Σάββατο 15 Μάρτη 2003
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 26
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΕΚΘΕΣΗ ΕΛΕΓΚΤΩΝ ΓΙΑ ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΗΣ «ΑΘΗΝΑ 2004»
Αδυναμία να ελεγχθούν οι δαπάνες για τις δημόσιες σχέσεις!

Παπαγεωργίου Βασίλης

Αδυναμία να ελέγξουν τις συνολικές δαπάνες που αφορούν στις δημόσιες σχέσεις της Οργανωτικής Επιτροπής Ολυμπιακών Αγώνων «Αθήνα 2004» για το έτος 2000, δηλώνουν ουσιαστικά οι ελεγκτές - δικαστές του Ελεγκτικού Συνεδρίου, στην έκθεσή τους για τα οικονομικά της εταιρίας. Πρόκειται για ένα ποσό που αγγίζει τα 2,2 δισ. δρχ. μόνο για τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, κατά την οποία είχαμε και την αλλαγή στην ηγεσία της «Αθήνα 2004» (διοίκηση Μπακούρη - διοίκηση Αγγελοπούλου).

Μετά τη δημοσίευση του καταλόγου των παράνομων προσλήψεων στην «Αθήνα 2004», των υπέρογκων αποζημιώσεων σε υψηλόβαθμα στελέχη, που απολύθηκαν και όσα προτείνουν οι δικαστές, ώστε να νομιμοποιηθούν οι παράνομες πράξεις, ο «Ρ» δημοσιεύσει σήμερα το πόρισμα για τις δαπάνες που αφορούν στις δημόσιες σχέσεις της εταιρίας το έτος 2000. Και τα στοιχεία που βλέπουν καθημερινά το φως της δημοσιότητας επιβεβαιώνουν το σκανδαλώδη τρόπο, με τον οποίο κυβέρνηση και «Αθήνα 2004» χειρίζονται την υπόθεση των Ολυμπιακών Αγώνων, φορτώνοντας τους Ελληνες εργαζόμενους με ένα δυσβάσταχτο οικονομικό φορτίο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που συμπεριλαμβάνονται στην έκθεση των δικαστών του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το έτος 2000 οι δημόσιες σχέσεις κόστισαν συνολικά 2,168 δισ. δραχμές και αναλύονται ως εξής: Εξοδα διαφήμισης 335.105.430 δρχ., έξοδα συνεδρίων - δεξιώσεων 288.665.758 δρχ., έξοδα υποδοχής και φιλοξενίας 126.152.874 δρχ., έξοδα προβολής διά λοιπών μεθόδων 467.279.178 δρχ. και έξοδα εκθέσεων 950.843.044 δρχ.(5,00%). Αν και τα ποσά είναι πάρα πολύ υψηλά, μεγάλο μέρος των δαπανών δεν μπορεί να ελεγχθεί... Είναι χαρακτηριστική η διατύπωση των ελεγκτών, οι οποίοι λένε ότι «η κρίση για την τήρηση του μέτρου σε μια συνολική αξιολόγηση των δαπανών για δημόσιες σχέσεις είναι λίαν δυσχερής». Και αυτό γιατί, όπως επισημαίνουν, «εκτός του ότι ο έλεγχος είναι δειγματοληπτικός, οι δαπάνες αυτές καταλογίζονται σε περισσότερα κέντρα κόστους, ανάλογα με την υπηρεσιακή μονάδα που εξυπηρετείται κάθε φορά από τη σχετική δαπάνη και δεν είναι πάντοτε δυνατός σε επίπεδο δικαιολογητικών ο εντοπισμός των δαπανών, ώστε να υπολογιστεί ακριβώς η συνολική επιβάρυνση της ΟΕΟΑ, με δαπάνες δημοσίων σχέσεων».

«Λίαν δυσχερής»

Ας δούμε όμως αναλυτικά τι λένε οι ελεγκτές στην έκθεσή τους και συγκεκριμένα στο κεφάλαιο με τίτλο «Διαχείριση Αναγκών Εθιμοτυπίας και Δημοσίων Σχέσεων»:

«Ο έλεγχος δεν αγνοεί ούτε υποτιμά την παραγωγική διάσταση των δαπανών εθιμοτυπίας και δημοσίων σχέσεων, με την ευρύτερη δυνατή τους μορφή, στην έκταση που σχετίζονται με την εκπλήρωση του σκοπού της οικονομικής μονάδας και δεν υπερβαίνουν το από τις περιστάσεις επιβαλλόμενο μέτρο. Πολύ περισσότερο όταν η οικονομική μονάδα, όπως η ΟΕΟΑ, επιδιώκει σκοπό που από τη φύση του ή λόγω συμβατικών υποχρεώσεων επιβάλλεται να αναπτύσσει δραστηριότητες με έντονο εθιμοτυπικό χαρακτήρα. Αυτό φυσικά δε σημαίνει ότι κάθε εθιμοτυπικού χαρακτήρα δραστηριότητα θεωρείται αυτόματα και αυτονόητα ότι εμπίπτει στην επιδίωξη αυτή.

Η ένδειξη για το λειτουργικό χαρακτήρα μιας εθιμοτυπικής δραστηριότητας καθώς και οι τυχόν συντρέχουσες ιδιαίτερες περιστάσεις, που προσδιορίζουν ή δικαιολογούν την υπέρβαση ή διεύρυνση του μέτρου, πρέπει να προκύπτουν από τα δικαιολογητικά της δαπάνης και κυρίως από την εγκριτική πράξη του αρμοδίου προς τούτο οργάνου, που, ανάλογα με την περίπτωση, μπορεί να γίνεται και επισημειωματικά επί των δικαιολογητικών.

Η κρίση, πάντως, για την τήρηση του μέτρου σε μια συνολική αξιολόγηση των δαπανών για δημόσιες σχέσεις είναι λίαν δυσχερής, γιατί, εκτός του ότι ο έλεγχος είναι δειγματοληπτικός, οι δαπάνες αυτές καταλογίζονται σε περισσότερα κέντρα κόστους, ανάλογα με την υπηρεσιακή μονάδα, που εξυπηρετείται κάθε φορά από τη σχετική δαπάνη και δεν είναι πάντοτε δυνατός σε επίπεδο δικαιολογητικών ο εντοπισμός των δαπανών, ώστε να υπολογιστεί ακριβώς η συνολική επιβάρυνση της ΟΕΟΑ, με δαπάνες δημοσίων σχέσεων και η συμβολή του ποσού αυτού στην εκπλήρωση του εταιρικού σκοπού.

Οι δαπάνες

Παρά ταύτα, μια αξιόπιστη ποσοτική προσέγγιση του όλου πλέγματος των δαπανών δημοσίων σχέσεων είναι δυνατόν να επιτευχτεί, μέσω του αναλυτικού πίνακα ποσοστιαίας κατανομής εξόδων, όπου κατανέμονται ως ποσοστά επί του συνόλου οι συγκεντρωμένες από τα διάφορα κέντρα κόστους πληρωμές, και από τον οποίο προκύπτει, ότι το σύνολο των κατωτέρω αναφερομένων συναφών με δημόσιες σχέσεις κατηγοριών δαπανών, ήτοι:

α) Εξοδα διαφήμισης: 335.105.430 δραχμές (το 1,76% των συνολικών δαπανών).

β) Εξοδα συνεδρίων - δεξιώσεων Δρχ. 288.665.758 (1,52%).

γ) Εξοδα υποδοχής και φιλοξενίας Δρχ. 126.152.874 (0,66%).

δ) Εξοδα προβολής διά λοιπών μεθόδων Δρχ. 467.279.178 (2,46%).

ε) Εξοδα εκθέσεων Δρχ. 950.843.044 (5,00%).

Το σύνολο ανέρχεται σε δραχμές 2.168.046.284 (11,40%), ήτοι ποσοστό 11,40% του συνόλου των δαπανών του έτους.

Από τον έλεγχο διαπιστώθηκε ότι κατά τη χρονική περίοδο της επισκοπούμενης χρήσης δεν είχε διαμορφωθεί ως ακολουθητέα συγκεκριμένη πολιτική για τη διαχείριση των αναγκών εθιμοτυπίας και δημοσίων σχέσεων, με αποτέλεσμα, η κατά περίπτωση δικαιολόγηση των σχετικών δαπανών να παρουσιάζει προβλήματα, κυρίως όσον αφορά την αιτία ή τον υπηρεσιακό λόγο που επέβαλαν την πραγματοποίηση ή την έκταση κάθε συγκεκριμένης δαπάνης.

Δεν παρέχουν ενδείξεις
τα στοιχεία

Στο σύνολο των περιπτώσεων που ελέγχθηκαν, με εξαίρεση εκείνες που αφορούσαν σημαντικές ή διεθνούς επιπέδου εκδηλώσεις ή δραστηριότητες, όπου η εταιρική υποχρέωση είναι αυτονόητη, διαπιστώθηκε ότι τα δικαιολογητικά πληρωμής δαπανών για δραστηριότητες δημοσίων σχέσεων της περιόδου αναφοράς, δεν παρέχουν ενδείξεις, οι οποίες να αποδεικνύουν το σκοπό πραγματοποιήσεως της σχετικής δαπάνης ή τη λειτουργική της σχέση με τον εταιρικό σκοπό, αλλά ούτε και αν συντρέχουν οι ιδιαίτερες εκείνες περιστάσεις, που θα δικαιολογούσαν ή θα επέβαλλαν την υπέρβαση ή τη διεύρυνση του προσήκοντος μέτρου.

Ούτε, εξάλλου, προκύπτει αν τηρήθηκε η διαδικασία εγκρίσεώς της από το κατά το άρθρο 5 του Κανονισμού Προμηθειών της Εταιρίας αρμόδιο εταιρικό όργανο.

Αναφέρονται χαρακτηριστικά οι εξής περιπτώσεις:

- Πληρωμή 2.412.900 δραχμών στο εστιατόριο mezzo-mezzo, που αφορά δείπνο 165 ατόμων (χωρίς να προκύπτει η ιδιότητα αυτών) στο ανωτέρω εστιατόριο. Από κανένα υποστηρικτικό στοιχείο δεν προκύπτει ο σκοπός πραγματοποίησης του εν λόγω δείπνου ούτε η λειτουργική του σχέση με την εταιρία.

- Πληρωμή 734.822 δραχμών στο εστιατόριο «Φρουραρχείο ΕΠΕ». Απλή επισημειωματική ένδειξη ανυπόγραφη αναφέρει ότι πρόκειται για συνάντηση της κ. Ν. Τ. (αντιπροέδρου) με δημοσιογράφους. Δεν προκύπτει ο σκοπός της συνάντησης.

- Πληρωμή 214.300 δραχμών προς την εταιρία (εστιατόριο) ΛΑΒΕΡ ΕΠΕ, αφορά δείπνο 4 ατόμων στις 21.11.2000. Το παραστατικό πληρωμής (τιμολόγιο) φέρει την υπογραφή του κ. Θ. Γ. (Γ. Δ/ντή της Δ/νσης «Λειτουργίες Εγκαταστάσεων») και σημείωση ότι πρόκειται για «γεύμα με μέλη της ΔΟΕ, που ήρθαν να ελέγξουν την κατασκευή των έργων». Εκτίμηση του ελέγχου είναι ότι, το ύψος της συγκεκριμένης δαπάνης είναι υπερβολικό, δηλ. υπερβαίνει το από τις περιστάσεις επιβαλλόμενο μέτρο».


Κώστας ΠΑΣΑΚΥΡΙΑΚΟΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ