Σάββατο 10 Απρίλη 2004 - Κυριακή 11 Απρίλη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 2
ΚΥΠΡΙΑΚΟ - ΣΧΕΔΙΟ ΑΝΑΝ
«ΣΧΕΔΙΟ ΑΝΑΝ»
Κράτος «μοντέλο» ή...

Το τελευταίο αμερικανόπνευστο σχέδιο για την «Ενωμένη Κυπριακή Δημοκρατία», προβλέπει τη δημιουργία ενός μορφώματος, δήθεν κράτους, θνησιγενούς από τα γεννοφάσκια του, αφού είναι αδύνατο να λειτουργήσει

Από τη συνάντηση του Προέδρου Τάσου Παπαδόπουλου με τους αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων

Eurokinissi

Από τη συνάντηση του Προέδρου Τάσου Παπαδόπουλου με τους αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων
Στις 24 Απρίλη με τα δύο παράλληλα δημοψηφίσματα στην Κύπρο (ελεύθερες περιοχές και κατεχόμενα) φτάνει (;) στο τέρμα της μια απαράδεκτη διαδικασία. Ξεκίνησε το Νοέμβρη του 2002, όταν ο ΓΓ του ΟΗΕ, Κόφι Ανάν, παρουσίασε το πρώτο «σχέδιό του» για την «επίλυση» του κυπριακού ζητήματος. Αυτό που τίθεται για δημοψήφισμα μετά τη διαδικασία της Λουκέρνης είναι το πέμπτο σχέδιο. Από την πρώτη στιγμή ήταν φανερό σε κάθε αντικειμενικό παρατηρητή ότι συντάχθηκε καθ' υπόδειξη των Αμερικανών και Ευρωπαίων ιμπεριαλιστών, προκειμένου να κλείσουν την «εκκρεμότητα». Και μάλιστα κατά τρόπο που να ικανοποιούσε απόλυτα τα συμφέροντά τους.

Ομως τα συμφέροντα των ιμπεριαλιστών νομοτελειακά ικανοποιούνται μόνο σε βάρος των λαών. Μια πρώτη ανάγνωση του σχεδίου αρκεί για να δει κανείς το βάρος της αδικίας για τους Ελληνοκύπριους. Δεκάδες χιλιάδες πρόσφυγες δε γυρίζουν σπίτια τους, ούτε αποζημιώνονται για τις καταπατημένες περιουσίες τους. Δεκάδες χιλιάδες έποικοι παραμένουν αφέντες σε ξένο τόπο. Η ΕΕ το αποδέχεται και τους «χαϊδεύει». Οπως «χαϊδεύει» και τον τουρκικό στρατό, που εξασφάλισε την εσαεί παρουσία του στο νησί και το δικαίωμα επέμβασής του στο «νότο» αν το κρίνει απαραίτητο.

Ομως δεν είναι μόνο αυτά. Το σχέδιο είναι άδικο και για τους Τουρκοκύπριους, καθώς δημιουργεί ένα κρατίδιο - προτεκτοράτο, πολύ χειρότερο κι από αυτό της Βοσνίας - Ερζεγοβίνης. Ξένοι παράγοντες κατοχυρώνουν νομικά το «δικαίωμά» τους να παίρνουν κρίσιμες αποφάσεις για την πορεία του κυπριακού λαού, κατά πώς τους βολεύει.

Παράλληλα θέτουν τέτοιους όρους λειτουργίας κορυφαίων μηχανισμών του κράτους, ώστε να μην μπορούν να παρθούν αποφάσεις κρίσιμες για την πορεία του. Τα επερχόμενα αδιέξοδα και η ένταση που θα προκαλείται ως επακόλουθο, μεταξύ Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων (ή και στο εσωτερικό των δύο κοινοτήτων), βολεύει μόνο τους «λύκους». Τους ιμπεριαλιστές, που ως επιδιαιτητές, τάχα πυροσβεστικά, θα τρέξουν να δώσουν τα φώτα τους, για να αποσοβήσουν τις κρίσεις που οι ίδιοι έσπειραν.

Θα εξασφαλίσουν έτσι τη μόνιμη, αλλά και αναβαθμισμένη παρουσία τους σε ένα άλλο νησί - αβύθιστο αεροπλανοφόρο της Ανατολικής Μεσογείου. Ο,τι χρειάζονται δηλαδή για τις επεμβάσεις τους και τον πολιτικοστρατιωτικό έλεγχο της Εγγύς και Μέσης Ανατολής, της Αφρικής και των φυσικών τους πόρων.

***

Στο τελικό κείμενο Ανάν - που με τις πιέσεις και του αστικού πολιτικού κόσμου της Ελλάδας, και τη συμπάθεια κάποιων δήθεν αριστερών και προοδευτικών δυνάμεων, σαν τον ΣΥΝ, οδεύει για το δημοψήφισμα - δεν αναφέρεται ούτε μια κουβέντα για την τουρκική εισβολή και την 30χρονη κατοχή. Ολα αυτά προσπερνώνται με αβρή διπλωματική γλώσσα («τα τραγικά γεγονότα του παρελθόντος...»).

Το σχέδιο και η ενδεχόμενη υπερψήφισή του οδηγούν σε μια ομόσπονδη οντότητα που μοιάζει με κράτος, την Ενωμένη Κυπριακή Δημοκρατία, η οποία - σύμφωνα με τη γλώσσα που οι εμπνευστές και οι συντάκτες του σχεδίου χρησιμοποιούν - θα έχει τη μορφή συνεταιρισμού μη επιδεχόμενου διάλυσης, έστω και αν τα συνιστώσα μέρη κρίνουν πως δεν «προχωρά».

Θα έχει μία ομοσπονδιακή κυβέρνηση και δύο ισότιμα συνιστώντα κράτη, το ελληνοκυπριακό και το τουρκοκυπριακό. Οπωσδήποτε η αρχή της ισότητας είναι θεμελιώδης και γενικότερα αποδεκτή για οποιαδήποτε ένωση, προκειμένου να προστατεύονται τα δικαιώματα της μειοψηφίας. Οχι όμως σε βάρος της πλειοψηφίας (δηλαδή των Ελληνοκυπρίων) ή υπέρ ξένων με το νησί στοιχείων (δηλαδή των εποίκων) που καπηλεύτηκαν τις περιουσίες των προσφύγων και καταδίκασαν ακόμα και τους Τουρκοκύπριους σε μοίρα πολιτών β' κατηγορίας.

Τα τυπικά

Το «σχέδιο Ανάν» προβλέπει - μεταξύ άλλων - ότι η Ενωμένη Κυπριακή Δημοκρατία θα είναι οργανωμένη σύμφωνα με τις βασικές αρχές της αντιπροσωπευτικής δημοκρατικής διακυβέρνησης, της πολιτικής ισότητας των Ελληνοκυπρίων και των Τουρκοκυπρίων, της διζωνικότητας και του ισότιμου καθεστώτος των συνιστώντων κρατών. Το κάθε συνιστών κράτος θα ασκεί κυριαρχικά εντός των εδαφικών του συνόρων όλες τις εξουσίες που δεν εκχωρούνται ρητώς στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση. Το κάθε συνιστών κράτος θα οργανωθεί ελεύθερα εντός των ορίων του Συντάγματος της Ενωμένης Κυπριακής Δημοκρατίας και σε συμμόρφωση με τις βασικές αρχές του «κράτους δικαίου», της «δημοκρατίας» και της «αντιπροσωπευτικής δημοκρατικής διακυβέρνησης», σύμφωνα με το δικό του Σύνταγμα.

Οι εξουσίες και οι αρμοδιότητες που προβλέπονται για την ομοσπονδιακή κυβέρνηση είναι οι ακόλουθες:

1. Εξωτερικές σχέσεις.

2. Σχέσεις με την Ευρωπαϊκή Ενωση.

3. Αρμοδιότητες της Κεντρικής Τράπεζας.

4. Ομοσπονδιακά χρηματοοικονομικά θέματα.

5. Φυσικοί πόροι.

6. Μετεωρολογία, αεροπορία, διεθνής ναυτιλία και η ηπειρωτική υφαλοκρηπίδα και τα χωρικά ύδατα της Ενωμένης Κυπριακής Δημοκρατίας.

7. Επικοινωνίες.

8. Κυπριακή ιθαγένεια.

9. Πάταξη της τρομοκρατίας (σ.σ. άντε πάλι!).

10. Απονομή χάριτος και αμνηστίας.

11. Πνευματική ιδιοκτησία.

12. Αρχαιότητες.

Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα ασκεί, επίσης, εξουσία σε τομείς όπως η ομοσπονδιακή διοίκηση, οι ομοσπονδιακές εκλογές και τα δημοψηφίσματα, παραβάσεις των ομοσπονδιακών νόμων, η ομοσπονδιακή απονομή δικαιοσύνης, η ομοσπονδιακή περιουσία και άλλες ομοειδείς εξουσίες που είναι συναφείς με τις καθορισμένες εξουσίες της ομοσπονδιακής κυβέρνησης.

Οι εξουσίες και οι αρμοδιότητες που θα ασκούνται από τα δύο συνιστώντα κράτη, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν:

1. Δημόσια ασφάλεια, επιβολή του νόμου και της τάξης.

2. Απονομή δικαιοσύνης σε επίπεδο συνιστώντος κράτους.

3. Τουρισμός.

4. Προστασία του περιβάλλοντος.

5. Αλιεία και γεωργία.

6. Βιομηχανία και εμπόριο.

7. Ορισμός ζωνών και χωροταξικός σχεδιασμός.

8. Αθλητισμός και παιδεία.

9. Υγεία.

10. Κοινωνική ασφάλιση και εργασία.

11. Οικογενειακό, εταιρικό και ποινικό δίκαιο.

Ειδικά στις Εξωτερικές σχέσεις η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα ασκεί κυριαρχικά νομοθετικές και εκτελεστικές αρμοδιότητες στα θέματα των εξωτερικών σχέσεων, περιλαμβανομένης της συνομολόγησης διεθνών συνθηκών και στην αμυντική πολιτική. Ομως θα διαβουλεύεται με τα συνιστώντα κράτη σχετικά με τις ομοσπονδιακές αποφάσεις στα θέματα των εξωτερικών σχέσεων που επηρεάζουν τις αρμοδιότητές τους.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ