Παρασκευή 11 Οχτώβρη 1996
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 2
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ - ΜΕΣΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ: ΔΕΥΤΕΡΟΣ ΓΥΡΟΣ

Στην πρόσφατη προεκλογική περίοδο δεν κρίθηκαν μόνο η πολιτική και οι πολιτικοί, αλλά και τα μέσα ενημέρωσης, κυρίως τα ηλεκτρονικά. Για τους πρώτους θα μπορούσε να πει κανείς ότι η βαθμολογία δόθηκε με την ψήφο των Ελλήνων πολιτών, για τα ΜΜΕ όμως η κρίση συνεχίζεται. Μπορούν βεβαίως να ισχυριστούν οι ιθύνοντες της τηλεοπτικής ενημέρωσης, ότι η δική τους επίδοση βαθμολογήθηκε από τις μετρήσεις της θεαματικότητας, μόνο που θα πρέπει να συμφωνήσουν μεταξύ τους (πράγμα αδύνατον) για τις μεθόδους και τη φερεγγυότητα των εταιριών μέτρησης.

Η μείωση της αξιοπιστίας των ΜΜΕ, η συνεχιζόμενη διελκυστίνδα μεταξύ μέσων και πολιτικής εξουσίας, η επανάληψη των καταγγελιών για τα "διαπλεκόμενα συμφέροντα", δεν μπορούν και δεν πρέπει να εκτοπίσουν από το επίκεντρο της συζήτησης το μείζον θέμα, δηλαδή το δημοκρατικό και συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα της ενημέρωσης. Δικαίωμα για τον πολίτη, υποχρέωση για τα μέσα ενημέρωσης με εγγυητή την εκτελεστική εξουσία.

***

Ενα δείγμα πάντως της μεταχείρισης που επιφυλάσσει η πλειοψηφία των ΜΜΕ στο δικαίωμα της ενημέρωσης είναι και η πολιτική συστηματικού αποκλεισμού του ΚΚΕ, όχι μόνο κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου αλλά και της μετεκλογικής που διανύουμε.

Πριν από δύο χρόνια το αγαπημένο θέμα των τηλεοπτικών σταθμών ήταν η σχέση των ΜΜΕ (δηλαδή των ιδίων) με τους πολιτικούς και την πολιτική. Για την ακρίβεια, το θέμα ήταν η σχέση μεταξύ των κυρίαρχων (από την άποψη της θεαματικότητας) μέσων με την πολιτική εξουσία, με τις δυνάμεις που εναλλάσσονται στην κυβερνητική εξουσία. Συζητήσεις επί συζητήσεων με αφορμή τις καταγγελίες περί "διαπλεκομένων συμφερόντων", οικονομικών, πολιτικών και εκδοτικών, είχαν αποτέλεσμα να διαπιστωθεί ότι στη "διαμάχη" αυτή δεν υπάρχει άσπρο και μαύρο, αφού και οι δύο πλευρές έχουν μετακινηθεί στην ίδια γκρίζα απόχρωση της αναξιοπιστίας και της συναλλαγής. Τότε βέβαια τα ΜΜΕ εκμεταλλεύτηκαν τη γενικά διαπιστωμένη αναξιοπιστία των κυρίαρχων πολιτικών δυνάμεων και εμφανίστηκαν να κερδίζουν τον πρώτο γύρο.

Τώρα περάσαμε στο δεύτερο γύρο, όπου οι εκπρόσωποι της πολιτικής εξουσίας αξιοποιούν τη γενικά διαπιστωμένη αναξιοπιστία των μέσων για περάσουν στην αντεπίθεση. Τα όσα είδαμε και ακούσαμε τις τελευταίες μέρες με πρωταγωνιστή τον υπουργό Δικαιοσύνης, Ευάγγελο Γιαννόπουλο, κατά του ραδιοτηλεοπτικού σταθμού "Σκάι", είναι ενδεικτικά. Η εισβολή δικαστικών λειτουργών και αστυνομικών οργάνων στις εγκαταστάσεις του σταθμού, με σκοπό τη σύλληψη των μηνυθέντων, από τον υπουργό Δικαιοσύνης, δημοσιογράφων, είναι γεγονός πρωτοφανές και πράξη απαράδεκτου πολιτικού αυταρχισμού και σίγουρα δεν μπορεί να αποδοθεί - τουλάχιστον μόνο - στον υπερβάλλοντα ζήλο του αρμόδιου εισαγγελέα.

Αν όμως ο εκπρόσωπος της πολιτικής εξουσίας έχει το δικαίωμα και τη δυνατότητα να "αποφασίζει και να διατάσσει" όταν θεωρεί ότι θίγεται από τα ΜΜΕ, ο πολίτης συνεχίζει να μένει ουσιαστικά απροστάτευτος, χωρίς δικαιώματα απέναντι στον αυταρχισμό της πολιτικής εξουσίας, αλλά και την ανεξέλεγκτη εξουσία των μέσων ενημέρωσης. Και δεν αναφερόμαστε μόνο στις περιπτώσεις όπου θίγεται η τιμή και η υπόληψη του οποιουδήποτε, αλλά κυρίως την επιχείρηση χειραγώγησης της συνείδησης και της βούλησης των πολιτών με μοχλό τα μεγάλα μέσα ενημέρωσης και τη συνενοχή της οικονομικής και πολιτικής ολιγαρχίας.

Είναι γεγονός ότι διανύουμε μια εποχή όπου ο πολίτης δέχεται έναν άνευ προηγουμένου καταιγισμό ειδήσεων και πληροφοριών, ως αποτέλεσμα της μεγάλης ανάπτυξης της τεχνολογίας και της πληροφορικής. Είναι όμως γεγονός και ότι ποτέ πριν ο πολίτης δεν είχε τη σημερινή δυσκολία να αποκτήσει μια σαφή εικόνα των εξελίξεων, της πραγματικότητας που τον περιβάλλει. Τελικά φαίνεται ότι επιβεβαιώνονται όσοι υποστηρίζουν ότι το δικαίωμα της ενημέρωσης αντιμετωπίζει το μεγαλύτερο κίνδυνο σε μια εποχή εκρηκτικής ανάπτυξης των ΜΜΕ. Η αποθέωση του δείκτη της θεαματικότητας οδηγεί στη μετατροπή της ενημέρωσης σε εμπόρευμα, πράγμα που απαιτεί τη μετατροπή του τηλεθεατή, ή του ακροατή, ακόμα και του αναγνώστη, σε καταναλωτή. Από κει και πέρα όλα νομιμοποιούνται. Αφού τα κυρίαρχα ΜΜΕ καλλιεργούν και επιβάλλουν τα συγκεκριμένα καταναλωτικά πρότυπα στην κοινωνία, έρχονται εκ των υστέρων να επικαλεστούν, μέσω των μετρήσεων, την "κοινή γνώμη" για να προχωρήσουν παραπέρα. Υπάρχει πιο πρόσφορο έδαφος για την επιβολή των κυρίαρχων πολιτικών επιλογών;

***

Απέναντι σ' αυτή την κατάσταση απαιτείται μια απάντηση. Πρώτα από τους ίδιους τους εργαζόμενους στα μέσα ενημέρωσης, που βλέπουν στη μεγάλη τους πλειοψηφία να μετατρέπονται σε εργαλεία και ανταλλακτικά ενός μηχανισμού εξαπάτησης και χειραγώγησης, τον οποίο κινούν σε αγαστή συνεργασία μεγάλοι ιδιοκτήτες και πολιτική εξουσία. Η διεκδίκηση του σεβασμού για το δικαίωμα της ενημέρωσης, στη βάση των αρχών μιας κοινά αποδεκτής (από τους ίδιους τους δημοσιογράφους) δεοντολογίας, ισοδυναμεί τώρα πλέον με την υπεράσπιση της ίδιας της αξιοπρέπειάς τους. Ομως η υπόθεση δεν αφορά, δεν πρέπει να αφορά μόνο τους εργαζόμενους στα ΜΜΕ. Πρέπει να αποτελέσει στοιχείο αγωνιστικής διεκδίκησης, όχι μόνο καταγγελίας, των εργαζομένων, του μαζικού λαϊκού κινήματος. Μόνο με το συνδυασμό αυτών των δυο παραγόντων μπορεί να αντιμετωπιστεί η κατάσταση.

Δάνης ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

Αφού τα κυρίαρχα ΜΜΕ καλλιεργούν και επιβάλλουν τα συγκεκριμένα καταναλωτικά πρότυπα στην κοινωνία, έρχονται εκ των υστέρων να επικαλεστούν, μέσω των μετρήσεων, την "κοινή γνώμη" για να προχωρήσουν παραπέρα. Υπάρχει πιο πρόσφορο έδαφος για την επιβολή των κυρίαρχων πολιτικών επιλογών;


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ