Eurokinissi |
Ενδεικτικά, ο Κυρ. Μητσοτάκης στην εισαγωγική του τοποθέτηση συνέδεσε τα θέματα της συνεδρίασης με «τη διεξαγωγή της συζήτησης του Προϋπολογισμού», όπου όπως είπε «αποτυπώθηκαν με πολύ μεγάλη σαφήνεια οι κυβερνητικές προτεραιότητες για το 2025 σε επίπεδο οικονομικής πολιτικής».
Σε αυτό το πλαίσιο, επομένως, στο υπουργικό συμβούλιο χτες συζητήθηκε το «Ενοποιημένο Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής 2025» (ΕΣΚυΠ), όπως και ο «καθορισμός των ποσοτικών στόχων ανά υπηρεσία για την εφαρμογή του συστήματος κινήτρων και ανταμοιβής των δημοσίων υπαλλήλων». Αφορά «υπαλλήλους που υλοποιούν συγκεκριμένους στόχους του Ενοποιημένου Σχεδίου Κυβερνητικής Πολιτικής (ΕΣΚυΠ), όπου εντάσσονται τα Ετήσια Σχέδια Δράσης (ΕΣΔ) των υπουργείων», «υπαλλήλους που εμπλέκονται σε έργα του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας "Ελλάδα 2.0"» και τέλος «υπαλλήλους που εργάζονται για την επίτευξη δημοσιονομικών στόχων». Τα στελέχη δηλαδή που χρεώνονται να «τρέξουν» μείζονες καπιταλιστικές αναδιαρθρώσεις και τη φοροληστεία σε βάρος των λαϊκών στρωμάτων.
Διόλου τυχαία, στο Ενοποιημένο Σχέδιο ξεχωρίζουν ενότητες όπως η «Στρατηγική μεταρρυθμίσεων για τη μείωση της γραφειοκρατίας και των διοικητικών βαρών στις επιχειρήσεις κατά 25%. Η μεταρρύθμιση επιδιώκει να καθιερώσει μια νέα λογική συνεχούς βελτίωσης του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα», όπως λένε από το Μαξίμου. Περιλαμβάνει δε και μια σειρά έργα που ενδιαφέρουν το κεφάλαιο όπως το Διεθνές Αεροδρόμιο στο Καστέλι, ο Αυτοκινητόδρομος Πάτρα - Πύργος και οι «παρεμβάσεις αναβάθμισης των περιφερειακών λιμένων».
Στο υπουργικό συμβούλιο συζητήθηκαν επίσης και μερικά νέα επεισόδια στην εμπορευματοποίηση της Παιδείας, και συγκεκριμένα η κύρωση «Σύμβασης Δωρεάς» μεταξύ του ιδρύματος Ωνάση και του Ελληνικού Δημοσίου για την ίδρυση και λειτουργία «Δημοσίων Ωνασείων Σχολείων», όπως και το νομοσχέδιο που προβλέπει την εισαγωγή του διεθνούς «μπαλαροεά» (International Baccalaureate) στη δημόσια εκπαίδευση (βλέπε και σχετικό θέμα σελίδα 15).
Στο υπουργικό συμβούλιο παρουσιάστηκε επίσης το νομοσχέδιο για «τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου των υπηρεσιών ύδρευσης και αποχέτευσης». Ο Μητσοτάκης μίλησε για «τολμηρή παρέμβαση», τονίζοντας ότι πάνε να δώσουν «κίνητρα να συγχωνευτούν, να αναταχθούν με σκοπό να γίνουν αποτελεσματικότεροι, να αυξήσουν και την εισπραξιμότητά τους, καθώς έχουμε πολύ μεγάλες διακυμάνσεις ανάλογα με το πόσο επιμελής είναι η κάθε ΔΕΥΑ».
Σε αυτό το φόντο προβλέπεται «οικειοθελής συγχώνευση των υφιστάμενων ΔΕΥΑ, με κίνητρα και εντός 6 μηνών» (τα κίνητρα σχετίζονται και με την κατά 70% επιδότηση των χρεών τους προς τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας), «απορρόφηση της ΔΕΥΑ στην Περιφέρεια Αττικής από την ΕΥΔΑΠ ΑΕ και η απορρόφηση της ΔΕΥΑ στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης από την ΕΥΑΘ ΑΕ εντός 1 έτους», «επικαιροποίηση του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τις υφιστάμενες ΔΕΥΑ και των ΕΥΔΑΠ ΑΕ, ΕΥΑΘ ΑΕ». Το νομοσχέδιο επιδιώκει και τη «στοχευμένη επίλυση προβλημάτων όπως της αδυναμίας είσπραξης οφειλών εκ μέρους ορισμένων παρόχων ύδατος», λένε από το Μαξίμου.
Θυμίζουμε πως τον δρόμο για νέες υπέρογκες αυξήσεις στο νερό «άνοιξε» η Κοινή Υπουργική Απόφαση που υπεγράφη μερικούς μήνες πριν, με την οποία αλλάζει η τιμολόγησή του, με τα τιμολόγια να καθορίζονται από τους παρόχους και να ελέγχονται από τη Ρυθμιστική Αρχή Αποχέτευσης, Ενέργειας και Υδρευσης (ΡΑΑΕΥ). Και βέβαια γνωστό - και από την περίπτωση της «απελευθέρωσης» της Ενέργειας - είναι το πού καταλήγει η πολιτική αυτή: Σε πανάκριβο νερό - εμπόρευμα, που σημαίνει ότι τα λαϊκά στρώματα θα πουν «το νερό νεράκι».
Η κυβέρνηση τότε είχε μιλήσει για «πλαφόν» στο ύψος του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, κάτι που σημαίνει ότι αυξήσεις θα υπάρξουν σίγουρα, αλλά για ένα διάστημα όχι μεγαλύτερες από 3% που «τρέχει» ο πληθωρισμός σήμερα. Κι όλα αυτά με την επίκληση της «κλιματικής αλλαγής» και της λειψυδρίας, με την κυβέρνηση να έχει διαμηνύσει ότι «εφόσον η ανομβρία συνεχιστεί, τα υφιστάμενα αποθέματα για την Αττική αρκούν για 4 έτη».
Τέλος, παρουσιάστηκε το νομοσχέδιο του υπουργείου Αμυνας για την «αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των Ενόπλων Δυνάμεων». Μέσα από τέτοιες διαδικασίες αναζητούν πόρους για κατοικίες που σε πρώτη φάση θα καλύψουν στεγαστικές ανάγκες στελεχών σε Ανατ. Μακεδονία, Θράκη, νησιά του Αιγαίου, πιστεύοντας ότι «θα λειτουργήσει ως ανάχωμα στις παραιτήσεις των στρατιωτικών». Το 15% του συνολικού αριθμού των κατοικιών θα διατίθεται σε γιατρούς του ΕΣΥ, δασκάλους και καθηγητές που αδυνατούν να εξασφαλίσουν κατοικία στις περιοχές διορισμού τους, καθώς το αστικό κράτος δεν τους διασφαλίζει σειρά από αυτονόητα για να ζήσουν και να εργαστούν εκεί όπου διορίζονται ή μετατίθενται. Μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο προβλέπει «ενίσχυση της ευελιξίας και της ταχύτητας των διαδικασιών αξιοποίησης» με τη σύσταση Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου, το οποίο θα λειτουργεί «με βάση τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας».