Πέμπτη 16 Φλεβάρη 2006
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 40
ΤΗΛΕ ...ΠΑΘΗ
ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Ετος Μότσαρτ

Στο τέλος Γενάρη η ΕΤ1 πήρε την απόφαση να πάρει μέρος στις γιορταστικές εκδηλώσεις για τα 250 χρόνια από τη γέννηση του Μότσαρτ (1756-1791) αναμεταδίδοντας απευθείας από το Σάλτσμπουργκ, γενέθλια πόλη του Αμαντέους, ή προβάλλοντας ταινίες, ντοκιμαντέρ ή συζητήσεις γύρω από τη μουσική και την προσωπικότητα του μεγάλου συνθέτη.

Εμεινα προσκολλημένη στις 24 ώρες Μότσαρτ, ενώ δεν μπορούσα να πάψω να σκέφτομαι μια ρήση του Μαρξ: Αφήστε κάθε παιδί να γίνει ένας Μότσαρτ. Δεκάδες χρόνια έδινα τις δικές μου ερμηνείες. Γνωρίζοντας ότι ο Μότσαρτ συνέθεσε το πρώτο του μινουέτο στην τρυφερή ηλικία των έξι-επτά χρόνων σήμαινε: Πρώτον, το παιδί ζούσε, δεύτερον, έτρωγε, τρίτον, ήταν ντυμένο και, τέταρτον, ήξερε να διαβάζει και, τέλος, είχε πιάνο.

Γνωρίζοντας, επίσης, τη θνησιμότητα βρεφών, νηπίων και παιδιών προσχολικής ηλικίας, σε όλες τις ηπείρους του πλανήτη μας, ο Μαρξ (1818-1883) μας έλεγε, με πολύ λίγα απλά λόγια, κάτι πάρα πολύ σπουδαίο για να το σκεφθούμε όλοι μας. Δηλαδή, το παιδί - οπουδήποτε και αν γεννιέται - πρέπει να ζήσει, να πάει σχολείο και να έχει εκείνα τα μέσα για να αναδείξει τις φυσικές του ικανότητες και να τις αναπτύξει.

Ποια είναι σήμερα η θνησιμότητα στην Ινδία, στην Αφρική και σε άλλες χώρες ή περιοχές στον κόσμο; Μήπως χάνονται ταλέντα, και όχι απαραίτητα μουσικά ή καλλιτεχνικά ή επιστημονικά ή θεωρητικά, αλλά κάποιας ιδιότητας και ικανότητας, που ίσως ακόμα να μην έχει παρουσιαστεί; Δεν είναι παγκόσμιο θέμα η αιτία και ο τρόπος, πώς πεθαίνει ένα παιδί; Από πείνα, αρρώστια, πόλεμο; Και, επιπλέον, η εκμετάλλευση της παιδικής εργασίας και πορνείας; Βέβαια, κανένας δεν μπορεί να αρνηθεί ότι έχουν γίνει βήματα προόδου, αλλά ταυτόχρονα και μεγάλοι πόλεμοι.

Θα ήταν ενδιαφέρον αν μπορούσαμε να αναλογιστούμε ή να ερευνήσουμε, αντίστοιχα με τις χρονολογίες γέννησης του Μότσαρτ και του Μαρξ, το κοινωνικό, οικονομικό, πολιτικό καθεστώς σε διάφορες χώρες, και να το συγκρίνουμε από την περίοδο μετά την έκδοση του Κομμουνιστικού Μανιφέστου (το 1848) του Μαρξ, μέχρι σήμερα, για να δούμε πού έγιναν οι μεγάλες αλλαγές για τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης των λαών. Πώς επηρέασε πραγματικά ο Μαρξ την ανθρώπινη ζωή από τη στιγμή που εμφανίζεται κάθε φορά μέσα σε μια άλλη φυσική ύπαρξη; Τι προηγήθηκε, τι διαδρομές διανύθηκαν, τι καταργήθηκε, τι εδραιώθηκε, τι αναπτύχθηκε, πώς διαμοιράστηκε ο παραγόμενος από τα εργατικά χέρια πλούτος, πού και πότε και πάνω σε ποια δεδομένα.

Υποθέτω ότι η σημερινή τεχνογνωσία, η συσσωρευμένη πείρα και γνώση, οι αμέτρητοι τόμοι που έχουν γραφτεί, υμνώντας ή αντιδρώντας, για τα επιτεύγματα διάφορων απελευθερωτικών κινημάτων, εργατικών επαναστάσεων, μικρότερης ή μακρύτερης χρονικής διάρκειας, μπορούν να βοηθήσουν προς αυτή την κατεύθυνση. Οσο και αν είναι γνωστά, πάντα υπάρχουν πτυχές που αγνοούνται. Καμιά γνώση δεν αποκτάται χωρίς κόπο, καμιά επανάσταση δεν κερδίζεται χωρίς αίμα.


Ιωάννα ΚΑΡΑΤΖΑΦΕΡΗ


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ