Πέμπτη 6 Μάη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 8
21ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΚΕ ΠΡΟΣΥΝΕΔΡΙΑΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ
Για τη μαζική προπαγάνδα

Δεν πρέπει να υποτιμάμε τη μαζική προπαγάνδα, ιδιαίτερα στις σημερινές συνθήκες.

Ενας πολύ σημαντικός τομέας στη δύσκολη αλλά τόσο κρίσιμη προσπάθεια ισχυροποίησης του Κόμματος είναι η προπαγάνδα. Αυτή έχει δύο πλευρές: Την εξατομικευμένη και τη μαζική προπαγάνδα. Στην εξατομικευμένη προπαγάνδα το Κόμμα έχει ρίξει σημαντικό βάρος, ιδιαίτερα από το 20ό Συνέδριο μέχρι σήμερα, σε συνδυασμό πάντα με την ιδεολογική δουλειά και τη διαφώτιση. Εχουν γίνει θετικά βήματα στην άτομο το άτομο συζήτηση και στις μικρές συσκέψεις, όπου πράγματι έχουμε τη δυνατότητα να συζητήσουμε αναλυτικά και ουσιαστικά με επιρροές και φίλους. Αν μπορούμε κάτι να επισημάνουμε για τη βελτίωση αυτής της προσπάθειας, είναι η ανάγκη πιο προσεγμένης προετοιμασίας των μελών και των ομιλητών, αξιοποιώντας ακόμα και αχτίφ προετοιμασίας σε όλα τα επίπεδα. Για παράδειγμα η στρατολογία είναι μία ιδιαίτερη αλλά πολύ σημαντική πλευρά της εξατομικευμένης προπαγάνδας, που πρέπει όμως να προετοιμαζόμαστε καλύτερα αξιοποιώντας τη μέχρι σήμερα πείρα.

Ομως θα ήθελα να σταθώ ιδιαίτερα στη μαζική προπαγάνδα, που θεωρώ ότι δεν πρέπει να υποτιμάμε σε σχέση με την εξατομικευμένη. Από την περίοδο που είχαμε επαναπαυτεί στη μαζική προπαγάνδα λόγω των σημαντικών εργαλείων που είχαμε στη διάθεσή μας (τηλεοπτικός και ραδιοφωνικός 902, Τυποεκδοτική κ.ά.) και πολύ σωστά το Κόμμα έριξε με επιμονή το βάρος στην εξατομικευμένη προπαγάνδα και διαφώτιση, έχουν περάσει χρόνια και πλέον δεν έχουμε στη διάθεσή μας παρά ελάχιστα τεχνικά εργαλεία. Ιδιαίτερα στις σημερινές συνθήκες που, με πρόσχημα και την πανδημία, η αστική τάξη προωθεί με κάθε τρόπο και ταχύτατους ρυθμούς τη μεγαλύτερη δυνατή απομόνωση και χειραγώγηση χιλιάδων εργαζομένων και λαϊκών οικογενειών, είτε στα σπίτια τους (καραντίνα, τηλεργασία, τηλεκπαίδευση κ.ά.) είτε έξω από αυτά (περιορισμός ή και απαγόρευση συναθροίσεων, επαφών, θεωρία της «φούσκας» κ.λπ.), είναι απόλυτα αναγκαίο να αξιοποιήσουμε στον μέγιστο δυνατό βαθμό και τη μαζική προπαγάνδα. Το αστικό σύστημα γνωρίζει ότι η νέα υπό εξέλιξη ταχύτατη κρίση του θα είναι ακόμα πιο βαθιά και θα φέρει αναπόφευκτα μεγάλες εργατικές - λαϊκές αντιδράσεις. Γι' αυτό παίρνει τα μέτρα του για να χειραγωγήσει τις μάζες και να παρεμποδίσει το Κόμμα και το ταξικό κίνημα να ενημερώσουν, να προσεγγίσουν, να συσπειρώσουν, να οργανώσουν και να καθοδηγήσουν στην αγωνιστική δράση και αντεπίθεση, στην επαναστατική ανατροπή. Η μαζική προπαγάνδα του αγγίζει τα όρια της πλύσης εγκεφάλου. Χιλιάδες «εγκλωβισμένοι» βομβαρδίζονται καθημερινά από τα κανάλια και το διαδίκτυο όχι μόνο με κατευθυνόμενες ειδήσεις, παραπληροφόρηση και αποσιώπηση των θέσεων και της δράσης του Κόμματος και του ταξικού κινήματος, αλλά και με τηλεσκουπίδια τύπου «Survivor» και άλλα που εξοικειώνουν στη νοοτροπία «ο θάνατός σου η ζωή μου» και «θα ξεφτιλιστώ για μια μπουκιά ψωμί».

Απέναντι σε αυτήν την κατάσταση πρέπει το Κόμμα, αλλά και το ταξικό κίνημα, να οργανώσουν έναν όσο γίνεται πιο αποτελεσματικό μηχανισμό μαζικής προπαγάνδας από πάνω μέχρι κάτω, που προφανώς θα συνεργάζεται στενά με τον μηχανισμό ιδεολογικής δουλειάς, αλλά θα έχει διακριτά και στοχευμένα καθήκοντα. Απαιτούνται συγκεκριμένα μέτρα και σχεδιασμός, αλλά και έξυπνη αξιοποίηση των λιγοστών πλέον τεχνικών μέσων, σε συνδυασμό με τις οργανωτικές δυνατότητες. Πρέπει πρώτα από όλα να εξασφαλιστεί ότι η προπαγανδιστική ύλη, είτε αφορά και προετοιμάζεται κεντρικά είτε σε επίπεδο τομεακό, θα ελέγχεται και θα εγκρίνεται γρήγορα και αποτελεσματικά και κατόπιν θα αναλαμβάνει ο οργανωτικός μηχανισμός τη διάχυσή της, αξιοποιώντας μέλη, επιρροές και φίλους. Τρόποι διάχυσης του εγκεκριμένου υλικού υπάρχουν αρκετοί, όπως: Το τύπωμα και μοίρασμα σε μορφή ανακοίνωσης, η ανάρτηση σε μορφή αφισέτας ή εφημερίδας τοίχου ανάλογα με τη μορφή και το περιεχόμενο, η αποστολή σε mail, viber κ.λπ. Σε αυτήν την προσπάθεια θα μπορούσε να αξιοποιηθεί το οπισθόφυλλο του «Ριζοσπάστη», αν όχι καθημερινά, σε πολύ τακτά διαστήματα, στο οποίο θα μπορούσε να μπαίνει η εγκεκριμένη ύλη μαζικής προπαγάνδας υπό μορφή έτοιμης αφισέτας και να είναι άμεσα αξιοποιήσιμη, είτε τυπώνοντας φωτοτυπίες, είτε αντιγράφοντας ηλεκτρονικά και στέλνοντας σε αποδέκτες, είτε ακόμα και κόβοντας το οπισθόφυλλο και αναρτώντας το σε κάποιο χώρο. Ανάλογη δουλειά πρέπει να γίνει αξιοποιώντας το πόρταλ του 902 για ανακοινώσεις και αφισέτες έτοιμες προς διάδοση, αλλά και βιντεάκια ή άλλο ανάλογο υλικό. Η δουλειά με τα πολύ ενδιαφέροντα βιντεάκια της ΚΝΕ, που πέρασαν με σατιρικό τρόπο μηνύματα αμφισβήτησης και αγωνιστικής προοπτικής, δείχνει έναν δρόμο και πρέπει να γίνεται πιο συχνά και σχεδιασμένα. Οπως επίσης φωτογραφίες σαν αυτή της Πρωτομαγιάτικης διαδήλωσης ή αυτή για το Πολυτεχνείο «είπαν» πολλά και σε πολλούς περισσότερους, μέσα και έξω από τη χώρα. Ακόμα και οι διαδικτυακές συναυλίες, παραστάσεις, προβολές και συζητήσεις έπαιξαν σημαντικό ρόλο να «ξεφύγει» ένας κόσμος από τα τηλεσκουπίδια, ιδιαίτερα στις συνθήκες εγκλεισμού λόγω πανδημίας.

Μια άλλη πλευρά της μαζικής προπαγάνδας αποτελούν τα «μηνύματα» που εκπέμπουμε κεντρικά αλλά και με ευθύνη κάθε Οργάνωσης και κάθε μέλους του Κόμματος και της ΚΝΕ. Ενα παράδειγμα είναι οι διαδηλώσεις και άλλες κινητοποιήσεις και πώς προετοιμάζουμε όχι μόνο τη μαζικότητά τους, αλλά και την εντύπωση που θα προκαλέσουν έστω και σε μία φίλη, έναν φίλο που συμμετέχει ή τις βλέπει για πρώτη φορά, ή ακόμα και στη διαπαιδαγώγηση μελών και επιρροών. Τα πανό, τα συνθήματα, οι ομιλητές, αλλά και η συμπεριφορά των οργανωμένων δυνάμεων, πρέπει να εκπέμπουν αποφασιστικότητα, οργανωτική αποτελεσματικότητα και επαγρύπνηση, αγωνιστική διάθεση και προοπτική. Οταν τα μπλοκ είναι χαλαρά και σκόρπια, υπάρχει θέμα. Οταν τα συνθήματα δεν είναι δουλεμένα και επικαιροποιημένα, υπάρχει θέμα. Οταν οι ομιλητές δεν προκαλούν το ενδιαφέρον, είναι «φλύαροι», ή ακόμα όταν δεν ακούγονται από τις ηχητικές, υπάρχει πρόβλημα. Οταν οι οργανωμένες δυνάμεις δεν ακούν τον ομιλητή και κουβεντιάζουν μεταξύ τους ή τριγυρνάνε πάνω κάτω, υπάρχει πρόβλημα. Οταν δεν δίνουν τον τόνο φωνάζοντας τα συνθήματα ή οι ντουντούκες δεν συντονίζονται, υπάρχει πρόβλημα. Αν κάποιο ή πολλά από όσα προανέφερα θυμίζουν κάτι, υπάρχει πρόβλημα. Υπάρχει πρόβλημα όταν δεν εκπέμπεται το μήνυμα ότι η κινητοποίηση αποτελεί την κορύφωση ενός σημαντικού κύκλου δράσης.

Υπάρχουν κι άλλες πλευρές που πρέπει να δούμε, όμως συμπερασματικά πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι η μαζική προπαγάνδα μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά, ιδιαίτερα στις σημερινές πολύ δύσκολες συνθήκες, να τραβήξουμε την προσοχή ευρύτερων ανώριμων μαζών προς τα εμάς, έστω και προσωρινά, δίνοντάς μας όμως έτσι τη δυνατότητα, με βάση πλέον την κομματική μας ικανότητα, να τους πλησιάσουμε πιο εξατομικευμένα και σταθερά, να συσπειρώσουμε όσο περισσότερους μπορούμε στον δρόμο της αμφισβήτησης, της αντίστασης, της ανατροπής, της κομμουνιστικής προοπτικής.


Μανώλης Δανδουλάκης
ΚΟΒ Δημόσιο 1 της Τομεακής Οργάνωσης Τοπικής, Περιφερειακής& Κεντρικής Διοίκησης Αττικής του ΚΚΕ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ