Σάββατο 9 Απρίλη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 32
ΤΗΛΕ ...ΠΑΘΗ
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Οι ρουφήχτρες...

«

Ρουφήχτρες», λένε οι άνθρωποι στα αιγαιοπελαγίτικα νησιά, ορισμένα σημεία της θάλασσας που παρατηρείται περιστροφική κίνηση του νερού. Σαν βρεθεί μικρό πλεούμενο στο κέντρο της ρουφήχτρας δύσκολα γλιτώνει.

«Ρουφήχτρες» αποκαλούν επίσης οι ναυτεργάτες τους εφοπλιστές, εκτός λίγων εξαιρέσεων. Σαν πέσεις στη δούλεψή τους, θα σου ρουφήξουν ακόμη και το αίμα, για να αυγατίσουν τα κέρδη τους.

Μου το ομολόγησε κάποτε, ένας πολύ γνωστός σήμερα εφοπλιστής, πάνω σε στιγμή «κρίσης ειλικρίνειας»: Το εφοπλιστικό κεφάλαιο, μου 'λεγε, δεν έχει πατρίδα, σημαία και συναίσθημα. Οταν έχεις βαπόρια «αλήτες»(1) κυνηγάς πρώτα τον καλό ναύλο και δε σε ενδιαφέρει τι θα μεταφέρεις. Διαλέγεις φτηνό πλήρωμα, με πρώτη προτεραιότητα Ασιάτες ανειδίκευτους, Μπαγκλαντέζους, μωαμεθανούς που δεν τρώνε κρέας, μόνο ρύζι. Επίσης υψώνεις σημαία(2) που σου δίνει περισσότερη «ελευθερία»!

Τον συγκεκριμένο εφοπλιστή είχα να τον δω κάποια χρόνια, από τότε που κάλυπτα το ναυτιλιακό ρεπορτάζ. Πρωτόβγαλτος στην «πιάτσα», μονοβάπορος, μ' ένα μικρό μότορσιπ χρονοναυλωμένο στη ΔΕΗ, μετέφερε απ' τον Πειραιά στα νησιά ξύλινες κολόνες. Ετσι έγραφε τουλάχιστον το ναυλοσύμφωνο. Δεν πέρασαν πολλά χρόνια από τότε και σήμερα το σήμα της εταιρίας του φιγουράρει στην πρόσοψη του μεγάρου στην ακτή Μιαούλη, που στεγάζονται τα γραφεία του, καθώς και στις τσιμινιέρες μιας αρμάδας ποντοπόρων φορτηγών πλοίων, που στην πρύμνη τους κυματίζουν ποικιλόχρωμες σημαίες, όπως συμβαίνει με 2.541 ελληνόκτητα πλοία, που έχουν ξένη σημαία.

Η πολύχρονη γνωριμία με τον κ. εφοπλιστ,ή μου επέτρεψε, σε μια πρόσφατη και τυχαία συνάντηση μαζί του, να τον ρωτήσω για την επιχειρηματική του πορεία. Και να τι μου είπε, χρησιμοποιώντας μάλιστα και μοντέρνο λεξιλόγιο:

«Ακου να δεις. Είναι να την κάνεις. Μετά όλα θα 'ρθουν μόνα τους. Οι κλειστές μέχρι χτες πόρτες ανοίγουν διάπλατα. Υπουργεία, Λιμεναρχεία, όλα... Ο ελληνικός εφοπλισμός είναι ισχυρός, γιατί η ναυτιλία είναι δύναμη. Η θάλασσα βλέπεις ποτέ δεν πεθαίνει. Μόνο σπάνια αρρωσταίνει, όπως στην περίπτωση της κρίσης του Σουέζ. Οι πόλεμοι όπως της Κορέας, του Βιετνάμ σηκώνουν τη ναυλαγορά. Και στο φινάλε - φινάλε για να "εκσυγχρονιστείς" μοσχοπουλάς για σκραπ(3) τα υπερήλικα και πας στην Ουκρανία και χτίζεις καινούρια με τα μισά λεφτά απ' αυτά που πήρες απ' το παλιό».

Ο κ. εφοπλιστής τα 'ξερε καλά τα κόλπα. Αλλωστε οι πρώτοι διδάξαντες είναι άλλοι. Π.χ. Η εταιρία των αφών Πολέμη πούλησε για παλιοσίδερα το Δ/Ξ «Victtoria» του 1977 αντί 5 εκατ. δολαρίων, όσα είχε δώσει για την αγορά του δέκα χρόνια πριν.

H «Athenian», πλοιοκτήτρια εταιρία του Φ/Γ «TINA TWO» 26.000 dwt, του 1981, το πούλησε 6 εκατομμύρια δολάρια. Το είχε αγοράσει το 2001 μόνο 1,7 εκατ. δολάρια.

Οι «ρουφήχτρες» με την ανοχή της κυβέρνησης και του ΠΑΣΟΚ αξιώνουν τώρα νέα προνόμια, στο όνομα δήθεν της ανταγωνιστικότητας. Ανάμεσά τους ζητάνε να καταργήσουν τη σημερινή οργανική σύνθεση των πλοίων, επιδιώκοντας ένα ακόμη «χτύπημα» στα δικαιώματα και τις κατακτήσεις των ναυτεργατών.

Σημειώσεις:

1) Βαπόρια αλήτες = Αυτά που ταξιδεύουν όπου βρουν φορτίο.

2) Σημαία = Υπάρχουν αρκετές, όπως Ονδούρας, Παναμά, Κοσταρίκας, Μάλτας κλπ, αποκαλούμενες «ευκαιρίες» ή ασυδοσίας.

3) Σκραπ = Παλιοσίδερα.


Δημήτρης ΣΕΡΒΟΣ

ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ
«Εχω να πατήσω στεριά από τον Δεκέμβριο...» (2020-08-06 00:00:00.0)
Αμεσος επαναπατρισμός των ναυτεργατών! (2020-07-23 00:00:00.0)
Προνόμια με πρωθυπουργική βούλα (2006-07-06 00:00:00.0)
Συναγερμός από τα ταξικά σωματεία (2006-06-17 00:00:00.0)
Ατράνταχτα στοιχεία ενοχής (2001-11-15 00:00:00.0)
Εφοπλιστικές απάτες (1999-07-10 00:00:00.0)

Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ