Κυριακή 27 Ιούλη 1997
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 36
ΔΙΕΘΝΗ
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΑΕΡΟΝΑΥΠΗΓΙΚΗ
Αμοιβαίες "υποχωρήσεις" με το βλέμμα στην Ασία

Στο βωμό της παγκόσμιας αγοράς αεροναυπηγικής, παραλίγο να ανάψει ένας νέος εμπορικός πόλεμος μεταξύ ΗΠΑ και ΕΕ... Αφορμή η συγχώνευση των αμερικανικών εταιριών "Μπόινγκ" και "Μακ Ντόνελ Ντάγκλας" (ύψους 14 δισ. δολαρίων) και οι δραματικές επιπτώσεις αυτής της εξέλιξης σε βάρος του ίσως μοναδικού - αλλά με όχι πολύ ισχυρές αξιώσεις - αντιπάλου της, της "Αιρμπάς".

Και όμως! Μολονότι, οι δραστηριότητες αυτού του υπό συγχώνευση αμερικανικού κολοσσού της αεροναυπηγικής ενδέχεται να σημάνουν τη μονοπωλιακή κυριαρχία της επιχείρησης στην παγκόσμια αγορά, παρά τις έντονες φωνές διαμαρτυρίας του αρμόδιου επιτρόπου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Κομισιόν) για τον Ανταγωνισμό, Καρλ βαν Μιρτ και τις αντιδράσεις ιδίως της γαλλικής κυβέρνησης και του ευρωπαϊκού κονσόρτσιουμ επιχειρήσεων ΑΙΡΜΠΑΣ, τα θερμά επεισόδια δεν πήραν διαστάσεις σύρραξης στον τομέα του παγκόσμιου εμπορίου.

Γιατί; Σε πρώτο επίπεδο φάνηκε πως η προγραμματισμένη για αυτή τη βδομάδα επίσημη έγκριση της συγχώνευσης των εταιριών "Μπόινγκ" και "Μακ Ντόνελ Ντάγκλας" από την Κομισιόν έγινε εξαιτίας δύο παραγόντων: Αφ' ενός, επειδή ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, Μπιλ Κλίντον,προέβη σε αυστηρές και επίμονες απειλές περί αντιποίνων από την πλευρά της κυβέρνησής του κατά των εταίρων της ΕΕ και αφ' ετέρου διότι η διεύθυνση της ΜΠΟΪΝΓΚ προτίμησε να κάνει κάποιες υποχωρήσεις, κυριολεκτικά στο παρά πέντε, πετυχαίνοντας, έτσι, να άρει προς το παρόν τις ανησυχίες των μετόχων της και τις αρνητικές εξελίξεις στη χρηματαγορά, θυσιάζοντας λίγα για να κερδίσει μακροπρόθεσμα πολύ περισσότερα.

Γιατί οι Βρυξέλλες έκαναν πίσω...

Εάν είναι όντως έτσι, τότε θα μπορούσε κανείς να σπεύσει σε αρνητικά συμπεράσματα για την ισχύ της ΕΕ, υποθέτοντας πως οι Βρυξέλλες έχασαν αυτή τη μάχη δίνοντας τόπο στην οργή, φοβούμενες τις απειλές της Ουάσιγκτον. Είναι, όμως, έτσι;

Ακόμη και πριν τη συγχώνευση με τη "Μακ Ντόνελ Ντάγκλας", η "Μπόινγκ" φαινόταν πως είχε κερδίσει το μεγαλύτερο κομμάτι στην πίτα της αεροναυπηγικής. Στη διάρκεια της 80χρονης παρουσίας της σ' αυτό το πεδίο δράσης έχει τη "μερίδα του λέοντος" στις πωλήσεις αεροσκαφών στις μεγαλύτερες αμερικανικές αεροπορικές εταιρίες, ενώ σήμερα το 70% των παραγόμενων αεροσκαφών πολιτικής αεροπορίας της εταιρίας πωλούνται στις περισσότερες χώρες της υφηλίου που διαθέτουν αεροπορικές εταιρίες. Ετσι, η ΕΕ επιχείρησε και πέτυχε, κατά ορισμένους αναλυτές, να πάρει παράταση χρόνου - για δέκα τουλάχιστον χρόνια - και να επωφεληθεί από τις υποχωρήσεις της ΜΠΟΪΝΓΚ, αφού θα μπορεί, πλέον:

- Να εκμεταλλευτεί το "πάγωμα" της αποκλειστικής συνεργασίας του αντιπάλου της με τις τρεις αμερικανικές αεροπορικές εταιρίες ΑΜΕΡΙΚΑΝ ΑΙΡΛΑΪΝΣ, ΚΟΝΤΙΝΕΝΤΑΛ ΑΙΡΛΑΪΝΣ και ΔΕΛΤΑ.

- Να κάνει χρήση των ευρεσιτεχνιών και της καινούριας τεχνογνωσίας της ΜΠΟΪΝΓΚ.

- Να κερδίσει από την προγραμματισμένη σε 10 χρόνια σύστασης μιας ξεχωριστής εταιρίας που θα κατασκευάζει από κοινού με τη ΜΑΚ ΝΤΟΝΕΛ ΝΤΑΓΚΛΑΣ επιβατικά αεροσκάφη.

Να εκμεταλλευτούμε τις τρομακτικές ευκαιρίες

Αλλοι αναλυτές εκτιμούν πως η ευρωπαϊκή υποχώρηση στις αμερικανικές πιέσεις έγινε και για έναν άλλο, εξίσου, βασικό λόγο. Το παιχνίδι στις αγορές της Ευρώπης και της Αμερικής έχει ήδη κριθεί. Το πεδίο δράσης του μέλλοντος αφορά την Ασία! Γι' αυτό και οι υποστηρίζοντες αυτή την άποψη θεωρούν πως την περασμένη Τετάρτη η Κομισιόν δέχτηκε να εγκρίνει κατ' αρχήν τη συμφωνία συγχώνευσης των αμερικανικών κολοσσών της αεροναυπηγικής προβαίνοντας, ουσιαστικά, σε μία συμφωνία "παύσης πυρός"...

Ο Ερικ Πέιτζς,εκπρόσωπος του ομίλου ερευνών "Business Executives for National Security" με έδρα την Ουάσιγκτον, δήλωνε με νόημα την περασμένη Πέμπτη στο πρακτορείο "Ασοσιέιτεντ Πρες" ότι η παγκόσμια αγορά πολιτικής αεροναυπηγικής είναι τεράστια και ότι μέσα στην επόμενη δεκαετία η ΜΠΟΪΝΓΚ προβλέπεται να έχει πωλήσεις εμπορικών τζετ τζίρου 490 δισ. δολαρίων.

Ετσι, με δεδομένη την κυριαρχία της ΜΠΟΪΝΓΚ στις ΗΠΑ και της ΑΙΡΜΠΑΣ στην Ευρώπη, η επόμενη μεγάλη μάχη που ίσως προκρίνει και το ποιος θα κερδίσει τον πόλεμο θα δοθεί στις αγορές της Ασίας.

Αλλωστε, το παραπάνω το δήλωσε απερίφραστα στις 25 Ιουνίου 1997 το διευθυντικό στέλεχος της ΜΠΟΪΝΓΚ, Φιλ Κόντιτ,στο Συμβούλιο Οικονομικής Συνεργασίας Ειρηνικού (PECC) της βιομηχανίας μεταφορών στη Βρετανική Κολούμπια: Στην περιοχή της Ασίας και του Ειρηνικού, τη μεγαλύτερη αγορά του κόσμου, προβλέπουμε ότι θα έχουμε ζήτηση 4.500 αεροσκαφών διαφόρου τύπου αξίας 380 δισ. δολαρίων μέσα στα επόμενα 20 χρόνια. Εχουμε να εκμεταλλευτούμε τρομακτικές ευκαιρίες, εάν επωφεληθούμε από το άνοιγμα αυτής της δυναμικής της αγοράς και αξιοποιήσουμε το καλειδοσκόπιο των καιρών!

Πράγματι, οι προβλέψεις των ειδικών επί της πολιτικής αεροπορίας αναφέρουν ότι μέχρι το 2016 οι αεροπορικές μεταφορές θα αυξάνονται με ποσοστό 5% κάθε χρόνο για τα επόμενα 20 χρόνια, κάτι που μεταφράζεται σε μία αγορά εκτιμούμενου τζίρου 1,1 τρισ. δολαρίων. Μετά απ' αυτά, μάλλον είναι φανερό ότι η υποχώρηση που έκαναν οι Βρυξέλλες την περασμένη βδομάδα έναντι της ΜΠΟΪΝΓΚ είναι μόνο μία προσωρινή ανάπαυλα πριν το ξέσπασμα της αληθινά τρομακτικής σύγκρουσής τους με τον εταίρο της άλλης πλευράς του Ατλαντικού στο μέλλον...

Δέσποινα ΟΡΦΑΝΑΚΗ

ΠΗΓΕΣ: ΑΣΟΣΙΕΪΤΕΝΤ ΠΡΕΣ

http: //cnnfn.com/hotstories/deals

http: //www.boeing.com/news. release.

http: //www.airbus.com/


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ