Πέμπτη 10 Σεπτέμβρη 2020
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΜΜΑΧΙΑ
ΚΛΑΔΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΩΝ
Οι εργαζόμενοι δεν έχουν να περιμένουν τίποτα από τις κυβερνητικές εξαγγελίες

«Εργασιακός πυρετός αναμένεται στον κατασκευαστικό κλάδο», «Η κυβέρνηση θα στείλει ισχυρό μήνυμα ανάπτυξης των υποδομών στη Θεσσαλονίκη», είναι μερικοί από τους τίτλους που συνοδεύουν την επικείμενη επίσκεψη του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ. Μαζί με τα δισ. εκτέλεσης των μεγάλων «πρότζεκτ», ολοκληρώνουν το κάδρο του εμπορίου ελπίδας και της καλλιέργειας απατηλών προσδοκιών (και) στους εργαζόμενους στον κλάδο των Κατασκευών.

Βέβαια, το κυβερνητικό πρόγραμμα υλοποίησης έργων υποδομής, με αξιοποίηση και του περιβόητου «Ταμείου Ανάκαμψης», έχει γεννήσει πραγματικές προσδοκίες στους «μεγάλους παίχτες» του κλάδου. Τα μαχαίρια έχουν βγει και είναι έτοιμα να κατασπαράξουν μέχρι και το τελευταίο ευρώ που θα διατεθεί.

Η απάντηση σε ορισμένα απλά ερωτήματα, ωστόσο, δείχνει γλαφυρά αυτήν την αντεργατική πραγματικότητα:

-- Από πού προέρχονται τα χρήματα;

Τα περίπου 17 δισεκατομμύρια ευρώ, που υπόσχεται η κυβέρνηση στους επιχειρηματικούς ομίλους του κλάδου σε βάθος 6ετίας, είναι πλέον γνωστό πως δεν υπάρχουν σε κάποια «λεφτόδεντρα» που φυτρώνουν στο Μαξίμου ή στις Βρυξέλλες. Η εκρηκτική αύξηση της φορολογίας για τους εργαζόμενους και τα λαϊκά στρώματα έχει ως αποτέλεσμα τα κρατικά ταμεία να γεμίζουν κατά 95% με δικά τους χρήματα, ενώ μόλις 5% προέρχεται από τη φορολογία των μεγάλων επιχειρήσεων.

-- Εργα υποδομής για ποιον;

Λίγες μόλις μέρες μετά το νέο έγκλημα που συντελέστηκε στην Εύβοια (μετά από αυτά σε Μάνδρα, Μάτι, Χαλκιδική) ως αποτέλεσμα έντονου καιρικού φαινομένου, όπου αναδείχθηκε τραγικά για άλλη μια φορά η ανυπαρξία υποδομών προστασίας της ζωής του λαού, θα μπορούσε κάποιος να πει ότι φαίνεται πλέον καθαρά ποια έργα είναι αυτά που με απόλυτη προτεραιότητα πρέπει να γίνουν. Αμ δε... Ο στόχος μετατροπής της χώρας και ειδικότερα της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας σε ενεργειακό και εμπορευματικό κόμβο, καθώς και η τουριστική ανάπτυξη Θεσσαλονίκης και Χαλκιδικής θέτουν άλλες προτεραιότητες.

Γι' αυτό στο επίκεντρο μπαίνουν η επέκταση του δεύτερου μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας και η διασύνδεσή του με το σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο, ώστε να μετατραπεί σε «ζωτικής σημασίας» τόσο σε εγχώριο όσο και διεθνές επίπεδο.

Γι' αυτό μπαίνουν στο κάδρο μια σειρά οδικών αξόνων που θα διευκολύνουν τη μεταφορά εμπορευμάτων στις χώρες των Βαλκανίων, αλλά και τη γρήγορη πρόσβαση τουριστών στις περιοχές ενδιαφέροντος.

Γι' αυτό ολοκληρώνεται σε λίγους μήνες ο διπλασιασμός του μεγέθους του αεροδρομίου Θεσσαλονίκης, ενώ την ίδια ώρα καρκινοβατούν μια σειρά από έργα που θα δώσουν ανάσα στην καθημερινότητα του λαού της πόλης, όπως σχολεία, χώροι πρασίνου, υποδομές άθλησης και άλλα.

Γι' αυτό οι ανακαινίσεις τουριστικών υποδομών - αξιοποιώντας τη μειωμένη προσέλευση τουριστών - έγιναν σε χρόνο-ρεκόρ, αλλά την ίδια ώρα δύο νοσοκομεία της πόλης («Παναγία» και Λοιμωδών) παραμένουν κλειστά, ενώ θα μπορούσαν άμεσα και εύκολα από τεχνικής άποψης να τεθούν ετοιμοπόλεμα.

Γι' αυτό παραχωρούνται - μέσω των ΣΔΙΤ - στις ορέξεις των επιχειρηματικών ομίλων ακόμα και κρίσιμες υποδομές, όπως η διαχείριση του νερού στη Χαλκιδική με την κατασκευή του φράγματος Χαβρία.

-- Εργα με τι όρους για τους εργαζόμενους;

Το αντεργατικό πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί και αυτό που ετοιμάζεται για να παρθούν τα χρήματα από το «Ταμείο Ανάκαμψης» δεν αφήνουν περιθώρια για χαμόγελα.

Οι δύο κόσμοι που συγκρούονται μπροστά στις νέες επενδύσεις στις υποδομές φάνηκαν γλαφυρά σε μια ανακοίνωση του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ, στα τέλη Ιούλη. Την ώρα που η κυβέρνηση είχε ανακοινώσει αποζημίωση 11 εκατ. ευρώ στην εταιρεία ΑΚΤΩΡ του παραπάνω ομίλου, λόγω μειωμένης διέλευσης στα διόδια που διαχειρίζεται. Την ώρα που περιχαρής ο όμιλος ανακοίνωσε αυξημένα μερίσματα για τους μετόχους από την εκμετάλλευση ενός αυτοκινητόδρομου. Την ίδια ώρα, ανακοίνωσε μειώσεις στο προσωπικό για «μείωση των λειτουργικών δαπανών»...

Η κατάσταση για τους εργαζόμενους του κλάδου έχει γίνει εκρηκτική.

Τα εργατικά «ατυχήματα» στα εργοτάξια μέσα στο καλοκαίρι χτύπησαν «κόκκινο», ενώ τα μέτρα υγιεινής μπήκαν στο ζύγι «κόστους - οφέλους».

Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, τεστ για τον κορονοϊό έγιναν σε εργαζόμενους κατόπιν εορτής, αφού είχε βρεθεί θετικό κρούσμα και μόνο κάτω από το φόβο της αναγκαστικής προσωρινής αναστολής της παραγωγής. Βέβαια, δεν έλειψε και η προσπάθεια να αποκρυφτούν επιβεβαιωμένα κρούσματα.

Αντίστοιχα, οι εργαζόμενοι στις μελετητικές εταιρείες του κλάδου βιώνουν όλο και πιο έντονα την ανασφάλεια, με την απόλυση να βαφτίζεται «λύση συνεργασίας» για τους συναδέλφους με Δελτίο Παροχής Υπηρεσιών και με εργαζόμενους να αναγκάζονται να «βγάλουν» το έτος με ελάχιστες μέρες άδειας υπόλοιπο, αφού στην καραντίνα τέθηκαν υποχρεωτικά σε «παροπλισμό».

Απέναντι σε αυτήν την ασφυκτική κατάσταση, οι φετινές πρωτοβουλίες των σωματείων μπροστά στη ΔΕΘ αποκτούν ιδιαίτερη σημασία.

Η αγωνιστική στάση όλη την περίοδο της πανδημίας είναι το στέρεο υπόβαθρο για μια πετυχημένη και μαζική κινητοποίηση, που θα θέτει ξεκάθαρα την εργατική «ατζέντα». Με προβολή αιτημάτων που πατάνε στις πραγματικές δυνατότητες της εποχής, απέναντι στο τζογάρισμα της υγείας του λαού και τις νέες περικοπές των εργατικών δικαιωμάτων. Για να μην πληρώσουμε ξανά την κρίση τους.

Αυτός είναι ο μόνος ελπιδοφόρος δρόμος. Για να ανοίξουμε τη φωτεινή προοπτική όπου κριτήριο του σχεδιασμού και της υλοποίησης των έργων υποδομής δεν θα είναι ο ένας ή ο άλλος αστικός σχεδιασμός, αλλά η ολόπλευρη βελτίωση των όρων ζωής των εργαζομένων. Για να εξασφαλίσουν οι εργαζόμενοι του κλάδου μόνιμη και σταθερή δουλειά, αλλά και τη δυνατότητα να θέσουν τις παραγωγικές ικανότητές τους, τις γνώσεις τους στην υπηρεσία του κοινωνικού συνόλου και των αναγκών του. Για να σταματήσουμε τον 21ο αιώνα να φοβόμαστε ότι θα καούμε από τη φωτιά και θα πνιγούμε από τη βροχή.


Ζώης ΜΠΡΕΣΤΑΣ
Μέλος του ΤΓ της Οργάνωσης Βιομηχανίας Κ. Μακεδονίας του ΚΚΕ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ