Τετάρτη 14 Ιούλη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 3
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΟΔΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ
Κέρδη και υποδομές για τους ομίλους, στον λαό τα χαράτσια και ο λογαριασμός

Eurokinissi

Από κοινού ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ/ΠΑΣΟΚ ψήφισαν χτες στην Ολομέλεια της Βουλής την τροποποίηση της ήδη ληστρικής σύμβασης για τον οδικό άξονα Ε65, με άλλα λόγια τη συνέχιση του «χορού» δισεκατομμυρίων που έχουν στήσει στις πλάτες του λαού η μία κυβέρνηση μετά την άλλη, μπουκώνοντας τους κατασκευαστικούς ομίλους με τα «μεγάλα έργα» των οδικών αξόνων και «τρέχοντας» ταυτόχρονα στρατηγικές επιλογές της εγχώριας αστικής τάξης για Ελλάδα - διαμετακομιστικό και ενεργειακό κόμβο, ενταγμένο στα διευρωπαϊκά δίκτυα της ΕΕ.

Η σύμβαση αφορά τον βόρειο άξονα του Ε65 (μήκους 70 χιλιομέτρων από τα Τρίκαλα έως την Εγνατία Οδό), με το κόστος από τα 400 εκατ. ευρώ να αυξάνεται με το νομοσχέδιο στα 490 εκατ. ευρώ περίπου, ενώ ως μπόνους προστίθενται και άλλα 38 εκατ. ευρώ, επειδή προβλέπεται η κατασκευή 38 χιλιομέτρων παραπάνω σε ένα τμήμα του άξονα.

Να σημειωθεί ότι η σχετική σύμβαση συνολικά του Ε65 ψηφίστηκε το 2007 και προβλεπόταν συνολική συμμετοχή του Δημοσίου στη χρηματοδότηση του έργου με 518 εκατομμύρια ευρώ. Σήμερα, με τις τροποποιήσεις, με προτελευταία αυτή της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, το ποσό αυτό έχει φτάσει τα 1,37 δισ. και όπως φαίνεται έπεται συνέχεια...

Στην τροποποιημένη σύμβαση που ήρθε ως νομοσχέδιο από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προβλέπεται πως σε κάθε περίπτωση η κερδοφορία των κατασκευαστικών ομίλων είναι εξασφαλισμένη.

Για παράδειγμα, ο κίνδυνος της χαμηλής απόδοσης από την εκμετάλλευση των έργων αντιμετωπίζεται με την προβλεπόμενη επιδότηση του έργου από το Δημόσιο, όπως και με την απαγόρευση σε βάρος του Δημοσίου κατασκευής και λειτουργίας ανταγωνιστικών έργων, η λειτουργία των οποίων μπορεί να επηρεάσει την κυκλοφορία των αυτοκινητοδρόμων. Βέβαια θα φυτευτούν παντού διόδια, που και εδώ, αν τα κέρδη δεν είναι τα προβλεπόμενα, το Δημόσιο παραιτείται από το μερτικό που του αναλογεί από τα έσοδα των διοδίων κ.ο.κ.

Προτεραιότητα της κυβέρνησης οι μπίζνες των ομίλων

Το νομοσχέδιο ανέλαβε να παρουσιάσει στην Ολομέλεια ο ίδιος ο πρωθυπουργός, θέλοντας να διαβεβαιώσει ότι είναι πρώτη προτεραιότητα της κυβέρνησης η ικανοποίηση των στρατηγικών στόχων των επιχειρηματικών ομίλων.

Ετσι, εστίασε στο ότι ο νέος άξονας θα συνδέει «τα δύο σημαντικότερα διαμετακομιστικά λιμάνια της Κεντρικής Ελλάδος και της Ηπείρου», αυτά του Βόλου και της Ηγουμενίτσας, και «θα διευκολύνει τις μεταφορές και το εμπόριο στο οριζόντιο τόξο της χώρας». Θα ενώνει καθέτως τη δυτική Θεσσαλία με Θεσσαλονίκη και Αθήνα, «ανοίγοντας σημαντικές τουριστικές προοπτικές τόπων όπως η Λίμνη Πλαστήρα, τα πανέμορφα ορεινά χωριά των Τρικάλων, τα Μετέωρα, η Πίνδος αλλά και τα αξιοθέατα της Δυτικής Μακεδονίας».

Επίσης ότι «θα γεφυρώσει μέσω της Εγνατίας τα αστικά και διαμετακομιστικά κέντρα της χώρας με τη Δυτική Μακεδονία της απολιγνιτοποίησης», η οποία «θα είναι με την ολοκλήρωση του έργου πλέον ενταγμένη στις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες», και αυτό κατά τον Κυρ. Μητσοτάκη θα δώσει άλλες προοπτικές στις υπό απολιγνιτοποίηση περιοχές και άλλες ευκαιρίες για επενδύσεις, που τάχα θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας, οι οποίες βέβαια θα είναι με τους γνωστούς άθλιους όρους και ούτε κατά διάνοια δεν θα καλύπτουν τις χιλιάδες χαμένες θέσεις εργασίας, αποτέλεσμα της «απελευθέρωσης».

Δίνοντας εξάλλου μια γεύση του πακτωλού των δισ. που έχει εξασφαλιστεί για έργα και υποδομές που ωφελούν τους επιχειρηματικούς ομίλους, ανέφερε ότι «αυτήν τη στιγμή ξεδιπλώνεται στη χώρα ένα Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων που αγγίζει τα 13 δισ. ευρώ, με έργα τελματωμένα, που επιτέλους κινούνται, αλλά και νέα, που δρομολογούνται», στα οποία βέβαια δεν συμπεριλαμβάνεται ούτε ένα έργο που να αφορά τις λαϊκές ανάγκες, όπως για την αντιπυρική προστασία, για την αντιπλημμυρική και αντισεισμική θωράκιση, τη σχολική και λαϊκή στέγη κ.ά.

Και, βέβαια, ξεκαθάρισε, το έργο του οδικού άξονα - όπως και άλλα αντίστοιχα έργα - θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης, το νέο υπερμνημόνιο της ΕΕ, που για κάθε εκταμίευση θα πρέπει να ματώνει ο λαός με νέα σκληρά αντιλαϊκά μέτρα.

Η στρατηγική ταύτιση είναι δεδομένη

Ο πρωθυπουργός δεν παρέλειψε να αναγνωρίσει στα «όποια θετικά προηγήθηκαν» και το γεγονός ότι «ένα μέρος του (Ε65) ολοκληρώθηκε επί ΣΥΡΙΖΑ», προσθέτοντας ότι «τα μεγάλα έργα δεν ανήκουν σε κυβερνήσεις».

Αντίστοιχη ήταν η φράση που ειπώθηκε από τον εισηγητή του ΣΥΡΙΖΑ, Χρ. Γιαννούλη, ο οποίος μιλώντας στην Επιτροπή είπε ότι «το κομμάτι των υποδομών και η προέκταση των μεταφορών δεν έχουν κυβερνητική θητεία». Ενώ χτες ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Χρ. Σπίρτζης, ανταποδίδοντας τις αβρότητες του πρωθυπουργού, δήλωσε πως «εμείς δεν είμαστε μεμψίμοιροι, και μάλιστα μπορώ να δηλώσω και προσωπικά - νομίζω και όλος ο ΣΥΡΙΖΑ - πολύ χαρούμενος που ένα μεγάλο έργο υποδομής συνεχίζει την πορεία για την ολοκλήρωσή του». Ελ. Λύση και ΜέΡΑ25 καταψήφισαν για λόγους «αδιαφάνειας».

Η καπιταλιστική ανάπτυξη είναι εχθρική απέναντι στις λαϊκές ανάγκες

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιώργος Λαμπρούλης επεσήμανε πως αυτό που αναδεικνύεται είναι ότι τα μεγάλα κατασκευαστικά έργα όπως ο Ε65 «γίνονται με κριτήριο την ικανοποίηση και εξυπηρέτηση των στόχων και σχεδιασμών των επιχειρηματικών ομίλων και όχι με κριτήριο την ευημερία του λαού. Αφορούν έργα που φέρουν τη σφραγίδα της ΕΕ, ενταγμένα στο πλαίσιο της ανάκαμψης της καπιταλιστικής οικονομίας, γι' αυτό και χαρακτηρίζονται επιλέξιμα», με τον λαό να πληρώνει βαρύ τίμημα.

Ενώ «επιβεβαιώνεται για μια ακόμα αφορά ότι η καπιταλιστική ανάπτυξη που έχει ως κριτήριο τα κέρδη του κεφαλαίου, των επιχειρηματικών ομίλων, πουθενά δεν διασταυρώνεται με τις ανάγκες του λαού, εν προκειμένω στο δικαίωμα για δωρεάν, ασφαλείς, σύγχρονες μεταφορές, αλλά και ότι καμία αστική κυβέρνηση, καμία πολιτική δύναμη που υποκλίνεται και προωθεί τη θωράκιση της ανταγωνιστικότητας, της κερδοφορίας των μονοπωλιακών ομίλων, δεν μπορεί να διασφαλίσει την υλοποίηση δημόσιων έργων προς όφελος της λαϊκής ευημερίας.

Εφερε ως παράδειγμα τη Λάρισα, όπου διασταυρώνονται μεγάλοι άξονες αλλά ο λαός της μαστίζεται από ανεργία, φτώχεια, οι μικροί αγρότες υποφέρουν και ξεκληρίζονται.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος σχολίασε τη «στρατηγική σύμπλευση» των ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ «σε ό,τι είναι αναγκαίο για το κεφάλαιο», ενώ «ό,τι είναι αναγκαίο για τον λαό» το παραπέμπουν στις ελληνικές καλένδες.

Πρόσθεσε ότι τα έργα που αφορούν τις λαϊκές ανάγκες μπαίνουν από την κυβέρνηση της ΝΔ, όπως πριν του ΣΥΡΙΖΑ κ.ο.κ., στην απάνθρωπη προκρούστεια κλίνη του «κόστους - οφέλους», δηλαδή τι συμφέρει τους επιχειρηματικούς ομίλους, που είναι και η στρατηγική της ΕΕ. Ενώ «κόφτης» για έργα που αφορούν τον λαό είναι και «οι σχεδιασμοί της ΕΕ για ενιαία ευρωπαϊκή αγορά και διευκόλυνση των μονοπωλίων της για διαμετακόμιση», στους οποίους εντάσσεται και η μετατροπή της Ελλάδας σε διαμετακομιστικό κόμβο.

«Τα έργα υποδομής που γίνονται σήμερα είναι για μια ανάπτυξη εχθρική για τον λαό. Γιατί οι χρηματοδοτήσεις από το Ταμείο Ανάκαμψης για υποδομές που εξυπηρετούν το κεφάλαιο συνοδεύονται από νέα μνημόνια, ενώ σε κάθε περίπτωση ο λαός θα πληρώσει τον λογαριασμό», τόνισε.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ