Πέμπτη 15 Ιούλη 2021
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 20
ΔΙΕΘΝΗ
ΕΕ - «ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΡΑΣΙΝΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ»
Επιχείρηση διασφάλισης νέων πεδίων κερδοφορίας για τα ευρωπαϊκά μονοπώλια

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε χτες το σχέδιό της για τη λεγόμενη «Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία», καθώς υπό το πρόσχημα της μείωσης των εκπομπών που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου, επιχειρεί να ανοίξει νέα πεδία κερδοφορίας στα συσσωρευμένα κεφάλαια, μέσα από τη λεγόμενη «πράσινη ανάπτυξη».

Το σχέδιο της Κομισιόν περιλαμβάνει 12 νομοθετικές προτάσεις για τη δημιουργία προϋποθέσεων κερδοφόρων επενδύσεων στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) και στην παραγωγή «πράσινων» προϊόντων. Ο στόχος που τίθεται είναι η μείωση των εκπομπών ρύπων της ΕΕ κατά 55% μέχρι το 2030, σε σχέση με τα επίπεδα του 1990, και η εξάλειψή τους μέχρι το 2050, όπως και η άνοδος του μεριδίου των ΑΠΕ στο 40% μέχρι το 2030.

Στην πραγματικότητα, στόχος της ΕΕ είναι η απεξάρτηση των οικονομιών των κρατών - μελών της από εισαγόμενα καύσιμα. Κίνητρο αποτελεί επίσης το γεγονός ότι η ΕΕ συγκριτικά έχει ένα πλεονέκτημα στον τομέα των ΑΠΕ σε σχέση με τους ανταγωνιστές της, ΗΠΑ και Κίνα.

Σε αυτό το πλαίσιο, προτείνεται μεταξύ άλλων η θέσπιση «φόρου άνθρακα» εισαγόμενου χάλυβα, τσιμέντου και λιπασμάτων, όπως και η καθιέρωση της 100% πώλησης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ από το 2035 (το οποίο ουσιαστικά θα οδηγήσει στη διακοπή των πωλήσεων βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων).

Τα μέτρα που πριμοδοτούν περαιτέρω την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ αναμένεται να αυξήσουν εκ νέου το κόστος ηλεκτρισμού για εκατομμύρια λαϊκά νοικοκυριά, με πρόσχημα πάντα την υποτιθέμενη αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, προς όφελος της κερδοφορίας του κεφαλαίου.

Προτείνεται επίσης νέος φόρος στα καύσιμα αεροπλάνων και πλοίων εντός ΕΕ, με επίκληση στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου άνθρακα. Την πρόταση απέρριψε άμεσα ως «αντιπαραγωγική» η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), σε κάθε περίπτωση όμως το κόστος αναμένεται να μετακυλιστεί και πάλι στις τσέπες των λαών, που θα πληρώνουν ακριβότερα για υπηρεσίες μεταφορών.

Σε μία προσπάθεια να τονωθούν οι πωλήσεις των «πράσινων» προϊόντων, προτείνεται η σύσταση νέου «Κοινωνικού Ταμείου Κλίματος» (Social Climate Fund), με κεφάλαια ύψους 144,4 δισ. ευρώ, που θα συγχρηματοδοτήσει την αλλαγή συστημάτων θέρμανσης και ψύξης στα νοικοκυριά και θα «διευκολύνει» τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση προς όφελος των ευρωπαϊκών μονοπωλίων.

Υπενθυμίζεται ότι στον προϋπολογισμό της ΕΕ για την περίοδο 2021 - 2028 προβλέπεται χρηματοδότηση 1 τρισ. ευρώ μέχρι το 2030 «για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής», κονδύλια που θα προέλθουν κατά το ήμισυ από τον προϋπολογισμό της ΕΕ και τα υπόλοιπα από τον ιδιωτικό τομέα.

Οι προτάσεις της Κομισιόν είναι σαφές ότι δεν έχουν ως στόχο την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά την προάσπιση των συμφερόντων ευρωπαϊκών μονοπωλίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι πρόσφατα το πρακτορείο «Reuters» δημοσίευσε επιστημονική μελέτη που ισχυριζόταν ότι το «περιβαλλοντικό αποτύπωμα» των ηλεκτρικών οχημάτων είναι προς το παρόν ανάλογο των πετρελαιοκίνητων και βενζινοκίνητων, λόγω της ανάγκης εξόρυξης των υλικών κατασκευής των μπαταριών τους, αλλά και του ότι η παραγωγή του ηλεκτρικού ρεύματος με το οποίο φορτίζονται θα εξακολουθήσει να γίνεται σε εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής που θα λειτουργούν με ορυκτά καύσιμα.

Ανάλογα βαρύ περιβαλλοντικό κόστος έχουν και οι αιολικές εγκαταστάσεις, εξαιτίας της άναρχης χωροθέτησης και των αρνητικών συνεπειών που προκαλούν στο ορεινό τοπίο καθώς και στις άλλες οικονομικές δραστηριότητες - στην κτηνοτροφία, στη μελισσοκομία, στη διαχείριση των υδάτινων πόρων κ.λπ.

Παρουσιάζοντας ωστόσο τις προτάσεις για το κλίμα, που θα πρέπει να ψηφιστούν από τα 27 κοινοβούλια των χωρών - μελών και από το Ευρωκοινοβούλιο μέσα στους επόμενους μήνες, η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν τις δικαιολόγησε με τα γνωστά επιχειρήματα: Οτι «έφτασε στα όριά της» η οικονομία ορυκτών καυσίμων και ότι η ΕΕ «επιθυμεί νέες, ποιοτικές θέσεις εργασίας» και «ανάπτυξη που δεν βλάπτει τη φύση μας». «Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία είναι η αναπτυξιακή στρατηγική μας που κινείται προς μια απανθρακοποιημένη οικονομία. Η Ευρώπη ήταν η πρώτη ήπειρος που δήλωσε ότι θα είναι κλιματικά ουδέτερη το 2050 και τώρα είμαστε οι πρώτοι που καταθέσαμε έναν συγκεκριμένο χάρτη πορείας», πρόσθεσε.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ