Σάββατο 26 Νοέμβρη 2005
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 40
ΤΗΛΕ ...ΠΑΘΗ
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Τα κηροπήγια του ανθρωπισμού...

«Εγώ πάντως εξακολουθούσα να βλέπω τον επερχόμενο μεσαίωνα/ με φάλαγγες πιστών/ με αργυρά δισκοπότηρα αφρίζοντα αίμα/ με σημαιοστολισμούς και παρελάσεις/ με ραβδούχους καλοθρεμμένους καλόγερους εικόνες από παλιές εκστρατείες...» (Μιχάλης Κατσαρός)

Ο ποιητής του «Αντισταθείτε» Μιχάλης Κατσαρός έγινε «παρανάλωμα» των ιδεών του σοσιαλισμού, των οραμάτων που προσδίδει η λαϊκή πάλη. Τον «καίγαν» οι πυρκαγιές της Γαλλικής Επανάστασης, της Οχτωβριανής του '17, ο ισπανικός εμφύλιος του '36, το εθνικοαπελευθερωτικό κίνημα του ΕΑΜ - ΕΛΑΣ, το κίνημα της απελευθέρωσης των νέγρων. Τον «καίγαν» τα κηροπήγια του Γιάννη Αγιάννη. Ανέβηκε στο ιδεολογικό οροπέδιο μαζί με τους δαφνοστεφείς ήρωες. Πορεύτηκε στους ιδεολογικούς δρόμους του Λένιν και της Ρόζας Λούξεμπουργκ, του Τέλμαν και του Μαγιακόφσκι. Τον φώτιζαν οι ήρωες του 1821: «Την Ρούγα μου την παλαιά την χορηγώ διά τον εξόριστο Ρήγα», έγραφε. Ανέβηκε στο «Οροπέδιο» της Αντίστασης μαζί με τους Μπλοκ, Αραγκόν, Νερούντα, Ρίτσο, Λειβαδίτη.

Καταγγέλλει την εξουσία των αστών και υπερασπίζεται την ελευθερία με οποιοδήποτε τίμημα. Η αγωνία του ανθρώπου για τη ζωή διαπνέει τον κάθε στίχο του. Ιδού το υστερόγραφο της διαθήκης του (...): «Και συ λοιπόν στέκεσαι έτσι βουβός/ με τόσες παραιτήσεις/ από φωνή/ από τροφή/ από άλογο/ από σπίτι/ στέκεις απαίσια βουβός σαν πεθαμένος/ ελευθερία ανάπηρη πάλι σου τάζουν».

Το «Αντισταθείτε» είναι η διαλεκτική του ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν. Είναι τα οράματα, η συλλογική συνείδηση. Η ηθική στάση, το σύνολο. Τότε αντιστάθηκε. Σήμερα μας καλεί να αντισταθούμε εναντίον της καπιταλιστικής εξουθένωσης: οικονομικής, πολιτιστικής, κοινωνικής. Οταν η τέχνη στηρίζεται στη βία και το «εξασκείν» την τέχνη σε προνόμια, τότε τα έργα, μας λέει, έχουν την τάση να γίνονται «φυλακές». Σήμερα, που τα μείζονα κείμενα του αιώνα προετοιμάζονται για την εξόντωση της αυτονομίας τους, προϊόν της «μοιχείας» με την ιδιωτική οικονομία, «Αντισταθείτε»! Τότε, «υπάρχουν προϋποθέσεις για μια καινούρια άνοιξη». Ο αείμνηστος ποιητής υπήρξε προφητικός. Μας έφερε «κρασί», μέθυσε τις καρδιές μας, με νέους «έρωτες» ανθρωπισμού.

Ηταν επαναστάτης. Δεν υπήρξε ο ποιητής των σαλονιών, αλλά της λαϊκής αγοράς, όχι του αγοραίου. Εμπνέετο πάντα από τους χαρακτήρες, στις διαδηλώσεις που συμμετείχε. Πάλεψε με τον λόγο του, αλλά και με τις «γροθιές» του, όταν χρειάστηκε. Για το λαό, τον άνθρωπο. Μας έδωσε νερό: «Μην αμελήσετε! Πάρτε μαζί σας νερό. Το μέλλον μας θα έχει πολλή ξηρασία». Ηταν μεγάλος ποιητής. Εκανε, με την ποίησή του, να γίνουμε εμείς οι λέξεις. Τον γνώρισα το 1973 μέχρι το θάνατό του. Φίλος μου πνευματικός ήταν. Με έμαθε να είμαι ουδενός ανώτερος, ουδενός κατώτερος. «Τώρα μιλώ με σένα φίλε μου/ και με τα περιστέρια», έλεγε στο τέλος του. Ηταν η μεγαλύτερη τιμή για μένα.

Είναι μαζί μας ο ποιητής, με τη δράση, το έργο του. Η μεγαλύτερη κραυγή του είναι το «Αντισταθείτε». Υπήρξε ένας αμετανόητος αντιστασιακός! Ενας κομμουνιστής: «Εμείς είμαστε υπάλληλοι της Ιστορίας και της συνείδησής μας». Για την ανατροπή στις χώρες του σοσιαλιστικού μπλοκ, έκλαψε. Μου θύμιζε τα λόγια του Ενγκελς, για την προοπτική του σοσιαλισμού, το βεβαιώνω: «Ποιος πυρσός του πνεύματος έσβησε/, ποια να χτυπάει σταμάτησε καρδιά;». Φανερώνει ότι η πάλη για «να 'ρθει ανάποδα ο ντουνιάς» συνεχίζεται.


Παναγιώτης ΚΑΡΑΒΑΣΙΛΗΣ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ