνες του Σίδνεϊ...

Η βρετανική «Ιντιπέντεντ» κάνει λόγο για «Ολυμπιακή αναστάτωση με Ελληνες πρωταθλητές», προεξοφλώντας πως οι Κ. Κεντέρης και Κ. Θάνου θα αντιμετωπίσουν δίχρονη αποβολή από αθλητικούς αγώνες... Ομοίως και η επίσης βρετανική «Γκάρντιαν», που αναφέρεται σε «καταιγίδα φαρμάκων που πλήττει την Αθήνα λίγο πριν την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών». Θεωρεί «αμφίβολο το μέλλον των δύο πρωταθλητών εάν τη Δευτέρα δε δώσουν εύλογη δικαιολογία στη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή για την αδυναμία τους να υποβληθούν την Πέμπτη σε έλεγχο για χρήση ντόπινγκ ουσιών»... Η «Ντέιλι Τέλεγκραφ» μιλά για «σκάνδαλο με Ελληνες Ολυμπιονίκες» που επισκιάζει την περηφάνια της διοργανώτριας πόλης λίγο πριν την τελετή έναρξης της Ολυμπιάδας...

Το θέμα στον αμερικανικό Τύπο περνά σχεδόν απαρατήρητο με το CNN να περιγράφει πως οι Ελληνες πρωταθλητές Κ. Κεντέρης και Κ. Θάνου νοσηλεύονται μετά από τροχαίο ατύχημα που σημειώθηκε αφότου έχασαν το ραντεβού με τους γιατρούς για έλεγχο ντόπινγκ ουσιών. Σχολιάζει πως το «δράμα συγκλονίζει την Ολυμπιακή πόλη κάνοντας αρκετούς Ελληνες να δακρύζουν για τον Ολυμπιονίκη που είχε αναγορευτεί "Αστραπή της Ελλάδας"»...

Το βρετανικό ραδιοτηλεοπτικό δίκτυο BBC καταγράφει λεπτομερώς την υπόθεση, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα «συναισθήματα απογοήτευσης και σοκ», όπως αυτά αντικατοπτρίζονται στις σελίδες του ελληνικού Τύπου.

Το πρακτορείο «Ρόιτερς» δίνει έμφαση στην 72ωρη παράταση που έδωσε η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή στους Κεντέρη και Θάνου κάνοντας λόγο για «αναβολή αυτού που μπορεί να εξελιχθεί σε εθνικό σκάνδαλο». Αναφέρεται σε «εθνικό σύννεφο υποψίας πάνω απ' τους δυο εθνικούς ήρωες που κατάφερε ισχυρό σοκ στη διοργανώτρια πόλη λίγο πριν αυτή γευτεί στιγμές υπερηφάνειας».

Ερωτηματικά και απορίες στην υπόθεση Κεντέρη - Θάνου

Τη Δευτέρα απολογούνται οι δύο αθλητές

Οι δύο πρωταθλητές μας με τον προπονητή τους Χρήστο Τζέκο

Eurokinissi

Οι δύο πρωταθλητές μας με τον προπονητή τους Χρήστο Τζέκο
Πολλά ερωτηματικά και απορίες έχει δημιουργήσει πλέον το θέμα που εξελίσσεται με πρωταγωνιστές τους Ελληνες πρωταθλητές των δρόμων ταχύτητας Κώστα Κεντέρη και Κατερίνα Θάνου και την αρμόδια επιτροπή της ΔΟΕ, για θέματα ντόπινγκ. Πράγμα που κάνει αβέβαιη ακόμη και τη συμμετοχή τους στους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Η αρμόδια Υγειονομική Επιτροπή της ΔΟΕ αποφάσισε μετά και τις καινούριες εξελίξεις και το ατύχημα με τη μηχανή που είχαν οι δυο αθλητές τα ξημερώματα της Παρασκευής, να τους δώσει παράταση για την απολογία τους μέχρι τη Δευτέρα και εφόσον βγουν από το νοσοκομείο ΚΑΤ, στο οποίο νοσηλεύονται.

Αυτό ήταν ουσιαστικά ο επίλογος του πρώτου μέρους ενός σίριαλ που άρχισε να ξεπροβάλει από την Πέμπτη το βράδυ και συνεχίστηκε μέχρι το απόγευμα της Παρασκευής. Ως γνωστό, τη μη παρουσία των πρωταθλητών της Ελλάδας στην πολυκλινική του Ολυμπιακού Χωριού την Πέμπτη το απόγευμα για να περάσουν αντιντόπινγκ έλεγχο, ακολούθησε μια σειρά γεγονότων.

Η Επιτροπή της ΔΟΕ αποφάσισε αρχικά να τους καλέσει σε απολογία για την Παρασκευή το μεσημέρι, αλλά το ατύχημα των δυο αθλητών το ίδιο βράδυ, άλλαξε τα δεδομένα. Οπως διευκρινίστηκε αργότερα, η απερίσκεπτη ενέργεια (με ευθύνη ποιου;) οι δυο αθλητές να φύγουν από το σπίτι του προπονητή τους Χρήστου Τζέκου στη Γλυφάδα και να μεταβούν τα μεσάνυχτα στο Ολυμπιακό Χωριό με τη μηχανή προκειμένου να ετοιμαστούν για τον έλεγχο και να βάλουν τέλος στις φήμες, είχε διαφορετική συνέχεια. Στη Γλυφάδα τράκαραν και μετέβησαν στο ΚΑΤ. Μετά τις εξελίξεις η αρμόδια Επιτροπή της ΔΟΕ και μετά από παρέμβαση του αρχηγού της ελληνικής αποστολής, Γιάννη Παπαδογιαννάκη, αποφάσισε να δώσει παράταση δυο ημερών για απολογία στους Ελληνες αθλητές. «Πήρα με δυσκολία την παράταση των 48 ωρών. Τη Δευτέρα στις 9 το πρωί, αν όλα πάνε καλά, ο Κεντέρης και η Θάνου θα παρουσιαστούν στην Πειθαρχική Επιτροπή της ΔΟΕ. Από την απόφαση της Επιτροπής και από την κατάσταση στην οποία θα βρίσκονται οι δύο Ολυμπιονίκες μας από το ατύχημα που είχαν, θα κριθεί η συμμετοχή τους στους Ολυμπιακούς Αγώνες», δήλωσε o αρχηγός της ελληνικής ολυμπιακής ομάδας, Γιάννης Παπαδογιαννάκης. Σήμερα αναμένεται να συνεδριάσει και η Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή και να ασχοληθεί με το θέμα των δυο αθλητών μας.

Ζακ Ρογκ: «Υπομονή»

Υπομονή έως ότου η Πειθαρχική Επιτροπή της ΔΟΕ λάβει την απόφασή της, ζήτησε ο πρόεδρος Ζακ Ρογκ. «Εχει ξεκινήσει τη διαδικασία πειθαρχικής έρευνας, αναμένουμε τα αποτελέσματα και η εκτελεστική επιτροπή θα λάβει απόφαση», τόνισε ο πρόεδρος της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, στη συνέντευξη Τύπου το πρωί της Παρασκευής.

Ουσίες: Το όπλο του εμπορευματοποιημένου αθλητισμού

Το θέμα των αναβολικών δεν ήταν ποτέ «εθνικό» πρόβλημα της μιας ή της άλλης χώρας. Πολύ περισσότερο, δεν ήταν ποτέ ατομικό πρόβλημα του τάδε ή του δείνα αθλητή. Από τη στιγμή που την προπόνηση και το μάνατζμεντ των κορυφαίων αθλητών αναλαμβάνουν οι πολυεθνικές του κέρδους, αυτόματα ο πρωταθλητής χάνει την εθνικότητα και την προσωπική του ταυτότητα. Μετατρέπεται σε μια κινούμενη διαφήμιση παγκόσμιας εμβέλειας και σαν τέτοια ακολουθεί τους σκληρούς νόμους για την προώθηση των προϊόντων στην ενιαία καπιταλιστική αγορά. Και στην περίπτωση του αθλητισμού οι νόμοι αυτοί επιβάλλουν νέα ρεκόρ και επιδόσεις, προκειμένου το διαφημιζόμενο προϊόν να κλέβει το δικό του μερίδιο από τη δόξα και τη δημοτικότητα του αθλητή. «Ασχημες» ή έστω συνηθισμένες επιδόσεις δε βοηθούν στην προώθηση του προϊόντος και άρα φέρνουν ζημιά στο διαφημιζόμενο επενδυτή.

Κατά συνέπεια, δεν παίζει ρόλο αν ο αθλητής είναι Ελληνας, Αμερικάνος ή Γκανέζος, αν τον λένε Κεντέρη, Θάνου ή Τζόουνς. Το ζητούμενο είναι να «κάνει καλά τη δουλιά του» και δουλιά του είναι να κρατάει ψηλά τις πωλήσεις της φίρμας που τον σπονσοράρει. Και μέσα σε συνθήκες άκρατου ανταγωνισμού, όχι μεταξύ των αθλητών, αλλά μεταξύ των πολυεθνικών, τα αναβολικά γίνονται απαραίτητα, όταν το ρεκόρ και η νίκη γίνεται αυτοσκοπός. Το ταρτάν του γηπέδου περνάει σε δεύτερη μοίρα, αφού και στους Ολυμπιακούς Αγώνες αυτό που μετράει είναι σε ποια τιμή θα βρει η τελετή Λήξης την «Adidas», την «Coca - Cola» ή την «Puma» στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.

Ετσι, από την «κούρσα της ντόπας», όπως χαρακτηρίστηκαν τα 100μ της Σεούλ, όταν αποδείχτηκε ότι οι Τζόνσον και Λιούις (τα πρωτοκλασάτα ονόματα της εποχής) είχαν κάνει χρήση αναβολικών, φθάσαμε στην Ολυμπιάδα της ντόπας, όπως χαρακτηριστικά είχε αναφέρει εμμέσως πλην σαφώς και ο ίδιος ο πρόεδρος της ΔΟΕ, Ζακ Ρογκ, σχετικά με το τι θα επικρατήσει στην Αθήνα.

Δειγματοληπτικά να θυμηθούμε ότι ο 29άχρονος Δανός ποδηλάτης Ενεμαρκ πεθαίνει στους Ολυμπιακούς της Ρώμης, κατά τη διάρκεια του αγώνα, από κοκτέιλ διεγερτικών ουσιών. Η πολυολυμπιονίκης της Σεούλ Φλόρενς Γκρίφιθ, πέθανε σε ηλικία 39 ετών. Η επίσημη αναφορά κάνει λόγο για ήπιας μορφής καρδιακή υπερτροφία και σκλήρυνση των πνευμόνων.

Εχουν βρεθεί ντοπαρισμένοι, μεταξύ άλλων, ακόμα οι: Μοχάμεντ Αλι, Λάρσεν Βίρεν, Μπεν Τζόνσον, Κρίστι, Μισέλ Σριθ, γνωστοί Γάλλοι ποδηλάτες όπως οι Βιρένκ, Ρου, Γκαμόν, Σι Τζέι Χάντερ, Γιόχαν Μιούλεγκ, Λαρίσα Λαζούτινα, Ολγα Ντανίλοβα, Κάλβιν Χάρισον, Τζόμπι Ντάικα, Κάρμεν Ζαμφίρ, Τόρι Εντουαρντς. Και ο ήδη μακρύς κατάλογος των ντοπαρισμένων αθλητών συμπληρώνεται και με αρκετά ονόματα που αποκλείστηκαν από την Ολυμπιάδα που μόλις άρχισε, όπως πολλά μέλη της ομάδας των ΗΠΑ και 2 Ελληνοαμερικανοί της ομάδας μπέιζμπολ της Ελλάδας. Και όλα αυτά δεν κάνουν τίποτα άλλο παρά να φανερώνουν την πραγματικότητα του αθλητισμού των συμφερόντων και του κέρδους, που αλέθει και καταστρέφει τους ανθρώπους.

ΤΟΥΣ ΚΥΚΛΟΥΣ ΤΑΡΑΤΤΕ

Το πρώτο μεγάλο «μπαμ» έγινε στους Ολυμπιακούς αγώνες της Ρώμης, το 1960. Ο Κουρτ Γιένσεν, ποδηλάτης από τη Δανία, ξεψυχάει πάνω στο κουλουάρ. Η νεκροψία που διενεργείται αποκαλύπτει έναν οργανισμό «τίγκα» στις αμφεταμίνες... Τέσσερις δεκαετίες αργότερα, η Φλόρενς Γκρίφιθ, Αμερικανίδα σπίντερ, πρωταθλήτρια και πολυ-ολυμπιονίκης στην Ολυμπιάδα της Σεούλ, ξαφνικά πεθαίνει από τριπλή (!) καρδιακή προσβολή. Ηταν μόλις 39 ετών. Η νεκροψία αποκάλυψε, μεταξύ άλλων, σκλήρυνση των πνευμόνων. Πολύ περίεργο «εύρημα» (σκλήρυνση πνευμόνων) για μια αθλήτρια των δρόμων ταχύτητας...

Στα χρόνια που πέρασαν από τον Γιένσεν στη Γκρίφιθ, το διαφημιστικό σύνθημα των Ολυμπιακών Αγώνων, το «Citius, altius, fortius» (ταχύτερα, υψηλότερα, δυνατότερα), έγινε σλόγκαν σε ένα «χορό» για αμφεταμίνες και στεροειδή, για ερυθροπιτίνες και αυξητικές ορμόνες, έως την τελευταία (;) ανακάλυψη της «φαρμακοβιομηχανίας των ρεκορ», την τετραυδρογεστρινόνη...

***

Ο αθλητισμός από παιχνίδι και άμιλλα έγινε θέαμα και από κει και πέρα εμπόριο. Ο «έμπορος» (χορηγός - πολυεθνική) θέλει κέρδη. Πολλά κέρδη. Επομένως η διαφήμιση της «πραμάτειας» του πρέπει να είναι εντυπωσιακή. Και τι πιο εντυπωσιακό από το «ρεκόρ». Ομως η ανθρώπινη φύση έχει όρια. Ναι, αλλά τα ρεκόρ για να φέρνουν κέρδη πρέπει να «σπάνε» με ακόμα μεγαλύτερα και εντυπωσιακότερα ρεκόρ. Αρα θα φτιάξουμε ανθρώπους έξω από την ανθρώπινη φύση τους. Θα φτιάξουμε «ρέκορ-μαν» και «ρεκορ-γούμαν». Θα φτιάξουμε αθλητές - υπερανθρώπους. Θα φτιάξουμε πρωταθλητές και θα είμαστε οι σπόνσορές τους. Αυτοί θα τρέχουν «ταχύτερα». Θα πηδάνε «ψηλότερα». Θα χτυπούν «δυνατότερα». Και μεις θα κερδίζουμε περισσότερα...

***

Η «ντόπα» είναι το «αφέψημα» του ίδιου του κοινωνικού τους προτύπου: «Ο πρώτος είναι τα πάντα, ο δεύτερος δεν είναι τίποτα», λένε... Ετσι, υπεράνθρωπα κατασκευάσματα στα εργαστήρια των εταιριών, αντί για μετάλλια κερδισμένα με τον ιδρώτα τους, κερδίζουν μετάλλια βουτηγμένα στα αναβολικά, στη «σύριγγα», στην ντόπα...

Εκεί κάπου, όταν το κακό παραγίνει, οι «ιδιοκτήτες», τα «αφεντικά» της ντόπας - όπως η ΔΟΕ - καμώνονται τους φορείς της κάθαρσης! Η ΔΟΕ και τα μέλη της, όπως ο πρόεδρος του NBC, η «Adidas» και οι λοιποί χορηγοί του «ιδεώδους», αυτοί δηλαδή που κατασκευάζουν τους σωματικά μεταλλαγμένους αθλητές, έρχεται κάποια στιγμή που φορούν τη μάσκα του «εξυγιαντή»! Οπως με τον Μπεν Τζόνσον στη Σεούλ. Οπως τώρα στην Αθήνα...

Αυτοί που μοιράζουν την «πρέζα» στον κόσμο του πρωταθλητισμού, υποκρίνονται τους «καθαρούς». Αλλά η «καθαρότητα» προϋποθέτει - όπως έλεγε ο παγκόσμιος πρωταθλητής Πιέτρο Μενέα - ότι «το καθήκον της καταπολέμησης του ντόπινγκ πρέπει να αφαιρεθεί από τους οργανισμούς που αποκομίζουν κέρδη από τις αθλητικές εκδηλώσεις».

***

Μια κουβέντα για τους «δικούς μας». Τους φυσικούς αυτουργούς, τους εμπλεκόμενους, τους συνεργούς. Οσους γνώριζαν και μέχρι την ύστατη ώρα έβαζαν πλάτες. Από τη νυν και την προηγούμενη κυβέρνηση μέχρι την κ. Αγγελοπούλου. Από τους κυρίους γενικούς γραμματείς Αθλητισμού μέχρι τους κυρίους υφυπουργούς Αθλητισμού, όπως τον κ. Λιάνη, που επί των ημερών του οι προπονήσεις του Τζέκου γίνονταν στο... Κατάρ. Από τους κυρίους του ΣΕΓΑΣ μέχρι τους κυρίους της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής.

Για όλους αυτούς, δηλαδή, που μας έταζαν «καθαρούς» Αγώνες στην Αθήνα και τους κλακαδόρους τους, ένα είναι σίγουρο: Στην υπόθεση Τζέκος - Κεντέρης - Θάνου, έχουν κι αυτοί - όλοι τους - τη δική τους θέση στο βάθρο που λέγεται «ξεφτιλίκι»...


Νίκος ΜΠΟΓΙΟΠΟΥΛΟΣ

«Αντίο ολυμπιακό πνεύμα»

Η Ολυμπιακή φλόγα, η «Coca Cola», η «Samsung» και οι «διάσημοι» λαμπαδηδρόμοι

Οι σχετικές διαφημιστικές αφίσες της λαμπαδηδρομίας

Sportidea

Οι σχετικές διαφημιστικές αφίσες της λαμπαδηδρομίας
Τσίρκο; Εμποροπανήγυρη; Πάντως όποιο χαρακτηρισμό και να χρησιμοποιήσει κανείς για να χαρακτηρίσει το σκηνικό που στήθηκε για την υποδοχή της Ολυμπιακής φλόγας, για παράδειγμα την περασμένη Τετάρτη το βράδυ στο Πειραιά, από το λιμάνι μέχρι την κεντρική πλατεία της πόλης, την Κοραή, είναι μέσα. Το ίδιο περίπου σκηνικό στήθηκε σε πολλές περιοχές της χώρας, όπως και στις άλλες 26 χώρες σε όλες τις ηπείρους από όπου πέρασε η φλόγα. Και στη λαμπαδηδρομία, η οποία υποτίθεται ότι μεταφέρει σε ολόκληρο τον κόσμο τα μηνύματα της ειρήνης και της συναδέλφωσης των λαών, πανταχού παρόντες οι χορηγοί.

Η εικόνα στην πλατεία Κοραή του Πειραιά ήταν πραγματικά απίστευτη! Αμέτρητες τεράστιες ομπρέλες της εταιρίας «Coca - Cola» ήταν τοποθετημένες περιμετρικά την πλατεία, ενώ δύο κιόσκια της και γιγαντοοθόνες εκτός από το κακόγουστο θέαμα, εξέπεμπαν και μουσική εκατοντάδων ντεσιμπέλ. Λίγα μέτρα πιο πέρα, η άλλη εταιρία - μέγας χορηγός, «Samsung», είχε καταλάβει τη δική της θέση στην πλατεία. Με τη σειρά της είχε στήσει τις δικές της γιγαντοοθόνες, με τη μουσική επίσης στη διαπασών. Και επιπλέον λέιζερ και προβολείς. Φόντο αυτών ήταν οι σημαίες του «Αθήνα 2004», που έχουν αναρτηθεί σε κάθε κολόνα και δρόμο και κάποιες σκόρπιες ελληνικές σημαίες.


Eurokinissi

Ο κόσμος που συνέρρεε, υπνωτισμένος από το «βομβαρδισμό» των προβολέων των εικόνων και των ντεσιμπέλ, συνωστιζόταν στα κιόσκια των χορηγών χαζεύοντας τα διαφημιστικά κόλπα τους. Οι υπάλληλοι προμήθευαν μικρούς και μεγάλους με διαφημιστικά σημαιάκια, μια μικρή πλαστική ελληνική σημαία, μπαλόνια και καπελάκια.

Μπήκαμε στον πειρασμό και πιάσαμε την κουβέντα με μια οικογένεια που, όλα τα μέλη της, μικροί μεγάλοι, ήταν «φορτωμένοι» από τα... δώρα των χορηγών. Ηταν η οικογένεια του Θανάση Αρβανιτογιώργου. «Τι κοινό μπορεί να έχει ο Ολυμπιακό πνεύμα με αυτές τις εταιρίες;» τον ρωτήσαμε και φάνηκε σαν να συνέρχεται από λήθαργο. Κοίταξε τα χέρια του με τα πλαστικά σημαιάκια και έβαλε τα γέλια. «Δε βρίσκω και πολλά κοινά» είπε, σκέφτηκε λίγο και συνέχισε: «Οταν υπάρχουν πίσω από τον αθλητισμό σπόνσορες και χορηγοί, αντίο Ολυμπιακό πνεύμα. Τέτοια θα βλέπουμε. Ομως πιστεύω ότι εξαρτάται και από εμάς να κρατήσουμε το Ολυμπιακό ιδεώδες. Δεν ξέρω πώς. Ισως ενισχύοντας όλοι μας τον ερασιτεχνισμό. Πάντως σίγουρα όχι με κόκα - κόλα».

Στο ίδιο πνεύμα ο Στέλιος Λύρας συμπλήρωσε: «Εντάξει, θα προτιμούσα αντί να βλέπω την «Coca - Cola» και τη «samsung», να έβλεπα τα περίπτερα αθλητικών Συλλόγων. Να ήταν αθλητές στη διοίκηση του αθλητισμού. Οι εταιρίες είναι χρηματοδότες, έχουν συμφέροντα, θέλουν κέρδη και σίγουρα αυτό δεν έχει τίποτα κοινό με τον πραγματικό αθλητισμό».

Στη συζήτηση μπήκε και η Αυγούστα Θεοδωρίτση, «φορτωμένη» και αυτή με σημαίες και καπέλα. Τα όσα είπε ήταν αποστομωτικά: «Τι νομίζετε ότι θα μείνει σ' εμάς τους πολίτες από όλη αυτή την ιστορία των Ολυμπιακών; Μόνο αυτά τα δωράκια και βέβαια οι θυσίες. Τα λεφτά θα τα πάρουν οι άλλοι, οι εταιρίες και οι αρμόδιοι. Γι' αυτό πάω να πάρω κι άλλα σημαιάκια».

Αραγε, τι να σκέπτεται ο εύζωνας φρουρός στο Προεδρικό Μέγαρο, έχοντας μπροστά του το διαφημιστικό όχημα της «Coca - Cola» που συνοδευόταν από την Ολυμπιακή φλόγα;

Eurokinissi

Αραγε, τι να σκέπτεται ο εύζωνας φρουρός στο Προεδρικό Μέγαρο, έχοντας μπροστά του το διαφημιστικό όχημα της «Coca - Cola» που συνοδευόταν από την Ολυμπιακή φλόγα;
Λίγο πιο πέρα βρισκόταν ο Ελληνοκαναδός Δημήτρης Τσούτσουρας. Του θέσαμε την ίδια ερώτηση και ορίστε η απάντηση, σε σπαστά βέβαια ελληνικά: «Είδα τη φλόγα και στο Μόντρεαλ. Το ίδιο πράγμα ήταν».

Απ' όπου κι αν πέρασε η φλόγα, προπορεύονταν και ακολουθούσαν τα αυτοκίνητα των χορηγών. Βαμμένα στα χρώματα των εταιριών τους και επανδρωμένα με προσωπικό ντυμένο ανάλογα που μοίραζε σημαιάκια, σηματάκια και γενικά προσπαθούσε ξεσηκώσει τον κόσμο. Ο οποίος χειροκροτούσε. Μαζί με τη φλόγα, το χειροκρότημα εισέπρατταν και η «Coca - Cola» και η «Samsung»...

Μαζί με τους χορηγούς και οι διάφορες «διασημότητες». Από τον Λαλιώτη, μέχρι τους συζύγους των κυριών Ντ. Μπακογιάννη και Γ. Αγγελοπούλου, μέχρι το Νταλάρα και το Σαββόπουλο, το Χατζηνικολάου και τη Βίση, το Ρουβά και τον Τσαλίκη. Ανάμεσα σε χιλιάδες απλούς ανθρώπους που κράτησαν τη φλόγα και οι επώνυμοι που έσπευσαν να δηλώσουν στις κάμερες τη βαθιά τους συγκίνηση.

ΔΗΜΟΣ ΝΙΚΑΙΑΣ
Χωρίς διαπίστευση, μέχρι χτες, ο δήμαρχος!

Ερωτηματικά προκαλεί το γεγονός ότι ο δήμαρχος της Νίκαιας, Στέλιος Μπενετάτος, ακόμα και μία μέρα πριν την έναρξη των Ολυμπιακών αγώνων, παρότι δήμαρχος Ολυμπιακής πόλης, που φιλοξενεί το άθλημα της Αρσης Βαρών, δεν είχε επιβεβαιωμένη διαπίστευση για είσοδο στις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις.

Αυτό τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση του δήμου και σημειώνεται πως παρά τις προσπάθειες που έγιναν από τον «Αθήνα 2004» να βρεθούν τα στοιχεία του δημάρχου στα συστήματα ασφαλείας και καταγραφής των διαπιστευμένων, μέχρι και χτες ο δήμαρχος Ολυμπιακής πόλης φαίνεται να μην έχει εξασφαλίσει ακόμα την είσοδό του στις Ολυμπιακές εγκαταστάσεις.

Ο δήμος Νίκαιας θέλει να πιστεύει, αναφέρει η ανακοίνωση, ότι «ίσως να είναι και αυτό ένα τυχαίο γεγονός» μετά τον αποκλεισμό της πόλης από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης στις 11/8 με τη διέλευση της Ολυμπιακής φλόγας από τη Νίκαια και την απρόσμενη αλλαγή της Ολυμπιακής διαδρομής από τη Διεύθυνση Λαμπαδηδρομίας του «Αθήνα 2004».

Στο αντιστάθμισμα όλων αυτών ο δήμος Νίκαιας σήμερα υποδέχεται τη Διεθνή Ομοσπονδία Αρσης Βαρών στο δημοτικό κατάστημα «Παυσίλυπον», με θέα το στάδιο της Αρσης Βαρών, για να ευχηθεί σε όλους τους αθλητές καλή επιτυχία, με υγιή συναγωνισμό και ευγενή άμιλλα.

Γκλαμουριά με φόντο τον Παρθενώνα

Eurokinissi

Υπόλευκο σύνολο για να ταιριάζει με την απόχρωση του πατιναρισμένου μαρμάρου, από τη Δήμαρχο Αθηναίων. Υπόλευκο μπλουζάκι με ροζ παντελόνι, γιατί η πρόεδρος του 2004 ξέρει να είναι ασορτί, ξέρει και να ξεχωρίζει. Η πρωθυπουργική σύζυγος όμως θέλει να «κάνει μπαμ» με την πρώτη. Βάζει το κόκκινο φουστάνι (εκείνο που νομίζει ότι την κάνει να μοιάζει πυρκαγιά). Ο κύριός της φορά το ίδιο μαύρο κοστούμι, που βάζει η Νέα Δημοκρατία από τότε που έγινε κυβέρνηση, στα όρη, στα άγρια βουνά, σε δεξιώσεις και σε παράτες.

Δεν είναι, φυσικά, ενδυματολογικό το θέμα. Ομως εκεί το έφτασαν με την τελετή της Ολυμπιακής Φλόγας στην Ακρόπολη. Ο Παρθενώνας, το μνημείο των μνημείων, να είναι απλώς το φόντο. Κι αυτό, επειδή είναι διάσημος. Γιατί κατά τα άλλα, τα μαρμαράκια του θα ήθελαν και ένα συγύρισμα!

Τώρα εσείς νομίζετε ότι σας κοροϊδεύουμε, αλλά δεν είναι έτσι. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή: το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, αρμόδιο να «χωροθετήσει» τον τόπο πραγματοποίησης της εκδήλωσης, ήταν κατηγορηματικό: βορειοανατολικά από το Ερέχθειο. Εκεί έχει πλάτωμα που μπορεί να χωρέσει περί τα 200 άτομα (τόσα είχε ζητηθεί να μπορούν να παρακολουθήσουν την τελετή). Ο «Αθήνα 2004» ήθελε να γίνει η εκδήλωση μπροστά στον Παρθενώνα, ήθελε να στήσει και μια εξέδρα ύψους 20 μέτρων. Ευτυχώς, δεν του το επέτρεψαν. Θα βλέπαμε σανίδες και σκαλωσιές, αντί μνημείου.

Κατόπιν, άρχισαν οι διαπραγματεύσεις μέσω των εκπροσώπων του Οργανισμού. «Μα θέλουμε στην Ακρόπολη» είπε μία, σύμφωνα με πληροφορίες και είδαν κι έπαθαν να της πουν ότι αυτό που εννοούσε, ήταν ο Παρθενώνας, την ύπαρξη του οποίου αγνοούσε προφανώς. Εν τέλει, ναι, συμφώνησε ότι ήθελαν τον Παρθενώνα ως φόντο. Και, αν δε μας λένε ανέκδοτα οι εργαζόμενοι στον Ιερό Βράχο, τότε ακούστηκε το αμίμητο: «αυτά τα μαρμαράκια, μήπως μπορούμε να τα μετακινήσουμε λίγο;» (για τα διάσπαρτα μέλη που έχουν τοποθετηθεί μπροστά στον ναό).

Δε μετακίνησαν τα «μαρμαράκια», μετακίνησαν όλη την εκδήλωση. Αλλο να έχεις φόντο τον Παρθενώνα και άλλο να είσαι επάνω στον Παρθενώνα. Εχει μια γκλαμουριά, έχει μια μαγκιά. Μια χλίδα. Ποιον ρώτησαν; Προφανώς κανέναν. Αλλά και να ρωτούσαν, μήπως το υπουργείο Πολιτισμού θα τους έλεγε «όχι»; Οι διπλά υφιστάμενοι του υπουργού τους και πρωθυπουργού τους (αναπληρώτρια υπουργός, υφυπουργός, γενικός γραμματέας) θα τολμούσαν να εναντιωθούν; Χλωμό μάλλον.

Και έτσι, ένα σπουδαίο σύμβολο του παγκόσμιου πολιτισμού, κατέληξε να αποτελεί σκηνικό για παράτες και μοντελάκια. Ευτυχώς, η Αρχαιολογική Υπηρεσία είχε καταφέρει σε ανύποπτο χρόνο να εξώσει από τις τελετές αυτές τις σημαίες και τα κάθε είδους σήματα με τους χορηγούς. Γιατί, αντί για τα Μάρμαρα του Παρθενώνα, μπορεί και να βλέπαμε τη «ζωφόρο της "Κόκα - Κόλα"». Είχαν, νομίζετε, κανένα πρόβλημα;


Κ.Τ.

2004 ΑΜΑΡΤΙΕΣ
Ο στόχος...

«Από τους πρώτους αγώνες της προεδρίας μου, εκείνους του Σαράγεβο (σ.σ.: 1984), αντιλήφθηκα ότι μπορούσαμε να εκμεταλλευτούμε αυτούς τους χώρους (σ.σ.: Ολυμπιακές εγκαταστάσεις) για τη διάδοση του λογότυπου των Αγώνων, έτσι ώστε οι πέντε κύκλοι να διακοσμούν όλες τις αθλητικές εγκαταστάσεις. Υπολογισμένη σε χρήμα, η εκστρατεία διάδοσης των συμβόλων μας θα κόστιζε εκατομμύρια δολάρια. Εξάλλου, με το πέρασμα του χρόνου η παρουσία του λογότυπου κατέληξε να αποκαλύπτει το είδος των Αγώνων σε οποιονδήποτε κοιτάζει μια φωτογραφία ή ένα βίντεο».

... η υλοποίηση...

«Η ιδέα αυτού του προγράμματος επιχορήγησης (σ.σ.: αναφέρεται στο χορηγικό πρόγραμμα TOP) ανήκε στον Γκάρι Χάιτ, υπεύθυνο του τμήματος σχέσεων με τον αθλητισμό της πολυεθνικής εταιρίας ΚΟΚΑ - ΚΟΛΑ».

... τα αποτελέσματα...

«Το πρόγραμμα TOP1 (1985 - 1988) ετοιμάστηκε για τους Αγώνες της Σεούλ και κατόρθωσε να συγκεντρώσει έσοδα της τάξης των 100 εκατομμυρίων δολαρίων. Με το TOP2 (1989 - 1992) φθάσαμε στο επίπεδο των 200 εκατομμυρίων δολαρίων, ενώ τα κέρδη συνέχιζαν να αυξάνονται χρόνο με το χρόνο. Ετσι, με το πρόγραμμα TOP4 (1997 - 2000) αγγίξαμε το ύψος των 550 εκατομμυρίων δολαρίων, ενώ σήμερα έχουν τεθεί σε εφαρμογή τα προγράμματα TOP5 (2001 - 2004) και TOP6 (2005 - 2008), στα οποία μερικές επιχειρήσεις έχουν ζητήσει να συνεχιστεί η συμμετοχή τους».

... οι συνεργάτες

«Ο Χορστ Ντάσλερ, γιος του δημιουργού της Adidas, άνθρωπος ευφυέστατος στον οποίο τόσα οφείλει ο αθλητισμός των χωρών του τρίτου κόσμου, πρότεινε την ίδρυση της εταιρίας ISL (International Sport Laisure) που θα μπορούσε να ασχοληθεί με τη διαπραγμάτευση με όλες τις Εθνικές Ολυμπιακές Επιτροπές διεθνώς και, επιπλέον, θα προσπαθούσε να έρθει σε επικοινωνία με τους χορηγούς του προγράμματος TOP. Τελικά, στο Ολυμπιακό σχέδιο προσχώρησαν οι μεγαλύτερες εταιρίες στον κόσμο (ΚΟΚΑ - ΚΟΛΑ, ΚΟΝΤΑΚ, 3Μ, PANASONIC, ΤΙΜΕ, PHILIPS, DRAVER, VIZA, MCDONALDS, SAMSUNG, ZEROX, SENA)...»

* * *

Τα παραπάνω αποτελούν ένα πολύ μικρό μέρος από την εξομολόγηση του πρώην προέδρου της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής (ΔΟΕ), Χουάν Αντόνιο Σάμαρανκ, στην αυτοβιογραφία του «21 χρόνια στην προεδρία της ΔΟΕ». Και επειδή χτες οι Αγώνες ξεκίνησαν, θυμηθήκαμε τον άνθρωπο από τον οποίο αναλάβαμε να τους διοργανώσουμε και «του δώσαμε το λόγο» για να μας εξηγήσει πώς έχτισε το δημιούργημα.

Καλές εισπράξεις από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ