Κυριακή 3 Οχτώβρη 2004
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 12
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Η ασυδοσία των μεταφορικών εταιριών

Πολύ πριν ακόμη τα δυστυχήματα σε Τέμπη και Αλιάκμονα, τα Συνδικάτα των Οδηγών καλούσαν τα αρμόδια υπουργεία, τις υπηρεσίες και τους εισαγγελείς να παρέμβουν για να προστατεύσουν τους οδηγούς από την εγκληματική δράση των εργοδοτών, οι οποίοι τους ανάγκαζαν να οδηγούν 14 και 18 ώρες τη μέρα, εφτά μέρες τη βδομάδα, χωρίς ξεκούραση και με απλήρωτες υπερωρίες. Τους εκβίαζαν να οδηγούν σαράβαλα και επικίνδυνα οχήματα, υπερφορτωμένα και απαιτούσαν να κάνουν και γρήγορα τα δρομολόγια υποχρεώνοντάς τους να υπερβαίνουν τα επιτρεπτά όρια ταχύτητας.

Και μετά το δυστύχημα στα Τέμπη, το Συνδικάτο Οδηγών Μακεδονίας-Θράκης «Ερμής» πολλές φορές έδωσε στη δημοσιότητα τέτοιες καταγγελίες, κατονομάζοντας συγκεκριμένες εταιρίες που τσαλαπατούσαν μόνιμα και ανεξέλεγκτα τους υπάρχοντες νόμους για την ασφάλεια των μεταφορών, βάζοντας σε κίνδυνο τις ζωές των εργαζομένων τους, και όχι μόνο.

Τον Ιούνη του 2002 κατήγγειλαν εφτά εργοδότες που καταστρατηγούσαν το ωράριο εργασίας, δε δήλωναν την εργασία Σαββάτου και Κυριακής και αργιών.

Στις 2 του Μάη του 2003, τα Συνδικάτα Οδηγών είχαν καταγγείλει ονομαστικά 24 εταιρίες που παρανομούν και έδωσαν τα στοιχεία τους στην Εισαγγελία Θεσσαλονίκης. Τον Ιούνη κατήγγειλαν συγκεκριμένη εταιρία που προμήθευε οδηγούς με πλαστά ADR (δίπλωμα για μεταφορά επικίνδυνων χημικών κλπ. φορτίων). Κατονόμασαν τσιμεντοβιομηχανίες, ναυτιλιακές εταιρίες με πλαστά δηλωμένα βάρη στα κόνεξ, εταιρίες μεταφοράς εμπορευμάτων κλπ. Κανείς δεν ξέρει αν ελέγχθηκαν.

Το Σεπτέμβρη του 2003, τα Συνδικάτα Οδηγών Φορτηγών Αυτοκινήτων Μακεδονίας-Θράκης κατήγγειλαν ότι κινούνται στους δρόμους της χώρας υπέρβαρα και γερασμένα φορτηγά από κουρασμένους οδηγούς, που υποχρεώνονται να δουλεύουν κάτω από εξαντλητικά ωράρια και υποχρεώνονται από τους εργοδότες τους με την απειλή της απόλυσης να οδηγούν ακατάλληλα φορτηγά. Οχήματα με ωφέλιμο φορτίο τριών τόνων μεταφέρουν σκυρόδεμα βάρους έξι τόνων! Δουλεύουν ακόμη και 15-16 ώρες καθημερινά, ενώ προβλέπεται 8ωρη-5ήμερη απασχόληση. Τους αναγκάζουν να χρησιμοποιούν δύο και τρεις ταχογράφους τη μέρα και έτσι ο οδηγός που βγαίνει στις 5 π.μ. στη δουλιά, όταν κλείσει το 8ωρό του, παρακρατείται ο ταχογράφος και μπαίνει νέος, έτσι ώστε τα όργανα της Τροχαίας να μην μπορούν να ελέγξουν τις πραγματικές ώρες εργασίας. Τα βιβλία δρομολογίων με εντολή των εργοδοτών δε συμπληρώνονται σωστά για να μη φαίνεται η πραγματική ώρα εργασίας.

Το Φλεβάρη του 2004 σε συνέντευξη Τύπου, ο πρόεδρος του Συνδικάτου «Ερμής», Μιχάλης Παπαδόπουλος, κατήγγειλε την εγκληματική αδιαφορία κυβέρνησης και υπηρεσιών, που συνεχίζουν να αδρανούν και απλά «κόβουν» μερικά πρόστιμα για να ρίχνουν στάχτη στα μάτια.

Κανείς δεν μπορεί να πει ότι δε γνώριζε. Μιλώντας στο «Ρ» το παραδέχτηκε και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Μεταφορών Βόρειας Ελλάδας, Γ. Ηλιάδης. Οπως είπε, απασχολούν κατά μέσο όρο 1,5 εργαζόμενο για κάθε όχημα. Αυτόματα αποκαλύπτεται ο χρόνος απασχόλησης των οδηγών. Και ας λέει ο ίδιος πως αποτελούν εξαίρεση η καταστρατήγηση του ωραρίου, οι «πειραγμένοι» ταχογράφοι, η απλήρωτη εργασία και τα υπερφορτωμένα οχήματα.

Ασυδοσία στις εταιρίες μεταφορών

Το 98% των χερσαίων μεταφορών στην Ελλάδα διενεργούνται με φορτηγά αυτοκίνητα και μόλις το 2% με το σιδηρόδρομο! Στην Ευρώπη ο μέσος όρος των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών ανέρχεται στο 15%, ενώ ειδικά στη Σουηδία πλησιάζει το 40%!

Αυτά είναι τα επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και έτσι εξηγείται το γεγονός ότι ο στόλος των ελληνικών φορτηγών αυτοκινήτων είναι ο μεγαλύτερος αναλογικά στόλος στην Ευρώπη. Στα μητρώα του υπουργείου Μεταφορών-Επικοινωνιών είναι καταγεγραμμένα 250.000 φορτηγά αυτοκίνητα, εκ των οποίων 50.000 είναι Δημόσιας Χρήσης.

Η σιδηροδρομική μεταφορά εμπορευμάτων και αυτοκινήτων έχει ασύγκριτα μικρότερο κόστος από την οδική. Εντούτοις, ευνοούνται τα συμφέροντα των μεγάλων μεταφορικών εταιριών.

Αποκαλυπτικά τα επίσημα στοιχεία

Τα ίδια τα στοιχεία του Σώματος Επιθεωρητών Εργασίας (ΣΕΠΕ) αποκαλύπτουν την ασυδοσία των μεταφορικών εταιριών, οι οποίες λειτουργούν ανεξέλεγκτα υπό την ανοχή και την εγκληματική ευθύνη των κυβερνώντων. Από την ανάλυση των στοιχείων των επιθεωρητών του ΣΕΠΕ για τα 2,5 τελευταία χρόνια, προκύπτει:

  • Υπέρβαση ωραρίου εργασίας. Ο νόμος ορίζει ως ανώτερο όριο απασχόλησης τις 13 ώρες, σε περίπτωση που ο οδηγός βρίσκεται εκτός έδρας. Ωστόσο, οι οδηγοί εξαναγκάζονται από τους εργοδότες να εργάζονται ακόμα και 18 ώρες τη μέρα! Η εξαίρεση δηλαδή έγινε κανόνας από τους εργοδότες!
  • Δεν τηρούνται τα βιβλία δρομολογίων, απ' όπου διαπιστώνεται ο χρόνος εργασίας και ξεκούρασης κάθε οδηγού. Ο νόμος προβλέπει υποχρεωτική ξεκούραση 11 ωρών, μετά την ολοκλήρωση του προβλεπόμενου ωραρίου απασχόλησης
  • Δε χορηγούνται άδειες ανάπαυσης, που βάσει του νόμου είναι δύο μέρες εβδομαδιαίως.

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ