Κυριακή 18 Σεπτέμβρη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 10
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
«ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ»
Αν και ζωντανή βιάζονται να την ... ενταφιάσουν!

Το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ, αφού εφάρμοσαν τα τελευταία 15 χρόνια πιστά τις πολιτικές ναρκοθέτησης της ΟΑ που υπαγόρευσε το διευθυντήριο των Βρυξελλών, τώρα ερίζουν για το ποιος φταίει περισσότερο, ενώ θεωρούν ως «λύση» το λουκέτο ή το ξεπούλημα

Να «ενταφιάσουν», και μάλιστα ζωντανή, την «Ολυμπιακή Αεροπορία» (ΟΑ) έχουν συναποφασίσει χρόνια τώρα η Ευρωπαϊκή Ενωση και οι ελληνικές κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ. Στόχος του προμελετημένου και καλά σχεδιασμένου αυτού εγκλήματος από όλες ανεξαιρέτως τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, είναι η εφαρμογή πολιτικής «απελευθέρωσης» του τομέα των αερομεταφορών και η παράδοσή του βορά στο διεθνικό μονοπωλιακό κεφάλαιο.

Ανεξάρτητα από την οριστική απόφαση που θα πάρει η κυβέρνηση, είτε ιδιωτικοποιήσει την εταιρία είτε της βάλει «λουκέτο», ο στόχος θα έχει επιτευχθεί: Οι ιδιώτες καπιταλιστές στις αερομεταφορές θα έχουν ελεύθερο πεδίο να «αλωνίσουν» σε μια αγορά με προεξασφαλισμένο τζίρο άνω του 1 δισ. ευρώ μόνο από το πτητικό έργο, χωρίς να υπολογίζονται οι τζίροι από άλλους κερδοφόρους τομείς, όπως είναι η Τεχνική Βάση, το «χάντλινγκ» (επίγεια εξυπηρέτηση αεροσκαφών) κ.ά.

Αυτή είναι η πραγματικότητα, την οποία η κυβέρνηση - συνεπικουρούμενη ουσιαστικά και από το ΠΑΣΟΚ και τα αστικά μέσα ενημέρωσης - προσπαθεί να αποκρύψει με ανυπόστατους ισχυρισμούς ότι δήθεν κάθε μέρα ο Ελληνας φορολογούμενος επιβαρύνεται με 1,5 εκατ. ευρώ για τη λειτουργία της «ζημιογόνας» ΟΑ και άλλα «φούμαρα».

Αλλά, γιατί η «Ολυμπιακή» είναι ζημιογόνα; Γιατί δε λένε π.χ. πόσο ανέβηκαν τα έξοδα της «Ολυμπιακής» από αυτά που πληρώνει στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος»; Το αεροδρόμιο, που, σύμφωνα με τη σύμβαση που υπέγραψε το ελληνικό κράτος με τη γερμανική «Χόχτιφ», εάν δεν έχει θετικό ισοζύγιο, δηλαδή κέρδη, θα τα καλύπτει το ελληνικό κράτος. Η «Ολυμπιακή» διπλασίασε και τριπλασίασε τα έξοδά της από τη χρήση του νέου αεροδρομίου, σε σχέση με αυτά που είχε στο Ελληνικό.

Επομένως, όλοι αυτοί οι ανυπόστατοι ισχυρισμοί αποσκοπούν στο να συγκαλυφθεί ένα ακόμα πολιτικό έγκλημα διαρκείας, που διαπράττεται χρόνια τώρα από τις κυβερνήσεις της πλουτοκρατίας και την ΕΕ. Οι ίδιοι ανυπόστατοι ισχυρισμοί προβάλλονται, επίσης, προκειμένου να δικαιολογηθεί η υπογραφή της «ληξιαρχικής πράξης θανάτου» μιας ακόμα εταιρίας στρατηγικής σημασίας, όπως είναι η ΟΑ.

Αλλά, ακόμη και με τη λογική της κυβέρνησης της ΝΔ όπως και προηγούμενα του ΠΑΣΟΚ που άνοιξε το δρόμο για τη σημερινή κατάληξη με τα λεγόμενα προγράμματα εξυγίανσης, προκειμένου να εφαρμοστεί η πολιτική «απελευθέρωσης» των αερομεταφορών και να δημιουργηθούν σε επίπεδο ΕΕ δυο τρεις διεθνικοί μονοπωλιακοί όμιλοι, ώστε να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα των ευρωενωσιακών αερομεταφορών έναντι των αμερικανικών σε διεθνές επίπεδο, (σ' αυτό συμβάλλουν οι κυβερνήσεις και της ΝΔ σήμερα και του ΠΑΣΟΚ πριν), σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία μελέτης της ΟΑ, οι οφειλές του κράτους προς την εταιρία, έως τις 31 Δεκέμβρη 1993 δηλαδή λίγους μήνες πριν η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ υποβάλει προς έγκριση στην ΕΕ το πρώτο «πρόγραμμα εξυγίανσης», ανέρχονταν σε 580 δισ. δρχ. Οι οφειλές αυτές του κράτους προς την ΟΑ (σήμερα εκτιμάται ότι ανέρχονται σε 1,4 τρισεκατομμύριο δρχ.) ουδέποτε καταβλήθηκαν.

Το έγκλημα ήταν προμελετημένο

Οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, προχώρησαν συνειδητά στην εφαρμογή πολιτικής που οδήγησε στο σημερινό αποτέλεσμα για την ΟΑ. Με πρόσχημα καταγγελίες για «παραβίαση του υγιούς ανταγωνισμού» που έκαναν ανταγωνίστριες προς την ΟΑ εταιρίες - μεταξύ αυτών και η «Aegean» - αρχίζει το «γαϊτανάκι» με τις καταδικαστικές αποφάσεις των Βρυξελλών και την απαίτηση να επιστρέψει η ΟΑ «παράνομες οικονομικές ενισχύσεις», που έλαβε από το ελληνικό Δημόσιο. Ακόμη και οι Βρυξέλλες έκαναν λόγο για επιστροφή από την ΟΑ στο Δημόσιο, περίπου 250 εκατ. ευρώ, ενώ η αρμόδια Επιτροπή της ΕΕ την περασμένη Τετάρτη, ανέβασε το ποσό σε 450 εκατ. ευρώ.

Η Λογιόλα Ντε Παλάθιο, προκάτοχος του σημερινού Επιτρόπου Μεταφορών της ΕΕ και «δημόσιου κατηγόρου» της ΟΑ Ζακ Μπαρό, απαντώντας σε παρέμβαση ευρωβουλευτή του ΚΚΕ στις 15 Γενάρη 2003, είχε ομολογήσει δημόσια - και μάλιστα εγγράφως - ότι «αν υπάρχει κάποιο χρέος, αυτό είναι το τεράστιο χρέος του ελληνικού δημοσίου προς την ΟΑ». Βεβαίως, η ίδια η Ντε Παλάθιο, υπηρετώντας τα συμφέροντα των ευρωενωσιακών αερομεταφορών, πίεζε για την ιδιωτικοποίηση της ΟΑ στο όνομα της απελευθέρωσης.

Η κυβέρνηση της ΝΔ έχει καταλήξει να συνεχίσει τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης των «Ολυμπιακών Αερογραμμών» και ταυτόχρονα να ξεπουλήσει τμηματικά την παλιά «Ολυμπιακή Αεροπορία», στην οποία ανήκει και η Τεχνική Βάση, όπως ακριβώς φέρεται να επιθυμούν οι ανταγωνιστές του ομίλου. Γεγονός που υπονομεύει την ασφάλεια των πτήσεων.

Με την ανοχή της πλειοψηφίας της ΟΣΠΑ

Πέραν των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, βαρύτατες ευθύνες για τις σημερινές εξελίξεις στην ΟΑ, έχει και η πλειοψηφία της Ομοσπονδίας Σωματείων Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΠΑ), που συγκροτούν οι παρατάξεις ΠΑΣΚΕ και ΔΑΚΕ. Ολα αυτά τα χρόνια, οι παρατάξεις αυτές, συνεπικουρούμενες και από τη συνδικαλιστική παράταξη του ΣΥΝ στην ΟΑ, στην ουσία στάθηκαν στυλοβάτες, για να περάσουν όλα τα καταστροφικά για την εταιρία σχέδια των εκάστοτε κυβερνώντων. Παρέχοντας απλόχερα την ανοχή της, αν όχι τη συναίνεσή της, η πλειοψηφία της ΟΣΠΑ δεν κινητοποίησε - ως όφειλε - όλα αυτά τα χρόνια τους εργαζόμενους για την αποτροπή των κυβερνητικών σχεδιών. Αντίθετα, στάθηκε και τροχοπέδη σε κάθε αγωνιστική διάθεση που εκδήλωναν από τα κάτω κλάδοι εργαζομένων, αντιδρώντας στα «προγράμματα εξυγίανσης», στην ανατροπή των εργασιακών τους σχέσεων και στην πολιτική ιδιωτικοποίησης της ΟΑ. Αλλωστε, η πλειοψηφία της ΟΣΠΑ συνέβαλε ακόμη και στη μείωση των μισθών των εργαζομένων, προκειμένου να συμβάλλουν οι εργαζόμενοι στην «εξυγίανση»! Τέτοια υπεράσπιση των εργασιακών δικαιωμάτων έκανε.

Ενδεικτικό είναι ότι ακόμα και σήμερα, στο «παρά πέντε», τα «συνεταιράκια» ΠΑΣΚΕ - ΔΑΚΕ, από κοντά και η παράταξη του ΣΥΝ, αρνούνται κατηγορηματικά κάθε αγωνιστική προοπτική με στόχο να εγκαταλειφθεί οριστικά η πολιτική ξεπουλήματος της εταιρίας. Και θέτουν στόχο το «όχι στο λουκέτο της ΟΑ». Ας μην κλείσει λένε και ας είναι με όποια μορφή ιδιοκτησιακού καθεστώτος, δηλαδή ας ιδιωτικοποιηθεί κιόλας!

Στον αντίποδα της συμβιβασμένης συνδικαλιστικής πλειοψηφίας της ΟΣΠΑ, οι ταξικές δυνάμεις της Ενωτικής Συνδικαλιστικής Κίνησης Αερομεταφορών (ΕΣΚ) τάσσονται ανοιχτά και ξεκάθαρα - με λόγια και συγκεκριμένες δράσεις - υπέρ της διασφάλισης των δικαιωμάτων των εργαζομένων, κατά της ιδιωτικοποίησης της εταιρίας και στηλιτεύουν την «αβανταδόρικη» στάση που παρείχαν προς τις επιλογές της εκάστοτε κυβέρνησης και εξακολουθούν στην ουσία και σήμερα να παρέχουν στην κυβέρνηση της ΝΔ. Η ΕΣΚ καλεί τους εργαζόμενους να γυρίσουν την πλάτη τους στις συμβιβασμένες συνδικαλιστικές ηγεσίες και να αναλάβουν ακόμα και τώρα δράση. Να αντιδράσουν δυναμικά και συσπειρωμένοι στο ταξικό συνδικαλιστικό κίνημα, στις δυνάμεις του ΠΑΜΕ, μέσα από επιτροπές αγώνα, να αντιπαλέψουν το ξεπούλημα της ΟΑ, αλλά και θυγατρικών εταιριών του ομίλου. Προβάλλοντας ταυτόχρονα και την αναγκαιότητα για εθνικό αερομεταφορέα, κρατικής ιδιοκτησίας, προς όφελος των λαϊκών συμφερόντων.

Οι συνέπειες της αντιλαϊκής πολιτικής της ΕΕ στις αερομεταφορές

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία των ίδιων των καπιταλιστικών οργανισμών, τα τελευταία χρόνια σημειώνεται:

  • Ενταση του ανταγωνισμού ανάμεσα στις εταιρίες με θύματα τους εργαζομένους και τους επιβάτες.
  • Συγκέντρωση και έλεγχος των αερομεταφορών από ελάχιστες πολυεθνικές εταιρίες: Οι επτά μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρίες στην ΕΕ ελέγχουν το 47% της αγοράς και στις ΗΠΑ αντίστοιχα επτά εταιρίες ελέγχουν το 87%. Οι τρεις μονοπωλιακές «αεροπορικές συμμαχίες - επιχειρήσεις» "Star Alliance", "One World" και η "Sky Team" ελέγχουν το 62% της παγκόσμιας αγοράς των αερομεταφορών.
  • Χρεοκοπίες, εξαγορές και συγχωνεύσεις αεροπορικών εταιριών, με πιο πρόσφατες εξαγορές αυτή της «Swiss International» (πρώην Swiss), από τη «Lufthansa» και της KLM από την «Air France».
  • Ενταση των επεμβάσεων από την ΕΕ για τη δημιουργία 2 - 3 μονοπωλιακών ανταγωνιστικών ευρωπαϊκών αερομεταφορέων και τη μετατροπή των υπολοίπων σε περιφερειακούς αερομεταφορείς.
  • Δημιουργία αεροπορικών εταιριών χαμηλού κόστους, οι οποίες εκμεταλλεύονται τις λαϊκές ανάγκες για να κερδοσκοπήσουν.
  • Χιλιάδες απολύσεις εργαζομένων, εντατικοποίηση της δουλιάς και μείωση των αποδοχών τους. Σημειώνεται ότι μείωση του προσωπικού και η εντατικοποίηση της εργασίας, είναι καθοριστικοί παράγοντες μείωσης της ασφάλειας των πτήσεων.
  • Δραστικός περιορισμός των συλλογικών και ατομικών ελευθεριών των εργαζομένων και των επιβατών με πρόσχημα το χτύπημα κατά της τρομοκρατίας.
  • Κατάφωρη παραβίαση των κανόνων ασφάλειας των πτήσεων. Σύμφωνα, μάλιστα, με τη Διεθνή Ενωση Αεροπορικών Εταιριών (ΙΑΤΑ), εάν συνεχιστεί η υπάρχουσα κατάσταση, το 2020 θα σημειώνεται ένα αεροπορικό ατύχημα κάθε βδομάδα.
Αλληλένδετες... παρενέργειες

Το ξεπούλημα ή το κλείσιμο της ΟΑ, όπως είναι αυταπόδεικτο, θα έχει αλληλένδετες δυσμενείς συνέπειες τόσο για τους ίδιους τους εργαζόμενους στην εταιρία, όσο και για τον ελληνικό λαό, ο οποίος θα κληθεί να πληρώνει πανάκριβα το αεροπορικό ταξίδι, ενώ θα στερηθεί την αεροπορική πρόσβαση από και προς κάθε προορισμό που θα κρίνει «ασύμφορο» ο ιδιώτης. Σε περίπτωση δε που θα εκτελούνται ορισμένες πτήσεις στις αποκαλούμενες «άγονες» γραμμές, αυτό θα γίνεται με την επιδότηση του κράτους στον ιδιώτη. Δηλαδή με λεφτά των Ελλήνων φορολογουμένων. Ο,τι γινόταν δηλαδή την εποχή του Ωνάση, ο οποίος είχε εξασφαλίσει αδρή επιδότηση από το κράτος για κάθε «ασύμφορο» δρομολόγιο. Αν, για παράδειγμα, μια πτήση σε κάποιο ελληνικό νησί είχε 20 επιβάτες, ο Ωνάσης πληρωνόταν από το Δημόσιο τη διαφορά (το 100% της πληρότητας του αεροσκάφους), ώστε η πτήση να είναι κερδοφόρα!

Σημαντική παρέμβαση και για τις τελευταίες εξελίξεις στην ΟΑ, έκανε στο Ευρωκοινοβούλιο, ο Ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Γιώργος Τούσσας κατά τη διάρκεια συζήτησης στην Επιτροπή Μεταφορών της ΕΕ για τον «προγραμματισμό της εξωτερικής πολιτικής αερομεταφορών της Κοινότητας», ο οποίος - αφού κατήγγειλε την αντιλαϊκή πολιτική της ΕΕ, που εφαρμόζεται πιστά και στη χώρα μας από τις κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ - επισήμανε ότι η κατάργηση της κρατικής επιδότησης στις αγορές των κρατών - μελών και η απελευθέρωση των αερομεταφορών αποτελούν τους βασικούς άξονες αυτής της αντιλαϊκής πολιτικής.


Νίκος ΚΑΡΑΓΚΟΥΝΗΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ